Nuit et Brouillard (1956)

Alternatieve titels: Nacht en Nevel | Night and Fog

Frankrijk
Documentaire / Historisch

geregisseerd door Alain Resnais
met Michel Bouquet, Reinhard Heydrich en Heinrich Himmler

Twaalf jaar na de bevrijding van de concentratiekampen betreedt Alain Resnais het verlaten en sinistere kamp van Auschwitz. De regisseur reconstrueert oorzaak en gevolg van de tragedie die zich heeft afgespeeld. De opkomst van het nazisme, de deportatie van joden en het proces van Neurenberg passeren de revue. Kleurenbeelden van verlaten gebouwen waar het gras opnieuw groeit worden afgewisseld met zwartwit-archiefbeelden uit 1944.

In Film > Overige films > Nuit et Brouillard (1955):

Nuit et Brouillard Alain Resnais, 1955. 32 min.

Iemand dit wel eens gezien?

Een documentaire over de holocaust waarvan ik vooraf eigenlijk niet zo goed wist wat ik er van moest verwachten.
Aan het begin dacht ik: oke, het is een soort van collage van beelden van de Jodenvervolging in W.O.II met daarbij toegevoegd een grimmige voice-over.

Vreemd genoeg dacht ik dat ik zoiets al wel vaker gezien had, er zijn meer documentaires met authentieke Holocaust-beelden toch?

Maar na enkele minuten kijken bekroop mij het gevoel dat ik toch nog nooit zoiets gezien had. Misschien hele korte fragmenten of foto's of zo... maar zeker niet dit.

Erg, erg afschuwelijk, maar geeft ook toch wel een erg bijna voyeuristisch beeld van de concentratiekampen, zelfs zo erg dacht ik dacht: 'wie heeft uberhaupt in godsnaam die beelden gemaakt, ik kan me bijna niet voorstellen dat iemand dat allemaal zo zit te filmen'. Het tragische is uiteraard dat het allemaal zeer authentiek is en voor je neus gebeurt.

Ben benieuwd of meer mensen dit kennen.

Mjah.

Kan me voorstellen dat dit in z'n tijd echt wel een belangrijke en indrukwekkende docu was, maar wat moet je in 2019 nog met een film als deze. De feiten achter deze docu blijven ijzingwekkend uiteraard, maar ondertussen is het verhaal al zo vaak verteld, op zo veel verschillende manier, vaak ook gewoon beter.

Deze is allicht wat korter en bevat de laatste 10 minuten choquerend beeldmateriaal, maar ik had niet het gevoel dat ik hier nu echt iets nieuws voorgeschoteld kreeg. Niet Renais' fout dat men in de 60 jaar na deze film hetzelfde zo vaak herhaald heeft, maar het maakt dat deze docu ondertussen wel een beetje overbodig aanvoelt, toch voor mensen die zich bewust zijn van het onderwerp en deze nu voor het eerst kijken.

Verder zorgt de beknoptheid er enerzijds voor dat de impact maximaal was, anderzijds stript het de film ook wel van enige nuance. Iets wat in deze tijd nu net wél een meerwaarde had kunnen zijn. Ach ja, de historische waarde van deze docu ga ik absoluut niet in twijfel trekken, maar heel veel indruk maakte het niet echt meer vond ik.