Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Die Fälscher (2007)

Alternatieve titels: The Counterfeiter | The Counterfeiters

Oostenrijk / Duitsland
Oorlog / Drama

geregisseerd door Stefan Ruzowitzky
met Karl Markovics, August Diehl en Devid Striesow

Berlijn 1936. Sorowitsch is de koning der valsemunters. In zijn wereld van misdadigers, gigolo's en lichtekooien is het leven niet meer dan een spel... en het geld dat hij daarvoor nodig heeft, drukt hij gewoon zelf. Op een dag wordt hij verraden. Hij wordt opgepakt door commissaris Herzog en naar het concentratiekamp van Mauthausen gedeporteerd. Daar komt het er op neer om zijn eigen vel te redden tegen elke prijs. Sorowitsch vreest het ergste wanneer hij in 1944 naar Sachsenhausen wordt overgebracht. Maar het leven biedt hem een laatste kans. Bij aankomst wordt hij opgewacht door niemand minder dan commissaris Herzog die er een geheime missie leidt. Sorowitsch en een groepje zorgvuldig uitgezochte professionals moeten een heel pak buitenlands geld vervalsen. Het doel van deze operatie is om de economie van de geallieerden te ondermijnen. Dit stelt hen voor een ondraaglijk moreel dilemma. Plots gaat het niet meer om overleven maar om geweten.

Lijkt me dat de Duitstalige geschikter is.

Kritieken zijn overigens erg goed over deze film.

avatar van davidov
Zojuist gezien in de sneak, een aangename verrassing.

Een erg pakkende film over wat men er voor over heeft om te overleven in een oorlog. Schokkende en onaangename scènes wisselen af met korte luchtige stukjes waarin het leven toch nog eventjes mooi lijkt te zijn. Uiteindelijk komt het neer op de keuze: Heb ik er alles voor over om te overleven? of heb ik er alles voor over om mijn idealen te redden, desnoods ten koste van mijn leven.

De film geeft aan het begin eigenlijk het einde al weg...jammer? Neuh. Integendeel, omdat het einde en de rest van het verhaal elkaar zo zeer tegenspreken bleef ik geboeid tot het einde om te weten hoe het verhaal zou uitpakken....waar zit dat keerpunt in dat verhaal en hoe bereikt hij dat? Prachtige beelden is misschien een beetje vreemd vanuit zo'n walgelijke locatie, maar op bepaalde momenten weet de film je rechtstreeks in de wereld te zetten van de gevangen. Als de karakters zich ongemakkelijk voelen bij de "luxe" van dit geheime project gezien het midden in kamp Sachsenhausen is waar anderen het minder goed hebben, dan voel je als kijker je ook ongemakkelijk.

De film heeft helaas een paar kleine losse draadjes die wel opgeknoopt of afgeknipt hadden mogen worden. Het zijn er niet veel maar wel een paar. Enkele stukjes die eerst de indruk wekken van groot belang te zijn en later ergens tussen 2 scènes ter grabbel worden gegooid. Ook leren we uiteindelijk vrij weinig karakters echt kennen, zowel aan de duitse als joodse kant. Hoewel dat laatste misschien juist een sterk punt is aan de film, iedereen is gesloten, kapot van de oorlog, iedereen volgt slechts bevelen om te overleven...en overleven in zo'n situatie dat doe je het beste als je je afsluit van de wereld. Of... -en dan ben ik weer terug bij het "thema"- betekend overleven met oogkleppen op juist de ondergang van je idealen, familie, vrienden en jezelf?

Niet slecht maar ook zeker niet noemenswaardig. Acteerwerk is niet altijd even overtuigend en ik vond de plot zich vrij voorspelbaar ontwikkelen. Misschien ben ik al een beetje verzadigd met het concentratiekamp/aardige duitser/gemene duitser/overlevingstrucs in WOII films.
Visueel ziet het er ok uit, daar scoort de film voornamelijk nog zijn punten op. 2,5*

Dit is een goede film hoor : de oscar inzending van oostenrijk voor 2007! Mooie film, geen schindler's list natuurlijk, maar het is ook geen harde concentratiefilm, ok er worden mensen doodgeschoten maar weinig... en niet echt pakkend...

Maar dus een goede film, Karl Markovics - die trouwens op het Gentse filmfestival waar ik hem zag de film samen met de regisseur inleidde - zet hier mee een puike acteerprestatie neer!

Thumbs up

avatar van davidov
En toch blijft Karl Markovics voor mij altijd "Stocki" uit commissaris rex (blijkt dat hij zelfs een spin-off serie heeft gekregen, wist ik niet eens)

Hmmm jeugd herinneringen

avatar van Matchostomos
Die Fälscher wint 34ste Filmfestival Gent

Die Fälscher van Stefan Ruzowitzky, heeft de Grote Prijs voor Beste Film gewonnen op het 34ste Filmfestival Gent. De internationale jury, onder voorzitterschap van actrice Kathleen Turner, maakte woensdagmiddag het palmares bekend in het stadhuis van Gent. Andere winnaars zijn You The Living (Beste Muziek), In Memoria di me (Beste Regie) en The Savages (Beste Scenario). Na afloop van de bekendmaking van de prijzen, ontving Kathleen Turner een Joseph Plateau Lifetime Achievement Award voor haar hele carrière.

Bron: Filmfestival

avatar van AmazingPP
Gisteren de film gezien in de bioscoop in het kader van Film by the Sea. Tsja, wat zal ik zeggen? Ten eerste kon de hoofdrolspeler me niet echt overtuigen. Ik vond hem niet erg sterk acteren en daarbij stond zijn kop me niet aan... Maar eenmaal daar doorheen gekeken vond ik het verhaal van de film wel boeiend. Het belicht weer een compleet ander aspect van de oorlog. Het gaat inderdaad om overleven en de principes die je daarvoor soms opzij moet zetten. De camera had van mij iets rustiger mogen bewegen, zeker in het begin van de film. 3,5 *.

avatar van Memphis
Net de film gezien en sluit me aan bij de vorige spreker. In de recensie in de filmvalley kreeg hij een 8,1 maar dat vind ik het zeker niet waard. Het verhaal is origineel en goed verteld alleen laat de film tijdens en na het einde geen diepe indruk achter. Dit komt volgens mij door de acteerprestatie van met name de hoofdrolspeler die mij niet echt heeft kunnen overtuigen.

Lijkt me een goede film. Ga ik zeker bekijken

avatar van thomzi50
Aangrijpende en realistische film die me toch niet helemaal kon overtuigen. Weet niet waar het precies aan lag, misschien een wat te voorspelbaar verhaal, misschien heb ik al wat te veel oorlogsfilms gezien, maar vond het niet honderd procent werken. Gewoon prima film. 3,5*

avatar van Japie Mol
Ben zeer benieuwd naar deze film. Ik ben zelf een jaar of tien geleden met mijn school naar Berlijn geweest. Wij hebben toen onder meer voormalig concentratiekamp Sachsenhausen bezocht. Iets dat veel indruk op mij heeft gemaakt. Ik ga de film binnekort eens bekijken.

avatar van Memphis
Ben zelf ook een keer in Sachsenhausen geweest maar dat specifieke van dat concentratiekamp kun je niet uit de film halen

Deze film geeft een goed beeld van de vernederingen, die de Joden in de kampen moesten welgevallen. Triest voor woorden.

Dit is een realistiche film met een goede cast.

4 sterren voor deze aangrijpende film

avatar van Demoniac
Interressante film over een onderwerp wat me wel aanspreekt. Ik zou geen andere film weten zo waarin het gaat om het vervalsen van geld in een concentratiekamp. Duidelijk te zien dat de vervalsers hier toch wel een voorkeursbehandeling genieten, terwijl ook zij het niet echt goed hebben. Dan kun je zelf verzinnen hoe de rest van de gevangenen het heeft. Dat hebben we overigens ook al vaak gezien in andere films.

Belangrijk thema is het kiezen tussen eigen principes en dit misschien met de dood bekopen of tegen die principes ingaan, maar wel leven.

Ik vond een aantal stukken in de film erg goed, maar andere stukken minder. De scene waarin de Duitsers de Joden midden in de nacht wakker maakten om mede te delen dat het gelukt was om de Pond goed na te maken, leek net een tv-spelshow. Om ze op een verkeerd been te zetten. Dit kwam bij mij onrealistisch over.

avatar van herman78
Films over de Tweede Wereldoorlog vervelen me nooit, omdat ik niet het gevoel heb ooit het onderwerp en de gruweldaden van het nazi-regime te kunnen bevatten. Het blijft te onwerkelijk. Deze film trok me daarom ook erg aan, maar uiteindelijk wist deze me niet echt te raken. Op de een of andere manier kwamen de hoofdrolspelers voor mij niet tot leven. Ik snap de onderhuidse woede die leeft bij de hoofdrolspeler (die oa tot uiting komt in de wasbakscene, maar ik voel het niet. Evenzo met de idealistiche gevange die het vervalsingsproces saboteert. Natuurlijk zette de film me aan het denken, maar ik kwam niet zo teneergeslagen naar buiten als bv. bij The Pianist.

Goede sfeerimpressie. Boeiende film, helaas niet spannend..

!!!ÉÉN OSCARNOMINATIE!!!

Beste Niet-Engelstalige Film

avatar van boerenpummel
Het was geen slechte film, maar dit vind ik iets te veel eer. Zeker als je ziet dat 4 Luni... geen nominatie heeft gekregen.

avatar van akka
zeer mooie film ikzelf vind hem beter dan zwartboek omdat het niet zo'n grote helden verhaal is.

5.0

oscarwinnaar!

!!!WINNAAR VAN ÉÉN OSCAR!!!

Beste Niet-Engelstalige Film

avatar van Verhoeven
Ik was met de Oostenrijkse regisseur Stefan Ruzowitzky bekend maar dat hij tot deze hoogte kon klimmen had ik niet verwacht. Deze film is redelijk tot goed maar het probleem is dat het nergens nog iets toevoegt. Ben ik nou kritisch om te melden dat ik het een voorspelbare film vond waar ik me vraagtekens bij zet of dit wel arthouse is of niet? We nemen een belangrijke (aardige) Duister die iets menselijks doormaakt en een kwade Duitser die eigenlijk vooral boos is op zichzelf. Die zitten samen in een concentratiekamp plus met wat thema’s als bijvoorbeeld een overlevingsdrang en wat andere vragen. We laten het botsen en het komt in minder mate toch goed op het einde. Er werd aardig in geacteerd vooral de hoofdrolspeler liet helaas wat steken vallen. Het verhaal komt naar mijn mening ook nog eens te snel op gang we krijgen maar minimaal te zien hoe die was voor de oorlog. Beetje gokken, beetje geld vervalsen, wat vrouwen aan de haak slaan. Vervolgens krijgt hij een aantal wijze lessen geleerd in het concentratiekamp, het basisgegeven was ongeveer wat doe je allemaal om te overleven? Maar welke karakters leren we nu eigenlijk kennen, enige diepgang mocht wel! Het is allemaal gebeurd voordat ik het wist. Zonder enige indruk op me te maken. Oftewel geen grote indruk toch een goed gemaakte film qua muziek, kostuums, setting en de sfeerplaatjes die de regisseur wist te regisseren. Vooral het cameragebruik krijgt van mij pluspunten. Dit was mijn vijfde projectie als aspirant projecteur!

avatar van ralfsjam
zeer indrukwekkende film!!! een 4

Slap aftreksel van films als the pianist, la vita e bella of schindler's list. De film is onorigineel, voorspelbaar en bij stukken zelfs saai. Kortom: een oscar waard!

avatar van queenie
ik sluit me hierboven bij aan, zeer slap aftreksel. Echt een B film, die geen moment kon boeien. Snap ook de hoge waarderingen niet voor deze film.
1* voor de moeite

avatar van Straniero
Aftreksel van The Pianist, La Vita e Bella en Schlinder's List? Omdat het zich afspeelt in een concentratiekamp? En dat zijn de enige vier films die jij in je leven hebt gezien?

neo (crew)
Je vergat er nog eentje.... B film?

JZ5
Mooie film, vond het indrukwekkend om naar te kijken.

avatar van james_cameron
Rauwe, indringende film. Zeer interessant verhaal ook- een aspect van de oorlog dat nog niet vaak aan bod is gekomen. Geen vals sentiment, wel personages met goede en slechte kanten. Het schokkerige, hand held camerawerk is in het begin even wennen, maar uiteindelijk past het goed bij de inhoud. Zeker overtuigender dan de meeste van zijn genregenoten.