Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl (2003)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Gore Verbinski
met Johnny Depp, Geoffrey Rush en Orlando Bloom

Jack Sparrow, de afgedankte kapitein van het beroemde spookschip The Black Pearl, wil zijn schip terug. De nieuwe kapitein, Barbossa, ontvoert Elizabeth Swann tijdens één van hun veroveringen, omdat Elizabeth de enige lijkt die er voor kan zorgen dat de vloek van Cortez, die op Barbossa en zijn crew rust, wordt opgeheven. De ware persoon die de vloek kan opheffen is echter Will Turner, die smoorverliefd is op Elizabeth. En dus schakelt Will, om Elizabeth te redden, de enige in die de thuishaven van The Black Pearl kent: Kapitein Jack Sparrow.

Jack ontdekt dat niet hoor, jij als kijker ontdekt het. Hij weet namelijk wel dat ie net een Goudstuk gestolen heeft In het begin vd film is ie dus ook helemaal geen vervloekte.

niemand zal deze film ooit vergeten want dit is een geweldige film met een sublieme Johnny Depp die de rol van Jack Sparrow geweldig speelt. Hij speelt zijn rol zo goed dat hij zelf een piraat had kunnen zijn.

avatar van Eliandjiee
Na herziening neig ik bijna naar de volle 5 sterren! Want deze film is toch wel fenomenaal!

De introductie van het personage Jack Sparrow is legendarisch, en Johny Depp speelt ook echt fantastisch! Deze film is triple A entertainment gewoon. De actie, de personages, de setting en omgevingen, het verhaal, de humor en zelfs de romantiek! En de fantastische soundtrack niet te vergeten! Heb de Tiësto remix ervan op vinyl. Alles is entertainment zoals het hoort te zijn, in zijn puurste vorm! Het verveeld geen moment, puur en perfect gewoon!

Het enige dat er op aan te merken valt, en dat is misschien deels wel persoonlijk, is dat omdat het puur entertainment is, er uiteraard een flinke dosis ongeloofwaardigheid bij komt kijken, met al het toeval etc. De puzzel past allemaal precies, maar daardoor komt wel duidelijk naar voren dat het nog steeds een film is. Of hierom de film geen volle 5 sterren zou verdienen? Daar valt over te twisten.

Ik ga toch voor de volle 5 sterren!

ExXxtreme
Eliandjiee schreef:
Tiësto remix

avatar van oemoemenoe
erg leuk en leerzaam....

avatar van booyo
Eliandjiee schreef:
Tiësto remix

De verwachtingen waren hoog gespannen, en dan is het jammer om te moeten te concluderen dat het toch een lichte teleurstelling is geworden. De amusementswaarde is hoog, Depp schmiert er heerlijk op los in een rol waarvoor hij in de wieg leek te zijn gelegd en mag ook de cinematografie niet onbenoemd blijven; toch miste ik ik iets aan de prent. De balans in de regie was meer dan eens volledig zoek, telt The Curse of the Black Pearl te veel overbodige scenes die weinig aan het geheel toevoegen en wist het simplistische plot me nauwelijks in haar greep te krijgen. Desondanks blijft er een ruime voldoende overeind.

avatar van horizons
Entertainment ten top.
Leuk verhaal, goed acteren, goeie effects, etc Topper.

En daarmee beste Computer Game verfiming ooit!

Vahnstad
Zeer sterk !

Als niet-fan van dit genre verbaast me dit. Ik vind het verhaal iets hebben, en het zuigt je wel mee, nadat je moeite doet om het verhaal te verstaan. Vroeger was ik te jong, en raakte ik niet in het verhaal binnen, wat ervoor zorgde dat ik niet mee was, en niet in het verhaal werd meegezogen. Nu werd ik dat wel. Een derde keer de film bekijken is best mogelijk, want ik heb nog lang niet alles gezien.

8/10 = 4/5

Na een lange tijd heb ik besloten om de film maar weer eens opnieuw te kijken en hij blijft geweldig zowel de muziek als de cast en dan met name Johnny Depp die man kan geweldig acteren.
Het verhaal houd me de hele tijd geboeid en er is geen moment waar ik me ga vervelen.

Erg goede film met mooie muziek vandaar 5 sterren

avatar van RuudC
(De eerste) Pirates of the Caribbean begint langzaam uit te groeien tot een guilty pleasure. Destijds in de bioscoop heb ik ongelooflijk genoten van deze film, maar inmiddels begin ik ook de minder zonnige kanten van de film te zien. Het acteerwerk van Keira Knightley is ook hier niet om aan te zien. Tenenkrommend, al ben ik bang dat de meeste mannen meer aandacht voor haar tieten hebben. Dat is hun goed recht overigens, maar ik kan haar gewoon niet een aantrekkelijke vrouw noemen. Zeker niet wanneer ze zo’n semi stoere smoel probeert te trekken.

Wonderbaarlijk genoeg heb ik dat nare gevoel niet bij de rest van de cast. En dat terwijl daar mensen rondlopen die gewoon niet leuk zijn. In deze setting lijkt het allemaal wat beter uit de verf te komen. Het zijn dan ook vooral de goede acteurs die de aandacht trekken. Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl is nog lekker spontaan. Johnny Depp zal na deze film nooit meer een zo indrukwekkende captain Jack Sparrow neerzetten. Geoffrey Rush is briljant zoals altijd. Zo valt er stiekem genoeg te genieten, en dat terwijl ik dit soort films in de laatste jaren gewoon te flauw voor woorden vind. Ook hier zie je wel weer die kleffe humor terugkomen, maar er zitten ook veel leuke situaties in. Het verhaal is gewoon erg leuk. Een mooi avontuur met een paar gave wendingen. De piraten die over de zeebodem wandelen: prachtig gedaan! Een film met goede en slechte kanten, maar het positieve overheerst. In tegenstelling tot de vervolgdelen die van mij niet gemaakt hadden hoeven worden.

avatar van tattoobob
Heerlijke film,de hele reeks is fantastisch,

avatar van K. V.
Me nog eens aan deze gewaagd. Een erg leuke piratenfilm die het naast het goeie verhaal, toffe cast en opzwepende muziek er ook nog eens mooi uitziet. De special effects zijn erg goed gedaan. De film is toch alweer 10 jaar oud, maar heeft nog niks van z'n glans verloren.
Verder zit er voldoende humor in om de lange speelduur aangenaam door te komen.
Me bij deze niet verveeld, de film heeft een hoge herbekijkwaarde.

avatar van Lana*
Wat hou ik van deze film.
De humor, muziek, prachtige decors, geweldige sfeer, kostuums en de spelers (johnny depp, orlando Bloom en keira knightly) maken deze film een genot om naar te kijken èn luisteren.
Ik heb hem al meerdere malen bekeken en kan er geen genoeg van krijgen, keer op keer een spektakel dit. Echt mijn ding

Zwolle84
RuudC schreef:

Grapje zeker? Ik heb minstens 15 films met Keira in de kast staan en in vrijwel elke daarvan is ze goed tot ronduit fantastisch. Daarbij vind ik het ook nog eens de aantrekkelijkste vrouw die ik ken, en tieten heeft ze nauwelijks. Oftewel: we verschillen nogal van mening, zeg maar.

De Pirates-films zijn overigens net de enige Keira-films die ik (bewust) niet gezien heb. Ze lijken me erg kinderachtig, maar misschien ga ik ze ooit vanwege Knightley nog eens kijken.

avatar van Eraser2
Ik ben het wat betreft het acteerwerk wel met Ruud eens hoor. Ik vind het zelf ook niet om aan te zien. Echter vind ik haar ook nog eens geen aantrekkelijke vrouw. In deze film is het echter nog wel te behappen, omdat het kinderachtige acteerwerk af en toe nog wel past zeg maar. Voor de rest vind ik haar een waardeloze actrice.

avatar van Timmy757
Leuk mee vermaakt, goed acteerwerk, verder niks bijzonders 3*.

avatar van panax
prachtige avonturenfilm,mooi geschoten
echt amusement !!!

avatar van Robertdeniro
Leuk, veel actie, vlotte dialogen en geen minuut vervelend. Knap voor een film van ruim 2 uur. Ik zeg doen!

avatar van alexspyforever
Een leuke avonturenfilm met veel spanning, humor, interessante karakters en een niet zo mis verhaal. Hoewel een open einde was dit uiterst bevredigend. Natuurlijk moesten ze de hele boel om zeep helpen met allerlei onnodige sequels met meer geweld en waaruit de humor stelselmatig verdween. Voor mij telt enkel deze film en wil ik alles wat erna komt vergeten.

avatar van GGG
GGG
Geniale film! Goed script en dito acteer prestaties! Maar voor mij hadden ze het bij deel een mogen laten...

avatar van filmfan0511
Een geweldige film! Dit is de eerste uit de reeks en meteen ook al de beste. Het verhaal wordt erg goed uitgewerkt. Nergens is er ook maar 1 moment van langdradigheid, de lange speelduur wordt volledig benut. De personages zijn geweldig. Johnny Depp als Captain Jack Sparrow is echt geweldig, veruit Depps beste rol. Maar ook Orlando Bloom en Keira Knightley doen het niet slecht. Wie ook schittert in zijn rol is Geoffrey Rush als Barbossa.

De special effects waren ook heel goed. De ondoden zagen er heel goed uit, maar ook alle scheepsachtervolgingen, gevechten... Visueel dus niets op aan te merken. Ook vond ik de humor erg leuk. De muziek was fantastisch, dat kon gewoonweg niet beter.

Deze eerste Pirates heeft alles in huis om een geweldige film te zijn, en in het piratengenre is het de absolute top.

avatar van kevin_vp
De pirates of the caribbean reeks kon niet beter starten met dit eerste deel. Spijtig genoeg ging het na dit deel in dalende lijn tot on strangers tides, wat een klucht van een film was dat vierde deel . Zeer mooie visuals en johny depp zet zijn glansrol van jack sparrow geweldig neer.

Een 3,5

MichaelMovie
Goede avonturenfilm.

avatar van nilserr
Een geweldig amusante blockbuster. Pirates of the Caribbean laat zien dat Hollywood wel degelijk goede films kan maken. Hoewel ze hier natuurlijk een flink handje geholpen worden, Johnny Depp is werkelijk in topvorm. Een spannend, niet al te ingewikkeld verhaal en spectaculaire actiescenes, ondersteund door geweldige muziek. Dat is het recept voor een avondje eenvoudig film kijken, zonder je druk te hoeven maken over dubbele bodems en diepere betekenissen. Wat is het toch jammer dat Disney deze reeks zo heeft uitgemelkt, want de kwaliteit van de vervolgen is niet altijd om over naar huis te schrijven.

avatar van soom
Zo'n 9 jaar na de eerste keer iets hier geschreven te hebben, toch maar een ietsje betere mening/recensie neerpennen.

Ik herinner me nog altijd hoe eng ik dit vond, de allereerste keer dat ik dit zag in de bioscoop. Dat aapje dat ineens voor de neus van Keira Knightley's Elizabeth hangt... Ik was echt niet heel veel gewend toen ik dit dus de eerste keer zag, nee.

Johnny verschuilt zich natuurlijk graag in typetjes, in maffe figuren, en hoewel ik dat moe ben, Jack Sparrow is toch wel het allercoolste typetje dat hij vorm gegeven heeft. Ook uiteraard vanwege de dreads. Tenminste, ik geloof dat hij dreads in heeft gehad. Dat vind ik, zelf sinds een maand echte dreads hebbend, wel grappig om te zien. Verder is het inderdaad wel een mooie aaneenschakeling van avonturen en actie, enkele humoristische grollen en grappen maken de film extra genietbaar. Tel daarbij mooie man Orli en de onderkoelde schoonheid van Keira bij op, en dan heb je wel een prettige film die nooit verveelt, hoe vaak je hem ook kijkt.
Mooi, jawel, en van een 4* in 2005 naar een 4,5 in 2014.

avatar van Aazhyd
Het is Pirates of the CaRIBbean, niet Pirates of the CariBEan.

Zelfs die oen van Veronica snapt het niet. Maar ja, die zegt dan ook two and a half MAN, ipv two and a half MEN. Sorry, moest ik even kwijt.

avatar van Rogyros
Deze frustratie is zeer begrijpelijk! Ik kan me daar ook aan ergeren.

avatar van Minotaures
Aazhyd schreef:
Het is Pirates of the CaRIBbean, niet Pirates of the CariBEan.

Karibjan, niet karibien!

avatar van ambrosini