On the Waterfront (1954)

Alternatieve titel: De Wrede Haven

Misdaad / Drama

geregisseerd door Elia Kazan
met Marlon Brando, Eva Marie Saint en Lee J. Cobb

De Waterfront Crime Commission staat op het punt publieke hoorzittingen te houden over vakbondsmisdaden en infiltratie ervan door de onderwereld. Terwijl de havenarbeiders tegen elkaar worden opgestookt, wordt Terry Malloy (Marlon Brando) ongewild betrokken bij de moord op een medehavenarbeider. De moord gebeurt in opdracht van maffiabaas Johnny Friendly (Lee J. Cobb) die tevens de vakbondsleider is en, geholpen door onder andere Terry's broer Charley (Rod Steiger), alle illegale criminele activiteiten in de haven overziet. Als Terry de zus van de vermoorde man ontmoet en leert kennen, begint de moord steeds zwaarder op zijn geweten te wegen. Hij wordt onder druk gezet door zowel de priester Barry (Karl Malden), die het tot zijn persoonlijke kruistocht gemaakt heeft om de haven misdaadvrij te maken, als door de criminele vakbond die zijn belangen wil beschermen tegen elke prijs.

neo (crew)
Een echte klassieker,die vooral goed is door het goeie verhaal en de indrukwekkende acteerprestatie van Marlon Brando.

vic
ik heb hier alleen de sterke scene gezien ergens aan het eind van de film. We moesten hem bij me studie bestuderen. Moet hem een keer zien

hmm jah niet slecht maar ook niet echt fantastisch, beetje langzaam.

avatar van Jordy
hij viel me een beetje tegen...

avatar van Ramon K
Klassieke aanklacht tegen corruptie in de vakbonden met een altijd goede Brando. Film is goed, maar onderwerp is een beetje gedateerd...4 sterren

avatar van Goodfella
Ik vond het verhaal best mooi, maar af en toe wat saai. Het erg goede acteerwerk (Marlon Brando is gewoon weer erg cool.) en een paar leuke en indrukwekkende momenten maken er toch een goede film van.

ook ik ben een beetje ontgoocheld in deze film en begrijp niet goed de absolute klassiekerstatus van deze film.
OK, Eva Marie Saint is een heel mooi meisje maar erg goed acteren doet ze niet, vind ik.
Marlon Brando maakt natuurlijk heel veel goed
(de scène met Charley in de auto is werkelijk groots)
***' 3,5 op 5 ***'

Tonyvdb schreef:

Marlon Brando maakt natuurlijk heel veel goed
(de scène met Charley in de auto is werkelijk groots)
I could've been a contender..

Ach, die lijst is toch veel interessanter dan de Top 250, veel meer goeie 'kleinere' films.

avatar van jassonn
Waarschijnlijk i.v.m het overlijden van Marlon Brando wordt deze film nu uitgezonden op België 2.

Diesel
Mooie film met geweldig acteerwerk van Brando. Verder heel wat sterke dialogen en goed uitgewerkte personages, en dan heb ik het vooral over Brando's personage.

Een terechte klassieker.

Conscience. That stuff can drive you nuts.

****

Brando intrigeert en imponeert!
Hij maakt deze film voor mij bijzonder. De overige karakters kennen nogal wat stereotypen, Brando steekt er duidelijk bovenuit met zijn unieke bedroefde blik en hese stem.
Het verhaal van de film zou me zonder Brando niet zo interesseren en het kent weinig verrassingen.
De muziek zet soms wat te dik aan op sentimentele momenten.

Erg mooie film. Het verhaal kent idd weinig verrassingen, met name omdat de plotwendingen in de jaren daarna dusdanig veel zijn gebruikt dat 't met terugwerkende kracht cliché's zijn geworden. Maar Brando, zonder wie ik de film in alle eerlijkheid waarschijnlijk nooit op DVD zou hebben, imponeert in elk shot. Hij straalt tegelijkertijd kracht en tederheid uit en laat je erg meeleven met het personage. Iets wat weinig oudere films mij laten doen overigens...

Ik sluit me volledig aan bij kappeuter ..
Hij imponeert en intrigeert ( mooi gezegd trouwens )
En die evie of was het elie ( ik herinner me het niet meer zo direct ) acteerde ook héél sterk !

Fantastisch geacteerd, goed verhaal, niks mis mee.
R.I.P. Brando.

precies
eveneens 4*

avatar van BoordAppel
Goed verhaal dat op het einde een beetje standaard wordt: de good guys overwinnen de bad guy wordt belachelijk gemaakt. Subliem acteerwerk van Brando die met kop en schouders boven de andere acteurs uitsteekt. Hij komt gewoon veel echter over. Die priester vond ik overigens ook erg goed. Zijn monoloog in de haven en Brando's scene's in de auto en op het eind in de haven zijn de hoogtepunten in deze film. Nergens is de film traag en hij oogt erg modern. 4*

BoordAppel schreef:

hij oogt erg modern.

Pardon ?

avatar van BoordAppel
Ja ik vind de film nog niet verouderd eigenlijk. Mooi camerawerk ed.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een redelijk standaard verhaal over de strijd tegen onrecht. Vaardig verfilmd en met overdadige muziek van Bernstein. Niet echt interessant eigenlijk.

Ware het niet dat Marlon Brando in deze film zit en echt een wereldrol speelt. Wat een enorme uitstraling had die man! Verschillende aardige scenes maken bijna puur door Brando meer indruk. Ook het einde wordt gewoon krachtiger door zijn aanwezigheid. Marlon Brando draagt deze film.

avatar van Pacino88
Sterke film,Marlon Brando is super in deze film,na The Godfather en The Score is dit pas mijn derde film die ik van hem zie.Ik wist dus echt niet dat deze film 8 oscars heeft gewonnen,en toch zo weinig reacties hier.De film zelf is redelijk makkelijk te volgen,maar dankzij Brando toch een echte klassieker.

Met name de scene in de taxi,wanneer Terry's broer hem wil vermoorden,maar het niet doet,waardoor hij zelf wordt gewacked.

En het gevecht tussen Friendly en Malloy op het einde,daarvoor gaat een zeer mooie dialoog tussen beiden.

Zeer eigenaardig dat weinig mensen ontzettend warm lopen voor deze film, "on the waterfront" wordt gezien als één van de beste films aller tijden en is die titel volledig waardig. Brando verwarmt de wereld op een compléét nieuwe manier van acteren, de clichés van het gangstergenre uit de jaren 20/30 worden verstandig uit de weg gegaan, en kazan dirigeert deze film van legendarische scène naar legendarische scène. Dit is véél méér dan een 'degelijke' of 'niets mis mee' film: dit is cinema op zijn àllerpuurst. "On the waterfront" is één van dé weinige onvervalste, koppige, karaktervolle, emotioneel geladen, intelligente en klassieke meesterwerken. *****

avatar van Ramon K

1 van de VELE schitterende klassiekers, maar voor de rest heb je wel gelijk. Ik ga naar 4,5*

FisherKing
Altijd mooier dan de huidige poster. Beetje vreemde poster naar mijn idee.

beetje overbodig, maar wat een bonk charisma die Brando.
Goed misdaadverhaal over de havenmaffia en erg strakke regie van Kazan. veel mooie momenten en Kazan weet de vaart er flink in te houden. terecht dat deze film geldt als een van de grootste klassiekers ooit. dikke 4 sterren.

Prachtige film. Een van de grootste klassiekers. Brando's spel is werkelijk wereldklasse.

avatar van feanaro surion
Geweldig geacteerd, prachtig gefilmd, goede score, mooie climax. 4.5 sterren!

avatar van boerenpummel
Meesterwerk met een superrol van de grote Brando.
Een sterk misdaaddrima met een goed script en een enorm sfeerbeeld van de jaren '50.

4* voor de film zelf en 5* voor de acteerprestatie van the one and only