• 15.869 nieuwsartikelen
  • 178.587 films
  • 12.249 series
  • 34.038 seizoenen
  • 648.332 acteurs
  • 199.162 gebruikers
  • 9.381.790 stemmen
Avatar
 
banner banner

Indiana Jones and the Dial of Destiny (2023)

Actie / Avontuur | 154 minuten
3,15 879 stemmen

Genre: Actie / Avontuur

Speelduur: 154 minuten

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: James Mangold

Met onder meer: Harrison Ford, Phoebe Waller-Bridge en Mads Mikkelsen

IMDb beoordeling: 6,5 (230.151)

Gesproken taal: Engels, Arabisch, Duits, Hindi, Italiaans, Latijn, Spaans en Frans

Releasedatum: 28 juni 2023

Plot Indiana Jones and the Dial of Destiny

"A legend will face his destiny."

1969. Het hoogtepunt van de ruimterace tussen de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie. Indiana Jones is net met pensioen gegaan als hij wordt opgezocht door zijn peetdochter Helena. Zij vervolgt haar vaders zoektocht naar het legendarische mechanisme van Antikythera, een apparaat dat gaten in de tijd kan voorspellen en detecteren. Ook professor Schmidt, die eigenlijk een nazi genaamd Jürgen Voller is, wil dit apparaat koste wat kost bemachtigen om het Derde Rijk in ere te herstellen.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Social Media

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van mjk87

mjk87 (moderator films)

  • 14544 berichten
  • 4523 stemmen

Aardig, maar niet spetterend. De film is degelijk geschoten maar mist de flair van de delen 1 en 3. Nergens echt grappig en de actie is oké (gelukkig niet over the top, behalve die scène met een tuktuk) maar weet ook nergens echt te verbazen. Ook de hele zoektocht is minder boeiend, zo'n ding van Archimedes spreekt minder aan dan de Bijbelse artefacten. Daarmee is deze film ook ongeloofwaardiger. Tijdreizen is me echt een brug te ver in deze serie terwijl een Goddelijke kracht (zoals de delen 1 en 3) nog wel oké is.
Niettemin heb ik me best vermaakt. Visueel oké, een goede schurk van dienst (Mikkelsen stelt nooit teleur), Ford is uitstekend op latere leeftijd en de film straalt ondanks een serieuze toon best wat plezier uit. Wel duurt de film net iets te lang. 3,0*.


avatar van jedymaster

jedymaster

  • 889 berichten
  • 2520 stemmen

Net terug met mijn zoons.Ik heb weer genoten het begin en einde is ijzersterk en daartussen is het ook genieten.Wat heb ik Indy gemist sinds 2008


avatar van MosquitoSmasher

MosquitoSmasher

  • 746 berichten
  • 6 stemmen

Na alle negativiteit ging ik echt ervanuit dat dit niet best zou zijn.

Nou, het eerste uur was echt top, supermooi gedaan met die de-aging tech. Plenty actie en leuke momenten. Alleen in het laatste halfuur gebeuren er dingen die ik minder vond.

Verder gewoon fun. Beduidend beter dan Crystal Skull ook. Het zou sowieso nooit in de buurt komen van de classics, niemand verwachtte dat mag ik hopen.


avatar van schumacher

schumacher

  • 4590 berichten
  • 4291 stemmen

Leuke film en verveelde ook nooit. Een dikke 4.

Alleen: in 69 waren er geen kleuren tv's.

Voor de rest is dit een goeie en vooral vermakelijke film, zeker een aanrader vindk.

In de cinema gezien dernet.

Maar ik ben van 78 en je kan het al raden e: de oude films vindk het beste .

Dat is iets magisch.

Dat heb je ook bij bv home alone 1 en 2, je kan geene home alone maken die zo goed is als die eerste 2.

Maar heel soms lukt het wel om te evenaren en dat was de 2de Top Gun, die moest niet onder doen voor de 1ste.


avatar van jacobine_rodijk

jacobine_rodijk

  • 2806 berichten
  • 9511 stemmen

schumacher schreef:

Alleen: in 69 waren er geen kleuren tv’s.

It was not until the mid-1960s that color sets started selling in large numbers, due in part to the color transition of 1965 in which it was announced that over half of all network prime-time programming would be broadcast in color that autumn. The first all-color prime-time season came just one year later.

Bron.


avatar van IH88

IH88

  • 9742 berichten
  • 3187 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Altijd lachen, van die lui die zich plots te volwassen voelen voor content.

Jij vind zeker ook gamen voor kinderen? En tekenfilms zijn alleen voor kinderen, ongeacht de inhoud.

Nou prima joh. Loop je veel leuks en moois mis.

Ja precies. Ik mag toch hopen dat als ik straks in de vijftig/zestig ben gewoon nog lekker kan genieten op de bank van Raiders of (in mijn geval) Star Wars. Anders mogen ze mij gelijk naar het bejaardentehuis wegdragen.


avatar van schumacher

schumacher

  • 4590 berichten
  • 4291 stemmen

jacobine_rodijk schreef:

(quote)

(quote)

Bron.

Oke, dan ben ik fout .


avatar van Naudsaf

Naudsaf

  • 28 berichten
  • 57 stemmen

Heerlijke film, we hebben genoten, echt nostalgie ten top.


avatar van saint07

saint07

  • 37 berichten
  • 7 stemmen

jacobine_rodijk schreef:

(quote)

(quote)

Bron.

Die waren er wel..


avatar van Rvdz

Rvdz

  • 633 berichten
  • 2695 stemmen

Dikwijls niet om aan te gluren, het plot hangt van los zand aan elkaar en Phoebe Waller-Bridge is vervelender dan Kate Capshaw en Shia LaBeouf bij elkaar. Maar bovenal met 154 minuten veel te lang en veel te saai. Ford doet wel degelijk zijn best (wanneer hij geen lelijk de-aged CGI smoeltje heeft), maar dat maakt het allemaal nog wat deprimerender.


avatar van peter74

peter74

  • 647 berichten
  • 3267 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Ja precies. Ik mag toch hopen dat als ik straks in de vijftig/zestig ben gewoon nog lekker kan genieten op de bank van Raiders of (in mijn geval) Star Wars. Anders mogen ze mij gelijk naar het bejaardentehuis wegdragen.

Wees gerust, ik ga komende maand 49 worden (als het goed is) en ga deze 9 juli bekijken in de bios en kijk er erg naar uit. Kan ook nog genieten van een leuke tekenfilm of een oude afl van Tom & Jerry zelfs.


avatar van kappeuter

kappeuter (crew films)

  • 74672 berichten
  • 5984 stemmen

Waardig afscheid van Indiana Jones - VPRO Cinema - VPRO Gids - vprogids.nl

VPRO Cinema schreef:

Een tachtigjarige actieheld, waarom ook niet? Voor Indiana Jones and the Dial of Destiny blies Harrison Ford nog één keer het stof van zijn hoed en zweep. Het leverde een fijne afscheidsfilm op.


avatar van IH88

IH88

  • 9742 berichten
  • 3187 stemmen

The Oceanic Six schreef:

AD recensent Guido Tienhoven geeft zelfs 4/5 aan beoordeling. En die man kraakt toch vrij veel af.

Indiana Jones and the dial of destiny: er valt genoeg te mopperen, maar de pret gutst van het scherm

(quote)

Ik heb het vanochtend ook gelezen (nog ouderwets in de krant). Ik ben het helemaal eens met Tienhooven. Heerlijk die oubollige en lekker kneuterige actiescenes. Ik heb de afgelopen weken The Flash en Fast X gezien (helaas soms), en ben wel een beetje klaar met die over the top actiescenes.


avatar van DoctorMovie

DoctorMovie

  • 164 berichten
  • 96 stemmen

Trieste vertoning als een hoogbejaarde man in zijn oude leren jasje, zijn hoed en zijn zweep aan zijn riem een hotel binnen wankelt met kromme beentjes en een krom ruggetje denkend dat ie nog de jonge avonturier is die hij ooit was, het is triest.

Ik miste totaal het avontuur in deze 5e Indiana Jones, dat miste ik overigens ook bij nummer 3 en 4, nummer 1 was natuurlijk de allerbeste, daarna ging het bergafwaarts. Deze laatste film vind ik dan ook prut. Helaas, het kon me niet boeien


avatar van Basto

Basto

  • 11986 berichten
  • 7419 stemmen

Opa Jones is z'n horloge kwijt...

Ik had vooraf weinig verwachtingen van deze film, maar toch wist die me nog tegen te vallen. Eigenlijk ging het al (en vooral) mis in de openingscene. De openingscenes waren bij deze reeks, net als bij James Bond, altijd fantastische smaakmakers. tenminste bij de eerste twee delen. Bij het derde deel vond ik het al stukken minder en de opening van deel 4 ben ik straal vergeten, maar die was zonder twijfel beter dan deze.

Wat ging er mis?

Het ging eigenlijk direct al mis. Indiana Jones, onze held, wordt hier namelijk geïntroduceerd als een gevangene? Waarom zou je de held in godsnaam als loser introduceren? In de eerdere delen werkte hij zichzelf dan wel in de penarie, maar hij was wel 'in control'. Hier dus niet.

We zitten ook weer bij de nazi's, een beetje rommelige setting en ook is er weer een christelijk relikwie, maar dat maakt niet echt uit want al vrij snel besluiten ze m op te hangen. Maar dan is er een een of andere onbeduidende adjudant die op dat moment vraagt "Tell us a story or die?" WTF, Waarom? Waren de schrijvers toen al aan het staken? Dit kwam echt volledig uit de lucht vallen, gevolgd door een bom die zo'n beetje het hele fort opblaast behalve Harrison Ford. Slthans zijn digitale kloon. Op het eerste gezicht mag die misschien wel lijken, maar het is toch vooral een glad getrokken avatar, waarbij elke echte emotie ontbreekt.

Afijn, dan komt de actie op gang. We zitten weer op een trein, al weet ik zeker dat Ford gedurende de opnames geen enkele trein gezien heeft. Het komt overduidelijk allemaal uit de computer. Een soort fantasiewereld die wel wat weg had van Sucker Punch, maar dan met bejaarden in plaats van babes.

Ook in tweede (totaal overbodige scène met de buren) en derde scene (zelfs als docent weet hij zijn leerlingen niet meer te boeien) wordt het beeld van Jones als een soort loser verder versterkt. Alsof het gegeven dat Ford al 80 is niet genoeg was om karaktermoord te plegen....

Maar goed, wat volgt is een uur vol rommelige scenes met vreselijke kluchtige humor en situaties zoals we die ook al kennen uit deel 3, maar dan nog erger.

Na de eerste anderhalf uur hadden al 2 van de 7 andere bezoekers de zaal al verlaten. Ik had daarvoor alle begrip, maar hield vol. Op zich gelukkig maar, want het laatste uur is nog best aardig, waarbij de scene op Sicilie, zowaar nog heel even aan het ouderwetste Indiana Jones gevoel tipte.

Maar al met al een bijzonder zwakke, eigenlijk slechte film.

Krappe 2*


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Vooraf had ik stiekem gehoopt op een film die het niveau van het eerste en derde deel aan zou tikken. Onrealistische verwachtingen, dat wist ik ook wel, maar wie weet zit je 's avonds te kijken naar een absolute klassieker in wording.

Dat laatste wordt het sowieso nooit, daarvoor is de film niet goed genoeg helaas.

Nu het bijna vierentwintig uur geleden is dat ik de film heb gezien besef ik me dat de film eigenlijk weinig memorabele scènes kent. Dat is bij de eerste drie films wel anders. Als je aan Raiders denkt dan schieten er meteen scènes door je hoofd, hetzelfde geldt voor de twee films daarna.

Deze film heeft dat niet en dat is denk ik ook precies het probleem van de film. Het is allemaal erg vermakelijk, het tempo ligt enorm hoog, de actie is fantastisch in beeld gebracht en er worden weer mooie locaties aangedaan, maar verder is het allemaal redelijk herkenbaar wat er zich op het scherm afspeelt. Je hebt het allemaal al eens gezien en dat wordt nu, op hoog niveau weliswaar, herkauwd.

Wat de film ook iets mist is humor. M'n favoriete deel, the Last Crusade, zat er vol mee. In deze film is dat anders. De tegenspeelster van Ford, Phoebe Waller-Bridge, bereikt nooit het niveau wat Sean Connery in deel drie wel haalde. Gelukkig is Mad Mikkelsen als schurk van dienst wel in vorm zodat dat nog wel wat aardige confrontaties oplevert.

Ondanks de toch wel forse speelduur heeft het me wel vermaakt, op het rare laatste gedeelte na dan. Het idee erachter snap ik, maar er zullen toch heel wat mensen met gefronste wenkbrauwen naar die scène zitten kijken.

Het slot is wel mooi en passend.

Geen film die nog jaren later op je netvlies gebrand zal staan, wel een film die volop vermaak biedt en elke Indiana Jones liefhebber een keer gezien moet hebben.

3*


avatar van martijn011

martijn011

  • 2034 berichten
  • 1309 stemmen

Basto schreef:

Opa Jones is z'n horloge kwijt...

Wat ging er mis?

Het ging eigenlijk direct al mis. Indiana Jones, onze held, wordt hier namelijk geïntroduceerd als een gevangene? Waarom zou je de held in godsnaam als loser introduceren? Ik alle eerdere delen werkte hij zichzelf dan wel in de penarie, maar hij was wel 'in control'. Hier dus niet.

In deel vier is hij ook gevangen genomen in het begin van de film..


avatar van Basto

Basto

  • 11986 berichten
  • 7419 stemmen

martijn011 schreef:

(quote)

In deel vier is hij ook gevangen genomen

in het begin van de film..

Ik ben dit waarschijnlijk ook snel weer vergeten.


avatar van catdog

catdog

  • 1417 berichten
  • 2027 stemmen

martijn011 schreef:

(quote)

In deel vier is hij ook gevangen genomen in het begin van de film..

Wat te denken van het eerste shot van Harrison in Last Crusade? Ook gevangen en wordt in z'n gezicht gestompt.


avatar van Basto

Basto

  • 11986 berichten
  • 7419 stemmen

catdog schreef:

(quote)

Wat te denken van het eerste shot van Harrison in Last Crusade? Ook gevangen en wordt in z'n gezicht gestompt.

Dan zijn dan ook de drie slechte delen.


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Vanavond dan eindelijk bezocht en gelukkig kwam precies uit wat ik verwachtte. The Dial of Destiny haalt het zeker niet bij de originele trilogie, maar doet een goede poging en is sowieso veel beter dan de vierde film. Meer mocht je niet verwachten, dus het was een fijn avondje.

De film duurt lang (tikje te lang), maar kent een aantal heerlijke momenten. De hele proloog in de oorlog met de nazi's en de trein was echt genieten. Ook knap hoe ze Harrison Ford heel overtuigend hebben weten te verjongen. Ik had mijn vraagtekens of dat nodig was en of het niet fake zou lijken, maar dit was gewoon goed gedaan. Maar gelukkig krijgen we voor het merendeel van de tijd gewoon de oude Ford te zien als Indiana Jones, wat ik toch wel beter vind. De zoektocht naar het artefact is best aardig, maar het blijft lange tijd wel te wazig wat je er nou precies mee kan. Toch is het vooral de reis naar de bestemming dat het de moeite maakt. De tuk-tuk achtervolging was heel fijn en in een goed tempo gaat de film dan toch richting de conclusie. En ja, daar gaan ze wel in de fout voor mij. Dat de Dial of Destiny werkt en tijd kan veranderen is best oké, maar dat ze plots in de Romeinse tijd belanden vond ik maar matig en paste ook gewoon niet in het verhaal. Ik denk dat het voor iedereen leuker was geweest als ze ''gewoon'' naar 1939 waren gevlogen waar Indiana nog effe Hitler zijn ass had kunnen kicken. Althans, dat was mijn hoop. En ook dat willen achterblijven bij de Romeinen, waarna hij knock out geslagen toch terug gaat en Marion weer ontmoet werkte niet echt bij me. Als je echt met deze film wilde eindigen, dan was misschien de dood van Indiana passender geweest. Hoeft van mij overigens niet, stiekem hoop ik op deel 6 haha.

Harrison Ford doet het nog steeds prima, indrukwekkend dat hij op hoogbejaarde leeftijd nog steeds een overtuigende hoofdrol neer weet te zetten al hoeft hij fysiek natuurlijk niet al te veel meer te doen. Mads Mikkelsen is een prima tegenspeler en met zijn arrogante kop een prima nazi. De man is al vaak gecast als bad guy in films en elke keer met succes. De terugkeer van enkele oude namen vond ik ook aardig, ook al voegden ze niet heel veel toe. Maar ik heb nog wel een enorme irritatie en dat is Phoebe Waller-Bridge als Helene. Wat was zij irritant zeg. Haar intenties zijn al apart en dat ze richting het einde plots veel om Jones gaf was ook niet in de lijn der verwachting. Maar een film als deze heeft al een held (en een goede ook) en een tweede die stoer, gevat en bad ass is, is nergens voor nodig. Dat probeerden ze bij deel 4 al met Shia LaBeouf zonder succes en nu weer. Ik vond haar gewoon vervelend en het kost de film een halve ster.

Dit is gewoon prima pretentieloos vermaak dat je als fan van de reeks moeiteloos kan bekijken. Misschien mist de film wel echt memorabele momenten, maar over het geheel is het gewoon leuk gedaan als een nostalgische laatste trip. Ga naar de bios en geniet gewoon nog eenmaal van deze iconische rol samen met de fantastische muziek van John Williams.

3,5*


avatar van The Oceanic Six

The Oceanic Six

  • 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Basto schreef:

Opa Jones is z'n horloge kwijt...

Ik had vooraf weinig verwachtingen van deze film, maar toch wist die me nog tegen te vallen. Eigenlijk ging het al (en vooral) mis in de openingscene. De openingscenes waren bij deze reeks, net als bij James Bond, altijd fantastische smaakmakers. tenminste bij de eerste twee delen. Bij het derde deel vond ik het al stukken minder en de opening van deel 4 ben ik straal vergeten, maar die was zonder twijfel beter dan deze.

Wat ging er mis?

Het ging eigenlijk direct al mis. Indiana Jones, onze held, wordt hier namelijk geïntroduceerd als een gevangene? Waarom zou je de held in godsnaam als loser introduceren? In de eerdere delen werkte hij zichzelf dan wel in de penarie, maar hij was wel 'in control'. Hier dus niet.

etc etc etc...............

Maar goed, wat volgt is een uur vol rommelige scenes met vreselijke kluchtige humor en situaties zoals we die ook al kennen uit deel 3, maar dan nog erger.

Na de eerste anderhalf uur hadden al 2 van de 7 andere bezoekers de zaal al verlaten. Ik had daarvoor alle begrip, maar hield vol. Op zich gelukkig maar, want het laatste uur is nog best aardig, waarbij de scene op Sicilie, zowaar nog heel even aan het ouderwetste Indiana Jones gevoel tipte.

Maar al met al een bijzonder zwakke, eigenlijk slechte film.

Krappe 2*

Ik weet zeker dat jij gewoon naar de bios bent gegaan om deze film de grond in te kunnen boren. Moet je zelf weten, maar het druipt van je verhaal.

Ja, Indi was even een gevangene. Boeiend. Hij is vrijwel meteen vrij door eigen inbreng. En alsof hij in eerdere delen niet eens opgepakt is.

Verder nog een melodramatisch stuk over 7 bezoekers die bij je film waren. Was je om 7 uur in de ochtend ofzo? Ik zat in een bomvolle zaal waar ik mensen gewoon hoorde lachen en waar niemand vertrok. Ik geloof er persoonlijk geen reet van dat mensen op de premièredag naar Indiana Jones gaan en dan midden in de film vertrekken. Maar fine, als jij het maar gelooft natuurlijk.

Verder niet zo'n zin in weer de discussie over The Last Crucade. Maar de feiten op IMDb:

Raiders: 8,4

Temple of Doom 7,5

Last Crusade 8,2

Crystal Skull 6,2

Dial of Destiny 7,0

Schijnbaar komt deel 3 bij de fans gigantisch in de buurt van deel 1 en komt deel 4 zelfs in de buurt van deel 2. Misschien ben je eens toe aan een nieuwe kijkbeurt van de films.


avatar van Basto

Basto

  • 11986 berichten
  • 7419 stemmen

The Oceanic Six schreef:

(quote)

Ik weet zeker dat jij gewoon naar de bios bent gegaan om deze film de grond in te kunnen boren. Moet je zelf weten, maar het druipt uit je verhaal.

Ja, Indi was even een gevangene. Boeiend. Hij is vrijwel meteen vrij door eigen inbreng. En alsof hij in eerdere delen niet eens opgepakt is.

Verder nog een melodramatisch stuk over 7 bezoekers die bij je film waren. Was je om 7 uur in de ochtend ofzo? Ik zat in een bomvolle zaal waar ik mensen gewoon hoorde lachen en waar niemand vertrok. Ik geloof er persoonlijk geen reet van dat mensen op de premièredag naar Indiana Jones gaan en dan midden in de film vertrekken. Maar fine, als jij het maar gelooft natuurlijk.

Verder niet zo'n zin in weer de discussie over The Last Crucade. Maar de feiten op IMDb:

Raiders: 8,4

Temple of Doom 7,5

Last Crusade 8,2

Crystal Skull 6,2

Dial of Destiny 7,0

Schijnbaar komt deel 3 bij de fans gigantisch in de buurt van deel 1 en komt deel 4 zelfs in de buurt van deel 2. Misschien ben je eens toe aan een nieuwe kijkbeurt van de films.

Wat een onzinnige aannames allemaal. Ging om 12.45 uur. Lekker rustig. Hou niet van volle zalen met mensen voor m’n neus met kans op praters en telefoonkijkers.

Ging er volledig onbevangen in. Had er nog niets van gezien en weinig verwachtingen. De film had dus alle ruimte mij positief te verwachten. Mistte gewoon compleet het avontuurlijke old school karakter van de oude films. Met echte stunts, echte locaties en een spannend verhaal. Nu kreeg ik gewoon een soort vage videogame voorgeschoteld waar helemaal niks echt was of echt aanvoelde. Dat hij als gevangene begon is slechts één klein punt van ergernis.

Je geeft verder zelf ook aan dat het maar vaag was, wat er nu precies op het spel stond. Een duidelijke mcGuffin is juist essentieel bij dit soort films.

En ik hou gewoon niet van deze kluchtige humor. Dat hadden de eerste delen niet (nou ja, veel minder)

En het had ook zeker een half uur korter gekund. Dat suk met die buren. Waarom knippen ze er dat niet gewoon uit?

Heb twee laatst nog herzien. Absoluut topvermaak.

Raiders 10

Doom 9,5

Crusade 6,5

Skull 6

Dail 4

Had het heus graag anders gezien. Ga nog steeds wel voor mijn lol naar de bioscoop.


avatar van AngelicV

AngelicV

  • 933 berichten
  • 1121 stemmen

Teleurstellend vervolg, slechte computeranimaties achtervolgingen waarbij versneld en achteruitgespoeld wordt afgespeeld. Nazi's die foutief Duis praten jammer, jammer. Het rammelt aan alle kanten. Het verhaal is een 13 in dozijn geworden. Achtervolgingen eentonig. Positief element de grotten waarbij ze eigenlijk iets willen gaan bereiken terwijl de persoon in kwestie dit ook wil bereiken wat een loop creëert. Verder de grootheidswaan van nazi's komt goed naar voren. Filmisch waren deel 1 en 2 een stuk realistischer, doch toen had men nog geen beschikking over computers met de technologie van nu..


avatar van Apster

Apster

  • 1461 berichten
  • 6920 stemmen

Op social media gingen een hoop vloggers al los door het compleet af te branden op basis van wat negatieve recensies. En het zou ook te woke zijn. Er valt wel degelijk wat aan te merken op de film, maar het valt mij eerlijk gezegd allemaal wel mee. Het was vooral veel onnodig gejank wat ik zag op YouTube.

De proloog is erg leuk met een jongere Indy die het weer ouderwets aan de stok krijgt met nazi's. Het is alleen jammer dat Mangold kiest voor zoveel (blurry) CGI in een verder best vermakelijke achtervolging op een trein.

Het gebruik van CGI is gedurende de film enorm veel. Ik snap dit gewoon niet. Wat is er mis met echte stunts, echte voertuigen en crashes. Het hoeft allemaal niet compleet over-the-top. Kijk eens naar Cruise zou ik zeggen. Moet zeggen dat de achtervolging in de straten van NY met de parade mooi was gedaan kwa effecten.

Wat ik heel opmerkelijk vond was het personage Shaw en zijn dochter. Waar komen die ineens vandaan? In andere delen nooit gezien, maar is blijkbaar één van Indy's beste vrienden geweest. Tja. En ja, Ford oogt best oud, maar echt storend was het niet.

The bad guys zijn trouwens wel goed, met de altijd betrouwbare Mads. En het verhaal rond tijdreizen was best een leuk gegeven, zeker gezien het motief van Voller. De kill van de bad guy is dan weer een beetje teleurstellend met die vliegtuigcrash. In voorgaande delen werd daar meer mee gedaan.

Zoals gezegd ben ik best tevreden over het resultaat. Vond het richting het einde toe steeds meer een Indiana Jones film worden, vooral wanneer het 'schatzoeken' echt start. Echter als Indy fan verwacht je toch net wat meer.

3,5*


avatar van Apster

Apster

  • 1461 berichten
  • 6920 stemmen

Basto schreef:

Het ging eigenlijk direct al mis. Indiana Jones, onze held, wordt hier namelijk geïntroduceerd als een gevangene? Waarom zou je de held in godsnaam als loser introduceren? In de eerdere delen werkte hij zichzelf dan wel in de penarie, maar hij was wel 'in control'. Hier dus niet.

In het eerste deel wordt hij afgetroefd door Belloq als hij het artefact moet afgeven. De introductiescène nota bene van Jones, wat moest het publiek toen wel niet denken.

In deel 2 moest hij gered worden door een klein Chinees jongetje, best gênant.

En vergeet niet deel 3 waarin hij samen met zijn vader gevangen wordt genomen door nazi's in dat kasteel. Was ook echt een afgang.


avatar van Basto

Basto

  • 11986 berichten
  • 7419 stemmen

Apster schreef:

(quote)

In het eerste deel wordt hij afgetroefd door Belloq als hij het artefact moet afgeven. De introductiescène nota bene van Jones, wat moest het publiek toen wel niet denken.

In deel 2 moest hij gered worden door een klein Chinees jongetje, best gênant.

En vergeet niet deel 3 waarin hij samen met zijn vader gevangen wordt genomen door nazi's in dat kasteel. Was ook echt een afgang.

Dat je wordt afgetroefd aan het eind van een expeditie of deal is heel iets anders dan een gevangene zijn.

Althans, ik zou die positie er 100 keer boven verkiezen. Als ondernemer heb je nu eenmaal sons tegenslag. Verder is het maar een klein puntje van kritiek. Dat hij een verhaaltje moest vertellen en die digitale videogame look vond ik veel erger.

En deel 3 was zeer matig en flauw.


avatar van DreamTech

DreamTech

  • 524 berichten
  • 892 stemmen

Leuke avonturen film qua film dan voor de Indy fans wat een waardeloze film zoveel nep maar ja je wilt hem wel zien dus oordeel zelf ( ik ga niet ff een bullshit verhaal ophangen wat hij gisteren en 20 jaar geleden aan boodschappen heeft gedaan/gehaald ) gewoon lekker kijken en verwacht niet te veel dan valt het reuze mee ( of niet)


avatar van teigertje

teigertje

  • 2958 berichten
  • 2079 stemmen

Er valt veel over te zeggen,over dit nieuwe avontuur van de legendarische karakter Indiana Jones.

De eerste passage komt niet helemaal,uit de verf.

En in de tweede passage van de film, verbeterd de film zich.

De CGI was in een bepaalde opvallende scène, even zwak, dat was jammer.

En uiteraard is Indiana Jones inmiddels een oudere man.

En dit is goed te zien, en de leeftijd wat betreft charisma speelt hem en de film, enigzins parten.

Vooral in de eerste passage van de film, ontbreekt de magische sfeer, die de films wel hadden.

En vooral de eerste drie delen.

Maar naarmate de film, volgt wordt hij echt een stukje beter.

Eigenlijk 3,5 sterren maar uit waardering en respect voor Harrison Ford en John Rhyce Davies en Karen Allen geef ik toch 4 sterren.

Gezien ze wel echt de best, hebben gedaan.

En omdat ik vind Indiana Jones dat wel verdiend.

Maar het niveau van de eerderen films, nee helaas niet.


avatar van Lakte

Lakte

  • 737 berichten
  • 3393 stemmen

Zeer geslaagde Indiana Jones film! Een waardige afsluiter.

Het was een goede keuze dat Mangold deze film maakte in plaats van Spielberg. Hij is er met een frisse blik ingegaan en heeft het mooi afgesloten. Het is weer een echte Indy-film, een stuk beter dan The Kingdom of the Crystal Skull! In Kingdom merkte je echt dat Ford oud was en het eigenlijk niet meer kon, in deze film totaal niet en gaan ze daar erg leuk mee om.

De openingsscene vond ik totaal kut en beloofd weinig goeds. Te veel tempo, een belachelijk Disney gehalte en de AI verjonging ziet er totaal niet uit, veel te geanimeerd. De eerste helft is matig tot leuk maar de tweede helft is erg vet en zeer origineel met een vind ik, hele leuke en originele plottwist!

Onze eigen Nederlandse Olivier Richters (Dutch Giant) heeft ook aardig wat schermtijd in deze film, erg leuk om te zien. Het personage Sallah komt ook nog even langs wat leuke nostalgie opwekt. Mads Mikkelsen is een goede badguy en Phoebe Waller-Bridge is ook een leuke toevoeging.

Groot minpunt, het Paramount logo aan het begin veranderd niet in een berg of hoopje zoals het eigenlijk wel hoort bij een Indiana Jones film. Dat is hetzelfde als een James Bond film zonder gunbarrel!