• 155.403 films
  • 9.295 series
  • 27.652 seizoenen
  • 604.233 acteurs
  • 346.254 gebruikers
  • 8.760.331 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Stranger (1946)

Film noir / Mystery | 95 minuten
3,46 281 stemmen

Genre: Film noir / Mystery

Speelduur: 95 minuten

Alternatieve titel: De Vreemdeling

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Orson Welles

Met onder meer: Edward G. Robinson, Loretta Young en Orson Welles

IMDb beoordeling: 7,3 (27.428)

Gesproken taal: Spaans, Engels en Frans

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane
  • Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

    Heb je nog geen account bij Jacks.nl? Dan wordt in samenwerking met MovieMeter je eerste storting verdubbeld tot 100 euro! Jacks Claim je welkomstbonus van €100,- bij Jacks.nl
  • Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot The Stranger

"The most deceitful man a woman ever loved!"

Een detective is na de oorlog op zoek naar een belangrijke oorlogsmisdadiger. Hij laat een andere nazi uit de gevangenis ontsnappen in de hoop dat deze hem naar diens voormalig superieur zal leiden. Inmiddels heeft de gezochte oorlogsmisdadiger echter een goede dekmantel gevonden in een klein Amerikaans dorpje. Hij staat zelfs op het punt om te trouwen met een vooraanstaand meisje, dat zijn verleden uiteraard niet kent.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Federal Agent Wilson

Mary Longstreet

Charles Rankin

Judge Adam Longstreet

Noah Longstreet

Konrad Meinike

Dr. Jeffrey Lawrence

Mr. Potter

Party Guest (onvermeld)

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van eavymetal

eavymetal

  • 397 berichten
  • 529 stemmen

Toon1 schreef:

Spannende en zeer onderhoudende thriller. Wederom briljant geregisseerd (én geacteerd!) door Welles, met een geweldige eindscene. Alleen is het verhaal uiteindelijk iets te gewoontjes, zodat ik toch niet meer dan 4* kan geven.

(De print die ik zag viel trouwens nog redelijk mee)

Hier ben ik het helemaal mee eens.


avatar van Spetie

Spetie

  • 38582 berichten
  • 5175 stemmen

Een erg fijne thriller van Orson Welles, waarin hijzelf de rol van de badguy voor zijn rekening neemt.

Vooral het tempo is erg aangenaam. Er zit veel vaart in en de kijker weet ook al snel hoe de vork in de steel zit. Maar desondanks slaagt Welles erin om de spanning toch vast te houden, d.m.v. een aantal goede en spannende scènes. Daarnaast is het acteerwerk buitengewoon goed. Welles is een prima badguy, waar veel dreiging vanuit gaat. Robinson is een erg fijne detective, die geraffineerd te werk gaat om Welles langzaam maar zeker te pakken te krijgen.

Maar ook de bijrollen en de luchtige humor tussendoor zijn leuk. Die restauranthouder, die met iedereen een potje wil dammen, voegt veel humor toe. Ook vond ik het wel grappig dat de vrouw van Welles zegt dat hij een beetje moet gaan sporten. Welles werd in het echt ook steeds dikker, naarmate de tijd vorderde, dus het was zeker toepasselijk op dat moment.

De laatste 20 minuten zijn erg sterk. Erg mooi gefilmd is ook hethele gebeuren bij de klokken met de dood van Welles. Dat is een geweldig sterk einde van een zeer amusante film uit het rijke oeuvre van Orson Welles.

4,0*


avatar van Vinokourov

Vinokourov

  • 3143 berichten
  • 2909 stemmen

Edward G. Robinson als detective (inclusief lange overjas) en Orson Welles als gezochte oorlogsmisdadiger, dat is een recept voor een topfilm, zou je zeggen! Is het niet helemaal geworden, maar desondanks is The Stranger nog wel aangenaam om te zien. Het jammere alleen vond ik dat meteen vanaf het begin alles behoorlijk uitgekauwd is. Iets meer raadselachtigheid had gemogen, want al vrij vlot snappen de twee hoofdrolspelers (en de kijker ook) van elkaar hoe de vork in de steel zit. Verder is het adequaat gemaakt, zoals je van Welles gewend mag zijn. De climax zie je van mijlenver aankomen, maar toch heel alleraardigst.


avatar van bunkerboy

bunkerboy

  • 77 berichten
  • 87 stemmen

film geeft de sfeer weer die toen heerste , probeer je in te leven in die tijd , ex GI s die thuiskomen en proberen hun gewoon leven weer op te bouwen , nee een zeer goed niveau en in zijn tijd zeker meer gewaardeerd dan nu

Dat Welles en Robinson topakteurs zijn geeft een extra boost aan deze film

voor mij zeer goed


avatar van Movsin

Movsin

  • 7189 berichten
  • 7858 stemmen

Hier en daar is er wat kleine onlogica in de uitwerking van het verhaal en is het slot een beetje ontgoochelend en toch wel voorspelbaar, maar toch een knappe thriller van een nog jonge Orson Welles, zelf uitstekend in het personage waar het allemaal om gaat en met klassebak Edward G. Robinson en knappe Loretta Young als tegenspelers.

Zeer genietbaar en ondanks reeds 70 jaar oud voor éénieder toegankelijk inzake filmkwaliteit en voldoende actueel inzake gegeven.


avatar van chiel1971

chiel1971

  • 620 berichten
  • 2009 stemmen

Spannende en goede film, boeiend. Prima film!


avatar van BBarbie

BBarbie

  • 12056 berichten
  • 7321 stemmen

Spannende film noir, die het vooral moet hebben van het knappe scenario en het voortreffelijke camerawerk. Over het acteerwerk kan ik bepaald niet uitgelaten zijn. Met name de close ups van Orson Welles zelf met zijn opengesperde ogen rieken sterk naar overacting. In het handvol films die ik eerder van haar gezien heb, heeft Loretta Young mij nog nooit kunnen overtuigen en in deze film is dat niet veel beter. Enkel Edward G. Robinson zet weer een dergelijke vertolking neer, maar dat is nauwelijks een verrassing. Wel jammer van zijn slotopmerking in de richting van Mrs. Rankin, want dat is toch wel een afknapper...


avatar van de grunt

de grunt

  • 4268 berichten
  • 1569 stemmen

Sterke noir met duidelijke signatuur van Welles.

De muziek is hier en daar wat overdadig.

Van mij had het kleine wijsneusje Edward G. Robinson niet zo snel op de plek des onheils hoeven zijn.

Iets meer speurwerk (denk aan Double Indemnity) en aandacht voor het vooropgezette plan was aangenaam geweest.

Desalniettemin complimenten.


avatar van gauke

gauke

  • 9852 berichten
  • 13069 stemmen

Een visueel sterke, spannende, doch standaard psychologische thriller over de opsporing van een Duitse oorlogsnazi. De rol van Loretta Young was een ondankbare: zij speelde de naïeve en oerdomme kersverse echtgenote (het ongeloofwaardige gedeelte van het verhaal). De cast speelde trouwens geweldig.


avatar van reommeke

reommeke

  • 33 berichten
  • 81 stemmen

8/9 AMC 13.45


avatar van missl

missl

  • 3868 berichten
  • 5142 stemmen

Spannende film over een nazi die alles heeft gewist over zijn verleden en nu een rustig leven heeft in een dorp. Als kijker weet je als snel hoe het zit maar de film is zo gemaakt dat er toch veel spanning overblijft. De vrouw wist alleen mij niet te overtuigen, wat een overacting. De drogist die steeds wil dammen is een grappige toevoeging.


avatar van Brix

Brix

  • 19098 berichten
  • 4570 stemmen

Te zien op TV > AMC Channel > zondag 1 april > 15:00 uur


avatar van scorsese

scorsese

  • 11181 berichten
  • 9861 stemmen

Goeie film waarin een detective een Duitse oorlogsmisdadiger volgt naar een klein stadje in Amerika. Een goed uitgewerkt verhaal, alhoewel ik de ontkenning/ongeloof van de vrouw wat ongeloofwaardig vond. Hier en daar mooi camerawerk. Ondanks dat Orson Wellles zeker geen slechte rol neer zet, levert hij hier als regisseur beter werk af dan als acteur.


avatar van Flat Eric

Flat Eric

  • 6365 berichten
  • 1025 stemmen

Iets aan de grote klok hangen.

Spannend kat en muis spel tussen een nazi-in-disguise en nazi-jager. Een lekker vlot tempo en mooie schaduw shots maken deze film-noir erg genietbaar. Leuke bijrollen van de hulp en de komische shopkeeper / self-service cafébaas met zijn dambord die wat wil bijverdienen.


avatar van Onderhond

Onderhond

  • 86940 berichten
  • 11540 stemmen

Matige noir.

Verhaaltje stelt bitterweinig voor, maar eist traditiegetrouw wel zo'n beetje alle aandacht op. Dat biedt jammer genoeg weinig verrassingen, waardoor het al redelijk snel best saai wordt. Gelukkig duurt het allemaal niet te lang.

Van Welles zelf als acteur hoef je ook niet teveel te verwachten. Vind hem een erg slecht acteur, ook hier weer erg veel overacting. Robinson en Young zijn niet zo heel veel beter, al ligt het er bij hen wel net iets minder dik op. Soundtrack is ook absoluut geen meerwaarde, maar dat het in dit soort films zelden.

Rest het aardige schaduwspel van Welles. Leuk maar nu niet weer zo indrukwekkend dat het de gehele film weet te redden. Het maakt het wel iets draaglijker, net als het redelijk vlotte tempo, maar uiteindelijk stelt het gewoon bitter weinig voor.

1.5*


avatar van joolstein

joolstein

  • 8378 berichten
  • 7095 stemmen

Om te bewijzen dat hij wel degelijk een commerciële film kon maken, nam Orson Welles met tegenzin de regisseurs-taak voor ‘The Stranger’ op zich. Mr. Wilson (Edward G. Robinson) speelt een agent van de War Crimes Commission die in het stadje Harper in het Amerikaanse Mid-westen op zoek is naar een oorlogsmisdadiger. Vanaf het begin staat vast dat de alom gerespecteerde geschiedenisleraar Charles Rankin, een vreemd kijkende (is het zuur) Orson Welles, de oud-nazi is. Uiteindelijk blijkt het verhaal te draaien om; Mary Longstreet (Loretta Young), de onwetende dochter van de plaatselijke opperrechter die op het punt staat met Rankin te trouwen, en de inzet wordt van een kat-en-muisspel tussen Wilson en haar echtgenoot. Het levert een aardig onderhoudende thriller in de klassieke film-noir stijl op. Met een paar leuke beklemmende scènes. Van uit commerciële oogpunt werd het Orson Welles enige film die rendabel was.


avatar van Bob Gray

Bob Gray

  • 1043 berichten
  • 1728 stemmen

Prachtig geregisseerde thriller die helaas qua verhaal iets te voorspelbaar is om echt een klassieker te zijn.

Orson Welles speelt een geweldige rol als voortvluchtige nazi.


avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 12702 berichten
  • 3696 stemmen

Prima Orwell. Op momenten wel wat verouderd, vooral door het wat theatrale acteerwerk, maar best genietbaar. Sowieso is het begin fris en modern ogend met snelle montage en doorheen de hele film ook best opvallend camerawerk; je merkt dat Orwell echt wel goede ideeën had. Ergens zit zo'n geweldig shot van de juffrouw van achteren in een donkere camera en haar belichte voorkant zie je via de spiegel. Erg mooi.

Verder niet heel spannend maar vooral vermakelijk en fijn dat in het begin in Europa gewoon andere talen dan Engels werden gesproken. Het zou normaal moeten zijn, maar levert vanwege de lage frequentie inmiddels bonuspunten op. 3,5*.


avatar van Redlop

Redlop

  • 8962 berichten
  • 3566 stemmen

Voor een film uit 1946 is het opmerkelijk dat een Duitse oorlogsmisdadiger niet eendimensionaal werd neergezet. Charles Rankin/Franz Kindler is een zachtaardige man in de ogen van Mary Longstreet. Zijn verhaal over het Duitse volk dat zichzelf als slachtoffer ziet en in Hitler een soort messias zag (another Barbarossa... another..Hitler) lijkt me zeker anno 1946 een gewaagde nuance.

Zwaktepunt is Orson Welles als Franz Kindler.

3*


avatar van Ebenezer Scrooge

Ebenezer Scrooge

  • 1799 berichten
  • 2929 stemmen

De vrouw wordt wat sullig neergezet. Liefde maakt blind, dat snap ik natuurlijk wel, maar het allemaal wel best vinden dat je man je hond vergiftigt, dat gaat er bij mij dus niet in. Ook dat gesprekje 's nachts tussen haar en haar man, als de hond blaft. Hij: 'De hond gaat de kelder in.' Zij: 'Maar het is mijn hond.' Hij: 'De hond gaat 's nachts de kelder in en overdag aan de lijn.' Zij: 'Oke.'

De klokkentorenscène lijkt wel erg veel op die van Vertigo. Hitchcock had er vermoedelijk een betere film van gemaakt. Sorry Welles.


avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

  • 119 berichten
  • 106 stemmen

'The Stranger' wordt gekenmerkt door een verhaaltechnische zwakzinnigheid die zelfs binnen het genre afsteekt tegen de rest. Het aantal onlogische beslissingen die de scenarist hier op papier heeft gezet bereikt al vroeg een nieuw hoogtepunt. Een commissie voor oorlogsmisdaden laat een nazi doelbewust ontsnappen uit de gevangenis opdat hij hen zou leiden naar de gezochte Nazi-officier Franz Kindler, gespeeld door acteur-regisseur Welles. In plaats van hem te laten schaduwen door meerdere mannetjes werd besloten om de taak over te laten aan één detective op leeftijd, gespeeld door veteraan Edward G. Robinson. Het duurt echter niet lang vooraleer hij wordt verschalkt en zijn doelwit kwijtraakt. Hierna vervalt het verhaal in absurditeit. Waarom wordt Kindler niet gearresteerd onder verdenking van oorlogsmisdaden? Waarom rekenen ze in plaats daarvan op de mentale inzinking van zijn vrouw? Waarom wordt Kindler niet de klok rond in de gaten gehouden? Waarom vraagt de detective nooit naar bijstand? Waarom besluit Kindler zijn vrouw te vermoorden door haar naar de kerk te lokken en de bovenste trede van de ladder te saboteren? Let trouwens op het papiertje waarop hij in koeien van letters zijn alibi uiteenzet. Altijd fijn wanneer een film zijn publiek als idioten behandelt. Ik begrijp dat vergezochte en sensationele verhaalelementen een handelsmerk zijn van film noir, maar dit gaat me een brug te ver. Ik geef wel punten voor Robinson, die ondanks het onnozele verloop toch een aangenaam ankerpunt weet te vormen voor de kijker. Welles levert als regisseur knap werk af en gebruikt een aantal technieken die ik ook in zijn eerdere films kon appreciëren. Veel ongewone cameraperspectieven, long takes, tracking shots en chiaroscuro. Zijn acteerwerk daarentegen is om in tranen uit te barsten.


avatar van Corran

Corran

  • 319 berichten
  • 372 stemmen

Film lijkt een tussendoortje te zijn geweest voor Welles. Welles zelf en Robinson zijn de redenen om naar de film te kijken, die laatste vind ik op zijn leukst als hij de slimste in de film is (dus niet zoals in de noirs van Lang). Minpunten zitten voor mij vooral in het verhaal zelf. Het had veel lang een mysterieus steekspel tussen de kat en de muis moeten zijn, ze hebben veel te snel door hoe de verhoudingen liggen. Daarnaast is ook de slaafse volgzaamheid van de echtgenote iets te vergezocht en daardoor wat storend. Eindscene is wel weer tof.


avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

  • 962 berichten
  • 968 stemmen

Tegenwoordig wordt een film vooral beoordeeld op realisme. Was me dat in 1946 toch net iets anders. Een leraar trouwt op een donderdagavond om zes uur in een volle kerk (twee uur eerder stond hij nog voor de klas en was zijn vrouw nog gordijnen aan het ophangen) en vertrekt dan even snel op huwelijksreis. Een gezochte nazi kan probleemloos onderduiken in een Amerikaans dorpje, met een valse identiteit en een vals diploma aan de slag gaan als leraar en met de dochter van een rechter trouwen. En bovendien nog eens accentloos Engels spreken. En ga zo maar door. Het is duidelijk dat je The Stranger niet moet kijken voor zijn feilloze scenario. Waarom dan wel? Orson Welles speelt zijn paranoïde rol tamelijk sterk, Edward G. Robinson doet zijn prestatie uit Double Indemnity nog eens losjes over, maar het is vooral het visuele dat de show steelt. Die perspectieven, die schaduwen, dat prachtige clair-obscur: daar had Welles van niemand iets te leren.


avatar van Dievegge

Dievegge

  • 2853 berichten
  • 7384 stemmen

Orson Welles en Edward G. Robinson spelen allebei een rol die hun op het lijf geschreven is: de gewetenloze oorlogsmisdadiger en de hardnekkige speurder. Ook Loretta Young speelt een interessant personage, omdat zij een verandering ondergaat. Eerst vertrouwt ze haar echtgenoot, maar geleidelijk sluipt de twijfel binnen.

Visueel zit het goed ineen. In de slaapkamer torent de echtgenoot boven z'n vrouw uit als een dreigende schaduw. De toren met de klok is een uitstekende locatie voor de climax.


avatar van BlueJudaskiss

BlueJudaskiss

  • 11285 berichten
  • 4708 stemmen

Vreselijk saai.

Ik denk altijd dat ik hierin de enige ben omdat film-noir nooit mijn genre is geweest, maar als ik berichten van Kiekerjan en J. Clouseau zo lees merk ik gelukkig dat er meer mensen zijn die zich stoorden aan het enorm onlogische scenario. Met name zo'n Orson Welles die een blauwe maandag na de oorlog geen spoortje van een accent blijkt te hebben. Ik vond 'm verder wel goed spelen, ik heb me vooral zitten ergeren aan het Grootse Flauwvallen van Loretta Young. Nee, en ook dat schaduwspel bij de belichting... Het zal allemaal wel. Ik weet dat er liefhebbers zijn maar film noirs kijken zal nooit een hobby van me worden.

2,0*


avatar van clubsport

clubsport

  • 2932 berichten
  • 6425 stemmen

Tja het is op momenten best wel spannend ,(oa de trapscene in de kerk ) daarom geef ik geen onvoldoende maar er zitten ( zoals kiekerjan al eerder schreef ) te veel ongeloofwaardigheden in .

Daar rekende ik het gedrag van Rankin's vrouw niet eens echt bij ( vrouwen baseren hun gedrag vaak veel meer op gevoel ) het is ook algemeen bekend dat bv Ted Bundy honderden huwelijksaanzoeken kreeg van vrouwen toen hij al gevangen zat .

Voor de rest is het verhaal best wel onderhoudend en het acteerwerk in het algemeen goed .


avatar van John Milton

John Milton

  • 19755 berichten
  • 10879 stemmen

Onderhond schreef over Welles "Vind hem een erg slecht acteur, ook hier weer erg veel overacting", en ik verwachtte voor de film het daar niet mee eens te zijn, zoals we dat wel vaker niet zijn bij Hollywood klassiekers. Maar tot mijn verbazing heeft hij hier wel degelijk een punt. Ik moest zelfs even hieraan denken. Gelukkig is de film zelf niet slecht, maar ik zat er te twijfelen of een zesje niet meer op zijn plaats was. Naar verluidt Welles' minst favoriete van al zijn films, en het is inderdaad geen Citizen Kane. Maar ik heb me er alsnog mee vermaakt.

En nadat ik mezelf bedacht dat ik tijdens een Orson Welles film aan Joey had gedacht, realiseerde ik opeens 'The Stranger'.... dat doet me ergens aan denken. Oh NEE...!

3,3*


avatar van james_cameron

james_cameron

  • 5508 berichten
  • 8812 stemmen

Onderhoudende thriller over de jacht op een nazi-kopstuk (Orson Welles), die vlak na WO II een dekmantel heeft gevonden in een klein Amerikaans plaatsje. Edward G. Robinson is zeer vermakelijk als de detective die op hem jaagt. De plot, hoewel sporadisch best spannend, steekt niet bepaald geweldig in elkaar, maar de leuke personages en het aangename sfeertje zorgen toch wel voor een leuke kijkervaring. Opmerkelijk overigens dat in een film uit 1946 al gedetailleerd te zien valt hoe schrijnend het er aan toe ging in de europese concentratiekampen.


avatar van Basto

Basto

  • 9503 berichten
  • 6665 stemmen

Toch wel erg knappe film van Welles. Uit 1946 al. Een film over een nazi-jager. Beetje Hitchcock achtig met dappere rol van Welles zelf.

Zag m op blu ray van Kino Lorber. Fie kan wel een restauratie gebruiken, want de soundtrack zat vol met cracks & hisses en ook het beeld was duidelijk van een print getrokken met de nodige kabels en krassen.

Prima film

Kleine 4*


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20985 berichten
  • 4201 stemmen

Naar het schijnt de enige hit die Welles ooit regisseerde en het is bijna ironisch dat dat bij voor mij tot nu toe zijn minste film gebeurde. Waar Welles in films als The Lady From Shanghai en Touch of Evil niet de meest originele plots tot grootsheid kon krijgen door een saus van Stilistisch bravoure, daar lukt dat in deze film veel minder. Ik mag Welles als acteur wel. Hier is hij een homme fatale die een onschuldige dame verleid in een omgekeerd noir gegeven en het plot is interessant genoeg in een 1946-context, maar qua stilistisch vernuft is dit niet op Welles gebruikelijke niveau.

De verklaring is wellicht dat Welles deze film maakte als eerste van een deal voor vier. Bij deze film moest hij doen wat ze van hem vroegen, bij de andere drie zou hij veel meer artistieke vrijheid hebben gehad. Maar zoals zo vaak werd hij na deze film ontslagen en kwamen de andere drie er nooit.