Behind Enemy Lines (2001)

Actie / Oorlog

geregisseerd door John Moore
met Gene Hackman, Owen Wilson en Gabriel Macht

De oorlog in Bosnië-Herzegovina is bijna voorbij, maar het Amerikaanse leger blijft met een vliegdekschip in de regio aanwezig. De missies van de piloten beperken zich echter tot eentonige verkenningsvluchten. Gevechtspiloot Chris Burnett krijgt met zijn copiloot Stackhouse de opdracht te patrouilleren boven de veilige zone. Burnett kan zijn collega echter ompraten om af te wijken van hun koers en beelden te maken van de vreemde troepenbewegingen op de grond. De twee piloten worden er met afweergeschut onthaald en hun vliegtuig wordt geraakt. Ze gebruiken op tijd hun schietstoel, maar al snel staat Burnett er alleen voor: Stackhouse valt namelijk in de handen van de vijandelijke troepen.

avatar van Grindhouse62
Ik heb deze vermakelijke oorlog / actiefilm van popcorn niveau uit mijn collectie gehaald en zojuist na zo"n 15 jaar herzien. Deze film heeft mij wederom prima geamuseetd. 3.0

avatar van Edgar Davids
De eerste keer dat ik deze film zag vond ik hem heel erg goed, daar ben ik inmiddels wel op teruggekomen. De film begint leuk met Wilson die er prima in zit als vlieger die er eigenlijk geen trek meer in heeft en vooral een beetje de clown uithangt. Het straalt er vanaf dat hij klaar is met het formele gebeuren binnen het leger. Wanneer je echter behind enemy lines terecht komt verwacht je dat er een knop om gaat en er een serieuze soldaat staat die ook in staat is om wanhoop, verdriet en paniek te laten zien. Wilson straalt eigenlijk de gehele film uit dat hij klaar is met de hele kutzooi en dat hij er vooral heel weinig zin in heeft. Scène op het einde met de brief in de helikopter is ook echt heel slecht trouwens. Realistisch wordt de film ook vrijwel nergens. Over het handelen van Wilsons karakter is hier al genoeg geschreven volgens mij, bij vlagen is het alsof hij z'n halve training vergeten is. Achtervolgingen en ontsnappingen gaan ook creatief om met de realiteit. De filmtechnieken en special effects waren toen de film uitkwam waarschijnlijk cool en vernieuwend, maar inmiddels zijn deze over datum.

Persoonlijk vind ik het een gigantisch pluspunt dat de Joegoslavische personages daadwerkelijk hun eigen taal spreken (waar in de meeste Amerikaanse producties deze personages op wonderbaarlijke wijze vaak Engels spreken met elkaar), en dat zij er ook uit zien als Joegoslaven. Ook zijn de landschappen realistisch en er hangt een duidelijke sfeer van onduidelijkheid, het lijkt mij dat dit in de betreffende periode van de oorlog daar, ook ongeveer zo zal zijn geweest. Vooral het verhaal is erg interessant en dat is dan ook het grootste pluspunt. Buiten Wilson om zijn alle andere acteurs goed gecast en presteren zij op niveau.

avatar van Shadowed
Beter dan verwacht.

Maar niet vanwege het verhaal of de acties, want die blijven allemaal bedenkelijk. Sowieso slaat het verhaal als een tang op een varken en kan bijna niet ongeloofwaardiger uitgewerkt worden. Een heel leger dat achter 1 Amerikaans soldaatje aanzit, ik kan er me maar weinig bij voorstellen.

Wilson in 1 van zijn meer serieuze rollen dit keer. Heel briljant acteert hij niet, maar hij was wel de voornaamste reden waarom ik deze film keek. Komedieacteurs die een poging doen om meer serieuze rollen te spelen, ik vind het wel leuk. Hij voldoet verder wel, maar zoals ik al eerder aangaf ontstijgt hij de middelmaat niet.

Verder zijn de bijrollen aardig, zoals die van Hackman. De personages zijn verder weinig boeiend, maar ze voldoen. Je kijkt films zoals deze echter voor de visuele beelden en die zijn dik in orde. In het begin moet je je nog even door matige CGI worstelen, maar eenmaal de meer praktische effecten de boel overnemen knalt het lekker door.

Gave vormgeving en uitstekend camerawerk zorgen voor een portie snelle en gave actie. De sets zien er erg goed uit en de droevige sfeer van de omgeving wordt degelijk neergezet. Geen overtollig gebruik van slowmotion en aardig geknal. Het zag er goed uit en ik kon er behoorlijk van genieten, ondanks dat er uiteraard wat Amerikaanse heldenacties verricht moeten worden.

Het duurt allemaal niet te lang en kijkt aardig weg, visueel is dit een stuk beter dan een hoop soortgenoten. Het budget is beperkter, maar toch komt deze film een stuk verder dan genregenoten. Sowieso is de montage sterker en zorgt voor een intens sfeertje hier en daar. Verder is dit gewoon een actie/oorlog met genoeg ongeloofwaardige momenten, maar als je voor entertainment kijkt zal je zeker aan je trekken komen.

avatar van FunkStarr
Intro is gejat van Top Gun, Hackman heeft een nietszeggend rolletje en Wilson is gewoon een complete miscast voor een film als dit. Jammer, want de film had best wel een leuke no brainer kunnen zijn, maar door die grafkop van Wilson gaat alle geloofwaardigheid verloren. Doe daar dan nog een paar zeer onwaarschijnlijke scenes bij en je hebt een zeer bedroevend resultaat.