In the Name of the Father (1993)

Ierland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Biografie

geregisseerd door Jim Sheridan
met Daniel Day-Lewis, Pete Postlethwaite en Emma Thompson

Gerry Conlon was politiek niet actief in Noord Ierland, maar door zijn zwerftochten door de stad wordt hij verdacht van lidmaatschap bij de IRA. Uit veiligheidsoverwegingen stuurt zijn vader hem naar Londen, waar hij ook is als op 5 oktober 1974 een bomaanslag wordt gepleegd en een hippie hem en zijn vrienden aangeeft als mogelijke daders. Door de nieuwe anti-terrorismewet worden ze gemarteld zonder officiële aanklacht en worden ze een zondebok voor de Brits-Ierse kwestie.

avatar van Phoenix
Inderdaad een erg mooie film dat nu eens een keer een ander rechtsysteem dan het Amerikaanse aan de kaak stelt. Verschrikkelijk wat er allemaal gesjoemeld en gerommeld word achter de "coulissen". ERG goed acteerwerk van Lewis (die ik nu pas voor de 2e x in een film zie, vorige was Gangs of New York, besef nu pas wat een grandioze rol hij daar speelde) en natuurlijk ook van de rest. Mooie muziek en naar mijn mening 1 van de meest aangrijpende scènes die ik ooit gezien heb de brandende kranten uit het raam, sprookjesachtig.... Het enige wat ik eigenlijk een klein beetje miste was humor, maar misschien zou dat niet gepast zijn...

4,5*, is EmDee ook weer blij .

(ben ik trouwens de enige die gevangenisfilms bijna altijd goed beoordeeld, of anders gezegd: dat het gevangenisthema vaak voorkomt in je hoge beoordelingen?)

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Goede film, maar geen geweldige. Peter Postlewaite en Daniel Day Lewis zijn erg goed en vooral de verhoorscenes zijn heel beklemmend. De eerste rechtbankscene is echter helemaal mis wat mij betreft. Compleet over de top, ongeloofwaardig, niet beklemmend en veel te kort. Het trok mij flink uit het verhaal waar ik op dat moment helemaal inzat. Dat had ook best langer gekund, want de film had een vrij hoog tempo en was ondank zijn lengte zo om. Het stuk daarna vond ik weer beter. Vooral omdat je dan er dan weer veel scenes inzitten tussen de twee hoofdrolspelers. Zij dragen deze film en trekken hem naar een hoger niveau.

avatar van otherfool
Guyke slaat hierboven feitelijk met alle observaties de spijker op z'n kop. Laat ik derhalve volstaan met een cijfer te geven: 3,5*.

avatar van maxcomthrilla
Redelijke film,

Eigenlijk leunt de film vooral op een aardig verhaal. Het grauwe Belfast in het begin daar waar men er toch nog wat van probeert te maken, de confrontatie in Londen tussen hippies en Ieren en de rellen in de gevangenis. Gelukkig weinig rechtbank gebeuren waar iedereen elkaar de loef probeert af te steken. Hoogstens 10 minuten, daar waar ik bang was voor een complete verplaatsing van locatie naar het rechtsgebouw. Het waren nog steeds wat mindere scènes maar de in het begin niet al te geforceerde zoektocht naar onschuld zorgt voor een aardige film. Qua muziek en het visuele aspect nogal te verwaarlozen.

Verder vind ik het apart dat er nogal hoog wordt opgegeven over de rol van Emma Thompson. Typisch zo `n standaardrol van de goede advocaat die over wilskracht bezit en eventjes iedereen haar schenen zal laten zien. Het einde was dan wel aardig maar wel tegen het oversentimentele aan. Aardig dus, maar niet bijzonder. 3,5*

Aardige film, al is hij zwaar opgedeeld in etappes van varierende kwaliteit.

Het begin vond ik een beetje duf, eens in London aangekomen leeft het op. Vond de rechtbankscene daarna ook nog erg geslaagd eigenlijk. Inderdaad ongeloofwaardig maar wat mij betreft onderstreept dat ook een beetje de veroordeling van de 4.

Alleen vond ik het stuk daarna te lang uitgesponnen, zelfs saai. Was blij dat ze eindelijk weer in de rechtbank stonden, en da's eigenlijk nooit een goed teken.

Muziekkeuze was een beetje kut en goedkoop, visueel was er niet veel te genieten. Er wordt aardig geacteerd al gaat Lewis regelmatig over de schreef wat mij betreft. Had zich waarschijnlijk iets minder moeten inleven en wat meer buitenlucht moeten happen.

Vlotte film, dat wel, op momenten indrukwekkend, op andere momenten nogal doorzichtig en sentimenteel. Feiten en weergave van feiten zijn nog steeds twee verschillende dingen.

Maar wél een van de beste dingen die ik in lange tijd uit de Top 250 gezien heb. Al zegt dat verder ook niet erg veel.

Diepgaand en grimmig, dit waargebeurde verhaal over een vader en 'n zoon die vals beschuldigd en gevangen gezet worden. En over corrupte politie.

Indrukwekkend thema, of wat is onschuldige veroordeling anders !?
Gaandeweg worden er in de film meer en meer aspecten aangesneden waardoor de film soms wat onproportioneel aandoet.
Blijft wel spannend en aangrijpend en zekerlijk emotioneel.
Knap werk.

avatar van HarmJanStegenga
Prachtige, aangrijpende film die terecht dit hoge gemiddelde geniet. Het begint allemaal mooi, maar hierna had ik toch wat moeite om mezelf mee te laten slepen in het verhaal. Het deed me jammergenoeg eerst minder dan dat ik had verwacht. Wanneer de film in een verder stadium komt, veranderd dit echter. Elke minuut werd sterker en elke minuut werd ik meer meegezogen in het meeslepende verhaal. Ik kan niet zeggen dat het van het begin tot het einde zo het geval is geweest, maar over het algemeen is deze film op dat vlak zeker geslaagd.

De rol van Daniel Day-Lewis is grandioos. Wat een acteur is dat toch. Met recht één van de betere acteurs op deze aardbol en een man die bulkt van de charisma en één die er voor kan zorgen dat je als kijker alleen door hém al meegezogen word in het geheel. Zijn personage deed me overigens veel denken aan die van Mel Gibson in Braveheart. Beide vechten voor hun vrijheid, maar ook bepaalde trekjes, manier van spreken en ook een beetje het uiterlijk zorgde hiervoor. Bijrollen zijn prima ingedeeld, met een hoofdrol hierin voor Emma Thompson. De scéne in de rechtzaal op het eind is grandioos. Hoe zij daar staat te vechten voor de vrijheid van de onschuldigen, geweldig.

De muziek viel tegen over het algemeen, al heeft de film zeker op dat vlak ook wat leuks te bieden. Het moment dat de vader van Lewis overlijdt en de daaropvolgende scéne begint te spelen onder begeleiding van de muziek is prachtig. Mooi moment om te zien hoe alle gevangenen brandend papier uit het raam gooien, echt een kippenvel scéne. Ook het nummer op de aftiteling past prima in het plaatje overigens. Voor de rest ziet de film er redelijk goed uit, niet geweldig, maar dat hoeft ook niet in een film als deze. Redelijk rauw sfeertje in de gevangenis, eigenlijk gedurende de gehele film en voor de rest een prima vlot tempo die ervoor zorgt dat je geen moment de aandacht van het scherm verliest.

Vele mooie, ontroerende scénes; daar hou ik wel van. Ook deze film heeft dat te bieden. Vooral het prachtige eind dat Thompson staat te pleiten voor Lewis en co. is geweldig, maar wanneer Lewis zelf de voordeur uit de rechtzaal neemt was het voor mij even slikken geblazen, echt een prachtige scéne. Daarnaast is de film bij vlagen vermakelijk, zoals een aantal scénes in de gevangenis, met de Jamaicanen bijvoorbeeld. Regisseur Sheridan probeert op deze manier de boel een beetje luchtig te houden en er niet één grote sombere boel van te maken. Alles werkt echter prima en de regisseur levert dan ook een puik werkje af met deze film.

Ik ben meer dan tevreden over deze film. Het hoge gemiddelde hier heeft ervoor gezorgd dat ik de film heb aangeschaft en dat gemiddelde hier is wat mij betreft aardig terecht. Daniel Day-Lewis neemt alles en iedereen op sleeptouw en speelt oscarwaardig, wat een geweldige vent. Vier sterren voor nu.

Zeer boeiende en interessante film die indringend drama combineert met een krachtig politiek statement. Het zou je maar gebeuren 14 jaar onschuldig opgesloten te zitten. Prima gespeeld trouwens door alle acteurs.

avatar van Spetie
Sterk drama met een duidelijke boodschap!

Bij vlagen echt een enorm sterke film, die het rechtssysteem van het Verenigd Koninkrijk in de jaren zeventig flink ter discussie stelt. Het is misschien een cliché, maar Daniel Day-Lewis speelt echt weergaloos in deze film. Naarmate de film vordert krijg je voor zijn karakter, ook mede door het onrecht dat hem en zijn vader wordt aangedaan steeds meer waardering. Ook knap trouwens hoe Day-Lewis zich het Ierse accent heeft aangeleerd, want als je hem verder niet kent heb je totaal niet het idee dat je naar een Amerikaan zit te kijken.

De opbouw van de film zit verder goed in elkaar. Het begint allemaal rustig tot het moment dat ze opgepakt worden. Het eerste half uur vond ik dan ook nog niet bijzonder sterk of zo. Daarna wordt de film eigenlijk steeds boeiender en werd ik ook steeds meer de film ingezogen. De sfeer is af en toe lekker rauw, maar dat geeft een film als deze toch altijd iets extra's mee. Ondanks dat het drama natuurlijk de overhand heeft wordt het nooit te sentimenteel, omdat Sheridan erin slaagt de film af en toe ook een luchtig karakter te geven door ook bijvoorbeeld in de gevangenis Day-Lewis en zijn vader te combineren met de grappige Jamaicanen ondersteund door muziek van Bob Marley.

De tijd in de gevangenis levert trouwens ook de mooiste scène uit de film op. Op het moment dat bekend is geworden dat zijn vader is gestorven, gooien alle gevangen een brandende doek uit hun ruim uit respect, wat een enorm mooi beeld oplevert en tevens mij toch wel even een enorme indruk op mij maakte. Ook het einde als Day-Lewis gewoon door de voordeur van de rechtbank naar buiten loopt, is erg sterk gedaan.

Een erg goede film dus, die je aan het denken zet en die door het sterke verhaal en de goede cast een beste indruk heeft gemaakt. Aanrader voor mensen die een sterk drama zoeken dat ook nog eens kritisch is richting het rechtsysteem.

Dikke 4,0*

avatar van ®Tc
Dat Lewis een schitterend acteur is wist ik al, maar dit slaagt toch weer alles.

Hoe hij het personage neerzet is een prestatie uit de 1000. In het begin de vrolijke levensgenieter, erna mooi instorten maar er terug uit het dal kruipen om te vechten. Het siert zijn personage zeker. Emma Thompson is ook weer van hoog niveau, Pete Postlethwaite loopt er zo wat achter, jammer.

Het verhaal is zeker boeiend al komt het misschien wat traag op gang. De eerste scène met de rellen in Belfast onder het gitaarspel van Jimi Hendrix was een geweldige scène. Ik heb een zwak voor films in de rechtbank. Er heerst altijd wel een zekere spanningen, monologen zijn meestal van niveau (hier zeer hoog niveau) en het boeit. Deze film is op dat vlak dan nog een niveautje hoger dan de rest. Het leven in de gevangenis was boeiend om te volgen en zeer goed gebracht door de regisseur. Ik schrok er nogal van dat het zelfde man blijkt te zijn van de 50 cent film. De scènes grijpen aan en ik leefde enorm mee met de onschuldige personages.

Wie van rechtbank en gevangenis houdt gepaard met kritiek, meteen bekijken !

avatar van Chimpz
De problematiek tussen Engeland en Ierland werd zelden zo sterk in beeld gebracht als in In the Name of the Father. Een gigantische Oscar-misser (genomineerd in zowat elke grote categorie - lead/supporting actor, supporting actress, director, picture, writing - en geen enkele keer daadwerkelijk gewonnen) die zeer krachtig is over de gehele lijn. Gebaseerd op ware gebeurtenissen is dit in de eerste plaats een zeer sterk drama dat door de geweldige personages bijna persoonlijk aanvoelt, de politieke gebeurtenissen worden minder in de spotlight gezet (al wordt er tegen het einde even flink los gegaan). Daarbij de geweldige prestaties van Pete Postlethwaite (straalt wijsheid en rust uit), Emma Thompson (beetje standaard rol die toch krachtiger wordt neergezet dan het gemiddelde) en natuurlijk de man die nooit slecht speelt: Daniel Day-Lewis (spreidt vooral de evolutie van zijn personage perfect uit) zorgt voor een zeer entertainende film.

avatar van Goldenskull
Het is inmiddels al een tijdje het geval dat ik de eerste 125 uit de top250 gezien heb -op deze na dus-. Een fragmentje van de rechtbank en de titel deden mij vermoeden dat dit een saai rechtbank drama met een hoop christelijk gezanik zou zijn.

Op zich viel dat mee, maar elke keer wordt het nóg saaier wanneer ik weer een rechtbank en/of gevangenis in een film tegen kom. De titel bleek in ieder geval op iets anders te slaan dan ik had verwacht, wat een kleine meevaller met zich meebracht. Redelijk, maar wat wisselvallig en verre van bijzonder. Cuz an' movie about some fokkin' hippie-murder-conspiracy ain't much better.

Film doet af en toe ook wat amateuristisch aan en zeker door het eind -en het is waargebeurd hè- een film onder de categorie makkelijk en goedkoop scoren. Eén mooie scène: brandend papier(?) dat naar beneden valt vanuit gevangenis.

2.5*, nipt.

Mooie aangrijpende film waarbij de Ierse kwestie prachtig in beeld wordt gebracht. Het blijft ongelofelijk dat zo dichtbij en nog maar zo kort geleden dit soort afschuwelijkheden aan de orde van de dag waren.

Puike acteerprerstaties, prima tempo en een hele goede afwisseling tussen drama en rechtbank.

****

avatar van Montorsi
Best een aardige film, maar vond een groot gegeven van de film, namelijk waarom ze nou precies bij de vier zijn uitgekomen, nogal mager. Aan dat hele gegeven wordt echt te snel en warrig voorbij gegaan, wat toch echt een zwaar minpunt is aan het verhaal. Er worden wel wat linkjes gelegd, maar de hele bron is nogal onduidelijk.

Maar verder wel prima hoor, Daniel-Day Lewis is goed op dreef, en de relaties zijn goed gedaan. En gelukkig worden de rechtbankscenes niet achterlijk lang uitgesponnen maar blijven ze bij de kern. Pluspunt want dat gaat veel te vaak hopeloos mis.

avatar van Awake78
Daniel Day-Lewis is een cinema-kunstenaar (zoals in There Will be Blood), maar hierin zie je toch dat hij op dat moment nog wat ervaring miste, zoals hij wel had in Gangs en het eerder genoemde TWbB. Daarmee wil ik absoluut niet zeggen dat hij matig is in deze film. Integendeel.

Verder, buiten DDL, een goede film. Wisselt echter matige stukjes met ijzersterke scenes af. Bij vlagen ontroerend, maar soms ook onbedoeld sentimenteel. In de gevangenis ging het er soms wel erg luchtig aan toe, twijfel of dat niet wat geromantiseerd is.

Eerste half uur moest ik er een beetje inkomen. Een 3 voor het eerste deel, een 4 voor het laaste deel en een halfje voor mijn favoriete acteur.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Een mooi film in elk geval. Ik kende het verhaal niet en ben ook zonder enige voorkennis aan de film begonnen. Weer een politiek geladen film die waarschijnlijk zo gevoelig ligt in het Britse rijk dat er meer gekeken werd naar de autenticiteit dan naar de film zelf. Hierdoor laat de film het soms afweten. Sterk geacteerd en vooral Postlethwaithe verrast aangenaam. De film kent z'n mooie maar ook saaie momenten. Soms wordt de sfeer hard opgedreven en wordt je emotioneel meegeslepen. Andere scènes vraag ik me af waar het naar toe gaat en staat de boel gewoon stil.

Alhoewel de muziek wel mijn ding is, past de soundtrack niet altijd in het plaatje en komt het wat geforceerd over om de tijdsperiode wat te hard te benadrukken.

Het verhaal in z'n geheel en het acteerwerk is wel sterk genoeg om de film vrij boeiend te houden en het resultaat is een film die boven het gemiddelde komt. Geen top 250 in mijn ogen, maar gewoon een sterke film.

Daniel Day-Lewis speelt fantastisch de zoon van een man die samen met hem en twee anderen voor de aanslag opdraaien. Zijn vader sterft niet lang na zijn opsluiting in de gevangenis en de zoon besluit alles op alles te zetten om hun onschuld te bewijzen en de grove en misdadige dwaling van de Britse justitie aan de schandpaal te brengen.

avatar van Bottleneck
Heel aangrijpende film. De 133 minuten zijn het meer dan waard. Schokkend om te zien hoe mensen zoveel onrecht kan overkomen, vooral als je beseft dat het waargebeurd is.

Het laat treffend zien hoe machteloos je bent tegenover de publieke haat en politieke druk, die leiden tot zulke grote gerechtelijke missers. En dan nog welke gevolgen dat heeft voor oprechte mensen..

Zeer overtuigend acteerwerk ook, vooral de rollen van Gerry en Guiseppe. Daardoor en door het verhaal slaagt de film er goed in de gevoelens van de verdachten over te brengen. Af en toe lijkt het wel overgedramatiseerd. De scenes van het moment dat de gerechtelijke dwaling aan het licht wordt gebracht, en de vrijlating zijn indrukwekkend.

Wel een beetje jammer dat niet álles waarheidsgetrouw is bijvoorbeeld dat het IRA lid een bewaarder in brand zette, aan de film toegevoegd om te voorkomen dat alléén Engelsen als slecht werden afgeschilderd.
Maar vergeleken met andere waargebeurde films volgt In the name of the Father heel nauw de realiteit en doet het verder niets af aan de film. Misschien wel de beste in zijn genre.

avatar van booyo
Wat een enorm goede film! Heb het laatst voor het eerst gezien, en was na afloop echt diep onder de indruk.. Ben helemaal niet zo heel bekend met het hele conflict tussen de Noord-Ieren en de Engelsen, dus hoe realistisch het allemaal is weet ik niet. Maar als ik zo lees in de reacties hier is het allemaal heel realistisch, wat ik eigenlijk al vermoedde tijdens het kijken van de film.. Daniel Day-Lewis zet een dijk van een rol neer en het verhaal is pakkend van begin tot eind. Gebeurt niet vaak dat ik een film met 5 sterren beoordeel na één kijkbeurt, maar In the Name of the Father heeft het in mijn ogen dik verdiend!

avatar van The One Ring
Een typische film voor dit soort thematiek. Waargebeurde verhalen over mensen die onrechtvaardig ergens van beschuldigt zijn bestaan er genoeg en het is opvallend hoe weinig ambiguïteit dergelijke films altijd hebben, terwijl dat een voor de hand liggende eigenschap zou zijn. Het zijn echter bijna altijd heldenvertellingen. Niet onterecht, maar soms zou ik iets minder overdrijving willen. Al valt het bij In the Name of the Father nog mee. Dat is een integere verfilming of in ieder geval een verfilming die weet te doen alsof hij integer is. Sommige momenten zijn iets te overduidelijk gefictionaliseerd (onzin dat een briefje met daarop "Do not show to the defence" hier gepresenteerd wordt als doorslaggevend bewijsstuk, ondanks dat iedereen dat had kunnen schrijven). Het originele verhaal was al indrukwekkend genoeg, dus waarom moet het er dan dikker opgelegd worden? Dan heb ik het niet over de keuze om vader en zoon binnen één cel te plaatsen. Ik vroeg me al af of het werkelijk mogelijk was, zeker omdat niet eens één van de andere medeveroordeelden in dezelfde gevangenis zat. Deze keuze werkt dramatisch echter wel.

De film wist me in ieder geval zeer mee te slepen in het verhaal. Het is goed gemaakt en goed verteld, zelfs al is het verder geen uitzonderlijke film. Daniel Day-Lewis trekt het vooral boven het gemiddelde uit. Een intense performance, één van de beste van deze sowieso al indrukwekkende acteur. Pete Postlethwaite was ook prima. Alleen Emma Thompson deed me opvallend weinig hier.

avatar van Kr!kke
Deze film heeft een sterke indruk op me gemaakt. Het thema van de film is om te beginnen al interessant. Het is interessant om te zien hoe de toenmalige politie de verdachten aanpakte: erg aangrijpend allemaal. Alles in deze context werd op een realistische manier in beeld gebracht, waardoor je echt gaat meeleven met de verschillende personages. Dat brengt me bij het personage van Gerry Conlon, dat op een zeer goede manier werd neergezet door Daniel Day-Lewis. Naast Day-Lewis was de rest van de cast ook zeer sterk, met bijvoorbeeld een goede Pete Postlethwaite.

benni schreef:
Dit is nou een film waar ik zeker de aftiteling nodig heb om bij te komen. Kan zooo slecht tegen zo' n onrecht ! Maar wat prachtig gedaan, van a tot z. Zekers ook tranen hier. Wat een sfeer in de film. Net alsof je zelf in de gevangenis was. En dat het je eigen familie was die het aan ging.

Precies!
Zeer aangrijpend over het voetlicht gebracht door een geweldige cast met als uitschieters Daniel Day-Lewis en Pete Postlethwaite (zonder twijfel een van de beste acteurs van de laatste decennia en helaas afgelopen winter veel te jong gestorven).

avatar van Sergio Leone
Een drama zoals het hoort.

Waargebeurd, dus zowiezo al bitter. Maar toch moest er ik even inkomen. Het eerste kwartier is niet geweldig, en pas vanaf het moment dat de Conlons gevangen genomen worden, wordt het echt boeiend.
Dat blijft zo de hele film lang met een geweldige climax.

Daniel Day-Lewis vond ik in z'n eerste scènes maar twijfelachtig. Vanaf het moment echter dat de film serieus wordt, neemt ook Day-Lewis het serieus en acteert die zoals ik van hem gewend ben: nl op wereldniveau.
Pete Postelthwaite weet zich uitstekend staande te houden. Het rolletje van Emma Thompson was teleurstellend klein en daardoor miste ik wat binding.

De scènes in de rechtbank en in de gevangenis zijn uitstekend gedaan. De sfeer zat er goed in.
Het gevoel van onrecht en walging tov justitie werd goed naar voren gebracht.

avatar van Jack Sparrow
Indrukwekkend, confronterend en heftig. Erg onder de indruk van dit werk. Fantastisch acteerwerk van Daniel Day-Lewis en Pete Postlethwaite. Ongelofelijk dat deze groep mensen op deze manier gevangen is genomen. Laat toch weer de tekortkomingen van een rechtssysteem zien. Men wilde te graag mensen laten bloeden voor deze gruwelijke daden. Bewijs werd kunstmatig geleverd en men ging daarin veel te ver en alle moraal werd hierbij overboord gegooid. Helaas blijven rechtelijke dwalingen voorkomen....

4,5 ster

TMP
Aardige film over enkele onterecht voor een bomaanslag veroordeelde Ieren. Het verhaal was in orde, al vroeg ik me soms af of het niet allemaal een beetje geromantiseerd is. Hoe ze nou precies op het spoor van Gerry en zijn vrienden en familie zijn gekomen werd niet echt duidelijk. Daarnaast had de film wat mij betreft iets korter mogen zijn. Toch geeft de film een goed inzicht in de problematiek. Daarnaast sterk acteerwerk van Daniel Day-Lewis en Postlethwaite, die de film de moeie waard maken.

avatar van Uzza_Sparta
powerman schreef:
Aangrijpend politiek drama en helaas nog echt gebeurd ook; ik zeg 'helaas', omdat het weer eens één van de inmiddels nogal talrijke hoeveelheid zwarte bladzijden in de Britse jurisprudentie is. Dit geval gaat over een groep Ieren, onterecht veroordeeld voor een bomaanslag van de IRA (in een kroeg in het plaatsje Guildford). Middels een politieonderzoek, waarbij het niet zo zeer ging om de echte daders te vinden, maar om mensen die ervoor door konden gaan, waarbij eigenlijk maar twee criteria vereist waren: je moest van Ierse afkomst zijn en op de avond van de aanslag in de buurt van de plek des onheils zijn geweest. ....

gebaseerd op echte mensen en echte gebeurtenissen. gebaseerd is de clue hier. Het is absoluut geen geschiedenisles.

powerman schreef:
.... Zijn vader sterft niet lang na zijn opsluiting in de gevangenis en de zoon besluit alles op alles te zetten om hun onschuld te bewijzen en de grove en misdadige dwaling van de Britse justitie aan de schandpaal te brengen.

?

zijn vader (Patrick "Giuseppe" Conlon) was gearresteerd met de andere "Maguire Seven" op 3 December 1974, en hij stierf op 23 januari 1980, dus meer dan vijf jaar later?

Nelusje schreef:
..... Een film vol geschiedenis die ik iedereen aan zou willen raden!

het grootste probleem bij deze film, of met dit soort films, is dat het geen geschiedenisles. is, terwijl er mensen zijn die gaan geloven dat het zo verliep in het echt!

Hier een samevatting van deze film, wat trouwens wel echt is.... en dus toch wat anders dan ze in deze hollywoodfilm hebben gepresenteerd.

Gerry Conlon's autobiography Proved Innocent was adapted into the Oscar and BAFTA Award-nominated 1993 drama In the Name of the Father, starring Daniel Day-Lewis, Emma Thompson, and Pete Postlethwaite. The film depicts Conlon's attempt to rebuild his shattered relationship with his father, but is partly fictional: for example, Conlon never shared a cell with his father - they were never even in the same prison together.
It has also since been established that Paul Michael Hill and Gerry Conlon did know each other before they both moved (separately) across to England. It was during the summer of 1974 that Gerry Conlon and his girlfriend Eileen travelled first to London, and then down to stay with friends in Southampton, where Conlon met up again with his old friend Paul Hill, and then after Gerry had split up with his girlfriend Eileen, he and Paul Hill moved back up to London and then stayed in digs in the Kilburn area with a Paddy (Patrick) Armstrong.

It was later Hill and Armstrong who were also charged with killing two people in the explosion in the Woolwich pub, and it was Hill who also admitted to the murder of a former British soldier in Belfast in July 1974

Fantastische film over een buitengewone gebeurtenis, die nog steeds zeer gevoelig ligt in GB. Het is interessant om het filmverhaal te vergelijken met de werkelijkheid. De volgende dingen vallen dan op:
- Het klopt dat het alibi van Gerry Conlon, geleverd in een verhoor door Charles Burke, door de politie expres werd achtergehouden voor de verdediging. De politie wist inderdaad dat het ongeschuldige mensen betrof, maar wilde perse mensen in de gevangenis hebben om hun gezicht te redden. Het programma Panorama van de BBC heeft dit later ook onthuld. Alleen werd in de herzieningingszaak dit feit niet gebruikt. Justitie besloot al eerder om de aanklacht te laten vallen, zodat dit (inderdaad schandelijke feit) niet bekend zou worden. Tijdens de herziening kwam vast te staan dat de politie delen van het verhoor had verzonnen om de verdachten veroordeeld te krijgen. Dat komt ook in de film voor. Op een gegeven moment zet Gerry Conlon een handtekening, onder druk van 7 dagen psychische marteling door de politie. De politie heeft die handtekening gebruikt en daar een verklaring (gedeeltelijk) bij geconstrueerd. In de herzieningszaak heeft de rechter uiteindelijk geoordeeld dat de politie aantoonbaar gelogen had en hun verklaringen daarom niet betrouwbaar waren. Dat heeft uiteindelijk geleid tot hun vrijlating.
- In de film slapen Guiseppe en Gerry Conlon op één kamer. In werkelijkheid was die gescheiden.

De film leert mij dat je altijd moet uitkijken met het geven van teveel macht aan opsporingsinstanties. Zij kunnen onder druk van de omstandigheden er toe komen om die macht te gaan misbruiken. Ook in Nederland zijn op vergelijkbare wijze onschuldige mensen tot lange gevangenisstraffen veroordeeld (denk aan de Puttense Moordzaak en de Schiedammer Parkmoord)

avatar van Insignificance
Niet verkeerd. Heeft alles om een zeikfilm te worden, maar daar trapt Sheridan niet in. Wel jammer dat het drama het gaandeweg wint van de intensiteit waarmee het van start gaat. In ieder geval lekker ruig hoe het opent in de straten van Belfast met de huilende gitaar van Hendrix op de achtergrond.

Tot en met de rechtszaak houdt het dat gejaagde sfeertje ook wel vast. Een dusdanig idioot proces, dat het maar goed is dat de voice over het nog even onderstreept. Daarna krijgt de film het toch wat moeilijker. Eigenlijk alleen de aanwezigheid van de ware dader die het daar draaiende houdt.

Met name de scènes waarbij nadrukkelijk aan de vader-zoon relatie wordt gesleuteld, komen nogal gescript over. Vanaf Gerry's eerste uitbarsting zit dat onderdeel al niet helemaal lekker. Het komt zo goed als uit de lucht vallen. Het is aan Postlethwaite te danken dat de film daar niet in duigen valt.

Die het wat mij betreft ook wat fijner doet dan Day-Lewis. Of mag doen, want het zal ook wel iets met de rol op zich te maken hebben. Dat het vlammetje nog wakkert, blijkt als de brandende papiertjes langs de muur glijden en aankomen. Mooiste scène van de film en een boost voor de verplichte climax.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Erg sterk. In the Name of the Father is zo'n acteursfilm waarbij uitmuntende acteurs als Daniel Day-Lewis en Pete Postlethwaite zich helemaal kunnen geven. Vooral prettig dat de film het een stuk subtieler en minder sentimenteel aanpakte dan ik had verwacht. Je verwacht een beetje zo'n mierzoet Amerikaans sausje (zoals ook in de trailer), maar dat blijft gelukkig uit, Sheridan weet telkens de juiste toon te vinden. In de verkeerde handen was zo'n scène met die brandende papiertjes een verschrikking geworden, maar hier is het één van de krachtigste momenten uit de film.

4 sterren.