The Cutting Edge: The Magic of Movie Editing (2004)

Documentaire

geregisseerd door Wendy Apple
met Walter Murch, Sally Menke en Thelma Schoonmaker

Een documentaire, waar aan de hand van filmfragmenten, door zowel regisseurs als editors specifieke elementen worden uitgelegd over de montage. Chronologisch gaat de documentaire van de "studio-editors" in de jaren '20 en '30 totaan de hedendaagse cinema van Quentin Tarantino en Alexander Payne.

Verplichte koste voor editors en montage liefhebbers. Erg interessant.

avatar van Macmanus
Is deze een keer op tv geweest? Zit hier een stukje in waar Payne verteld dat een editor hem geld gaf omdat die een scene zo wou monteren?

Yep.

Art
Ooit ook op tv gezien en sindskort zelf ook op dvd. Is namelijk een extraatje op de dvd van Bullitt

Macmanus schreef:
Is deze een keer op tv geweest?

In 2006, tweemaal, maar dan in de ingekorte versie (50 min ipv 90).

Zag afgelopen dinsdag de volledige versie, die in de VS op dvd verschenen is. (bleek die korte versie ook eens gezien te hebben, daar is veel van het laatste gedeelte (de dingen met Tarantino, Verhoeven en Payne) weggelaten).

avatar van TonyMontana
zijn er nog andere docu's over editting te vinden op dvd??

(heb deze dankzij de Bullitt special Edition)

Grapige achternaam heeft de regisseuse, in deze.

Leuke docu.

Manschot
Ik hou van monteren, dus dit was zeker een leuke en informatieve Docu.

avatar van narva77
Macmanus schreef:
Is deze een keer op tv geweest?

cornelis schreef:
In 2006, tweemaal, maar dan in de ingekorte versie (50 min ipv 90).

In het programma "Close-Up" als ik het me goed herinner!

Inderdaad zéér interessant en verplichte kost voor editors en filmliefhebbers in het algemeen.

avatar van nognooit
Lastig om hier een cijfer aan te geven. Als je in de geschiedenis (want daar draait het vooral om in deze film) van film editing geïnteresseerd bent is dit zeker een aanrader. Het kijkt lekker weg en er komen diverse interessante fragmenten en mensen uit de filmwereld aan bod.
Dit is echter niet een film die ik snel nog eens zou kijken. Ik stond niet versteld van de voorbeelden die ze lieten zien, of de leuke anekdotes die er werden verteld.

Het is zeker wel een goede documentaire, maar er had meer in gezeten wat mij betreft.
Graag zou ik een documentaire of de diverse technieken van bekende film editors zien.

avatar van Sjoerdow
Interessant, maar om nou te zeggen dat ik écht veel opgestoken heb.......

Leuk om een keer te zien, lijkt me een fantastisch beroep trouwens.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Interessante docu. Grote leidraad is een stukje filmgeschiedenis over filmmontage, gemixt met interessante interviews met uiteenlopende editors en regisseurs, bijgestaan door beelden uit bekende films. Het is soms echter wel erg feitelijk, de persoonlijke verhalen over bijvoorbeeld conflicten tussen editors en regisseurs had van mij nog wel iets meer naar de voorgrond geschoven mogen worden. Er worden veel aspecten van het vak aangestipt, maar door de speelduur van anderhalf uur is het natuurlijk onmogelijk ergens echt de diepte in te gaan. Voor wat het is, een interessante documentaire over het vak van de editor.

Wat me overigens vooral opviel was dat accent van Verhoeven. Had verwacht dat die na zoveel jaar in Amerika toch wel iets van dat Nederlandse accent kwijt zou zijn. Onuitstaanbaar om te horen.

3,5 sterren.

avatar van jeroentjuhhhhh
Inderdaad een must-see voor de groep die écht geïnteresseerd is in filmmontage. Sluit mooi aan bij mijn opleiding en het bood daarom een (vooral erg) geinig kijkje in de editing wereld. Paar leuke verhaaltjes (Seagal!), maar vooral een klein geschiedenis lesje. Tarantino blijft een vervelende prater, maar Verhoeven met z'n steenkolen-Engels maakt het voor mij al snel goed.

avatar van jumpstylemovie
Super documentaire waar veel meer mensen naar zouden moeten kijken. De kunst van het monteren word hier prachtig in beeld gebracht, vanaf de oorsprong van film. Je hoort een shitload aan regisseurs met passie praten over het vak en dit zijn zeker niet de minste namen. Scorcese, Tarantino, Spielberg, Cameron... oftewel alle mannen die ik wil horen praten. Blijkbaar kun je dus het beste een vrouw in de editer stoel zetten. Onthouden!