Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Hitchcock/Truffaut (2015)

Frankrijk / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Kent Jones
met Alfred Hitchcock, Martin Scorsese en Wes Anderson

François Roland Truffaut (1932 – 1984) was een Franse cineast die tevens aan de wieg van de 'Nouvelle Vague' stond. De Nouvelle Vague is een vernieuwende filmstijl die rond 1959 ontstond. Ook schreef Truffaut een boek over Alfred Hitchcock, zijn grote voorbeeld en favoriete regisseur. Sir Alfred Hitchcock (1899 – 1980) was een Brits filmregisseur. Hij wordt gezien als een van de beste filmregisseurs ooit. In deze documentaire bespreken beroemde filmmakers Truffaut's boek over Hitchcock en hoe het hen beïnvloed heeft.

avatar van Metalfist
Erg informatief boek dat dat trouwens ook als audioboek is te beluisteren. Het nut van regisseurs die het boek bespreken ontgaat me een beetje, maar er zit wel interessant volk tussen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Ik vraag me af of het hetzelfde boek betreft dan ik hier beneden link, want IMDb spreekt over een andere titel en jaar: Francois Truffaut's 1966 book "Cinema According to Hitchcock".

avatar van Metalfist
Denk het wel. Hitchcock/Truffaut is in 1966 uitgekomen, maar Truffaut heeft er later nog een stuk bijgevoegd na de dood van Hitchcock. Zie ook volgende quote:
Though this book was initially published in 1967 when Hitchcock was still active, Truffaut later prepared a revised edition that covered the final stages of his career.

Hitchcock (1967) by François Truffaut - The Alfred Hitchcock Wiki - the.hitchcock.zone

Hier spreken ze over 1967, maar waarschijnlijk is dat het jaartal van de vertaling aangezien het boek geloof ik eerst in het Frans is uitgebracht. Het jaar op Boekmeter lijkt me dan van de revised edition te zijn. Plus, het zou wel belachelijk zijn om de film hetzelfde als het boek te noemen om dan met een ander bronmateriaal af te komen.

avatar van John Milton
Fantastisch boek en heerlijke trailer. So pumped for this! Kom maar op!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Het klopt dat in 1966 het boek verscheen en in 1983 er een update is geschreven door Truffaut, enkele jaren na Hitchcocks dood en heel kort voor de vroege dood van Truffaut. Dat zit ook in de film.

Truffaut was een vurig bewonderaar van Hitchcock en Hitchcock vond het heerlijk met een intelligente man die hem bewonderde over zijn werk te praten. Truffaut wilde laten zien hoe goed Hitchcock was. Dat boek gaf de aanzet tot een grote herwaardering van Hitchcock en gaf nog meer weerklank aan de auteurstheorie van de nouvelle vague. Nu, ruim een halve eeuw later, wordt Vertigo gekozen tot beste film ooit in Sight and Sound.

Buiten dat deze docu verhaalt over die ontmoeting gaat de film ook een beetje over Truffauts werk, maar vooral over dat van Hitchcock. Een flink deel wordt besteed aan zijn films en Kent Jones deelt heel duidelijk de bewondering van Truffaut. Daarnaast nog een paar prominente filmmakers die elk in een quote of twee, drie aangeven wat Hitchcock en het boek voor hen betekenden.

Fijne film, maar vooral een voorafje. Naderhand kreeg ik zin om het boek te lezen en vooral ook Vertigo te herzien.

avatar van Verhoeven
starbright boy schreef:
Heb je ook meteen de grootste smet van deze documentaire te pakken want buiten Scorsese en Assayas om heeft niemand iets relevants te vertellen. Met Kiyoshi Kurosawa als dieptepunt. Hij krijgt twee korte fragmenten waarin hij Hitchcock ophemelt. Verder niets. Waarom en waarvoor interview je zo'n grote Japanse regisseur dan? De rest komt uit Amerika en Frankrijk.

Vanaf 21 januari 2016 in de bioscoop (EYE)

avatar van John Milton
njeh. Ik had toch op iets meer gehoopt, ondanks dat ik blij ben het gezien te hebben.

Goeie documentaire over het boek dat François Truffaut schreef over het interview dat hij had met Alfred Hitchcock. Als fan van Alfred Hitchcock uiteraard een must-see. Op slechts een paar van zijn films wordt wat dieper op ingegaan. Hier is de documentaire dan ook op zijn boeiendst. Verder natuurlijk ook leuk om de mening van een aantal andere grote regisseurs over het werk van Hitchcock te horen.

avatar van Biosguru
Viel me erg tegen. Juist omdat ik wat meer wilde weten over bijvoorbeeld overeenkomsten of verschillen tussen beider filmstijlen en manier van werken en filmen. Voor de Hagiografie van de week hebben we TV. Oliver Assayas: "The Nouvelle Vague is the moment cinema becomes consious of itself" zulke uitspraken werken me erg op de slaspier.

Nog een kleiner minpuntje van kritiek is het achterwege laten van titels bij de getoonde fragmenten. Erg vervelend als je net 1 fragment erg mooi vindt en de hele film terug zou willen zien. Zoek bv maar eens op Hitchcock paarse jurk van boven vrouw zijgt ineen, jurk vouwt uit.

Helemaal negatief ben ik niet, ik ga ondanks mijn Jimmy Stewart afkeer, dan toch eens Vertigo bekijken en Sabotage.

Biosguru schreef:

Dat is Topaz.

avatar van Biosguru
TOP! Dank je! Wat een waanzinnig mooi beeld is dat. Topaz ga ik ook zien.