Elle (2016)

3,28

Frankrijk / Duitsland / Belgiƫ
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

458 BERICHTEN 58 MENINGEN
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik verbaas me over de lage scores voor deze film op Moviemeter. Wat mij betreft zegt dat iets over de kortzichtigheid van een groot deel van het publiek hier, die blijven steken bij de vraag "waarom accepteert ze dat ze wordt verkracht?". Zoek op Google naar 'Elle movie explained" o.i.d., wellicht ga je dan anders naar deze film kijken. Deze film is een meesterwerk over hoe een vrouw iedereen naar haar hand kan zetten en tegelijkertijd 'zorgt' voor de mensen die belangrijk zijn in haar leven. Aan het eind van de film zijn dat de winnaars: haar zoon, haar vriendin en zijzelf. Ze heeft haar zoon voor zich teruggewonnen, hem weer gelukkig gemaakt met zijn vriendin, de verkrachter leeft niet meer en haar vriendin is af van de man die vreemd gaat. Klap op de vuurpijl gaan zij zelfs samenwonen. Een mooi spel (referentie naar haar werk?), wat ze ongetwijfeld van haar vader heeft geleerd...

We zijn kortzichtig en we begrijpen het niet?
Het had net zo goed kunnen gaan over een vrouw die op andere vlakken tegenslag heeft gehad? Dat haar man overleed o.i.d.? Paul had ook een film kunnen maken over een vluchtelinge uit Syrië die onderweg van alles meemaakt en zaken naar haar hand zet?

Nu ik er over nadenk . . . De hele Godfather trilogie en die van the lord of the rings gaat ook over datzelfde 'thema': dat vrouwen de dingen naar hun hand zetten. Google maar eens . . . .

avatar van Flavio
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Prima thriller/ drama van Verhoeven, wiens niet-Nederlandse films ik toch stukken sterker vind (al moet ik de Vierde Man nodig herzien). Dat komt niet in de laatste plaats door de acteurs: Huppert is erg sterk als slachtoffer van een brute verkrachting.

Erg fijnzinnig gaat Verhoeven nooit te werk, maar hier werkt zijn soms wat lompe stijl prima. De achtergrond was wat over the top (vaderlief die 27 (!) mensen vermoordt) maar gelukkig ligt de focus op Huppert in het hier en nu. Film duurt iets te lang en niet alle zijplotjes waren even interessant (nogal flauw gedoe, die zoon met de donkere baby) maar al met al goede film.

avatar van SanderPuntCom
Het centrale gegeven; mensen worden niet gesnapt door de buitenwereld, wordt in Elle mooi geïllustreerd en vormgegeven met behulp van thriller-, erothische en komische elementen.

avatar van Lakte
Aardig, niet meer niet minder vond hem niet heel erg super! Wel een typische Paul Verhoeven film!!

avatar van BlueJudaskiss
[quote=4637358=Wel een typische Paul Verhoeven film!! [/quote]

Och

Uitstekende film over een vrouw die in haar eigen huis op brute wijze verkracht wordt. Een film met een sterke opening en een bijzonder boeiend hoofdpersonage (Isabelle Huppert in één van haar beste rollen). De vele zij-paden die het verhaal kent worden goed op het hoofdpersonage betrokken. Een bepaalde spanning blijft aldoor voelbaar en de mooie muziek draagt hier ook een steentje aan bij.

Vond het echt een prima film. Met name omdat het personage van Huppert uitstekend is uitgewerkt. Haar voor sommigen onlogische gedrag past perfect bij het door het verleden geteisterde karakter. Het is dan ook een karakterstudie die je niet veel ziet. Ik snap ook nooit zo wat voor zin het heeft om veilig vanaf de bank je eigen gevoel voor logica toe te passen. Gebrek aan inlevingsvermogen zal de filmbeleving geen goed doen, ik vond het geheel erg kloppen en de moeite waard.