• 8.257.296 stemmen

Met onder meer: Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 2 juni 2016

Plot Elle

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man, verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Basto

Basto

Corcicus schreef:

Alsof het nog niet erg genoeg is dat verkrachters in West-Europa vrijuit gaan, krijgen we met Elle ook nog een film voor de kiezen die verkrachting minimaliseert en zelfs verheerlijkt.

Dat het hier satire betreft is je ontgaan?

avatar van JoeCabot

JoeCabot

Nee, dit is allesbehalve een doordeweekse thriller. Verhoeven weet er altijd wel iets speciaals van te maken… In dit geval zelfs iets ronduit bizars.

Best begin je hieraan met zo weinig mogelijk voorkennis. Ik kan wel meegeven dat Huppert magnifiek acteert en dat het scenario erg goed in elkaar steekt met dialogen op het scherp van de snee. Alleen op audiovisueel vlak vond ik het soms wat gewoontjes.

Overall een fijne ontdekking dus, al weet ik niet of ik deze film nog een tweede keer ga zien. De verrassing is er wel wat af uiteraard. 3,5*

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Best oké.

Isabelle Huppert zet een schitterende rol neer in deze cynische en scherp geschreven thriller. Zij is eigenlijk ook beter dan de film zelf. Paul Verhoeven wil namelijk nogal veel vertellen. Ik heb althans dat gevoel, dat er wellicht veel meer te interpreteren valt dan ik heb gedaan.

Niettemin heb ik wel voorzichtig genoten van de nogal absurde taferelen. Niet alleen Huppert's personage is apart, ook de nevenpersonages zijn 'ingetogen dwaas'. Karikaturaal wordt het niet echt, maar dat Verhoeven absoluut geen serieuze film heeft gemaakt, mag wel duidelijk zijn. Ik heb me er ieder geval wel mee vermaakt en bij momenten zelfs goed om gelachen.

avatar van des1

des1

Basto schreef:

Dat het hier satire betreft is je ontgaan?

Satire is denk ik niet het goeie woord als het om verkrachting gaat. Dekt niet de lading. Ik geef toe, dat geeft het briljante van Verhoeven weer, maar ook zijn wederom koude, apersoonlijke, bijna abstracte benadering dat al zijn films in wezen kenmerkt.