Turks Fruit (1973)

Alternatieve titel: Turkish Delight

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Monique van de Ven en Dolf de Vries

De hoofdpersoon, de jonge beeldhouwer Erik heeft een turbulent liefdesleven, tot hij zijn grote liefde Olga ontmoet. Zij trouwen tegen de zin van Olga's rijke ouders. Geschapen voor elkaar, trekken zij zich niets aan van alle tegenwerking en beleven een grandioze, romantische zomer. Totdat Olga zich zeer vreemd begint te gedragen. Ze breekt abrupt met Erik en gaat weer naar haar ouders. Erik wil Olga terughalen, maar wordt hardhandig geconfronteerd met haar louche nieuwe vriend. Onverwachts wordt Olga echter in het ziekenhuis opgenomen.

avatar van Basto
Klopt, maar dat zegt niks over kwaliteit. Anders zou Avatar de beste film ooit zijn. ;€

Dick2008
Basto schreef:

Hij heeft het over de kwaliteit van de film, dus inhoudelijk en visueel, niet over hoe de critici er over denken of de bezoekersaantallen. Anders heel gauw een andere film op 1.

Bigjerry schreef:
En zou een filmkenner alsjeblieft dat onuitroeibare doostekstje kunnen veranderen wat helemaal bovenaan staat, want er klopt werkelijk geen hout van. Het turbulente liefdesleven dat we te zien krijgen, beleeft Eric NADAT Olga bij hem weg is gegaan. Met hun relatie heeft alleen Olga's moeder moeite. Haar vader mag Eric wel. Olga laat zich bij Eric vandaan drijven door het gekonkel van haar 'vriendin' Tineke, die haar slinks aan Henny koppelt tijdens een etentje na de beurs in de RAI. Eric gaat daar ook heen en wanneer het in de Chinees uit de hand loopt verlaat Olga hem. Ze komt nog terug met haar nieuwe vriend, een Amerikaan (de louche nieuwe vriend waar het kul-tekstje over rept is de bedrijfsleider van de Wastora, die na de dood van Olga's vader extra lief voor moeder wordt). Op dat moment is er nog niets met Olga aan de hand. Pas veel later, als Eric haar weer tegenkomt in De Bijenkorf, valt op hoe vreemd ze doet. Ze raakt bewusteloos in de toiletten en wordt in allerijl in het ziekenhuis opgenomen (niks onverwachts) waar ze een hersentumor blijkt te hebben.

De film loopt niet chronologisch maar de flashbacks en flashforwards zijn redelijk duidelijk aangegeven. Iemand die een beetje zijn huiswerk had gedaan had niet zo'n kant noch wal rakende draak van een tekst hoeven schrijven.

oh jawel, wanneer ze uit loop te staren bij de melkproductie en in de regen, merk je dat er al iets mis is. Laat staan de extreme moodswings en vreemtgaan... althans zo zie ik het.

avatar van mcdaktari
Blijft toch nog steeds één van Nederland klassiekers.

avatar van JHagenstein
Ondanks dat ik negentien jaar ben heb ik deze film inmiddels al een stuk of vier keer gezien. Gisteren weer na ongeveer twee jaar.

Wat is dit toch een prachtige film. Het heeft een erotisch tintje, maar totaal niet storend, in mijn ogen. In het begin van de film zie je twee jonge mensen die enorm verliefd zijn op elkaar. Het tweede deel zie je spanningen en de vreselijke ziekte waar Olga mee te maken krijgt. Op zich uitstekend bedacht, al had het laatste kwartier beter uitgebreid moeten worden naar een half uur. Vanaf de Bijenkorf scene tot de dood van Olga zitten maar tien minuten o.i.d.

Wat mij betreft is de scene met de Meeuw één van de mooiste in de geschiedenis van de Nederlandse film. Een prachtige zonsondergang, het gezicht van Erik die zichtbaar verdriet heeft en de fenomenale muziek van Toots Thielemans en Rogier van Otterloo.

Prachtige film.

avatar van Earth
Dat je met 19 al zo naar een film kunt kijken, erg knap. Het is voor vele ouderen al moeilijk door al het bloot heen te kijken om te zien hoe mooi de film is. De scene met de meeuw is inderdaad fantastisch, echt heel mooi.

Heb de film al heel wat keren gezien. Vooral de chemie tussen Monique v/d Ven en Rutger Hauer is heel bijzonder. Mooie scenes (fietsen door Amsterdam) worden afgewisseld met hele matige scenes (de onthulling van het standbeeld), maar al met al blijft het na al die jaren nog steeds een uitstekende film.

avatar van Earth
De scene met het standbeeld is natuurlijk wel nodig voor de flashback.

avatar van Earth
Net de film nog een keer helemaal gezien. Wat mooi. Iedereen die dit een platte film met te veel bloot vindt wil ik persoonlijk wel uitleggen waarom de film zo mooi is. Kijk ajb door het bloot heen! Er is zo veel meer. Het is een echte liefdesfilm.

m1chel
Turks Fruit staat tot op de dag van vandaag bekend als een van de beste Nederlandse films ooit gemaakt. De film is gebaseerd op de gelijknamige roman van Jan Wolkers uit 1969 en vertelt het verhaal van Erik, een jonge beeldhouwer die een turbulent seksleven leidt tot hij de jonge Olga ontmoet. Olga is de liefde van zijn leven en de twee besluiten te trouwen, dit tegen de wil van Olga’s rijke familie in. Na een heerlijke romantische zomer begint Olga zich erg vreemd te gedragen waarna ze terugkeert naar haar familie. Erik besluit Olga terug te halen, maar wordt op hardhandige wijze geconfronteerd met Olga’s nieuwe vlam. Als Olga plots in het ziekenhuis wordt opgenomen lijkt het erop dat het niet meer goed zal komen.

In 1973 besloot niemand minder dan Paul Verhoeven om het controversiële boek van schrijver Jan Wolkers te verfilmen. Dit na het grote succes van Wat zien ik? uit 1971, dat Verhoeven maakte samen met producent Rob Houwer. Toch was het Houwer die de verfilming eigenlijk niet zo zag zitten. Dit omdat de seksscènes te expliciet zouden zijn en de angst hem bekroop dat het Nederlandse publiek dit niet zou pikken. Houwer werd over de streep getrokken toen scenarist Gerard Soeteman zijn diensten aanbood om het scenario voor zijn rekening te nemen. Soeteman was van mening dat het boek meer over de dood ging dan over erotiek, iets dat achteraf zeker een juiste conclusie bleek te zijn. Bijgestaan door cameraman Jan de Bont en componist Rogier van Otterloo hadden Verhoeven en Houwer goud in handen, waarbij ze ook nog eens vol in de roos schoten met de herkenbare klanken van de mondharmonica van de ons onlangs ontvallen Toots Thielemans.

Wie herinnert zich niet de sublieme scène waar Olga achter op de fiets bij Erik zit en de twee dwars door Amsterdam fietsen. Het is dan ook de combinatie van beeld en geluid wat de scène afmaakt. Er zijn meer scènes van dit kaliber op te noemen en humor speelt ook zeker een grote rol, denk eens aan de scène waar Erik zijn geslachtsdeel tussen zijn gulp krijgt en vervolgens Olga op pad stuurt voor een tangetje. De zoektocht naar ‘Olga’ was overigens een bijzondere, want in eerste instantie was het de bedoeling dat Willeke van Ammelrooy de rol van Olga zou spelen. Na vele audities bleef de naam van de onbekende Monique van der Ven hangen en uiteindelijk werd van Ammelrooy door Houwer afgewimpeld met het verhaal dat ze teveel geld zou willen voor de rol van Olga. De rol van Erik was eigenlijk toebedeeld aan Hugo Metsers, maar na het zien van de chemie tussen Hauer en van der Ven wist Verhoeven zeker dat zij het duo moesten worden dat Nederlandse filmgeschiedenis moesten gaan schrijven. Een gewaagde keuze, want Hauer was toen alleen nog maar bekend van de televisieserie Floris waarin hij ook al samenwerkte met Paul Verhoeven.

Na een uur seks, humor en rare fratsen slaat de film om in een drama dat zijn weerga niet kent en het is dan ook zeker aan te raden om de film zelf te gaan bekijken voor wie de film nog steeds niet heeft gezien. Door de jaren heen zijn er flink wat goede films van eigen bodem verschenen, maar tot op de dag van vandaag is er geen film geweest die ook maar kan tippen aan deze klassieker. Na Turks Fruit zou niemand meer hetzelfde kijken naar Rutger Hauer, iets wat internationaal ook niet onopgemerkt bleef en het begin zou betekenen van een succesvolle en lange carrière. De film zelf werd in 1974 zelfs voor een Oscar genomineerd voor Beste Buitenlandse Film, maar zag deze prijs aan hun neus voorbij gaan ter faveure van de Franse film La Nuit américaine. In 1999 won de film wel alsnog een speciaal Gouden Kalf, namelijk voor de Beste Nederlandse Film van de Eeuw.

Wie Turks Fruit nog nooit heeft gezien kent een gebrek in zijn (film)opvoeding. Bij de première van de film kreeg Turks Fruit dan ook zeer terecht een staande ovatie en het knappe is dat de film tot op de dag van vandaag nog steeds indruk weet te maken. Met Turks Fruit opende Verhoeven en Houwer de deuren voor andere filmmakers en het is zeker dat sindsdien het Nederlandse filmlandschap voorgoed is veranderd.

avatar van Rmie
Aardige film , die zeker de tijdgeest weergeeft.
Prima muziek van Toos T. en helaas met de 70e jaren "Meisjes met rode haren¨ hit.

avatar van Tweetie
Afgelopen weekend opnieuw gezien, ik denk voor de vijfde keer. Wat een verschrikkelijk goeie film is dit toch. Naar mijn idee de allerbeste Nederlandse film ooit gemaakt. En ondanks de typische jaren 70 beelden van Amsterdam niet gedateerd. Wat een waanzinnig verhaal en wat een weergaloos einde. Maar misschien kijk ik er wat gekleurd naar, omdat dit ook de tijd van mijn jeugd was....

Deze Nederlandse voltreffer naar Jan Wolkers roman mocht nog wel eens een beurt krijgen...De derde geloof ik en dat verdient deze verfilming van Paul Verhoeven wel.
Stuivende, ongeneerde - voor sommigen wellicht al te chockerende - erotische romance, maar ook liefde en tederheid, de realiteit van pech te hebben en ook een stevige veeg uit de pan voor een hypocriete maatschappij.
Camerawerk met expressieve beeldcomposities en vaak humoristische vondsten verdienen de aandacht maar wat dan gezegd van het verbluffend acteerwerk van het duo Monique van de Ven en Rutger Hauer. Effenaf subliem.
Lees ik daar niet dat de film destijds werd aanzien als beste Nederlandse film van de eeuw ? Juist of niet, die titel zegt genoeg.

avatar van 93.9
Nederlandse klassieker. Vaak bij Veronica in de 80's....

avatar van baspls
Turks Fruit is de meest succesvolle Nederlandse bioscoopfilm aller tijden en volgens sommigen ook de beste. Gebaseerd op het net zo controversiële boek van Jan Wolkers. Zelf heb ik het boek na de eerste bladzijde maar opgegeven, maar gezien mijn waardering voor Verhoeven's latere werk wilde ik de film toch maar een kans geven.

De jonge Verhoeven wilde in de jaren '70 heel wat taboes doorbreken, waarmee hij (onbedoeld) een trend zette in de Nederlandse filmwereld. Seks word op een nonchalante, ranzige, expliciete, "realistische" en komische manier benaderd, wat nu zo typisch Nederlands is. Naast de vele verwijzingen naar seks en het oer-Hollandse gevloek bevat de film ook aardig wat ranzigheid. Waar Hitchcock in 1960 nog controversieel bezig was toen hij überhaupt een doorspoelende wc filmde schotelt Verhoeven ons een close-up van een drol in de wc, poepende honden en een flinke hoeveelheid kots voor.

Daarnaast viel het allemaal wel mee gelukkig. Het verhaal wist echter niet direct te pakken. Na wat schijnbaar plotloze seks-taferelen krijgen we een soort romance tussen Erik en Olga. Best redelijk drama, zekers als de schoonouders ook ten tonele komen. Uit het niets besluit Olga dat ze bij Erik weg wil en een onstuimige scheiding volgt. De film zakt een beetje in en Erik komt Olga nog een aantal keer tegen. Aan het einde werd de film een stuk interessanter als Erik een meeuw verzorgt en Olga op sterven ligt. De vele symbolische verwijzingen naar de dood krijgen eigenlijk hun plaats.
Jammer dat er veel omheen gedraaid wordt.

Turks Fruit is zeer aardig opgenomen. Cinematograaf Jan De Bont baseerde de realistische cinematografie met veel natuurlijk licht op The French Connection. Enkele shots waren echt prachtig geschoten en Verhoeven gebruikt leuke filmische trucjes waardoor de film onderhoudend blijft. Mooie setting van de jaren '70 en ook leuke muziek. Rogier van Otterloo maakt een prachtige romantische soundtrack, waarvoor Toots Thielemans op de harmonica te horen is.

Al met al vond ik het een onderhoudend drama. Dat hele vrijheid blijheid gedoe staat mij helemaal niet aan, maar ik had verwacht dat de seks veel afleidender zou zijn. Het is zeker niet het hoogtepunt van de Nederlandse cinema, maar Verhoeven laat zijn talent al vroeg zien.

avatar van Earth
@baspls. Je snapt helaas de flashbacks in de film niet. De volgorde is anders dan je denkt.

avatar van Baboesjka
Wat is dit een mooie film. Rutger Hauer speelt zijn rol zo goed, en Monique van de Ven vind ik ook heerlijk in deze film. Er komt erg veel seks in voor, dat is niet mijn ding, maar als ik daar doorheen kijk, vind ik het een prachtige film met een sterk verhaal, een sterke cast en veel emoties. Het bevat humor en verdriet, plezier en tragedie, een lach en een traan. Ik vind de film goed in balans en een parel van Nederlandse bodem. Het boek heb ik trouwens niet gelezen. De verfilming maakt mij wel nieuwsgierig... 4,5*

avatar van baspls
Earth schreef:

Wat is de juiste volgorde dan?

Baboesjka schreef:

Ha ha als seks niet zo je ding is kun je het boek beter laten liggen. Dat gaat nog wel wat verder......

avatar van de grunt
Dan wil ik het boek hebben!

avatar van John Milton
Heb je het boek niet? Grunt!

avatar van Baboesjka
Earth schreef:

Haha, oké, goed om te weten !