Elle (2016)

Frankrijk / Duitsland / België
Drama / Thriller

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Isabelle Huppert, Laurent Lafitte en Anne Consigny

Michèle (Isabelle Huppert) lijkt onverwoestbaar. Ze is hoofd van een toonaangevend videogamebedrijf en hanteert zowel zakelijk als privé dezelfde genadeloze houding. Maar als ze in haar huis wordt aangevallen en verkracht door een onbekende man, verandert haar leven drastisch. Ze besluit zelf achter de dader aan te gaan en belandt in een spannend kat-en-muis-spel dat elk moment uit de hand kan lopen.

Ik verbaas me over de lage scores voor deze film op Moviemeter. Wat mij betreft zegt dat iets over de kortzichtigheid van een groot deel van het publiek hier, die blijven steken bij de vraag "waarom accepteert ze dat ze wordt verkracht?". Zoek op Google naar 'Elle movie explained" o.i.d., wellicht ga je dan anders naar deze film kijken. Deze film is een meesterwerk over hoe een vrouw iedereen naar haar hand kan zetten en tegelijkertijd 'zorgt' voor de mensen die belangrijk zijn in haar leven. Aan het eind van de film zijn dat de winnaars: haar zoon, haar vriendin en zijzelf. Ze heeft haar zoon voor zich teruggewonnen, hem weer gelukkig gemaakt met zijn vriendin, de verkrachter leeft niet meer en haar vriendin is af van de man die vreemd gaat. Klap op de vuurpijl gaan zij zelfs samenwonen. Een mooi spel (referentie naar haar werk?), wat ze ongetwijfeld van haar vader heeft geleerd...

We zijn kortzichtig en we begrijpen het niet?
Het had net zo goed kunnen gaan over een vrouw die op andere vlakken tegenslag heeft gehad? Dat haar man overleed o.i.d.? Paul had ook een film kunnen maken over een vluchtelinge uit Syrië die onderweg van alles meemaakt en zaken naar haar hand zet?

Nu ik er over nadenk . . . De hele Godfather trilogie en die van the lord of the rings gaat ook over datzelfde 'thema': dat vrouwen de dingen naar hun hand zetten. Google maar eens . . . .

avatar van Flavio
Prima thriller/ drama van Verhoeven, wiens niet-Nederlandse films ik toch stukken sterker vind (al moet ik de Vierde Man nodig herzien). Dat komt niet in de laatste plaats door de acteurs: Huppert is erg sterk als slachtoffer van een brute verkrachting.

Erg fijnzinnig gaat Verhoeven nooit te werk, maar hier werkt zijn soms wat lompe stijl prima. De achtergrond was wat over the top (vaderlief die 27 (!) mensen vermoordt) maar gelukkig ligt de focus op Huppert in het hier en nu. Film duurt iets te lang en niet alle zijplotjes waren even interessant (nogal flauw gedoe, die zoon met de donkere baby) maar al met al goede film.

avatar van SanderPuntCom
Het centrale gegeven; mensen worden niet gesnapt door de buitenwereld, wordt in Elle mooi geïllustreerd en vormgegeven met behulp van thriller-, erothische en komische elementen.

avatar van Lakte
Aardig, niet meer niet minder vond hem niet heel erg super! Wel een typische Paul Verhoeven film!!

avatar van BlueJudaskiss
[quote=4637358=Wel een typische Paul Verhoeven film!! [/quote]

Och

Uitstekende film over een vrouw die in haar eigen huis op brute wijze verkracht wordt. Een film met een sterke opening en een bijzonder boeiend hoofdpersonage (Isabelle Huppert in één van haar beste rollen). De vele zij-paden die het verhaal kent worden goed op het hoofdpersonage betrokken. Een bepaalde spanning blijft aldoor voelbaar en de mooie muziek draagt hier ook een steentje aan bij.

Vond het echt een prima film. Met name omdat het personage van Huppert uitstekend is uitgewerkt. Haar voor sommigen onlogische gedrag past perfect bij het door het verleden geteisterde karakter. Het is dan ook een karakterstudie die je niet veel ziet. Ik snap ook nooit zo wat voor zin het heeft om veilig vanaf de bank je eigen gevoel voor logica toe te passen. Gebrek aan inlevingsvermogen zal de filmbeleving geen goed doen, ik vond het geheel erg kloppen en de moeite waard.

avatar van umbra
Niet echt mijn ding, vond hem redelijk saai en langdradig.

avatar van FlorisV
Absoluut GEEN thriller en niet geschikt voor wie de Amerikaanse leest teveel gewend is geraakt, de film doet zeer Europees/Frans aan qua psychologie van de karakters. Een bijzonder drama over een complexe, oudere vrouw met een sociale omgeving waarin zowat iedereen lijkt aan te rommelen met iedereen. Ook Elle zelf is op dat gebied zeker niet heilig. Er zit wel een wraakthema in het verhaal, maar dit heeft niet de overhand. Het is vooral een karakterstudie en je moet soms je best doen de hoofdpersoon te begrijpen, zonder meteen te gaan oordelen wat je zelf zou doen. Centraal lijkt te staan de continue strijd om macht. En hoe men zich soms overgeeft aan de meest absurde situaties.

Voorbeelden: de zoon die de zwarte baby als die van hemzelf beschouwt. Elle die als kind haar vader helpt met alles verbranden. Elle die met haar verkrachter aanpapt (hebben we eerder gezien in Spetters).

Hoewel ik het best een goede film vond, voelde ik me toch totaal misleid door de manier waarop deze film onder de aandacht is gebracht. Ik had een soort vigilante film verwacht, dat is het zeker niet.

Cinematografisch misschien wel de minst bijzondere Verhoeven. Misschien was het budget te laag, maar het ziet er nergens bijzonder uit, noch is de soundtrack ook maar enigszins memorabel. Met een budget van 9 miljoen klopt er dan iets niet.

Maar de acteurs zijn uitstekend, met Laurent Lafitte als lichte uitschieter. Al met al een voldoende.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gezien alle media-aandacht destijds had ik best wel interesse om de film snel te zien, maar het gebeurde niet. Wel afgelopen week eens kunnen zien, maar uiteindelijk had ik er veel meer van verwacht. De film duurt vrij lang, met een relatief laag tempo en niet al te veel interesse gebeurtenissen. Huppert is wel erg goed in haar rol en de hand van Verhoeven valt qua stijl zeker wel terug te zien, maar hij heeft ze in zijn loopbaan wel beter gemaakt. Dat het geen wraakfilm zou worden wist ik, maar wat dan wel wist ik weer niet.

En eigenlijk wist ik het na afloop nog steeds niet. Beetje een mix van drama, psychologie en zwartgallige humor, maar het wist me niet te pakken. Je blijft afstand voelen met Huppers personage en veel sympathie wekte niemand op. Ook vond ik wat verhaallijnen zoals met het gamedesign (overigens ontzettend lelijk, alsof we een game van 10 jaar terug zagen) en de donker getinte baby niet echt sterk. Ook waren de keuzes die gemaakt werden door Huppert gewoon lastig te volgen. Alles bij elkaar is het wel een voldoende, maar meer ook niet. Opvallend dat deze Elle internationaal prijzen heeft gewonnen. Kan niks bedenken wat hier prijswaardig aan is. Huppert was goed, maar ook weer niet onvergetelijk.

avatar van Earth
Bafta nominatie.

avatar van Baboesjka
Een veel geprezen film, maar niet voor mij weggelegd. Ik kon er niet in komen en het verhaal interesseerde mij niet erg. Daardoor vond ik het nogal saai en kon ik het niet zo goed volgen. Het acteerwerk vind ik prima. Isabelle Huppert vind ik sowieso een goede actrice. Ik vind haar heel naturel acteren en ik heb in korte tijd veel films met haar gezien, maar ook zij kan er niet voor zorgen dat ik Elle een hoge score geef. 2*

avatar van jordybeukeboom
kos schreef:
IEn dat je overal de festisjes van de inmiddels vieze oude man achter de camera ziet maakt het allemaal nog onguurder

Nee, als komedie is het wel geinig, lekker villeine humor. Tot het laatste half uur of zo. Dan is de rek er wel uit.
Huppert is wel geweldig.

Maar dat men dit zoveel sterren heeft en zelfs Cannes wilde laten winnen... wtf? Zo'n idote lompe film??

Helemaal eens

avatar van bjerik76
Ik ken Isabelle alleen van haar schitterende rol als Augustine in 8 Femmes.
Dus dit is wel een enorme omschakeling van rol.

Ik had hem eigenlijk spannender verwacht betiteld Thriller/Drama.
Aangezien de vele sex scenes, al dan niet vrijwillig als gedwongen kan het wel bestempeld worden als erotische thriller.
qua dader zat ik in ieder geval in de verkeerde hoek, tot daar was de film spannend, en daarna zwakte de film langzaam af.

Ik vond Elle ook maar moeilijk te peilen op een gegeven moment vanwege haar bizarre keuzes ( of juist geen keuzes) die ze maakte, en verlangens wat ze nou eigenlijk precies wou als zelfverzekerde vrouw.
Op een gegeven moment duurde de film ineens wel lang op die manier.

ik vond het een matige film. Het acteren was wel overtuigend maar ben zelf niet zo´n fan van de Franse taal en de vechtscenes waren een beetje klungelig. Wilde hem een paar keer afzetten, maar heb hem toch afgekeken, maar het kon me niet bekoren.

Tijden niet zo'n onsamenhangende film gezien. Pffff

avatar van n00r
Apart maar de moeite waard.

Komt vanavond op de televisie, op NPO3. En hoemeer ik erover lees hier de nieuwsgieriger ik word: de ene vindt deze film tien keer niets en de ander geweldig. Anderen hebben zich dodelijk verveeld terwijl weer anderen het hebben over geweldige diepgang. Psychologisch ontrafelen van persoonlijkheden? Over motieven en onbegrijpelijke gedragingen en reacties? Ik denk dat mij dit super gaat bevallen!
En..., zonder reclame: is me dát een feestje!

vreemde film

Er wordt behoorlijk ongevoelig omgesprongen met gevoeligheden, als ik dat zo mag uitdrukken.
"Schaamte is niet sterk genoeg om u te weerhouden van om het even wat ge doet"...
Had het er wat moeilijk mee omdat niets verloopt zoals ge het zoudt verwachten, maar uiteindelijk, stapt ge daarover, dan huist er toch in deze "Elle" een film waar ge wel geboeid blijft naar kijken.
Veel is wel te danken aan een dubbel ijzesterke Isabelle Huppert en ook de rest van de cast drijft goed mee.

avatar van pampelonne
ik vind het lastig om een score te geven.
Deze film doet me denken aan La Pianiste, ook met Huppert.
die film vind ik veel beter.

Overgewaardeerde film. Wie de verkrachter is, wordt al ruim voor het einde van de film duidelijk. Waar is dan nog het wachten op? Bizar: Michèle wordt meerdere keren zeer gewelddadig verkracht, klappen en trappen op het gezicht. Na de eerste verkrachting zijn de sporen van dat geweld duidelijk zichtbaar. Als verklaring zegt ze tegen familie en vrienden dat ze met de fiets is gevallen. De volgende drie, vier verkrachtingen zijn minstens even gewelddadig, wéér met trappen en harde klappen op haar gezicht. Maar nu zonder enig spoor na te laten. Bizar: haar (?) kleinzoon wordt geboren als zwarte, in de loop van de film wordt hij donker getint en eindigt als licht getint. Verkeerd wasmiddel gebruikt? Bizar: Michèle verlaat het feestje op de zaak vroegtijdig, het is nog maar net begonnen. Als ze thuis opnieuw verkracht wordt, komt haar zoon tussenbeide. Maar die zoon was de manager van het feestje op de zaak, hij kreeg nadrukkelijk de opdracht daar te blijven tot het feest was afgelopen. Heeft hij de boel de boel gelaten en is hij als een speer naar het huis van zijn moeder gereden? Bizar: Michèle gaat vreemd met de echtgenoot van haar beste vriendin. Als ze dat aan haar vertelt, is de vriendin niet boos op Michèle, maar op haar eigen man. Vreemde vriendschap. Iedereen die door zijn/haar beste vriend(in) op deze wijze wordt belazerd, wordt toch minimaal óók kwaad op de bedriegende vriend(in)?

avatar van Zwolle84
Denk je wel aan je spoilerhaakjes (bewuste tekst selecteren en op dat icoontje met uitroepteken klikken), speelruimte? Je verklapt erg veel.

Veelal ondergewaarde en bovenal onbegrepen film: Verhoeven steekt de draak met 't christelijke geloof. Heb niet alleen uw naasten lief, maar vooral uw vijanden (Over vergevingsgezindheid gesproken ; - )

De onzichtbare wond van Michèle, het As Meisje ("Wil je mijn zelfgebouwde ketel zien?"), moet telkens weer bloeden; het is alsof de erfzonde zich in 'n fysieke boetedoening manifesteert.

Zwolle84 schreef:

Sorry, was mijn eerste bijdrage. Wist niet hoe het werkte.

avatar van Zwolle84
speelruimte schreef:

Sorry, was mijn eerste bijdrage. Wist niet hoe het werkte.

Dacht ik al, daarom de uitleg. No worries en welkom hier.

avatar van pampelonne
Ik hoorde Martin Koolhoven zeggen, dat dit een feministische (!) film is.
daar moet ik even over nadenken.
is dat misschien omdat de mannen in de film er zo slecht vanaf komen?
de ex-man, haar zoon, de man van haar vriendin.
en de buurman of course...

avatar van Stephan
Waarschijnlijk bedoelt hij dat de vrouw in kwestie haar lot op eigenzinnige manier in eigen handen neemt.

avatar van Shadowed
Niet verkeerd.

Deed me een beetje denken aan Fincher verbonden met wat erotiek. Typisch weer een film waarbij het duidelijk is dat Verhoeven aan het roer staat. Helaas vond ik dat er bij zo'n verhaal als dit te veel erotiek gebruikt wordt dat soms bitter weinig toevoegt.

Sterke scenes zijn er overigens zeker, die ook wel een emotie in je oproepen. Fijn dat de film niet een aanloop neemt maar gelijk in de feiten stort, waarmee je vanaf het begin al geboeid bent. Ik vond Huppert niet slecht acteren, maar eerder een nogal vervelende frons hebben die me de hele film opviel.

Iets te veel erotiek, meer aandacht aan het verhaal daarbuiten was welkom geweest, al was die al vrij sterk. Het voelt aan alsof de speelduur hiermee dus onnodig lang wordt uitgerekt. Gelukkig weet Verhoeven wel kwaliteit op het scherm te toveren.

Wat meer sympathie voor de karakters was ook welkom. Zo voelde ik meer emotie voor Bloquet dan voor Huppert, wat volgens mij absoluut niet de bedoeling is. Voor de rest is dit een prima thriller die goed wegkijkt en ook boeiend blijft. Een voldoende krijgt het absoluut. Leuk dat Verhoeven zich dus ook aan Franstalige films waagt.

avatar van Fisico
Elle start sterk met een verkrachtingsscène en het mysterie naar de zoektocht naar de dader. Als nadien blijkt dat ze gestalkt wordt en ze ook belaagd wordt met pornografisch materiaal is de toon gezet voor een degelijke thriller. En dat is het ook tot op een bepaalde hoogte.

Michèle is een erg verzekerde vrouw. Iets té zelfverzekerd in mijn ogen. Eentje waarbij ik weinig sympathie kan voor opbrengen. Ik vond het vrij bizar om vast te stellen hoe zij zich gedroeg gedurende de film alsof het een accident de parcours was. Ik verwacht daarom niet perse een gebroken huilende vrouw, maar dit was toch een ander uiterste. Alsof ze ervan genoot en Stockholmgewijs de aandacht wou trekken van de dader en er extra van genoot.

De plotlijnen van haar omgeving daarentegen vond ik veel interessanter om te volgen. Met zo goed als elke partner van haar directe contacten had ze problemen. Problemen waarmee ik me ook wel zou kunnen identificeren. De zoon, de moeder, de ex en in mindere mate de buurman hadden een relatie die hoogst bijzonder was. En ook de relatie met haar vader is erg complex en haktin op haar kille sterke persoonlijkheid.

Bij momenten is de film shockerend en is het thrillergehalte duidelijk aanwezig. Langs de andere kant was de geloofwaardigheid zoek bij divere scènes (kleinkind, haar houding, de bekentenis aan haar vriendin, ...) waardoor ik wat tussen wal en schip zit. Ook het min of meer 'happy' end waarmee alles vlugvlug opgelost raakt, stemt me minder gelukkig. Positief was wel de sterke acteerprestatie van Isabelle Huppert. Gemengde gevoelens heb ik bij deze Elle. Niet slecht van Verhoeven, film met duidelijke kwaliteiten, maar toch net niet. Strenge 2,5*.

avatar van cinemanukerke
Verhoeven heeft altijd geprobeerd om mainstream te combineren met persoonlijke visie ; Bij Elle - misschien voor de eerste keer - plaatst hij een karakterstudie op de voorgrond en een thriller op de achtergrond. Daardoor zijn er veel scenes die niks bijdragen tot plot maar louter een karakterontleding. Velen vinden het daardoor saai of traag. Maar dat is inherent aan het verzaken van een plot. Er is ook veel discussie over de geloofwaardigheid van het verhaal. Een vrouw gaat een relatie aan met haar verkrachter in een perverse manier. Maar aan geloofwaardigheid is het bij Verhoeven nooit om te doen. Ik zie dit als een nieuwe visie op de wraakthriller maw hij brengt een andere interpretatie van het genre. De wraakthrillers waren vooral populair in de jaren ’70 en meerbepaald de blackexploitation stroming vb Regisseur jack hill met films als Coffy of Foxy Brown. Daar ging men ook heel ver met seks en geweld. Verhoeven slaat gewoon een nieuwe weg in. Ook de titel is een indicatie dat het om een andere visie gaat. Elle is niet de naam van het personage maar 'zij' in het NL – het gaat om een vrouw of eventueel de vrouw maw een personage wordt gevolgd. Daarin strooit Verhoeven kwistig met zijn vertrouwde dada's zoals seks is macht, vrouw is dominant, etc. De veralgemening (Elle = zij) in de titel verwijst terug naar de bedoeling om een genre te tackelen en niet een verhaal. Het einde is ongetwijfeld ambigue. Is er wraak of gewoon toeval ? In elk geval, ik denk dat het voor Verhoeven niks uitmaakt.

avatar van El ralpho
Zij

Toch wel een verassing dit. En dan met name omdat de focus op hele andere aspecten ligt dan je op voorhand zou verwachten. De gebeurtenissen zijn niet altijd even geloofwaardig, en het einde vond ik ronduit vaag, maar met een verklaring op internet kwam ik een heel eind. En ach, misschien ben ik wel gewoon niet intellectueel genoeg

Desalniettemin begrijp ik wel goed waarom deze film zo in de prijzen gevallen is. Het verassende verloop en de ijzersterke rol van Isabelle Huppert tillen het geheel al snel naar een hoger plan. Met het achtergrond verhaal in gedachten begreep ik al gauw waarom Michéle anders handelde dan anderen. Het feit dat haar vader tientallen mensen om het leven gebracht heeft, terwijl deze man wel haar vader bleef heeft haar onherroepelijk beschadigd, en zorgt er ook voor dat ze anders naar de situatie kijkt dan de gemiddelde persoon op het moment dat ze erachter komt wie haar verkracht heeft. Toch valt het te bevatten naarmate je je realiseert welke achtergrond Michéle heeft. En juist dit maakt de film zo integrerend.

Verhoeven maakt wisselende titels. Soms zijn het voltreffers voor mij, en soms slaan ze de plank volledig mis. Elle valt beslist binnen de eerste categorie.