• 8.229.078 stemmen

Geregisseerd door: Susan Lacy

Met onder meer: Steven Spielberg en J.J. Abrams

Over Spielberg

"Direct from the heart"

'Spielberg' volgt de ontwikkeling van Steven Spielberg op artistiek gebied, in de privésfeer en voor het publiek. Van zijn vroege liefde voor filmmaken als kind in een typische Amerikaanse buitenwijk tot de oprichting van een enorm film- en televisiebedrijf in de vorm van Dreamworks, en verder. De regisseur benadert zijn films alsof het zijn eerste is. Aan bod komen interviews met vrienden en tijdgenoten uit de jaren zeventig en collega's waar hij door de jaren heen mee samenwerkte.

imageimageimageimageimageimageimageimage

scorsese

Goeie documentaire over regisseur Steven Spielberg die van kleins af aan al gefascineerd is in het maken van films. Een standaard documentaire van talking heads afgewisseld door archiefmateriaal. Maar het oeuvre van de man rechtvaardigt de lengte en wat komen er toch een hoop prachtige films aan bod. Een nipte 3.5 sterren.

avatar van Biosguru

Biosguru

Glijd helaas richting hagiografie op het einde. Jammer. Want de man heeft een talent voor camerabeweging en plaatsing. Net dat laatste komt niet uit de verf. Alleen bij de behandeling van Duel. Reken niet op een antwoord hoe hij van zijn eerder heel economische shots tot zijn latere typische Brillantine met glittertjes stijl komt.

avatar van james_cameron

james_cameron

Prima HBO-documentaire waarin het imposante oeuvre van regisseur Steven Spielberg wordt behandeld. Uiteraard zijn de vroege jaren weer eens interessanter dan het latere werk, mede door het geweldige archiefmateriaal. De meer recente films komen slechts oppervlakkig aan de orde. Wat de documentaire echt de moeite waard maakt is de openhartigheid van Spielberg zelf. De getoonde interviewfragmenten gaan diep in op zijn jeugd en zijn familie en belichten een kant van de man die we niet vaak zien. Met 2 1/2 uur een flinke zit, maar gelukkig kakt de boel nergens in.

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Prachtig en zeer inspirerend voor filmmakers. Wat een filmintellectueel is Spielberg. Ik betrap mezelf er helaas ook op dat ik soms wat te licht over hem denk. Maar hij heeft een fantastische staat van dienst en is all-round geweldig. Aanrader. 4,0

avatar van fappie

fappie

• 2005 stemmen

Biosguru schreef:

Ik vind zijn stijl in de tijd van Jaws en Duel ook wel erg anders ja. En eigenlijk anders in positieve zin, want het is goedkoper, rauwer en echter ofzo. Maar het kijkt ook lekkerder weg. Misschien ook, omdat hij continu over het beoogde aantal draaidagen zat destijds. Hoe dat later was weet ik niet.

Echter erger ik mij niet perse aan zijn huidige stijl.

avatar van Biosguru

Biosguru

Laten we het zo proberen samen te vatten. Als je nog geen Spielberg fan was, ga je het door deze docu niet worden. Ik vindt Duel, Jaws, Poltergeist, Indiana Jones en Close Encounters fijne films. Daarna wordt het me te glad.

Lofzang

Matige docu. Spielberg is een gezellige nerd die onlosmakelijk veel invloed heeft en had op het Hollywood van vandaag de dag. Maar geen mens heeft zo weinig smetjes als deze docu wil doen geloven.

Had het maar gehouden bij het ontleden van zijn films. Nee ze gaan met zijn ouders praten. Ow my god, I was a kid of divorce! (Ontiegelijk rijk opgegroeid, enige die een camera had waarschijnlijk op die leeftijd) Van die vervelend geregisseerde set-upjes. Eerst zielig doen over zijn joods zijn en dat hij zich schaamde om zijn joods zijn. Om daarna heel dramatisch te doen bij Schindlers List. Hij zou die film pas maken als hij er klaar voor was! Over zijn flops gaat die belachelijk snel heen. Heel even wordt hij geroemd om de hoeveelheid dingen die hij doet. Maar of al die dingen nou echt succesvol zijn was mij een raadsel, ook of het hem nou heel veel tijd kost om financier te zijn was iets vraag ik mij af.

Het gaat maar door met Mr. Spielberg het centrum van het universum te maken. Ik moet toegeven ik ben super jaloers op de man. De ergste dingen in zijn leven is zijn scheiding en het vinden van een lekker wijf daarna en de scheiding van zijn ouders. Zelfs zijn beide ouders leven nog, hij weet niet wat armoede is of verlies. Zijn leven is net zo zoet als zijn films.

Enige boeiende aan de docu was zijn periode met De Palma, Scorsese, Mr Star Wars. Maar ook daar was het vooral; "het was gezellig en de gehele groep is rijk en succesvol geworden".

1.5 ster.

avatar van dionj

dionj

Aardige documentaire. Een soort samenvatting en eerbetoon van zijn oeuvre. Ook worden zijn keuzes belicht. Toch is het allemaal niet heel diepgaand en dat is natuurlijk jammer.

Zeker aardig. Juist omdat het helemaal niet alleen maar een lofzang is.

Er wordt ook duidelijk stilgestaan bij zaken die hij in films juist helemaal niet goed deed. (Color Purple, Empire of the Sun)

Daarnaast een keertje wat persoonlijker dat de meeste van dit soort docus.

avatar van John Milton

John Milton

Ik ben bevooroordeeld. So be it.

Vond het een fijn overzicht, al is het idd een beetje een lofzang.

Macmanus

Pfff stil gestaan wat hij niet goed deed...jebus in deze pc wereld zal dat wel kritiek heten. Ook wel erg kritiek uit eigen doos. Ja Color purple was ik niet helemaal de juiste persoon voor, maar iedereen was geweldig en Oscars genoeg gewonnen. Middelmaat mag weer, iets echt goeds mogen we niet meer verwachten...deze docu is ergens wel profetisch, de toekomstige dood van Hollywood zie je hierin wel heel erg terug...

Ja, het is toch wel een redelijk uitgebreid punt in de docu dat Spielberg heel goed is in de dingen die hij vaak doet, maar dat er ook aardig wat dingen zijn die gewoon niets voor hem zijn en daar heeft hij zich vaak aan vertild. Meerdere films lang.

Macmanus

Hebben denk ik wat anders gezien. Was er na Jurassic Park/Schindlers List nog een klein beetje kritiek?

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20055 berichten
  • 2067 stemmen

Macmanus schreef:

Lofzang

Maar geen mens heeft zo weinig smetjes als deze docu wil doen geloven.

Te makkelijk gedacht. Je stapt voor het gemak heen over het feit dat hij in zijn jeugd nergens bij hoorde, werd gepest en continue werd uitgescholden voor "vuile Jood". Ik vermoed dat zoiets niet in de koude kleren gaat zitten. Dat hij ontkende Jood te zijn, lijkt me dan niet zo vreemd.

Er worden beweegredenen gegeven hoe hij op bepaalde thema's kwam voor zijn films - zoals de scheiding van zijn ouders en het nergens bijhoren in de maatschappij.

Onderhond

kos schreef:

Kritiek van Spielberg op zichzelf, of geuit door andere personen?

avatar van Nicolage Rico

Nicolage Rico

• 20055 berichten
  • 2067 stemmen

Beiden. Hoewel, door anderen met de zachte hand en tussen neus en lippen door.

Macmanus

Ik stap daar niet overheen, ik waag alleen te twijfelen aan zijn verhaal. Ik geloof best dat hij is uitgescholden. Maar hij maakt ook films met hele groep jeugd dus zo een einzelgänger is het nou ook weer niet. Als kleine jongen zeg je altijd wel iets, rooie, dikkerd. Ik ben nooit zo fan van joden die het heel moeilijk hebben en dan hun joods zijn terug vinden. Geloof er erg weinig van. Dit is een Hollywood verhaal. Ergens is het waar maar alle ruwe randjes zijn afgenomen en een eendimensionaal verhaal blijft over. Zoals alle verhalen in deze docu zijn. Het past goed bij Spielberg een Hollywood werkelijkheid maar dit serieus nemen als docu, nou nee.

avatar van gotti

gotti

Mwah.

Net als de Kubrick docu geeft ook deze een leuke inkijk in het leven van een grootste regisseur, maar echt veel nieuwe dingen komen niet aan het licht. En dan blijft het hangen in een weinig kritisch portret dat ook in 100 minuten verteld had kunnen worden.

avatar van Basto

Basto

Boeiende docu over de succesvolste filmmaker allertijden. In de jaren 80 was hij met afstand mijn grote favoriet. Inmiddels haalt hij niet meer mijn top 10 van favoriete regisseurs. Voornamelijk omdat ikzelf cynischer ben geworden.

Maar drie uitzonderlijke prestaties moet ik m nageven.

1) Hij is ondanks zijn enorme succes nooit naast zijn schoenen gaan lopen of door de glitter en glamoer van het (rechte) pad afgeraakt.

2) Hij heeft altijd in een hoog tempo de ene na de andere film gemaakt. Veelzijdig en (technisch) kwalitatief altijd van hoog niveau.

3) En dat is wellicht zijn bijzonderste eigenschap, hij blijft optimistisch en positief ingesteld. Een eigenschap die de neesten van ons verliezen naar mate wij ouder worden.

Maar de meesten van ons zijn ook niet als wonderkind geboren. Het leven lacht m toe.

avatar van comely

comely

Muah een documentaire over een tweederangse regisseur..

avatar van K. V.

K. V.

Deze docu eens bekeken en vond het wel eens de moeite om gezien te hebben. Hij duurde wel erg lang, maar vervelen deed hij niet. Toch wel een indrukwekkende lijst films dat de man al heeft gemaakt. Het verhaal met de aap was wel speciaal

Als je eens de kans hebt om hem te bekijken is het wel de moeite.

avatar van Movsin

Movsin

Gekruid met vele getuigenissen en fragmenten van films, interessante documentaire over deze markante cineast,...

Merkwaardig om zien het verschil tussen de zo goed als handmatig opgemaakte beelden in "Jaws" en de door computers ontworpen weergaven in "Jurassic Park" en de weerslag van dit laatste op de filmgeschiedenis.

Ook boeiend te vernemen de ontzettende preciese waarmee "Schindler's List" en "Saving Private Ryan" werden opgenomen en, in het algemeen, het terechte belang dat Spielberg hechtte aan de impact van muziek en geluid.

Tarkus

Prachtige documentaire over een van de grootste cineasten van de laatste 50 Jaar, Steven Spielberg.

De docu zit boordevol fragmenten uit Spielberg-films, maar ook uit films die zijn visie op film maken hebben beïnvloed.

Ook zitten er vele interviews in van collega's, acteurs en familieleden.

Denk dat deze documentaire, met een lengte van bijna 2,5 uur, een van de meest volledige is ooit gemaakt over een filmmaker.

Warm aanbevolen voor de fans, en voor wie Spielberg niet kent (maar vermoedelijk woon je dan op een andere planeet), een waardevolle kennismaking met de man en zijn films !!

avatar van Metalfist

Metalfist

Voelt even vertrouwd aan als het oeuvre van Spielberg zelf

Ik ben niet meteen de grootste fan van Steven Spielberg die op MovieMeter rondloopt volgens mij. Ongeveer de helft gezien van zijn oeuvre en hoewel daar best wel wat uitschieters tussen zitten, strookt mijn gemiddelde van 3.13 niet met het algemeen gemiddelde van 3.62 op de site. Laat staan dat ik hem op de 5e plaats in een top 100 van regisseurs zou zetten, maar eerlijk is eerlijk: het is wel een naam waar je met een gerust gevoel eens even een documentaire van meer dan 2 uur voor wilt doorploeteren.

Want doorploeteren is wel het juiste woord. Regisseuse Susan Lacy heeft ettelijke uren met de cineast in een kamertje gezeten waardoor er veel boeiend materiaal is ontstaan over de jeugd van Spielberg en ook nog een aantal leuke anekdotes, maar verder is dit een wel erg eenzijdig beeld over zijn carrière. Eentje waarbij er nogal veel pluimen in het gat van Spielberg wordt gestoken. Er wordt wel gesproken over zijprojecten (Dreamworks, de broodjeszaak die hij indertijd oprichtte, ...) maar of dat nu succesvol is of niet? Daar heb je maar het raden naar. Het is vooral een aanduiding van: kijk wat hij allemaal nog eens heeft gerealiseerd naast het maken van films. Soit, in ieder geval loopt het tempo ook niet lekker. Je hebt een paar keer het gevoel alsof Lacy de documentaire wilt afronden (zeker na het Schindler's List segment) maar dan komt er toch nog weer een nieuw hoofdstuk aan te pas waarbij een aantal films gegroepeerd worden. Waar het in het begin nog redelijk chronologisch was, wordt opeens Close Encounters terug boven gehaald wanneer het over Minority Report gaat enzovoort.

Interessant om eens gezien te hebben, dat is duidelijk. Zeker de oude anekdotes met De Palma en co zijn leuk om te horen. Verder een vertrouwde aanpak met de nodige floating heads en het gebruik van archiefmateriaal. Wel een beetje spoiler-gevoelig trouwens. Duel staat al erg lang op mijn verlanglijstje, maar die wordt nu wel wat naar achter geschoven omdat ze gewoon het volledige einde laten zien..

avatar van John Barry

John Barry

Interessant portret over Steven Spielberg, of kan ik beter zeggen reclamefilm? Want echt kritisch is documentaire niet en Spielberg wordt wel heel erg de hemel ingeprezen. Maar door het mooie archiefmateriaal, interessante interviews en wat leuke anekdotes is dit toch wel een leuke documentaire om een keer gezien te hebben.

avatar van Psycho-M

Psycho-M

Prima docu.

Als je gedurende de iets meer dan 2 uur speelduur al zijn films voorbij ziet komen dan heeft deze man toch al jaren het publiek vermaakt met mooie verhalen.

En nee ze zijn niet allemaal even goed, maar toch is Spielberg een regisseur die al meerdere generaties heeft weten te entertainen.

De anekdotes en achtergrond verhalen zijn juist de stukken die mij zeer interesseerden.

Geen top docu maar een mooi overzicht van een grote filmmaker.

avatar van rep_robert

rep_robert

De documentaire Spielberg is een documentaire zoals je hem verwacht. Het gaat op een (bijna) chronologische wijze langs de imposante carrière van Steven Spielberg, waar vooral zijn grote knallers tot aan de begin jaren '00 de meeste aandacht krijgen. Het gaat per film niet volledig de diepte in, waardoor de opzet niet geheel slaagt. Van veel films wil ik wel meer weten hoe alles tot stand is gekomen, maar net op dat moment dat je er lekker in komt wordt er alweer overgeschakeld naar het volgende hoogtepunt in het leven van Spielberg.

Wellicht niet heel kritisch, maar dat hoeft van mij ook niet. Hij is nou eenmaal een gigantisch succesverhaal en het is lastig om dit niet continu te benadrukken. Tussendoor wordt er even op het persoonlijke leven van Steven ingegaan. Gelukkig niet al teveel, want zo interessant is het allemaal ook weer niet.

Wat ik wel weer interessant vind, is zijn werkethiek. Wat een beest is het toch en aan het begin van de documentaire gooit Spielberg er nog even wat Vygotski in. Dat was gelijk ook het meest interessante aan de documentaire. Spielberg zijn natuurlijke gave van camerabewegingen en het regisseren. Dat was enorm interessant en daar had ik eigenlijk nog wel meer van willen zien.

Misschien dat er nog iets meer op zijn laatste 10-15 jaar ingehaakt had kunnen worden. Want we maken een soort van ontwikkeling mee in de films van Spielberg en dat hij verandert, maar de visie op het laatste decennium ontbreekt een beetje. Ook omdat juist die films niet gerekend worden tot zijn "meesterwerken". De thematiek van de relaties binnen gezinnen en het jodendom komen goed naar voren. Maar wat is de gedachtegang van hem nadat hij dit allemaal heeft "vervuld"?

Al met al een interessant kijkje in het brein van Spielberg, maar het had nog iets meer gepolijst kunnen worden en de motivaties achter zijn recentere films had ik nog interessanter gevonden.

avatar van mrklm

mrklm

Aangezien de familie Spielberg zelf meewerkte aan dit portret van de regisseur en de mens Steven Spielberg is het geen verrassing dat er nauwelijks kritische noten zijn waar te nemen. Maar het register aan grote namen dat dat deze Master of Cinema veren in de kont steekt maakt duidelijk dat het respect voor Spielberg vrij universeel is. Interessant is het segment over hoe vijf bevriende regisseurs (Spielberg, Scorcese, Coppola, Lucas en DePalma) elkaar inspireerden en hoe belangrijk die vriendengroep was voor Spielbergs zelfbeeld. Bevat beknopte, maar interessante analyses van vrijwel alle films die Spielberg regisseerde, al komen zijn minder bewonderde werken (1941, Hook, Amistad, The Adventures of Tintin: The Secret of the Unicorn, War Horse) er bekaaid van af. Maar goh, wat kreeg ik hierdoor zin om het oeuvre van deze Hollywoodlegende weer eens af te stoffen!