Elle (2016)

3,29

Frankrijk / Duitsland / Belgiรซ
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

428 BERICHTEN 45 MENINGEN
avatar van arno74
geplaatst: 13 februari, 15:48 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zou het einde opnieuw moeten bekijken want die scene staat me niet meer zo bij.

Maar volgens mij gaat de film vooral om haar bizarre reactie, met Verhoeven die ons lijkt te vertellen dat mensen anders kunnen reageren dan wat als "normaal" wordt gezien. Op zich prima, maar haar reactie blijft ongeloofwaardig, daar is verkrachting te extreem voor.

avatar van eRCee
geplaatst: 13 februari, 17:18 uur [permalink]
Het was voor mij geloofwaardig genoeg om te intrigeren. En Haneke (La pianiste), Von Trier (Nymphomaniac) en Grandrieux (Malgré la nuit) hebben ook met dergelijke thema's gespeeld, ik denk niet dat het helemaal niet voorkomt eerlijk gezegd.

avatar van danuz
geplaatst: 13 februari, 17:22 uur [permalink]
Zoals ik in mijn review schreef had ik Elle liever verfilmd gezien door Haneke, Denis of (inderdaad eRCee) Grandrieux of Von Trier. Vind dat Verhoeven helemaal niet subtiel of eigenzinnig genoeg regisseert om dit soort personen/thematiek te portretteren.

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 13 februari, 17:54 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Michelle heeft zich altijd furieus tegen de verkrachter verweerd. Dus dat ze het leuk zou hebben gevonden om verkracht te worden is echt onzin. Dat ze het niet wilde aangeven bij de politie is ook niet héél erg vreemd, niet alle vrouwen doen dat. Haar verleden heeft haar geleerd om voor zichzelf te zorgen. Het wordt pas echt merkwaardig als ze er achter komt wie het is (de lekkere buurman, dat is heel belangrijk, als het een onbekende was geweest had ze ongetwijfeld heel anders gereageerd) en dan een spel met hem gaat spelen. Waarom? Tegenstelling verkrachter/ lekkere man is heel belangrijk. Ook de suggestie dat zij (sterke vrouw) haar sullige zoon zou hebben overgehaald hem te doden is wel heel ver gezocht, ze heeft er geen reden voor, ze gebruikt hem juist, ze heeft hem in haar macht. En anders had ze het zelf gedaan. Het 'why' van de buurman? Waarschijnlijk vond Verhoeven het leuk om nog wat mist op te werpen. De buurman heeft zijn eigen issues en kiest Michelle uit als slachtoffer om zijn geweten te sussen.

Gisteren La Pianiste gezien, toch een veel betere film.

avatar van tbouwh
geplaatst: 13 februari, 22:40 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik zag wel degelijk revenge ja. Michelle laat niet met zich spotten en die 'werktuigen' ( ๐Ÿ˜‡) koopt ze ook met een reden. Daarnaast neemt ze ook schietles en spant ze zich in om te achterhalen wie haar de verkrachtingen heeft geflikt. Dat noem ik wraak, al is Michelle in haar harde en fiere karakter (dat wel mede gevormd door familie-dna) wel minder vatbaar voor de vernedering die haar ten deel viel dan je in eerste instantie zou verwachten.

arno74

avatar van Zuster Stein
geplaatst: 14 februari, 16:41 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film gaat over mixed feelings. Alle relaties in de film bevatten ze in sterke mate, met als hoogtepunt Michelle-verkrachter. Michelle haat haar verkrachter, maar geilt op haar buurman. Wat blijkt, ze zijn één en dezelfde. Wat doe je met mixed feelings? Is dit niet wat Paul Verhoeven ons over de mens wil vertellen? We zijn allemaal klootzakken en geilaards.

avatar van arno74
geplaatst: 14 februari, 18:32 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
tbouwh schreef:
Ik had de indruk dat die schietles meer met het idee van zelfverdediging was bedoeld. Maar goed, iedereen ziet in deze film iets anders, dat valt uit de vele meningen wel op te maken ๐Ÿ™‚.

avatar van tbouwh
geplaatst: 14 februari, 19:11 uur [permalink]
Klopt, ik zag dat er niet in ๐Ÿ™‚ Meer welwillendheid dan noodzaak, meer machtsgevoel dan angst onder de macht van een ander te komen.