The Sugarland Express (1974)

Misdaad / Roadmovie

geregisseerd door Steven Spielberg
met Goldie Hawn, Ben Johnson en Michael Sacks

Lou-Jean, een blonde vrouw, vertelt haar man, die in de gevangenis zit, dat hij moet ontsnappen. Ze beraden het plan om hun eigen kind te kidnappen, die in huis woont bij een pleeggezin. De ontsnapping is succesvol, maar tijdens hun ontsnapping worden ze door Texas heen achtervolgd door het politiekorps.

avatar van rep_robert
Rascal schreef:

Sluit ik me bij aan. Snap alleen die hele politiekorps erachter aan nie zo.

Blijft ook een komedie, raar dat dit hier niet echt benadrukt wordt op MovieMeter. De luchtige benadering is toch overduidelijk aanwezig.

avatar van mjk87
Leuk. De film heeft een soort kinderlijke naïviteit over zich heen. Dat heeft zijn charme, absoluut, en het plezier straalt gewoon van de prent af, maar het maakt ook dat de film absoluut geen meesterwerk is.

Een waargebeurd verhaal dus, al vroeg ik mij regelmatig af in hoeverre dit echt allemaal op feiten is gebaseerd. Of het is die kinderlijkheid weer, want hoe vaak de twee jonge geliefden al gepakt hadden kunnen worden, of hoe vaak de agent van dienst had kunnen ontsnappen, die zijn nauwelijks te tellen. Al wordt zeker door de twee mannen heel redelijk geacteerd en vooral Sacks als agent heeft een mooie rol die langzaamaan de gevoelens van zijn ontvoerders begint te begrijpen (en ook weet dat ze hem nooit wat kunnen aandoen). Alleen Goldie Hawn kon ik niet altijd even goed uitstaan. Te geacteerd naar mijn mening.

Maar het is vooral het magistrale camerawerk dat telt. Sowieso weet men heel goed een breed bioscoopformaat te vullen, met soms schitterende composities, maar ook de technisch knappe bewegingen en shots rond rijdende auto's mag genoemd worden. Hoe van de voorstoelen naar de achterbank wordt gegleden, hoe vanuit één auto de inzittenden te zien zijn alsmede de agent in de auto er pal naast, hoe de camera komt aanrijden vanaf een zijweg richting een patrouillewagen die ook komt aanrijden en zo steeds groter wordt. Ook het gebruik van spiegels, de hele mise-en-scène, en dat alles met echte rijdende auto's zonder blauw scherm: het is knap en bijzonder vindingrijk. De muziek van Williams geeft ten slotte de juiste toon en de mondharmonica van Thielemans (ik dacht steeds aan Baantjer, dat klopte dus achteraf bezien) doet de rest.

Uiteindelijk duurt de film wel iets te lang, maar de rest is erg vermakelijk. 3,5*.

Plezierige ontsnapping, gijzeling, achtervolging enz., dacht ik, met wat sneer naar politie en zo, maar dan gaat het zeer lang duren, overdrijving druipt er af en dan plots....
Schenkt in zijn geheel geen voldoening.

avatar van Geno
Inderdaad een vermakelijke film. Prachtig camerawerk. De muziek zette een heerlijke road-movie-sfeer neer. En... er werd verrassend goed geacteerd. In die zin dat de hoofdrolspelers hun karakter vol overtuiging en geloofwaardig hebben neergezet, terwijl het verhaal daarentegen zelf juist tegen koddigheid aanhing. Het bevreemd me, dat ikzelf nu ook op twee benen hink; was het nu een te weinig lollig drama, of een cartooneske vertelling met een ietwat verwaarloosde diepgang... Inderdaad 'iets' is licht onbevredigend, maar het neemt niet weg dat het lekker wegkijkt...

Voor mij een dikke 3*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De film die Spielberg hiervoor en de film die hij hierna maakte behoren nog steeds tot de besten uit zijn oeuvre. Deze achtervolgingsklucht is veel minder goed. De film is zeker 20 minuten te lang en de jolige sfeer vliegt regelmatig uit de bocht en wordt erg flauw en met name tijdens de climax speelt de film dat nogal parten. Verder wel aardig vermaak.

avatar van Spetie
Leuke roadmovie van Spielberg. Niet heel hoogstaand, maar wel behoorlijk vermakelijk.

Ik lees hier dat iemand het soms nogal kinderlijk vond. Dat idee kreeg ik ook tijdens het kijken. Vooral het personage dat Goldie Hawn neerzet, is door haar gedrag soms ontzettend kinderlijk en zit ook tegen het irritante aan. Johnson en Sacks vind ik ook net wat beter acteren en zetten leuke personages neer.

Spielberg filmt het allemaal wel goed. Vooral de manier waarop hij de totaalshots soms in beeld brengt, is mooi te noemen. Het verhaal ontbeert wel spanning. Hoewel het er soms indrukwekkend uitziet, is het ook wel wat lachwekkend, dat ze met meer dan 50 politieauto’s achter een stelletje kruimeldieven aanzitten, want veel meer dan dat, zijn ze in feite niet. Ik had trouwens een heel blij einde verwacht. Dat dat niet gebeurt, viel me ook mee.

In ieder geval leuk, om deze in ieder geval ook eens gezien te hebben.

avatar van missl
Verhaal is soms wat ongeloofwaardig, Spielberg weet het toch met snelheid, goed camerawerk en goede muziek neer te zetten dat het vermakelijk blijft. Hawn is wel van overacting.

avatar van K. V.
Deze van Spielberg was op tv en omdat 'k hem nog nooit had gezien, eens verandering in gebracht. 'k vond het toch wel één van z'n mindere. Het leek me nochtans wel een goed verhaal, maar de film duurt toch wel te lang om het boeiend te houden. Gelukkig maakte het einde toch nog veel goed en was het gelukkig niet zo cliché als verwacht.
Het acteerwerk was er soms een beetje over, maar verder zag de film er wel prima uit.
Al bij al toch de moeite om eens gezien te hebben, maar het is wel een mindere van Spielberg.

lezertje
Spielbergs eerste bioscoopfilm, waaruit blijkt dat de toen nog maar 28-jarige cineast barstte van het talent. Ondanks zijn ruim veertig jaar doet ‘The Sugerland Express’ geen moment gedateerd aan. Actie, drama en humor, Goldie Hawn die constant op jacht is naar spaarzegeltjes, houden elkaar mooi in balans zodat eer een heel evenwichtig eindresultaat ontstaat. Ondertussen deelt Spielberg nog een paar rake klappen uit aan de autoriteiten, voor wie een erewoord dus niets betekent. En aan de media die het publiek zo ophitst dat er complete drumbands uitrukken om de ‘helden’ te verwelkomen als ze door hun stadje rijden.

avatar van Fisico
The Sugarland express was afgelopen week op TV en mijn interesse werd slechts gelokt omwille van het feit dat ene Steven Spielberg achter de schermen stond. Het is één van de eerste films van Spielberg en je zag toen al dat hij promising was. Cinematografisch is de film gewoon goed. Het is een roadmovie en de muziek is lekker aanvullend om een los amusant sfeertje te creëren.

Want dat is The Sugarland express ook: luchtig, los en puur entertainment. Erg hoogstaand of diepgaand wordt het allemaal niet. Ofwel heb ik het even gemist, maar ik begreep niet waarom Lou-Jean niet gewoon nog 4 extra maanden heeft gewacht tot de vrijlating van Clovis. Dan was dat probleem toch al van de baan. Geheel niet volgens plan wordt agent Slide ontvoerd en starten ze een doldwaas avontuur doorheen Texas op weg naar hun peuter. De relatie tussen hun drieën is dolkomisch te noemen en best aangenaam om te volgen. Het creëert sympathie bij de kijker en je hoopt dat het allemaal positief afloopt, liefst waarbij Slide de ogen toeknijpt ... Grappig is het wel wanneer het halve politiekorps achter een stelletje kinderlijke kruimeldieven aangaat. Ook de aanmoedigingen van passanten langs de weg maakt het alleen maar vreemder. En ook de pers doet lustig mee. Of wou Spielberg een bepaald standpunt over het moederschap innemen?

The Sugarland express is een vlotte film met een degelijk verhaal. Sterke acteerprestaties en een goede regie leiden tot een behoorlijke onderhoudende, maar vooral vermakelijke film. Net geen 3,5*.