Basic Instinct 2 (2006)

Thriller / Mystery

geregisseerd door Michael Caton-Jones
met Sharon Stone, David Morrissey en Stan Collymore

Schrijfster Catherine Tramell komt opnieuw in conflict met de wet, maar nu in Londen. Het openbaar ministerie wijst psychiater Andrew Glass (Morrissey) aan om haar te evalueren om zodoende te voorkomen dat ze op borgtocht vrij komt. Er slaat een vonk over tussen de twee en er begint een spel van van spanning en verleiding.

avatar van K. V.
Toch maar eens meegepikt nu hij op tv was, maar 't was gene vetten. Het eerste deel was nog goed, maar dit deel was toch maar matig.
Misschien kwam het door de cast. Sharon Stone was wel nog goed op dreef, het was toch eerder de mannelijk cast die een beetje tegenviel. Vooral het hoofdpersonage was toch maar wat pover.
Het verhaal was niet super slecht, maar 'k werd ook niet echt van m'n sokken geblazen.
Tja ideaal om eens mee te pikken via tv als er eens niets te zien is op tv, maar niet direct eentje om op dvd te kopen.

Tarkus schreef:
Het verhaal zit goed, dat door de vele wendingen erin blijft boeien en een zeer verrassend einde heeft.
Sharon Stone is als vanouds in deze prent, en doet het net zo goed als in nummer 1, wat niet van haar tegenspeler, David Morrisey kan worden gezegd, hij komt niet overtuigend over. David Thewlis daarentegen is heel goed in zijn rol en verdiend eerder te worden vernoemd op de hoes dan Morrisey.
Al bij al heb ik wel genoten van deze film, maar toch blijft Basic Instinct van Paul Verhoeven een hoogtepunt, waar deze film niet aan kan tippen.

Blijft dit na het herbekijken nog steeds een goede film vinden.
En blijf ook bij mijn eerste commentaar een goede Stone en Thewlis, een wat mindere Morrissey.

avatar van Tommy De Vito
Zwaar overbodige deel, die eigenlijk niks (nieuws) toevoegd. Het is een slappe, saaie en vooral niet spannende thriller. Het verhaal is vergezocht en het is eigenlijk gewoon weer een herhaling. Is Cathrine Tramell wel een moordenares of niet?

Sharon Stone acteert aardig, maar voegt ook niks toe. Haar (standaard) verleidingen hebben we genoeg gezien in het eerste deel. Het is allemaal mij wat te geforceerd. Zo goed als het eerste deel was, zo bar slecht is deze. 2 *

avatar van des1
Alleen dat begin stukkie met de Spyker C8 was leuk... Gelukkig was er de enerverende film van Woody Allen, Match Point, op TV.

Het eerste deel was misschien geen hele goede film maar had flair, stijl, goede cast en enerverende scenes. Een vervolg is eigenlijk vragen om problemen, vooral als die elementen missen. Stone ziet er een beetje eng uit (vooral naakt) en Morrissey is geen Douglas. Groter probleem is het script, dat gewoon slap is en overeind gehouden moet worden door twists. De dialogen zijn bovendien matig en de climax is misschien verrassend, maar na zoveel twists vooral slecht.

lezertje
Zoals te verwachten was is ook deze sequal een grote herhaling, alleen is Amerikaanse San Francisco ingeruild voor het Engelse Londen en rechercheur Nick Curran (Michael Douglas) voor psychiater Michael Glass (David Morrissey) en speelt Sharon Stonde de rol van Catherine Tramell nog ééndimensionaler dan in het eerste deel. Daarnaast acteert Stone niet, maar schmiert ze er oplos. Te gênant voor woorden. Plaatsvervangende schaamte.

avatar van Duke Nukem
Tommy De Vito schreef:
Zwaar overbodige deel, die eigenlijk niks (nieuws) toevoegd.

Meer hoeft niet gezegd te worden over deze film.

Ik dacht eigenlijk de hele tijd dat ik naar een parodie op een erotische thriller zat te kijken.

avatar van FlorisV
Veel commentaren en kritieken slaan nergens op:
-David Moryssey (die schitterde in de Walking Dead) speelt prima. Ja, hij is een Brit, maar de emoties zijn toch subtiel heel zichtbaar.
-Stone speelt ook goed. Ze ziet er behoorlijk anders uit, vooral rond de ogen en heeft duidelijk een facelift gehad. Maar nog steeds lekker geil en ik had geen probleem met haar net iets grotere tetten. En zoals ze wijdbeens op die stoel gaat zitten...heerlijk.
-Het verhaal is niet een kopie van deel 1. Op zijn minst zitten er een aantal interessante twists in.
-De dialogen zijn lang niet zo vulgair als wordt beweerd.

Al met al heeft het een heel andere stijl, is het wat Britser (gelijk de setting) en heeft het niet de hectische, razendsnelle stijl die Verhoeven in deel 1 hanteerde. Maar saai is het niet. Natuurlijk is het nodige aan te merken.

Graag had ik veel meer gezien van zowel topacteur Hugh Dancy (die een ster werd door Hannibal) als de op-en-top-Britse Charlotte Rampling (die o.a. een fijne rol had in Dexter).

Er wordt teveel gerookt, zodanig dat het echt een storend maniertje wordt.

Het einde bevredigt niet genoeg, de twist ging net iets te ver gevoelsmatig: dat Glass die agent zo snel doodschoot was wel erg wild.

Kritiek die ik ook nog wel heb is dat deel 1 verkeerd wordt uitgelegd. In die film is Douglas uiteindelijk (naar alle verwachting) vermoord door Stone terwijl Tripplehorn al dood was. Die hadden ze dus nooit de dood van Douglas in de schoenen kunnen schuiven, terwijl in dit deel wordt gedaan alsof daarmee de zaak afgesloten was, totaal onlogisch.

avatar van DjFrankie
Was zo voorbij deze film. Ondanks de traagheid. Bleef boeien maar ik miste alleen datgene wat deel 1 deed. De scenes die onsterfelijk zijn.

Wel mooi dat de ijspriem weer in beeld kwam.

avatar van Lakte
Helaas voor mij een zeer slecht vervolg op het originele en zeer goede eerste deel waar Paul Verhoeven zn eigen draai aan gaf waar in dit vervolg helaas niks meer van over is. Hij is zelfs saai te noemen, het camerawerk ik ook niet heel super en de shots van London lijken soms wel nep.

Sharon Stone had het ook niet meer. Ze is/was te oud voor deze na na 14 jaar. Hij lichaam zag er oud uit maar haar gezicht jong, je kan duidelijk zien dat er iets niet klopt aan haar gezicht, het is niet meer zoals vroeger. Zonde al die plastische chirurgie en het strak getrokken gezicht.

Ook het roken word te erg overdreven in de film, hetzelfde als hoe Stone steeds over seks praat het is allemaal net wat te geforceerd waardoor het niet geloofwaardig over komt. Verhaal was ook niet echt origineel genoeg.

Dikke tegenvaller! Verhoeven zal zich schamen als ie hem zag! En Jan de Bont zal zich schamen als ie dit camerawerk zag!

deel 1 was beter, maar deze ook niet slecht

Veertien jaar na Basic Instinct kroop Sharon Stone weer in de huid van thrillerschrijfster Catherine Tramell, deze keer in Londen. Haar voornaamste opponent is een psychiater, te weten Michael Glass
(David Morrissey), die zwakke knieën krijgt bij het zien van Tramells doorzichtige, tot de navel losgeknoopte bloesjes.

Tot veel erotische spanning leidt dat niet, het script mist de opgewekte ranzigheid van het eerste deel, en in tegenstelling tot Paul Verhoeven houdt Michael Caton-Jones het vooral netjes. Alleen de destijds 48-jarige Sharon Stone laat iets van het oude vuur oplaaien en dat min of meer gelijk bij de opening waar ze achter het stuur van een peperdure auto zit, terwijl ze wordt bevredigd door haar passagier. Ze komt klaar, de auto raakt te water en de passagier verdrinkt. Althans: daar lijkt het op.

Deze sequel speelt zich af in Londen i.p.v. in San Francisco, en de mooie fotografie van de Britse hoofdstad is buiten Sharon Stone eigenlijk het enige pluspunt. We missen de gedurfde aanpak van Paul Verhoeven en ook wel een beetje de aanwezigheid van Michael Douglas, vergeleken met hem is David Morrissey een koorknaap. De destijds 48-jarige Sharon Stone heeft nog steeds een welgevormd onderstel en de facelift en borstimplantaten hebben haar niet veel schade opgeleverd (ze zag er nog steeds fraai uit in de verschillende outfits en meestal ook met een ander kapsel).

Te zien krijgen we één woeste, bijna pornografische seksscène met David Morrissey en Flora Montgomery (in de rol van Michelle Broadwin), een korte voyeuristische scène met Sharon Stone die deelneemt aan een orgie (dan is één borst van haar te zien) in een seksclub, een SM-achtige (vanwege de riem) seksscène met Sharon Stone (dan is wederom één van haar borsten te zien) en David Morrissey en een hottub scène met Sharon Stone (daarbij zijn haar borsten goed te zien), maar dat is het dan. Het is vooral veel gelul wat je te horen krijgt.

Sommige scènes lijken zelfs letterlijk gekopieerd uit het origineel. Zo is er de beroemde ondervragingsscène, waarin Sharon Stone haar benen spreidt voor de camera. Zo ver gaat ze in deel twee helaas niet, maar de rest van de scène blijft overeind en daarin ondervraagt psychiater Michael Glass (David Morrissey) haar naar aanleiding van een "ongeluk" waarbij een beroemde voetballer, te weten Kevin Franks (Stan Collymore), is omgekomen, terwijl de schrijfster bij hem in de auto zat. Ze steekt een sigaret op en Glass maakt duidelijk dat roken verboden is in het gebouw. Alsof ze het niet heeft gehoord blaast Tramell de rook langzaam uit, de welbekende sexy blik blijft rusten op Michael Glass. Er bestaat geen twijfel over wie de touwtjes in handen heeft tijdens het gesprek.

Ondanks de afwezigheid van Michael Douglas, is de cast van "Basic Instinct 2" best indrukwekkend met o.a. David Thewlis (als detective Roy Washburn, die maar al te graag Catherine Tramell wilt arresteren) en Charlotte Rampling. Maar dat leverde de film geen windeieren op, want bij de "Golden Raspberry Awards" won de film de prijs voor slechtste film, slechtste vervolg, slechtste script en slechtste actrice (Sharon Stone). Daarbij werd ook regisseur Michael Caton-Jones genomineerd voor slechtste regisseur en David Thewlis voor slechtste mannelijke bijrol.

"Basic Instinct 2" is echt een deel twee welke meestal minder zijn. Waarom deze film nu precies is gemaakt, is niet helemaal duidelijk. "Basic Instinct 2" voegt niets toe aan het eerste deel, er is slechts met dezelfde bouwstenen een variant gemaakt van het origineel en dat is jammer. Gezien het einde kan er eventueel nog een vervolg komen, maar dat zal waarschijnlijk niet meer gebeuren omdat Sharon Stone inmiddels in de 60 is.