

Genre: Film noir / Mystery
Speelduur: 95 minuten
Alternatieve titel: De Vreemdeling
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Orson Welles
Met onder meer: Edward G. Robinson, Loretta Young en Orson Welles
IMDb beoordeling:
7,3 (27.428)
Gesproken taal: Spaans, Engels en Frans
On Demand:
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
-
Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl
Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro!Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+
Plot The Stranger
"The most deceitful man a woman ever loved!"
Een detective is na de oorlog op zoek naar een belangrijke oorlogsmisdadiger. Hij laat een andere nazi uit de gevangenis ontsnappen in de hoop dat deze hem naar diens voormalig superieur zal leiden. Inmiddels heeft de gezochte oorlogsmisdadiger echter een goede dekmantel gevonden in een klein Amerikaans dorpje. Hij staat zelfs op het punt om te trouwen met een vooraanstaand meisje, dat zijn verleden uiteraard niet kent.
Externe links
Acteurs en actrices
Federal Agent Wilson
Mary Longstreet
Charles Rankin
Judge Adam Longstreet
Noah Longstreet
Konrad Meinike
Dr. Jeffrey Lawrence
Mr. Potter
Sara
Party Guest (onvermeld)
Video's en trailers
Reviews & comments

eavymetal
-
- 397 berichten
- 529 stemmen
Spannende en zeer onderhoudende thriller. Wederom briljant geregisseerd (én geacteerd!) door Welles, met een geweldige eindscene. Alleen is het verhaal uiteindelijk iets te gewoontjes, zodat ik toch niet meer dan 4* kan geven.
(De print die ik zag viel trouwens nog redelijk mee)
Hier ben ik het helemaal mee eens.

Spetie
-
- 38582 berichten
- 5175 stemmen
Een erg fijne thriller van Orson Welles, waarin hijzelf de rol van de badguy voor zijn rekening neemt.
Vooral het tempo is erg aangenaam. Er zit veel vaart in en de kijker weet ook al snel hoe de vork in de steel zit. Maar desondanks slaagt Welles erin om de spanning toch vast te houden, d.m.v. een aantal goede en spannende scènes. Daarnaast is het acteerwerk buitengewoon goed. Welles is een prima badguy, waar veel dreiging vanuit gaat. Robinson is een erg fijne detective, die geraffineerd te werk gaat om Welles langzaam maar zeker te pakken te krijgen.
Maar ook de bijrollen en de luchtige humor tussendoor zijn leuk. Die restauranthouder, die met iedereen een potje wil dammen, voegt veel humor toe. Ook vond ik het wel grappig dat de vrouw van Welles zegt dat hij een beetje moet gaan sporten. Welles werd in het echt ook steeds dikker, naarmate de tijd vorderde, dus het was zeker toepasselijk op dat moment.
De laatste 20 minuten zijn erg sterk. Erg mooi gefilmd is ook hethele gebeuren bij de klokken met de dood van Welles. Dat is een geweldig sterk einde van een zeer amusante film uit het rijke oeuvre van Orson Welles.
4,0*

Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
Edward G. Robinson als detective (inclusief lange overjas) en Orson Welles als gezochte oorlogsmisdadiger, dat is een recept voor een topfilm, zou je zeggen! Is het niet helemaal geworden, maar desondanks is The Stranger nog wel aangenaam om te zien. Het jammere alleen vond ik dat meteen vanaf het begin alles behoorlijk uitgekauwd is. Iets meer raadselachtigheid had gemogen, want al vrij vlot snappen de twee hoofdrolspelers (en de kijker ook) van elkaar hoe de vork in de steel zit. Verder is het adequaat gemaakt, zoals je van Welles gewend mag zijn. De climax zie je van mijlenver aankomen, maar toch heel alleraardigst.

bunkerboy
-
- 77 berichten
- 87 stemmen
film geeft de sfeer weer die toen heerste , probeer je in te leven in die tijd , ex GI s die thuiskomen en proberen hun gewoon leven weer op te bouwen , nee een zeer goed niveau en in zijn tijd zeker meer gewaardeerd dan nu
Dat Welles en Robinson topakteurs zijn geeft een extra boost aan deze film
voor mij zeer goed

Movsin
-
- 7189 berichten
- 7858 stemmen
Hier en daar is er wat kleine onlogica in de uitwerking van het verhaal en is het slot een beetje ontgoochelend en toch wel voorspelbaar, maar toch een knappe thriller van een nog jonge Orson Welles, zelf uitstekend in het personage waar het allemaal om gaat en met klassebak Edward G. Robinson en knappe Loretta Young als tegenspelers.
Zeer genietbaar en ondanks reeds 70 jaar oud voor éénieder toegankelijk inzake filmkwaliteit en voldoende actueel inzake gegeven.

BBarbie
-
- 12056 berichten
- 7321 stemmen
Spannende film noir, die het vooral moet hebben van het knappe scenario en het voortreffelijke camerawerk. Over het acteerwerk kan ik bepaald niet uitgelaten zijn. Met name de close ups van Orson Welles zelf met zijn opengesperde ogen rieken sterk naar overacting. In het handvol films die ik eerder van haar gezien heb, heeft Loretta Young mij nog nooit kunnen overtuigen en in deze film is dat niet veel beter. Enkel Edward G. Robinson zet weer een dergelijke vertolking neer, maar dat is nauwelijks een verrassing. Wel jammer van zijn slotopmerking in de richting van Mrs. Rankin, want dat is toch wel een afknapper...

de grunt
-
- 4268 berichten
- 1569 stemmen
Sterke noir met duidelijke signatuur van Welles.
De muziek is hier en daar wat overdadig.
Van mij had het kleine wijsneusje Edward G. Robinson niet zo snel op de plek des onheils hoeven zijn.
Iets meer speurwerk (denk aan Double Indemnity) en aandacht voor het vooropgezette plan was aangenaam geweest.
Desalniettemin complimenten.

gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Een visueel sterke, spannende, doch standaard psychologische thriller over de opsporing van een Duitse oorlogsnazi. De rol van Loretta Young was een ondankbare: zij speelde de naïeve en oerdomme kersverse echtgenote (het ongeloofwaardige gedeelte van het verhaal). De cast speelde trouwens geweldig.

missl
-
- 3868 berichten
- 5142 stemmen
Spannende film over een nazi die alles heeft gewist over zijn verleden en nu een rustig leven heeft in een dorp. Als kijker weet je als snel hoe het zit maar de film is zo gemaakt dat er toch veel spanning overblijft. De vrouw wist alleen mij niet te overtuigen, wat een overacting. De drogist die steeds wil dammen is een grappige toevoeging.

scorsese
-
- 11181 berichten
- 9861 stemmen
Goeie film waarin een detective een Duitse oorlogsmisdadiger volgt naar een klein stadje in Amerika. Een goed uitgewerkt verhaal, alhoewel ik de ontkenning/ongeloof van de vrouw wat ongeloofwaardig vond. Hier en daar mooi camerawerk. Ondanks dat Orson Wellles zeker geen slechte rol neer zet, levert hij hier als regisseur beter werk af dan als acteur.

Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1025 stemmen
Iets aan de grote klok hangen.
Spannend kat en muis spel tussen een nazi-in-disguise en nazi-jager. Een lekker vlot tempo en mooie schaduw shots maken deze film-noir erg genietbaar. Leuke bijrollen van de hulp en de komische shopkeeper / self-service cafébaas met zijn dambord die wat wil bijverdienen.

Onderhond
-
- 86940 berichten
- 11540 stemmen
Matige noir.
Verhaaltje stelt bitterweinig voor, maar eist traditiegetrouw wel zo'n beetje alle aandacht op. Dat biedt jammer genoeg weinig verrassingen, waardoor het al redelijk snel best saai wordt. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang.
Van Welles zelf als acteur hoef je ook niet teveel te verwachten. Vind hem een erg slecht acteur, ook hier weer erg veel overacting. Robinson en Young zijn niet zo heel veel beter, al ligt het er bij hen wel net iets minder dik op. Soundtrack is ook absoluut geen meerwaarde, maar dat het in dit soort films zelden.
Rest het aardige schaduwspel van Welles. Leuk maar nu niet weer zo indrukwekkend dat het de gehele film weet te redden. Het maakt het wel iets draaglijker, net als het redelijk vlotte tempo, maar uiteindelijk stelt het gewoon bitter weinig voor.
1.5*

joolstein
-
- 8378 berichten
- 7095 stemmen
Om te bewijzen dat hij wel degelijk een commerciële film kon maken, nam Orson Welles met tegenzin de regisseurs-taak voor ‘The Stranger’ op zich. Mr. Wilson (Edward G. Robinson) speelt een agent van de War Crimes Commission die in het stadje Harper in het Amerikaanse Mid-westen op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. Vanaf het begin staat vast dat de alom gerespecteerde geschiedenisleraar Charles Rankin, een vreemd kijkende (is het zuur) Orson Welles, de oud-nazi is. Uiteindelijk blijkt het verhaal te draaien om; Mary Longstreet (Loretta Young), de onwetende dochter van de plaatselijke opperrechter die op het punt staat met Rankin te trouwen, en de inzet wordt van een kat-en-muisspel tussen Wilson en haar echtgenoot. Het levert een aardig onderhoudende thriller in de klassieke film-noir stijl op. Met een paar leuke beklemmende scènes. Van uit commerciële oogpunt werd het Orson Welles enige film die rendabel was.

Bob Gray
-
- 1043 berichten
- 1728 stemmen
Prachtig geregisseerde thriller die helaas qua verhaal iets te voorspelbaar is om echt een klassieker te zijn.
Orson Welles speelt een geweldige rol als voortvluchtige nazi.

mjk87 (moderator films)
-
- 12702 berichten
- 3696 stemmen
Prima Orwell. Op momenten wel wat verouderd, vooral door het wat theatrale acteerwerk, maar best genietbaar. Sowieso is het begin fris en modern ogend met snelle montage en doorheen de hele film ook best opvallend camerawerk; je merkt dat Orwell echt wel goede ideeën had. Ergens zit zo'n geweldig shot van de juffrouw van achteren in een donkere camera en haar belichte voorkant zie je via de spiegel. Erg mooi.
Verder niet heel spannend maar vooral vermakelijk en fijn dat in het begin in Europa gewoon andere talen dan Engels werden gesproken. Het zou normaal moeten zijn, maar levert vanwege de lage frequentie inmiddels bonuspunten op. 3,5*.

Redlop
-
- 8962 berichten
- 3566 stemmen
Voor een film uit 1946 is het opmerkelijk dat een Duitse oorlogsmisdadiger niet eendimensionaal werd neergezet. Charles Rankin/Franz Kindler is een zachtaardige man in de ogen van Mary Longstreet. Zijn verhaal over het Duitse volk dat zichzelf als slachtoffer ziet en in Hitler een soort messias zag (another Barbarossa... another..Hitler) lijkt me zeker anno 1946 een gewaagde nuance.
Zwaktepunt is Orson Welles als Franz Kindler.
3*

Ebenezer Scrooge
-
- 1799 berichten
- 2929 stemmen
De vrouw wordt wat sullig neergezet. Liefde maakt blind, dat snap ik natuurlijk wel, maar het allemaal wel best vinden dat je man je hond vergiftigt, dat gaat er bij mij dus niet in. Ook dat gesprekje 's nachts tussen haar en haar man, als de hond blaft. Hij: 'De hond gaat de kelder in.' Zij: 'Maar het is mijn hond.' Hij: 'De hond gaat 's nachts de kelder in en overdag aan de lijn.' Zij: 'Oke.'
De klokkentorenscène lijkt wel erg veel op die van Vertigo. Hitchcock had er vermoedelijk een betere film van gemaakt. Sorry Welles.

Kiekerjan
-
- 119 berichten
- 106 stemmen
'The Stranger' wordt gekenmerkt door een verhaaltechnische zwakzinnigheid die zelfs binnen het genre afsteekt tegen de rest. Het aantal onlogische beslissingen die de scenarist hier op papier heeft gezet bereikt al vroeg een nieuw hoogtepunt. Een commissie voor oorlogsmisdaden laat een nazi doelbewust ontsnappen uit de gevangenis opdat hij hen zou leiden naar de gezochte Nazi-officier Franz Kindler, gespeeld door acteur-regisseur Welles. In plaats van hem te laten schaduwen door meerdere mannetjes werd besloten om de taak over te laten aan één detective op leeftijd, gespeeld door veteraan Edward G. Robinson. Het duurt echter niet lang vooraleer hij wordt verschalkt en zijn doelwit kwijtraakt. Hierna vervalt het verhaal in absurditeit. Waarom wordt Kindler niet gearresteerd onder verdenking van oorlogsmisdaden? Waarom rekenen ze in plaats daarvan op de mentale inzinking van zijn vrouw? Waarom wordt Kindler niet de klok rond in de gaten gehouden? Waarom vraagt de detective nooit naar bijstand? Waarom besluit Kindler zijn vrouw te vermoorden door haar naar de kerk te lokken en de bovenste trede van de ladder te saboteren? Let trouwens op het papiertje waarop hij in koeien van letters zijn alibi uiteenzet. Altijd fijn wanneer een film zijn publiek als idioten behandelt. Ik begrijp dat vergezochte en sensationele verhaalelementen een handelsmerk zijn van film noir, maar dit gaat me een brug te ver. Ik geef wel punten voor Robinson, die ondanks het onnozele verloop toch een aangenaam ankerpunt weet te vormen voor de kijker. Welles levert als regisseur knap werk af en gebruikt een aantal technieken die ik ook in zijn eerdere films kon appreciëren. Veel ongewone cameraperspectieven, long takes, tracking shots en chiaroscuro. Zijn acteerwerk daarentegen is om in tranen uit te barsten.

Corran
-
- 319 berichten
- 372 stemmen
Film lijkt een tussendoortje te zijn geweest voor Welles. Welles zelf en Robinson zijn de redenen om naar de film te kijken, die laatste vind ik op zijn leukst als hij de slimste in de film is (dus niet zoals in de noirs van Lang). Minpunten zitten voor mij vooral in het verhaal zelf. Het had veel lang een mysterieus steekspel tussen de kat en de muis moeten zijn, ze hebben veel te snel door hoe de verhoudingen liggen. Daarnaast is ook de slaafse volgzaamheid van de echtgenote iets te vergezocht en daardoor wat storend. Eindscene is wel weer tof.

J. Clouseau
-
- 962 berichten
- 968 stemmen
Tegenwoordig wordt een film vooral beoordeeld op realisme. Was me dat in 1946 toch net iets anders. Een leraar trouwt op een donderdagavond om zes uur in een volle kerk (twee uur eerder stond hij nog voor de klas en was zijn vrouw nog gordijnen aan het ophangen) en vertrekt dan even snel op huwelijksreis. Een gezochte nazi kan probleemloos onderduiken in een Amerikaans dorpje, met een valse identiteit en een vals diploma aan de slag gaan als leraar en met de dochter van een rechter trouwen. En bovendien nog eens accentloos Engels spreken. En ga zo maar door. Het is duidelijk dat je The Stranger niet moet kijken voor zijn feilloze scenario. Waarom dan wel? Orson Welles speelt zijn paranoïde rol tamelijk sterk, Edward G. Robinson doet zijn prestatie uit Double Indemnity nog eens losjes over, maar het is vooral het visuele dat de show steelt. Die perspectieven, die schaduwen, dat prachtige clair-obscur: daar had Welles van niemand iets te leren.

Dievegge
-
- 2853 berichten
- 7384 stemmen
Orson Welles en Edward G. Robinson spelen allebei een rol die hun op het lijf geschreven is: de gewetenloze oorlogsmisdadiger en de hardnekkige speurder. Ook Loretta Young speelt een interessant personage, omdat zij een verandering ondergaat. Eerst vertrouwt ze haar echtgenoot, maar geleidelijk sluipt de twijfel binnen.
Visueel zit het goed ineen. In de slaapkamer torent de echtgenoot boven z'n vrouw uit als een dreigende schaduw. De toren met de klok is een uitstekende locatie voor de climax.

BlueJudaskiss
-
- 11285 berichten
- 4708 stemmen
Vreselijk saai.
Ik denk altijd dat ik hierin de enige ben omdat film-noir nooit mijn genre is geweest, maar als ik berichten van Kiekerjan en J. Clouseau zo lees merk ik gelukkig dat er meer mensen zijn die zich stoorden aan het enorm onlogische scenario. Met name zo'n Orson Welles die een blauwe maandag na de oorlog geen spoortje van een accent blijkt te hebben. Ik vond 'm verder wel goed spelen, ik heb me vooral zitten ergeren aan het Grootse Flauwvallen van Loretta Young. Nee, en ook dat schaduwspel bij de belichting... Het zal allemaal wel. Ik weet dat er liefhebbers zijn maar film noirs kijken zal nooit een hobby van me worden.
2,0*

clubsport
-
- 2932 berichten
- 6425 stemmen
Tja het is op momenten best wel spannend ,(oa de trapscene in de kerk ) daarom geef ik geen onvoldoende maar er zitten ( zoals kiekerjan al eerder schreef ) te veel ongeloofwaardigheden in .
Daar rekende ik het gedrag van Rankin's vrouw niet eens echt bij ( vrouwen baseren hun gedrag vaak veel meer op gevoel ) het is ook algemeen bekend dat bv Ted Bundy honderden huwelijksaanzoeken kreeg van vrouwen toen hij al gevangen zat .
Voor de rest is het verhaal best wel onderhoudend en het acteerwerk in het algemeen goed .

John Milton
-
- 19755 berichten
- 10879 stemmen
Onderhond schreef over Welles "Vind hem een erg slecht acteur, ook hier weer erg veel overacting", en ik verwachtte voor de film het daar niet mee eens te zijn, zoals we dat wel vaker niet zijn bij Hollywood klassiekers. Maar tot mijn verbazing heeft hij hier wel degelijk een punt. Ik moest zelfs even hieraan denken. Gelukkig is de film zelf niet slecht, maar ik zat er te twijfelen of een zesje niet meer op zijn plaats was. Naar verluidt Welles' minst favoriete van al zijn films, en het is inderdaad geen Citizen Kane. Maar ik heb me er alsnog mee vermaakt.
En nadat ik mezelf bedacht dat ik tijdens een Orson Welles film aan Joey had gedacht, realiseerde ik opeens 'The Stranger'.... dat doet me ergens aan denken. Oh NEE...!
3,3*

james_cameron
-
- 5508 berichten
- 8812 stemmen
Onderhoudende thriller over de jacht op een nazi-kopstuk (Orson Welles), die vlak na WO II een dekmantel heeft gevonden in een klein Amerikaans plaatsje. Edward G. Robinson is zeer vermakelijk als de detective die op hem jaagt. De plot, hoewel sporadisch best spannend, steekt niet bepaald geweldig in elkaar, maar de leuke personages en het aangename sfeertje zorgen toch wel voor een leuke kijkervaring. Opmerkelijk overigens dat in een film uit 1946 al gedetailleerd te zien valt hoe schrijnend het er aan toe ging in de europese concentratiekampen.

Basto
-
- 9503 berichten
- 6665 stemmen
Toch wel erg knappe film van Welles. Uit 1946 al. Een film over een nazi-jager. Beetje Hitchcock achtig met dappere rol van Welles zelf.
Zag m op blu ray van Kino Lorber. Fie kan wel een restauratie gebruiken, want de soundtrack zat vol met cracks & hisses en ook het beeld was duidelijk van een print getrokken met de nodige kabels en krassen.
Prima film
Kleine 4*

starbright boy (moderator films)
-
- 20985 berichten
- 4201 stemmen
Naar het schijnt de enige hit die Welles ooit regisseerde en het is bijna ironisch dat dat bij voor mij tot nu toe zijn minste film gebeurde. Waar Welles in films als The Lady From Shanghai en Touch of Evil niet de meest originele plots tot grootsheid kon krijgen door een saus van Stilistisch bravoure, daar lukt dat in deze film veel minder. Ik mag Welles als acteur wel. Hier is hij een homme fatale die een onschuldige dame verleid in een omgekeerd noir gegeven en het plot is interessant genoeg in een 1946-context, maar qua stilistisch vernuft is dit niet op Welles gebruikelijke niveau.
De verklaring is wellicht dat Welles deze film maakte als eerste van een deal voor vier. Bij deze film moest hij doen wat ze van hem vroegen, bij de andere drie zou hij veel meer artistieke vrijheid hebben gehad. Maar zoals zo vaak werd hij na deze film ontslagen en kwamen de andere drie er nooit.

Het laatste nieuws

83-jarige Al Pacino wordt opnieuw vader, Arnold Schwarzenegger brengt mooi eerbetoon aan Bruce Willis | MovieMeter Recap

Ryan Gosling reageert op kritiek dat hij 'te oud' is om Ken te spelen in 'Barbie': "De hypocrisie komt nu aan het licht"

Netflix deelt eindelijk releasedatum en officiële trailer voor zesde seizoen 'Black Mirror'

Explosieve trailer uit voor 'Hidden Strike', nieuwe actiecomedy met Jackie Chan en John Cena
Bekijk ook

Roger Waters: Us + Them
Muziek / Documentaire, 2019
14 reacties

Touch of Evil
Film noir / Thriller, 1958
255 reacties

Hud
Drama / Western, 1963
34 reacties

East of Eden
Drama, 1955
63 reacties

Scarlet Street
Film noir / Drama, 1945
61 reacties

Le Procès
Drama / Fantasy, 1962
173 reacties
Gerelateerde tags
clock towerclockprofessornaziconnecticutfilm noirzwart en witzwarte filmconvertsupreme court justice
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.