The Lion King (1994)

Alternatieve titel: De Leeuwenkoning

Animatie / Familie

geregisseerd door Roger Allers en Rob Minkoff
met de stemmen van Matthew Broderick, Rowan Atkinson en Jeremy Irons

In Afrika wordt de jonge leeuw Simba geboren als zoon van de leeuwenkoning Mufasa. Dat zint Mufasa's jaloerse broer Scar absoluut niet, die nu niet langer de eerste troonopvolger is. Terwijl Simba een onbezorgde jeugd geniet in zijn vaders koninkrijk, smeedt Scar samen met een groep hyena's een plan om zowel Mufasa als Simba uit de weg te ruimen, en zo zelf de macht te kunnen grijpen.

avatar van Rafasol
Net als bij Bambi een tekenfilm die mij wist te raken. Als je een krop in de keel krijgt, als men stopt een dier te tekenen, dan weet je dat het goed zit als tekenfilm. Er is een goede balans tussen opgewekt en triest. Ook de algemeen gekende muziek is een pareltje.

Klassieker, misschien wel de allerbeste ooit (voor mij). Ik geef 4.5, maar misschien verander ik het nog naar 5.

avatar van Shadowed
Mooi.

Blijft natuurlijk een klassieker deze animatie. Natuurlijk is dat ook vrij logisch, deze film steekt absoluut boven de meeste disneyfilms uit. Het verhaal is mooi, het verhaal is vrij origineel in zijn opzet en de karakters zijn ook leuk.

Voor kinderen is dit een schot in de roos, heerlijk natuurlijk. Het verhaal is vrij meeslepend, soms wat voorspelbaar. Je ziet duidelijk dat de animatie uit 1994 komt, maar in het algemeen stoort dat vrijwel niet. Goed dat de makers ook hebben gekozen voor een pakkende aanpak.

Blijft een klassieker, en mag die status wat mij betreft gewoon houden. Leuke voice acting door Broderick en Atkinson, al is het nergens ongelooflijk grappig. Wel is het lief, mooi en emotioneel pakkend. Ik hou hier wel van.

avatar van Ste*
Ajax&Litmanen1 schreef:
Het blijft nog altijd wel een beetje wennen aan de Engelstalige stemmen, omdat ik de film in mijn jeugd zo ontzettend vaak in het Nederlands zag. Pas de laatste kijkbeurten (de vorige was ruim 6 jaar terug zag ik) in het Engels bekeken en ondanks dat het veel beter is blijft het wel een beetje wennen.

De 5* zullen altijd blijven staan en als ik 6* had kunnen geven had ik het gedaan.

Haha, helemaal eens met dat laatste.

En wat betreft Engels/Nederlands.... ik ben ook opgegroeid met de Nederlandse versie, en daar zal het ongetwijfeld aan liggen, maar ik vind de Nederlandse versie eigenlijk beter. Timon en Pumba in het Vlaams is gewoon een gouden vondst. Arnold Gelderman is geweldig als Scar, de Nederlandse Mufasa is mistens zo goed als de Engelse, idem voor Zazu.
Alleen de volwassen Simba vind ik in het Nederlands nogal een lamlul

Misschien is dit hier al weleens gepost, maar dit is echt een heel leuke afleverig van Stemmen van Toen over de Nederlandse versie:

Stemmen van Toen - afl. 5 'De Leeuwenkoning' - YouTube

mooi