Elle (2016)

3,27

Frankrijk / Duitsland / Belgiƫ
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

461 BERICHTEN 60 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik verbaas me over de lage scores voor deze film op Moviemeter. Wat mij betreft zegt dat iets over de kortzichtigheid van een groot deel van het publiek hier, die blijven steken bij de vraag "waarom accepteert ze dat ze wordt verkracht?". Zoek op Google naar 'Elle movie explained" o.i.d., wellicht ga je dan anders naar deze film kijken. Deze film is een meesterwerk over hoe een vrouw iedereen naar haar hand kan zetten en tegelijkertijd 'zorgt' voor de mensen die belangrijk zijn in haar leven. Aan het eind van de film zijn dat de winnaars: haar zoon, haar vriendin en zijzelf. Ze heeft haar zoon voor zich teruggewonnen, hem weer gelukkig gemaakt met zijn vriendin, de verkrachter leeft niet meer en haar vriendin is af van de man die vreemd gaat. Klap op de vuurpijl gaan zij zelfs samenwonen. Een mooi spel (referentie naar haar werk?), wat ze ongetwijfeld van haar vader heeft geleerd...

We zijn kortzichtig en we begrijpen het niet?
Het had net zo goed kunnen gaan over een vrouw die op andere vlakken tegenslag heeft gehad? Dat haar man overleed o.i.d.? Paul had ook een film kunnen maken over een vluchtelinge uit Syrië die onderweg van alles meemaakt en zaken naar haar hand zet?

Nu ik er over nadenk . . . De hele Godfather trilogie en die van the lord of the rings gaat ook over datzelfde 'thema': dat vrouwen de dingen naar hun hand zetten. Google maar eens . . . .

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima thriller/ drama van Verhoeven, wiens niet-Nederlandse films ik toch stukken sterker vind (al moet ik de Vierde Man nodig herzien). Dat komt niet in de laatste plaats door de acteurs: Huppert is erg sterk als slachtoffer van een brute verkrachting.

Erg fijnzinnig gaat Verhoeven nooit te werk, maar hier werkt zijn soms wat lompe stijl prima. De achtergrond was wat over the top (vaderlief die 27 (!) mensen vermoordt) maar gelukkig ligt de focus op Huppert in het hier en nu. Film duurt iets te lang en niet alle zijplotjes waren even interessant (nogal flauw gedoe, die zoon met de donkere baby) maar al met al goede film.

avatar van SanderPuntCom
Het centrale gegeven; mensen worden niet gesnapt door de buitenwereld, wordt in Elle mooi geïllustreerd en vormgegeven met behulp van thriller-, erothische en komische elementen.

avatar van Lakte
Aardig, niet meer niet minder vond hem niet heel erg super! Wel een typische Paul Verhoeven film!!

avatar van BlueJudaskiss
[quote=4637358=Wel een typische Paul Verhoeven film!! [/quote]

Och

Uitstekende film over een vrouw die in haar eigen huis op brute wijze verkracht wordt. Een film met een sterke opening en een bijzonder boeiend hoofdpersonage (Isabelle Huppert in één van haar beste rollen). De vele zij-paden die het verhaal kent worden goed op het hoofdpersonage betrokken. Een bepaalde spanning blijft aldoor voelbaar en de mooie muziek draagt hier ook een steentje aan bij.

Vond het echt een prima film. Met name omdat het personage van Huppert uitstekend is uitgewerkt. Haar voor sommigen onlogische gedrag past perfect bij het door het verleden geteisterde karakter. Het is dan ook een karakterstudie die je niet veel ziet. Ik snap ook nooit zo wat voor zin het heeft om veilig vanaf de bank je eigen gevoel voor logica toe te passen. Gebrek aan inlevingsvermogen zal de filmbeleving geen goed doen, ik vond het geheel erg kloppen en de moeite waard.

avatar van umbra
Niet echt mijn ding, vond hem redelijk saai en langdradig.

avatar van FlorisV
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Absoluut GEEN thriller en niet geschikt voor wie de Amerikaanse leest teveel gewend is geraakt, de film doet zeer Europees/Frans aan qua psychologie van de karakters. Een bijzonder drama over een complexe, oudere vrouw met een sociale omgeving waarin zowat iedereen lijkt aan te rommelen met iedereen. Ook Elle zelf is op dat gebied zeker niet heilig. Er zit wel een wraakthema in het verhaal, maar dit heeft niet de overhand. Het is vooral een karakterstudie en je moet soms je best doen de hoofdpersoon te begrijpen, zonder meteen te gaan oordelen wat je zelf zou doen. Centraal lijkt te staan de continue strijd om macht. En hoe men zich soms overgeeft aan de meest absurde situaties.

Voorbeelden: de zoon die de zwarte baby als die van hemzelf beschouwt. Elle die als kind haar vader helpt met alles verbranden. Elle die met haar verkrachter aanpapt (hebben we eerder gezien in Spetters).

Hoewel ik het best een goede film vond, voelde ik me toch totaal misleid door de manier waarop deze film onder de aandacht is gebracht. Ik had een soort vigilante film verwacht, dat is het zeker niet.

Cinematografisch misschien wel de minst bijzondere Verhoeven. Misschien was het budget te laag, maar het ziet er nergens bijzonder uit, noch is de soundtrack ook maar enigszins memorabel. Met een budget van 9 miljoen klopt er dan iets niet.

Maar de acteurs zijn uitstekend, met Laurent Lafitte als lichte uitschieter. Al met al een voldoende.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gezien alle media-aandacht destijds had ik best wel interesse om de film snel te zien, maar het gebeurde niet. Wel afgelopen week eens kunnen zien, maar uiteindelijk had ik er veel meer van verwacht. De film duurt vrij lang, met een relatief laag tempo en niet al te veel interesse gebeurtenissen. Huppert is wel erg goed in haar rol en de hand van Verhoeven valt qua stijl zeker wel terug te zien, maar hij heeft ze in zijn loopbaan wel beter gemaakt. Dat het geen wraakfilm zou worden wist ik, maar wat dan wel wist ik weer niet.

En eigenlijk wist ik het na afloop nog steeds niet. Beetje een mix van drama, psychologie en zwartgallige humor, maar het wist me niet te pakken. Je blijft afstand voelen met Huppers personage en veel sympathie wekte niemand op. Ook vond ik wat verhaallijnen zoals met het gamedesign (overigens ontzettend lelijk, alsof we een game van 10 jaar terug zagen) en de donker getinte baby niet echt sterk. Ook waren de keuzes die gemaakt werden door Huppert gewoon lastig te volgen. Alles bij elkaar is het wel een voldoende, maar meer ook niet. Opvallend dat deze Elle internationaal prijzen heeft gewonnen. Kan niks bedenken wat hier prijswaardig aan is. Huppert was goed, maar ook weer niet onvergetelijk.