Turks Fruit (1973)

Alternatieve titel: Turkish Delight

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Monique van de Ven en Dolf de Vries

De hoofdpersoon, de jonge beeldhouwer Erik heeft een turbulent liefdesleven, tot hij zijn grote liefde Olga ontmoet. Zij trouwen tegen de zin van Olga's rijke ouders. Geschapen voor elkaar, trekken zij zich niets aan van alle tegenwerking en beleven een grandioze, romantische zomer. Totdat Olga zich zeer vreemd begint te gedragen. Ze breekt abrupt met Erik en gaat weer naar haar ouders. Erik wil Olga terughalen, maar wordt hardhandig geconfronteerd met haar louche nieuwe vriend. Onverwachts wordt Olga echter in het ziekenhuis opgenomen.

TEASER

FisherKing schreef:
Lees de boeken van Jan Wolters

Dit moet dus Wolkers zijn

Deze film idd veel bezocht en idd met veel bloot, wat toentertijd gebruikelijk was.

Wat maakt het mij uit wat toen gebruikelijk was, ik vond het onnodig (nou ja onnodig van der Ven was toen opzich best lekker uchmm maar ik dwaal af)

Meesterwerk van Paul Verhoeven die een film maakte die eindelijk door zo'n 10% van de bevolking bezocht werd. (toen ondenkbaar)

Ja Costa trok ook super veel kijkers, maar het blijft een Klotefilm

avatar van Stephan
Hoewel gedateerd heeft de film toch een behoorlijke impact op me gemaakt. De verloren, onmogelijke liefde wordt mooi en schreinend neergezet. De frustratie en jaloezie (chinees restaurant... briljant).

Persoonlijk vindt ik Soldaat... een betere film, grootser en complexer, maar TF is zeker (en terecht) een mijlpaal. Costa! zijn we over tien jaar vergeten.

avatar van Yekezzez
FisherKing schreef:
'T gaat erom dat dit gewoon qua script en filmspanning deze film destijds uniek was. Vergeet niet dat de NL film uit het stenen tijdperk kwam.....

Houdt dit dan niet in dat de film een beetje gedateerd is. Een film van de eeuw hoort dat toch niet te zijn? Soldaat van oranje is dat in mijn ogen niet.

Lees de boeken van Jan Wolkers; misschien moeilijk voor de jongeren om dat voor te stellen omdat ze vaak alleen maar een pak faxen lezen. No offence verder.

Heb ik, maar none taken

Deze film idd veel bezocht en idd met veel bloot, wat toendertijd gebruikelijk was. hierover klachten geven is vrij onterecht.

Geen klachten van mijn kant, dacht ik zo

Bovendien ik was er niet bij, net zoals Wouter maar een beetje respect is wel op zijn plaats.

Sorry, was niet mijn intentie om dit zo over te laten komen. Ik zal bij de heer Wouter voortaan 'U' gebruiken

Die scene's met Rutger's schoonvader zijn fenomenaal en vertellen veel over die tijd

ps. Ik sta niet aan de kant van de mensen die dit een waardeloze film vinden. Ik denk alleen dat een film van de eeuw meer moet bevatten dan dat deze film laat zien.

Wat ik zo mooi vind aan deze film is dat het plezier en de energie vnn de hoofdrolspelers van het doek spat. De liefdesrelatie wordt er des te mooier op.
De scene waarbij Hauer met Van de Ven achterop de fiets door de straten van Amsterdam zigzagt, met op de achtergrond de muziek van Rogier van Otterloo is prachtig.

FisherKing
Yekezzez schreef:

Ik denk dat het van grote invloed is geweest dat zoveel mensen destijds (die nauwelijks in de bios kwamen) de film bezochten. Vandaar wellicht de film van de eeuw (vorige eeuw dan )

Het is ook niet mijn superfavoriet van NL film van de eeuw maar bevat voor mij toch heel veel mooie delen. Wat kapp zegt, de enorme frisheid en vitaliteit, de reis in de auto, het gevecht met schoonouders, de onvoorwaarlijke liefde en de breuk, de scene in dat chinese restaurant, de scenes in de regen, het onthullen van het standbeeld.
Voor mij de film die brak met sleur/armoede die voorheen in NL films zat.

En Paul Verhoeven verdient een standbeeld en veel meer waardering voor alles wat ie gedaan heeft op filmgebied.

avatar van Yekezzez
Heb ik niks meer aan toe te voegen.

Hypocriet. Wel vrouwelijk, maar geen mannelijk bloot laten zien?

Costa trok ook super veel kijkers, maar het blijft een Klotefilm

Stephan schreef:

Prachtig. Of de scene dat Monique denkt thee besteld te hebben ipv koffie (of was het andersom?). Kippevel...

Persoonlijk vindt ik

..........

Welke film?

Costa trok ook super veel kijkers, maar het blijft een Klotefilm
Wouter schreef: Die film zal over dertig jaar dan ook vast niet uitgeroepen worden tot beste Nl film allertijden. (Overigens kwamen er destijds toch zo'n 6 keer zoveel mensen naar TF dan nu naar Costa....)

Waarschijnlijk niet nee, alleen ik reageerde op FK zijn stukje

Waaruit ik opmaakte dat je deze film fantastisch moet vinden omdat hij door 10 procent werd bekeken.

en over de deze rare opmerking

Hypocriet. Wel vrouwelijk, maar geen mannelijk bloot laten zien?

Dat stukje tussen haakjes was natuurlijk een grapje, dat wist je zelf ook wel, maar je wou me graag hypocriet noemen

[/quote]
Lijkt me niet een reden. Overigens waren het er veel meer. Zo'n 25% van Nederland. En de film zal vast enkel door volwassenen gezien zijn, dus ik vermoed dat destijds gewoon een meerderheid van de 18 plussers de film heeft gezien. Tegenwoordig ondenkbaar.

avatar van Macmanus
Ja het is heel veel, dat kon je ook lezen een yakezzz, zelfs Titanic heeft dat niet gebroken.
Alleen wat wil je ermee zeggen?

Niet veel. Dat dat knap is. Zo'n fenomeen hebben we daarvoor of daarna nooit meer gehad.

Wouter schreef:

Okay, die krijg je van me. Maar verder ken ik geen betere.

Het is natuurlijk een mening, maar zelf vind ik De kleine blonde dood ook beter.

geen onaardige film, maar toch echt een slap aftreksel van Turks Fruit....

[quote]Wouter schreef:

Wat? "De kleine blonde dood" is toch echt een heel andere film met een heel ander verhaal dan turks Fruit.

Oja? Jonge blonde kunstenaar gaat iemand waar hij heel veel van houdt verliezen aan een enge ziekte op mondharmonicamuziek van Toots Thielemans?
TF is written all over Kleine Blonde Dood.
Kamerling is echter geen Hauer...

avatar van Jordy
zo, die films hoef ik ook niet meer te zien...

Spoiler Alert!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Heb hem gekeken en vond hem lang niet zo gedateerd als ik verwachtte. Ik vond Hauer indrukwekkend. Andere acteurs konden absoluut niet tippen aan zijn niveau. De film is in veel opzichten nog opvallend fris en bevat een aantal mooie scenes. Zoals het enorm krachtige eindshot. Een aantal andere die mij opvielen zijn hier eerder genoemd. Muziek van Van Otterloo en Tielemans was erg mooi. Ik vond de opbouw van het verhaal soms wat onevenwichtig.

Voor het eerst gekeken ??

Ook voor het eerst gekeken, maar hij viel mij toch lichtelijk tegen. Dit klinkt misschien als (weer) een cliché, mar ik stoorde me aan de vele, en vaak onnodige seksscènes. Wel een paar indrukwekkende scènes (de scène in de regen, in het café en de indrukwekkende eindscène), maar toch vond ik het geheel niet altijd boeiend om naar te kijken. 2,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
kappeuter schreef:

Voor het eerst gekeken ??

ja, net als vele (heel veel) klassiekers nog niet gezien.

Ik weet niet goed wat ik van deze film moet denken; ik kreeg steeds maar weinig hoogte van de beweegredenen van het personage van Hauer, en dat maakt het nogal moeilijk een drama als dit (dat het van zijn magere en clichematige plot niet moet hebben) te waarderen. Daarnaast ergerde ik mij nogal aan de vele flauwe grappen de eerste drie kwartier van de film (althans, ik neem aan dat die scenes grappig bedoeld waren), en aan het gebrek aan subtiliteit tegen het einde van de film (de ziekteverschijnselen komen allemaal zo vreselijk overdreven over). Maar het acteerwerk van Hauer en Van de Ven is goed, en de film was (kennelijk) taboe-doorbrekend. 1,5 * dan maar.

avatar van bramnoor
Inderdaad de film van de (vorige) eeuw.
Nederlands tenminste.
Wat mij erg frustreerd is dat er nog steeds geen andere Nederlandse film geweest is die deze film overtreft.
Mijn mening dus.....

Klik eens op Top-lijsten en vervolgens top 25 per land. Zit daar geen recente film bij die die kwalificatie krijgt ?
Voor mij in ieder geval wel. Ik noem Suzy Q, Spoorloos, Van God Los, De Noorderlingen, De Tweeling en Karakter.

bramnoor schreef:

Inderdaad de film van de (vorige) eeuw.
Nederlands tenminste.
Mijn mening dus.....

Waarom is dat frustrerend? Wees blij dat er ooit zo'n goede film in NL gemaakt is.
In '68 maakt Leone Once Upon a Time in the West en nog nimmer maakte er iemand een beter western. In de hele wereld niet. Is dat dan ook frustrerend?

(de nummer 1 uit de top 100 allerijden alhier komt uit 1972...)

avatar van blabla
Wouter schreef:

Eigenlijk wel
Zou best wel een nieuwe western willen zien van dat kaliber.

avatar van Mischa
Snap eigenlijk neit dat mensen ich storen aan de hoeveelheid sex in deze film. De liefde tussen Erik en Olga DRAAIT juist om de sexuele aantrekkingskracht die er tussen beiden is. Ik geef toe dat er in veel nederlandse films veel sex zonder functie (mbt het verhaal dan) zit, maar die vlieger gaat hier niet op!

Mischa schreef:

Vroeger ja, en dat viel ook nog reuze mee. Tegenwoordig is dat een stuk minder.

Belgisch artikel met terugblik op Turks Fruit.
Subjectief, maar leuk om te lezen!