The Stranger (1946)

Alternatieve titel: De Vreemdeling

Film noir / Mystery

geregisseerd door Orson Welles
met Edward G. Robinson, Loretta Young en Orson Welles

Een detective is na de oorlog op zoek naar een belangrijke oorlogsmisdadiger. Hij laat een andere nazi uit de gevangenis ontsnappen in de hoop dat deze hem naar diens voormalig superieur zal leiden. Inmiddels heeft de gezochte oorlogsmisdadiger echter een goede dekmantel gevonden in een klein Amerikaans dorpje. Hij staat zelfs op het punt om te trouwen met een vooraanstaand meisje, dat zijn verleden uiteraard niet kent.

avatar van eavymetal
Toon1 schreef:
Spannende en zeer onderhoudende thriller. Wederom briljant geregisseerd (én geacteerd!) door Welles, met een geweldige eindscene. Alleen is het verhaal uiteindelijk iets te gewoontjes, zodat ik toch niet meer dan 4* kan geven.

(De print die ik zag viel trouwens nog redelijk mee)

Hier ben ik het helemaal mee eens.

avatar van Spetie
Een erg fijne thriller van Orson Welles, waarin hijzelf de rol van de badguy voor zijn rekening neemt.

Vooral het tempo is erg aangenaam. Er zit veel vaart in en de kijker weet ook al snel hoe de vork in de steel zit. Maar desondanks slaagt Welles erin om de spanning toch vast te houden, d.m.v. een aantal goede en spannende scènes. Daarnaast is het acteerwerk buitengewoon goed. Welles is een prima badguy, waar veel dreiging vanuit gaat. Robinson is een erg fijne detective, die geraffineerd te werk gaat om Welles langzaam maar zeker te pakken te krijgen.

Maar ook de bijrollen en de luchtige humor tussendoor zijn leuk. Die restauranthouder, die met iedereen een potje wil dammen, voegt veel humor toe. Ook vond ik het wel grappig dat de vrouw van Welles zegt dat hij een beetje moet gaan sporten. Welles werd in het echt ook steeds dikker, naarmate de tijd vorderde, dus het was zeker toepasselijk op dat moment.

De laatste 20 minuten zijn erg sterk. Erg mooi gefilmd is ook hethele gebeuren bij de klokken met de dood van Welles. Dat is een geweldig sterk einde van een zeer amusante film uit het rijke oeuvre van Orson Welles.

avatar van Vinokourov
Edward G. Robinson als detective (inclusief lange overjas) en Orson Welles als gezochte oorlogsmisdadiger, dat is een recept voor een topfilm, zou je zeggen! Is het niet helemaal geworden, maar desondanks is The Stranger nog wel aangenaam om te zien. Het jammere alleen vond ik dat meteen vanaf het begin alles behoorlijk uitgekauwd is. Iets meer raadselachtigheid had gemogen, want al vrij vlot snappen de twee hoofdrolspelers (en de kijker ook) van elkaar hoe de vork in de steel zit. Verder is het adequaat gemaakt, zoals je van Welles gewend mag zijn. De climax zie je van mijlenver aankomen, maar toch heel alleraardigst.

avatar van bunkerboy
film geeft de sfeer weer die toen heerste , probeer je in te leven in die tijd , ex GI s die thuiskomen en proberen hun gewoon leven weer op te bouwen , nee een zeer goed niveau en in zijn tijd zeker meer gewaardeerd dan nu
Dat Welles en Robinson topakteurs zijn geeft een extra boost aan deze film
voor mij zeer goed

Hier en daar is er wat kleine onlogica in de uitwerking van het verhaal en is het slot een beetje ontgoochelend en toch wel voorspelbaar, maar toch een knappe thriller van een nog jonge Orson Welles, zelf uitstekend in het personage waar het allemaal om gaat en met klassebak Edward G. Robinson en knappe Loretta Young als tegenspelers.
Zeer genietbaar en ondanks reeds 70 jaar oud voor éénieder toegankelijk inzake filmkwaliteit en voldoende actueel inzake gegeven.

Spannende en goede film, boeiend. Prima film!

Spannende film noir, die het vooral moet hebben van het knappe scenario en het voortreffelijke camerawerk. Over het acteerwerk kan ik bepaald niet uitgelaten zijn. Met name de close ups van Orson Welles zelf met zijn opengesperde ogen rieken sterk naar overacting. In het handvol films die ik eerder van haar gezien heb, heeft Loretta Young mij nog nooit kunnen overtuigen en in deze film is dat niet veel beter. Enkel Edward G. Robinson zet weer een dergelijke vertolking neer, maar dat is nauwelijks een verrassing. Wel jammer van zijn slotopmerking in de richting van Mrs. Rankin, want dat is toch wel een afknapper...

avatar van de grunt
Sterke noir met duidelijke signatuur van Welles.

De muziek is hier en daar wat overdadig.
Van mij had het kleine wijsneusje Edward G. Robinson niet zo snel op de plek des onheils hoeven zijn.

Iets meer speurwerk (denk aan Double Indemnity) en aandacht voor het vooropgezette plan was aangenaam geweest.

Desalniettemin complimenten.

Een visueel sterke, spannende, doch standaard psychologische thriller over de opsporing van een Duitse oorlogsnazi. De rol van Loretta Young was een ondankbare: zij speelde de naïeve en oerdomme kersverse echtgenote (het ongeloofwaardige gedeelte van het verhaal). De cast speelde trouwens geweldig.

avatar van reommeke
8/9 AMC 13.45

avatar van missl
Spannende film over een nazi die alles heeft gewist over zijn verleden en nu een rustig leven heeft in een dorp. Als kijker weet je als snel hoe het zit maar de film is zo gemaakt dat er toch veel spanning overblijft. De vrouw wist alleen mij niet te overtuigen, wat een overacting. De drogist die steeds wil dammen is een grappige toevoeging.

avatar van Brix
Te zien op TV > AMC Channel > zondag 1 april > 15:00 uur

Goeie film waarin een detective een Duitse oorlogsmisdadiger volgt naar een klein stadje in Amerika. Een goed uitgewerkt verhaal, alhoewel ik de ontkenning/ongeloof van de vrouw wat ongeloofwaardig vond. Hier en daar mooi camerawerk. Ondanks dat Orson Wellles zeker geen slechte rol neer zet, levert hij hier als regisseur beter werk af dan als acteur.

avatar van Flat Eric
Iets aan de grote klok hangen.

Spannend kat en muis spel tussen een nazi-in-disguise en nazi-jager. Een lekker vlot tempo en mooie schaduw shots maken deze film-noir erg genietbaar. Leuke bijrollen van de hulp en de komische shopkeeper / self-service cafébaas met zijn dambord die wat wil bijverdienen.

Matige noir.

Verhaaltje stelt bitterweinig voor, maar eist traditiegetrouw wel zo'n beetje alle aandacht op. Dat biedt jammer genoeg weinig verrassingen, waardoor het al redelijk snel best saai wordt. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang.

Van Welles zelf als acteur hoef je ook niet teveel te verwachten. Vind hem een erg slecht acteur, ook hier weer erg veel overacting. Robinson en Young zijn niet zo heel veel beter, al ligt het er bij hen wel net iets minder dik op. Soundtrack is ook absoluut geen meerwaarde, maar dat het in dit soort films zelden.

Rest het aardige schaduwspel van Welles. Leuk maar nu niet weer zo indrukwekkend dat het de gehele film weet te redden. Het maakt het wel iets draaglijker, net als het redelijk vlotte tempo, maar uiteindelijk stelt het gewoon bitter weinig voor.

avatar van joolstein
Om te bewijzen dat hij wel degelijk een commerciële film kon maken, nam Orson Welles met tegenzin de regisseurs-taak voor ‘The Stranger’ op zich. Mr. Wilson (Edward G. Robinson) speelt een agent van de War Crimes Commission die in het stadje Harper in het Amerikaanse Mid-westen op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. Vanaf het begin staat vast dat de alom gerespecteerde geschiedenisleraar Charles Rankin, een vreemd kijkende (is het zuur) Orson Welles, de oud-nazi is. Uiteindelijk blijkt het verhaal te draaien om; Mary Longstreet (Loretta Young), de onwetende dochter van de plaatselijke opperrechter die op het punt staat met Rankin te trouwen, en de inzet wordt van een kat-en-muisspel tussen Wilson en haar echtgenoot. Het levert een aardig onderhoudende thriller in de klassieke film-noir stijl op. Met een paar leuke beklemmende scènes. Van uit commerciële oogpunt werd het Orson Welles enige film die rendabel was.

avatar van Bob Gray
Prachtig geregisseerde thriller die helaas qua verhaal iets te voorspelbaar is om echt een klassieker te zijn.

Orson Welles speelt een geweldige rol als voortvluchtige nazi.