Turks Fruit (1973)

Alternatieve titel: Turkish Delight

Nederland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Paul Verhoeven (I)
met Rutger Hauer, Monique van de Ven en Dolf de Vries

De hoofdpersoon, de jonge beeldhouwer Erik heeft een turbulent liefdesleven, tot hij zijn grote liefde Olga ontmoet. Zij trouwen tegen de zin van Olga's rijke ouders. Geschapen voor elkaar, trekken zij zich niets aan van alle tegenwerking en beleven een grandioze, romantische zomer. Totdat Olga zich zeer vreemd begint te gedragen. Ze breekt abrupt met Erik en gaat weer naar haar ouders. Erik wil Olga terughalen, maar wordt hardhandig geconfronteerd met haar louche nieuwe vriend. Onverwachts wordt Olga echter in het ziekenhuis opgenomen.

TEASER

Basto schreef:

Ik zie dat je geen antwoord hebt gehad.

Alle sexscenes aan het begin zijn nadat Olga al is overleden. Erik duikt met elke vrouw het bed in om te vergeten en mist bij iedereen de passie en liefde die hij bij Olga had. Het hele verhaal van Olga is een flashback.

Nope, die scenes die je beschrijft zijn nadat ze hem heeft verlaten!

Earth schreef:

Nope, die scenes die je beschrijft zijn nadat ze hem heeft verlaten!

Je hebt gelijk maar het verhaal met Olga is dus wel grotendeels een flashback.

avatar van Donkerwoud
1701320 schreef:
Gelukkig hebben we nu youporn

Haha, lol.

clubsport schreef:
Aardige film maar ik had hier wel wat meer van verwacht , vond het samenspel tussen Monique vd ven en Rutger hauer wel sterk gespeelt .
verder gaat het allemaal wel erg snel , zeker als Olga ziek blijkt te zijn , dat zijn overigens emotioneel wel de indrukwekkendste scenes .

Dat ze ziek wordt, wordt in de film al eerder langzaamaan duidelijk. Voor de goede kijker komt het niet heel opeens. Rutger en Monique zijn gecast/gekozen op basis van deze scene.

avatar van JoeCabot
Voor Paul Verhoeven hoeft naakt niet per se functioneel te zijn. In Turks Fruit ligt het er echter zó dik bovenop (soms letterlijk) dat het ergens weer functioneel wordt. Als een soort statement tegen alles wat preuts is…

De meeste films bestaan uit een inleiding, een middenstuk en een slot. Deze niet. Turks Fruit komt meteen ter zake, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kan me trouwens moeilijk voorstellen dat zo’n expliciete film anno 2019 nog groen licht zou krijgen, laat staan dat het een commercieel succes zou worden. Ergens wel confronterend dat we zoveel braver geworden zijn.

Voorts viel me op dat deze 46 jaar oude (!) film op audiovisueel vlak nog steeds zeer fris aanvoelt. Zeker naar Nederlandse maatstaven. Het camerawerk kun je nog het best omschrijven als een soort MTV-stijl avant la lettre, met links en rechts zowaar een mooi, sfeervol shot.

Wel typisch jaren 70 is het theatrale acteerwerk. Hoewel ik de dialogen best onderhoudend vond, had ik helaas niet het gevoel naar echte mensen te luisteren. Bijna geen enkele zin kwam er natuurlijk uit. Zonde van de overacting dus, maar voor de rest is dit lekker anarchistische cinema (een bedreigde soort). 3.5*

avatar van Gastel
Vanavond weer eens herzien, het blijft een schitterend stukje tijdsbeeld en bovenal natuurlijk een mooi en indrukwekkend verhaal.

Over de acteerprestaties is al veel gezegd, en die zijn inderdaad niet overal even denderend (sommige edelfiguranten zijn zelfs slecht te noemen). De moeder daarentegen is wel perfect gecast. Je hebt als kijker vanaf de eerste seconde al direct een hekel aan haar, goed acteerwerk dus.

Met recht nog altijd een klassieker.

avatar van Filmkriebel
Eén van de grote klassiekers uit de Nederlandse cinema, dan weer gebaseerd op een literaire klassieker. Nooit eerder gezien om één of andere reden. Vandaag voorrang aan verleend voor ik het opnieuw in een hoek schuif. Een drama over een vrijgevochten koppeltje, dat al dartelend, dansend en springend door het leven gaat. De film straalt de rebellie uit deze tijd uit, waarin amok gemaakt wordt met oude waarden en jongeren hun leven leiden zoals ze willen. Het is wel op het randje van de wansmaak, beetje typerend voor Nederlandse films : inzoomen op kots en uitwerpselen, en een verkrachtingsscène zorgen voor een provocerend tintje. Maar ieder land heeft zo wel dit soort classics. Zo kon ik deze film niet loszien van het Franse "Les Valseuses", niet toevallig uit dezelfde jaren. Een minpunt vond ik het vlakke weinig uitgewerkte personage van Erik Vonk. Geen ouders, geen vrienden (op die dokter na) geen verleden. Lijkt alsof hij gewoon ergens voor staat in de film. Het einde is aangrijpend en zindert na; alles is tijdelijk in het leven. Live in the moment, live each day like it might be your last.... Geen spijt van gehad; sterk geacteerd door Hauer en Van de Ven, en vat de levensgenietende instelling van de Nederlander op een ondeugende anarchistische manier samen.

avatar van pdonidvie
Waarom is hier in godsnaam nog steeds geen blu-ray release van uitgekomen?

avatar van Quentin
pdonidvie schreef:
Waarom is hier in godsnaam nog steeds geen blu-ray release van uitgekomen?

Rob Houwer.

Een van de beste Nederlandse films. Op mij maakte hij veel indruk. Vooral de chemie tussen Monique en Rutger.De vele sekscenes is de tijdgeest waarin het zich afspeelde. Ook allerlei onsmakelijkheden.Ik denk dat ik hem toen 4 ster had gegeven. Ik wil hem bewust niet meer zien. Ik wil de impact, die de film toen op mij maakte, niet kapot maken. Als ik hem nu zou zien zou ik hooguit 2 ster geven..Te traag, te veel seks, onsmakelijk... en noem maar op..
De scene op straat in de regen " gaat echter nooit kapot..Die is zo echt, zo gemeend. de vreugde, blijheid kwam van het doek de bios binnen.

avatar van eRCee
Er zijn weinig films waarin het verschil tussen goede en slechte scenes zo groot is als bij deze Turks Fruit. Soms is het echt niveautje slechte B-film (praktisch elke scene waarin niet alleen Hauer en/of Van de Ven in acteren), soms is het heel mooi, bijvoorbeeld de fietsscene of het eindshot. Merkwaardige regisseur blijft het toch die Verhoeven.

100% eens.

eRCee schreef:
Merkwaardige regisseur blijft het toch die Verhoeven.

Denk dat het vooral met Soeteman en budgettaire beperkingen te maken heeft gehad. Zijn latere werk en met name dat in Hollywood is veel stabieler.

avatar van eRCee
Mjah. Bijvoorbeeld die strontdouche in Zwartboek, dan denk je ook, welke overjarige puber is hier aan het werk? En voor grote delen van Robocop geldt dat in mijn ogen net zo.

eRCee schreef:
Mjah. Bijvoorbeeld die strontdouche in Zwartboek, dan denk je ook, welke overjarige puber is hier aan het werk? En voor grote delen van Robocop geldt dat in mijn ogen ook.

Zwartboek is geschreven door....

Robocop vind ik van begin tot einde een briljante satire vermomd als actiefilm. Welke scenes vind je daar dan overdreven puberaal?

avatar van eRCee
De kills, met name aan het einde op dat bedrijventerrein. En de scenario-schrijver vind ik geen excuus, Verhoeven is eigenwijs genoeg om bepaalde scenes te laten vallen. Bij Turks fruit had hij ook minstens de helft van de scenes uit het eerste half uur moeten schrappen (die rits, mijn hemel, waar sloeg dat op?).

eRCee schreef:

O, ik vind die aandacht voor de banale pijnlijke elementen van het leven van Verhoeven juist heel leuk. De meeste regisseurs brengen het mooier dan het is. En die rits is zo herkenbaar. Je maakt mij niet wijs dat je dat niet voelde...

En dat eind van Robocop is hoe zo’n film behoort te eindigen. Lekker over the top in de grande finale. Kun je Verhoeven niet kwalijk nemen. Zonder had hij geen bevredigende film gehad.

eRCee schreef:

Het is een verfilming van Wolkers, die deed gewoon wat vreemde zaken zullen we maar zeggen. Verhoeven en Soeteman hebben heel veel zaken uit het boek maar niet verfilmd. Die waren te heftig. Verder vrees ik dat er ook wel een generatiekloof is.

NL films waren vanaf 1971 behoorlijk gevuld met (functioneel) bloot. Dat waren de tijden toen.

avatar van Ebenezer Scrooge
Die strontscène in Zwartboek vond ik juist hilarisch. Riep zowel een gevoel in me op van walging als van fout voyeuristisch leedvermaak. Bij Paul Verhoeven is alles de overtreffende trap, als een gedroomde werkelijkheid: het verhoor in Basic Instinct, de drie borsten in Total Recall, de verkrachting in zowel Spetters als Flesh + Blood.. Ja, zelfs de ziekenhuisscène in Turks Fruit met een zieke Olga die we allemaal zo aangrijpend vinden is een uitvergroting.

Dat lig je of dat lig je niet. Mij kan het allemaal niet extreem genoeg.

Earth schreef:

Heb ik ook geen moeite mee, het is meer dat ik het artistiek vaak slecht vind uitpakken. Het probleem van die ritsscene is bijvoorbeeld, dat je nu dus de eerste ontmoeting hebt tussen Olga en Erik, dan de sekspartij, dan het ritsincident en dan het ongeluk, alles in anderhalve minuut tijd ofzo. Alle genoemde scenes ook zonder dat er werkelijk tijd voor wordt genomen, wat het erg ongeloofwaardig maakt (ook voor de acteurs, die er niks van kunnen maken) en gewoon amateuristisch overkomt. Turks fruit is op z'n best als het tempo zakt.

Ebenezer Scrooge schreef:

Zo'n beetje alles van Verhoeven is fout voyeuristisch leedvermaak. Vroeger was het nog leuk puberaal maar laatste decennia een beetje vieze ouwe mannetjes cinema.

avatar van Ebenezer Scrooge
Haha, nééé.. nog even leuk als toen!