Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

avatar van wvernooij
Onlangs weer op net5, blijft genieten

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bij herziening licht verhoogd. Dit genre met de moeilijk te vertalen term Swashbuckler (avonturen uit de tijd van Three Musketeers, Zorro, Robin Hood, Pirates, …) vraagt een romantische aanpak. Met passende kostumering en gechoreografeerde zwaardgevechten. Disney doet het hier niet slecht en we krijgen enkele van die gevechten te zien. Johnny Depp in de over de top rol van Jack Sparrow. Meteen ook de laatste goeie rol die hij gespeeld heeft.

Het werkt allemaal, zolang je hier van houdt natuurlijk. Alleen is het weer typisch Disney om meer in te zetten op humor dan op avontuur. Net als de Three Musketeers uit 1993 dat ook een mooi budget kende, maar toch niet wist te evenaren met sommige andere musketierfilms. Maar met genoeg budget is Pirates wel een mooie film geworden. Sommige scènes zijn mooi gemaakt. Denk aan Sparrow die in de haven komt, of het eerste gevecht tussen Sparrow en Will Turner. Dit zijn de dingen die het genre nodig heeft.

Best van genoten dus, al mikt het te veel op een jong publiek. Maar we zitten dan ook met een verfilming van een Disney pretparkattractie...

avatar van Duke Nukem
Dit is bijna de perfecte fantasie/avonturenfilm, met prachtige visuals, leuke humor en veel actie. Degene die verantwoordelijk is voor de kostumering verdient ook zeker een pluim. Een erg leuke rol voor Johnny Depp als kapitein Jack Sparrow en een oogverblindende Keira Knightley. Ook Geoffrey Rush zit erg goed in zijn rol! Ondanks de wat lange speelduur verveelde ik mij geen minuut, want de film dentert als een sneltrein over je heen. De special effects zijn erg goed voor de tijd en beter dan in de vervolgdelen.

avatar van Lovelyboy
Lang niet gezien en het verbaast me eigenlijk dat de film alweer zo oud is. 16 jaar maarliefst, toch is dat de film verre van aan te zien.

Pirates of the Caribbean, gebaseerd op The Disneyland attractie, overtuigd nog altijd als bijzonder stijl- en sfeervolle, en vooral humoristische film die prima scoort met zijn luchtige toon. Depp heeft zichzelf opnieuw uitgevonden en op de kaart gezet met zijn karakter Jack Sparrow, toch vind ik Rush als Barbossa de show stelen. Overigens ook grappig, het minirolletje van Luitenant Gruber in het begin als havenmeester en mooi gefilmd het ontploffende schip op de achtergrond tijdens een dialoog/scene tussen Rush en Knigtley. Laatst genoemde ziet er overigens ook prima uit met iets meer puppyvet. Als laatste de bekende soundtrack van Zimmer, niet zijn beste wellicht, maar wel catchy.

Vermaak in hoofdletters met een prima verhaal.

avatar van notsub
Na het herzien van de The Lord of the Rings trilogie, heb ik deze er bij gepakt. Verschillen zijn er direct, maar toch verschijnt hier al snel een amulet, waar veel om te doen is. Geen ring, maar toch. Deze Disney productie is natuurlijk wel een stuk luchtiger en aardser. Wel is het fijn dat het na de introductie wat straffer wordt en zelfs een beetje creepy. Johnny Depp ziet er goed uit in zijn piratenoutfit, maar zet niet zijn beste rol neer in deze succesvolle film. De komende delen ken ik nog niet en ik ben benieuwd of de amusementswaarde van dit leuke deel gehandhaafd blijft.

avatar van MindlessAssassin
Inmiddels was het alweer ruim 12 jaar geleden dat ik voor het laatst een van de Pirates of the Caribbean films had gezien. Ik kon me eigen ook van geen enkele film nog iets herinneren, dus ik ging er vrijwel blind in met dit eerste deel.

Dit eerste deel is overigens écht tof ook al heeft het een niet al te bijzonder plot, maar het is gewoon erg vermakelijk dankzij de toffe vecht scènes, geweldige score, luchtige humor en toffe kostumering. Alleen waren de acteerprestaties niet altijd even best, met name Bloom en Knightley waren niet overtuigend. Depp & Rush compenseren dat gedeelte wel enigszins, maar het irriteerde me af en toe wel. Sowieso irriteerde Bloom mij veel in het begin van de vorige eeuw, omdat hij niet weg te slaan was uit Hollywood. Elke film die je onderhand keek zat hij wel weer in.

7.5

avatar van Capablanca
Als ik het grote euvel van deze film in één zin zou moeten benoemen, zou ik zeggen: het is eigenlijk een kinderfilm.