Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

avatar van Yak
Yak
Lichte tegenvaller. Grappig, af en toe wat te geforceerd grappig, maar wat tegenviel is vooral het uitblijven van de visuele overdondering die ik had verwacht. Natuurlijk, het ziet er prachtig uit, er was veel moois te halen, maar het greep me nergens echt bij de keel. Voor Keira Knightley geldt hetzelfde al wat ik zei bij Bend It Like Beckham: ze heeft een leuk koppie, maar bakte weinig van haar rol. Johnny Depp was formidabel, een vriend die meewas zei dat hij zich voor zijn rol heeft laten inspireren door Keith Richards.
3,5 all in all.

BoordAppel had trouwens gelijk: als je 'm nog niet gezien hebt, heb geduld en wacht de eindcredits af voor een wel heel onverwacht 'unhappy end'.

Wel aardig, maar niet echt een film waar ik van ondersteboven raak. Vond Depp niet zo leuk als de rest hier geloof ik, af en toe zelfs een beetje irritant. Knightley vind ik zelfs helemaal niks, ook niet qua uiterlijk.
Gelukkig zit er wel een leuk avontuurlijk sfeertje in de film, hoewel ik Mutiny on the Bounty uit 1935 veel liever zie

avatar van Chainsaw
Zonder twijfel één van de leukere Hollywood blockbusters van de afgelopen jaren. Hilarisch script, overweldigende special effects en geweldig spel van Geoffrey Rush en Johnny Depp. Pirates of the Caribbean heeft me geen seconde weten te vervelen, het begint als een over-the-top achtbaanritje en komt pas tot stilstand als de einditels in beeld komen. Geweldig vermaak.

Topvermaak.
Strak geregisseerd en goede acteerprestaties, niet alleen van de geroemde Depp.
Het verhaal is leuk, maar wat voorspelbaar en de film is wat aan de lange kant. Op een gegeven moment heb je het kat-en-muis spel wel gehad.
Ik had deze film graag als klein jongetje gezien.

Het simpele verhaaltje, werd voor mij lang en breed goedgemaakt door de goed actererende Depp, een paar scènes waarbij je niet wist waar je kijken moest (positief dus ) en natuurlijk de beeldschone Kneightly.
Erg vermakelijk dus, maar ook zeker niet meer dan dat. 3,5*

Wow, wat een enorm grappige, doordachte, spectaculaire actiefilm is dit! Heb me echt vermaakt. Depp was helemaal geweldig. Ik vond 'm eigenlijk best subtiel in zijn spel. Het is gewoon totaal overtuigend wat hij doet. De dialogen zijn spits en intelligent en de plot kon zelfs ik helemaal volgen.
Ik vond Geoffrey Rush eigenlijk het minst. Die was veels te vet aan het acteren.
Nog leuker dan de eveneens avontuurlijke en grappige Princess Bride.

avatar van Quentin
Tegenvaller, niet slecht, maar veel minder dan verwacht ....... ook een paar belachelijke stukjes in de film (ik erger me aan van die kleinigheden vaker), toch een 3,5 *, leuk vermaak maar minder dan verwacht.

avatar van otherfool
Amusant spektakelstuk, met voldoende humor en prachtige effecten en aankleding. Maar ook met een veel te lange speelduur (met name de 2e helft had wel wat puntiger gekund), nodeloos geweld en een matige Bloom en Depp, al besef ik dat ik in de minderheid ben met die kritiek.

3*.

avatar van Rianneke_Dan
jaaah geweldige film eindelijk weer een eens super gecast!!!
johnney depp is geweldig echt waar, ik kijk al uit naar het tweede deel!!

avatar van italian
heb de film gisteravond nog gezien en ik zal hem,spijtig genoeg voor de fans, geen half sterretje bij zetten.
Johnny Depp is ook in, deze film een lust voor het oog, Geoffrey Rush en Keira Kneightley acteren ook goed.
Maar wat de film helemaal naar beneden haalt is het houterig acteren van o.a. Orlando Bloom (in Troy was ie ook niet goed) en van die luitenant die met miss Swann wil trouwen.ook zitten er een antaal clichés in...
maar de locatie en muziek maken het wel beter
maar toch niet goed genoeg...volgens mij een overschatte film

avatar van maxcomthrilla
Ik had deze film al bijna een jaar in mijn kast liggen en ik heb vandaag maar eens besloten om hem dan toch te gaan kijken. Normaal hou ik niet zo van historische verhalen, ik was dus voorbereid......maar dat was helemaal niet nodig, de film viel me 100% mee. Geen moment saai of dramatisch. Veel humor en leuke personages waarbij vooral Johnny Depp opvalt in positieve zin: Hij kan echt in alle genres uit de voeten: CATCF, Secret Window, Chocolat. *4.

avatar van eRCee
Mager, erg mager. De film bestaat teveel uit onzinnige gevechtsscenes, te makkelijke grappen en oppervlakkige typetjes. Vooral de eeuwige shots van domme duo's die zogenaamd grappig zijn komen mij mijlenver de keel uit. Depp redt de film nog enigszins en zorgt dat het geheel nog wel redelijk vermakelijk is. 2*

Piraatskelet 1: They're stealing our ship
Piraatskelet 2: Goddamn pirates

Ik ben zelf geen schrijver van filmscenarios ... maar stel, ik zou dit ergens in m'n script tegenkomen, dan denk ik toch bij mezelf laat ook maar, schrap dat genre komedie gewoon. Als er uberhaupt ergens een schrijver aan te pas is gekomen, want de film is een hoop samenraapsels van piratenclichés om één hoop gegooid en met een touwtje aan elkaar vastgebonden. En dan de sequel er gewoon achtergerafeld.

Nu is dit normaal écht geen film waar ik voor ga zitten, maar zelfs betrouwbare bronnen waren hier (relatief) positief over. De film staat in de top 250 (geen doorslaggevende reden, meer een vele kleintjes maken één grote) en ik kon de DVD zo meepikken. Een mens hoeft niet altijd alles van het internet te plukken.

Wat de film zelf betreft: cowboys, samurais, gangsters en piraatjes. Eén pot nat in een ander kostuumpje. Typische avonturenfilm die zo typisch is dat het meer een collage met Photoshopfilter lijkt. Eigenlijk is Depp het enige vreemde figuur in deze film. Ook de enig echt vervelende figuur. Een typetje spelen is echt niet moeilijk. Depp maakt er een vervelend typetje van.

Daarbij had de film ook gewoon 70 minuten mogen duren. Als je niet beter zou weten leek dat ook het originele plan. Meisje wordt gekidnapped, mannetjes erachter, reddingetje, meisje gered, ontsnapping. Cue 70 minuten. Dan blijkt dat het een blockbuster dient te worden, dus wordt de hele zooi nog een keertje herhaald. Mannetje wordt gekidnapped, meisje erachter, reddingetje, mannetje gered, onsnapping. Ze waren waarschijnlijk veel te druk bezig met die geweldige one-liners te verzinnen

Dit soort filmpjes vind ik prularia eerste klas. Een avonturenverhaaltje zoals terug te vinden is in honderden andere films, strips, boeken, piramidemuren en 12 geboden. Uiterst banaal in beeld gebracht, geen seconde interessant, en veel te lang om enigszins enige positivie quotering te verantwoorden.

En normaal zeur ik bij films als deze niet over het plot. Maar één ding is mij toch onduidelijk. Sparrow schiet die Barbossa neer. Niks aan de hand. Pas dan laat die William die centjes terug in de kist vallen, dus wordt Barbossa terug een normaal mens. Maar hoezo is hij dan toch dodelijk gewond (er komt zelfs bloed uit) ?. Niet dat ik er enige slaap door zal verliezen, maar vond het toch maar vreemd. Al was het niet vreemder dan dat er plots een appel (zo'n stevige groene die piraten altijd bij hebben als ze met hun aardsvijand vechten) uit z'n hand rolt.

0.5*. Studio 100 materiaal met veel geld achter.

avatar van Phoenix
Die kogels (inclusief gat) zullen nog steeds ergens in zijn ingewanden genesteld zitten denk ik

Doe hier trouwens toch maar wat af, vond het destijds de beste film in zijn genre, maar na pas op televisie weer wat stukjes te hebben meegepikt is 5* toch wel ietsjes (ok, veel te) veel.

Nog steeds een heerlijke achtbaanrit met aanstekelijke score, Depp's enthousiasme en geweldige special effects. Maar de ideale blockbuster-award moet hij toch laten aan King Kong, om de simpele reden dat die nog verder over de top gaat.

avatar van Norma
Sorry, maar ik kan de hype rond deze film echt niet begrijpen. Ik ben normaal gesproken een behoorlijke fan van Depp, maar deze film doet me echt niets. Okee, Depp zet de rol van Jack passend neer, maar de man kan zoveel meer dan dit.

Het is een aardige avonturenfilm, die nergens spannend wordt naar mijn mening en die het moet hebben van de decors en de actie want een originele verhaallijn zag ik er niet in.

Nou heb ik de film op dvd gezien, ik wil graag aannemen dat deze op het witte doek een groter spektakel is.

Ik heb oprecht mijn best gedaan te ontdekken waarom iedereen zo lyrisch is van deze film, maar helaas, het is me niet gelukt.

avatar van Montorsi
Leuk in elkaar gezet avonturenfilmpje. Beetje veel wapengekletter wat mij betreft, en uiteraard loopt alles volgens plan prima af..
Niet mijn soort film, maar Depp speelt weer uitmuntend natuurlijk..

Net aan 3 sterren..

avatar van thunderball
Gisteren toen ik thuis was gekomen vd nieuwe film deze opgezet en ik vind dit origineel toch wat beter:

leuker, vlotter en een minder rommelig scenario als deel twee!

Depp is hier ook stukken beter aanwezig, bij de tweede is zijn karakter wat meer naar de achtergrond verdreven.

4 sterren!

avatar van sinterklaas
Wel een leuk filmpje. Twee jaar geleden dat ik hem al heb gezien. Maar goed... Best wel vermakelijk als ik me herrinner.

avatar van Denden 100 Piek
Een weergaloos avontuur met de op één na machtigste soort krijger sop deze aardkloot. Natuurlijk zou Ninjas of the Caribbean deze film helemaal met de grond gelijk gemaakt hebben, maar daar gaat het hier even niet om.

Na de twee vervolgdelen doen veel mensen alsof het vooral Johnny Depp is die de hele franchise interessant maakt. Ik ben het daar mee eens als je het alleen over Dead Man's Chest hebt, hoewel ik Sparrow daar meer een laffe eikel vond dan in het origineel. At World's End moet ik nog zien, helaas. Hoe dan ook, ik moet zeggen dat ik het met deze stelling niet eens ben. Ja, Jack Sparrow is een van de hoofdattracties in deze op een pretpark attractie gebasseerde film (god, wat ben ik toch weer flauw), maar PotC heeft nog veel meer te bieden. De gehele piratencast (vooral die van de Black Pearl) doen allemaal met veel succes hun best om de kijker te amuseren met hun overdreven piratengedrag. Geoffrey Rush schittert (en in de tweede film door afwezigheid) als Cpatain Barbossa, een rol die hem op het lijf geschreven is. hij heeft er duidelijk lol in, maar laat dat niet in de weg staan van een performance die gelijk staat aan die van Johnny Depp. Barbossa mag niet onderschat worden als personage dat veel toevoegt aan de sfeer en het verhaal, dat werd ook pijnlijk duidelijk in Dead Man's Chest.

De special effects zijn nog steeds prachtig om te zien, het spookschip en de spookpiraten zien er bijna angstaanjagend uit. ik vind ook dat de special effects veel effectiever worden gebruikt om de sfeer te creëren dan in Dead Man's Chest. ik weet dat ik The Curse of the Black Pearl heel erg veel zit te vergelijken met dead Man's Chest, maar dat is vooral om nog maar eens te benadrukken hoeveel beter The Curse of the Black Pearl is. Zowel qua verhaal, als in beeld en geluid (die vette muziek!).

Dan moet ik het tenslotte nog wel even hebben over Johnny Depp, want hoewel hij de film zeker niet in zijn eentje draagt, was de film een stuk minder geweest zonder Capatin Jack. hij speelt de rol op onnavolgbare wijze, misschien alleen te overtreffen door Keith Richards op wie de maniertjes van Jack zijn gebasseerd. Hulde aan Johnny Depp.

Een 4.5, AAARRRRR!!!!

avatar van Shinobi
Leuke film om te zien, goede actie, humor is goed en Depp die Sparrow speelt is goud.

Ik geef 'm 4 sterren.

avatar van jumpstylemovie
jhonny depp eindelijk in een rol waar hij in past
verhaal is uitblinkent hoewel ik deel 2 iets leuker vond.
maar dat veranderd absoluut niet de waardering voor deze film
4.0***

avatar van Sportingerke
Ik hou niet echt van fantasie-films, maar ik kon deze film best smaken.

Juiste afwisseling tussen actie, humor terwijl ook het verhaal best wel deftig is (al is het natuurlijk niet realistisch).

Als ik daarbij ook nog de supercast optel met Johnny Depp (keigoed acteur), Keira (die er best mag wezen) en Orlando Bloom die ook wel weet wat acteren is, kom ik toch zeker aan 4 sterren.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het was alweer een paar jaar terug toen ik deze voor het laatst zag, dus het leek me weer eens tijd.
De film blijft tijdloos. Dit is echt een spektakelfilm zoals ze maar weinig worden gemaakt. In mijn ogen klopt alles aan deze film. Het verhaal is niet enorm moeilijk maar wel zo boeiend dat je wilt weten hoe het verder gaat. De actiescene's en humorscene's wisselen elkaar prima af. Er zitten echt hele grappige dialogen en stunts in.
Het acteerwerk is ook van hoog niveau. Johnny Depp is echt de leukste piraat aller tijden denk ik. Wat geeft hij zijn rol enorm veel flair. Zijn blik, zijn houding, zijn uitstraling; het klopt echt precies. Orlando Bloom is normaal niet iemand waar ik fan van ben, maar ook hij zet een uitstekende rol neer. Keira Knighley idem, maar bij haar vraag ik me wel af hoe zij zo snel van braaf meisje dat in luxe leefde kan veranderen naar een ''piratenmeid'' die tegen piraten ligt te brullen. Maar het valt wel mee. Ze is trouwens ook in deze film beeldschoon.

De film duurt lang, zeker 2 uur, maar het verveelt geen seconde.
Topper dus!

avatar van DVD-T
Vermakelijke avonturen film waar het plezier van af druipt,gelukkig dat we na deze film niet helemaal doodgegooid zijn met piraten-films want veel beter en leuker dan dit was het toch niet geworden.

Pirates was misschien wel de verassing van 2003 voor mij,eindelijk weer eens een leuke piratenfilm.Eigenlijk bevat het alle elementen die zo'n film moet hebben,veel piraten,een vloek,een schat,veel gevechten,een mooie dame en natuurlijk leuke humor.
Depp verrast vriend en vijand met zijn vertolking als "captain" Jack Sparrow, maar zijn oscar nominatie vond ik voor deze film niet echt nodig.
Deze film is het voorbeeld van topvermaak gewoon een lekker makkelijk te volgen verhaal,een beetje jammer dat ze dit niet in de 2 opvolgende films hebben weten vast te houden.Daarmee maakt The Curse of the Black Pearl zich voor mij de beste uit de trilogie

4* voor dit mooi stukje entertainment.

Dit soort films zijn helaas niet mijn soort films (vind het meer iets voor kinderen), ik kon er ook niet om lachen. De film kon mij totaal niet boeien en ik was dan ook blij dan na ruim 2,5 uur ik uit mijn lijden werd verlost. Johnny Depp vind ik normaal een prima acteur maar in deze film kon hij me niet overtuigen (ik vond hem juist irritant). De beelden zien er wel zeer indrukwekkend uit en de special effects zijn ook uitstekend helaas kon het verhaal me niet boeien.

avatar van ®Tc
Ik had eerst de andere 2 deel gezien voor deze. Ik begreep nooit de grote hype errond, ik vond het maar middelmatige films maar deze is toch veel beter.

Om te beginnen is het verhaal veel beter dan zijn 2 opvolgers waarbij ik Davy Jones maar een slechte bad guy vindt en teveel overdreven gedoe. Dit deel brengt een veel beter verhaal waarin alles goed wordt opgebouwd met een bevredigend einde er bovenop.

Ten 2de zijn de actiescenes ook veel beter. Ze zijn oa veel beter gefilmd en gespeeld dan in de 2 opvolgers.

Ten 3de is er veel meer een lach op mijn gezicht verschenen dan in de 2 opvolgers, mede door een geniale Johnny Depp als Jack Sparrow.

Ik vond het altijd nogal raar dat deze in de top 250 stond aangezien ik de 2 andere delen veels te middelmatig vond maar nu niet meer, deze is inderdaad een topper enkel jammer van de opvolgers. Ook een pluim voor de soundtrack.

****

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Best aardig vermaak, maar zeker een half uur te lang. Ik begon op een gegeven moment stevig naar het einde te verlangen. Ik las dat het oorspronkelijke idee komt van een bestaande attractie in Disneyland, ik had ook, zeker in het begin een Eftelinggevoel bij deze film.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuke aktie en avonturenfilm met grappige personages en een onderhoudend verhaal. Niets meesterlijks maar wel goed.

avatar van schram101
Na de herziening mn stem maar met een halfje verhoogd. De beste van de 3 nog steeds, hoewel ik de volgende delen ook nog een ga zien. Sparrow acteerd geweldig, wat mogen we toch blij zijn dat de rol van kapitein Jack Sparrow niet naar Jim Carrey ging, voor wie hij eerst bedoeld was. Ook de muziek is top! Het verhaal leuk en ook de locaties zijn mooi!

avatar van Spetie
Pirates of the Caribbean is een heerlijke avonturenfilm die echt ruim 2 uur weet te boeien en is de perfecte mix tussen humor, actie en avontuur. Johny Depp is echt op zijn best als de charmante piraat kapitein Jack Sparrow. Hiermee laat hij weer eens zien wat een talentvol acteur hij toch is en jack Sparrow is gewoonweg een onvergetelijk personage. De film is vermakelijk van begin tot eind, wat mede komt doordat deze zichzelf totaal niet serieus neemt en de acteurs die duidelijk plezier in hun spel hebben. De effecten in de film zijn ook van prima kwaliteit. De film heeft bovendien heerlijke muziek, wat je natuurlijk ook kan verwachten met Hans Zimmer aan het roer. Een vermakelijke achtbaanrit die je eigenlijk keer op keer weer wilt beleven. Het is allemaal geweldig!