Behind Enemy Lines (2001)

Actie / Oorlog

geregisseerd door John Moore
met Gene Hackman, Owen Wilson en Gabriel Macht

De oorlog in Bosnië-Herzegovina is bijna voorbij, maar het Amerikaanse leger blijft met een vliegdekschip in de regio aanwezig. De missies van de piloten beperken zich echter tot eentonige verkenningsvluchten. Gevechtspiloot Chris Burnett krijgt met zijn copiloot Stackhouse de opdracht te patrouilleren boven de veilige zone. Burnett kan zijn collega echter ompraten om af te wijken van hun koers en beelden te maken van de vreemde troepenbewegingen op de grond. De twee piloten worden er met afweergeschut onthaald en hun vliegtuig wordt geraakt. Ze gebruiken op tijd hun schietstoel, maar al snel staat Burnett er alleen voor: Stackhouse valt namelijk in de handen van de vijandelijke troepen.

boozebelly schreef:

Ik hou ervan om te mierenneuken en deze keer ben jij de lul Moviemafketel
Tussen mijnen en struikeldraden zit een groot verschil.
Bij struikeldraden is het gebruikelijk dat de explosieven (granaten/claymores) zich aan de zijkant bevinden. Het struikeldraad is over het begaanbare pad gespannen en verbonden met de pin van de uit het zicht geplaatste granaat/claymore (dus geen mijn). Het nietsvermoedende doelwit loopt tegen het slecht zichtbare draad, de pin wordt door de druk verwijderd en de granaat komt binnen enkele seconden tot ontploffing. Het explosief heeft een dusdanig actieradius dat de persoon ernstige verwondingen oploopt danwel gedood wordt. Dat is juist het hele doel van een struikeldraad.

Mijnen daarintegen kan men wel onder het begaanbare pad leggen, die kunnen begraven worden, hebben geen struikeldraad nodig en worden door de druk van een bepaald gewicht tot ontploffing gebracht. AP (Anti-personeelsmijnen) zijn bedoeld om militairen uit te schakelen en ontploffen bij een geringe druk. AT (Anti-tankmijnen) zijn puur bedoeld om zwaar transport schade toe te brengen en ontploffen pas bij een hoge druk, een militair kan daar ongemerkt overheen lopen omdat hij simpelweg te licht is om hem tot ontploffing te brengen.

Dus die scene klopt in dat opzicht wel Moviemafketel

Tsja.... Ut is en blijft een film hè??? Soms vergeten de mensen die hier posten dat een film is gemaakt voor vermaak. Mijn tip:.... Stop met over analyseren en beoordeel de film om z'n waarde. Nl. Vermaak....!

avatar van Thorak
boozebelly schreef:
Ik hou ervan om te mierenneuken en deze keer ben jij de lul Moviemafketel
Tussen mijnen en struikeldraden zit een groot verschil.
Een Claymore IS een mijn! Een mijn hoeft niet persé onder de grond te liggen, ook bovengronds is mogelijk. Bij het begrip 'mijn' denken de meesten inderdaad aan zo'n ronde schijf die onder een dun laagje grond ligt met een ontsteker er net boven uit. Ja dat is ook een mijn ja, net als een Claymore dat ook is. Vol uit heten ze ook 'Claymore mine'!

Vermakelijk maar erg onrealistisch.

De film heeft voldoende spanning om te boeien, maar het verhaal steekt totaal onrealistisch in elkaar. Iedere soldaat leert dat bij een exfiltratie uit vijandelijk gebied je je s'nachts verplaatst en overdag verbergt. Deze prutser verplaatst zich overdag en rent hard door open terrein.

Bij het stuwmeer aangekomen gaat hij lekker op een open plek zitten zodat iedereen hem kan zien en bij de struikeldraden zoekt hij inderdaad ook de meest opzichtige route op! Het eindgevecht is helemaal uit den boze waar geen enkel amerikaans slachtoffer valt en alle heli's het overleven.

Ben benieuwd of het vervolg wat beter is.

avatar van Oliveri
Goeie film als je er maar niet vanuit gaat dat dit de realiteit was. Die Burnet had trouwens wel een engeltje op zijn schouder, wat een mazzelpik. Wel veel mooie beelden en ruim voldoende spanning.

avatar van m1701
Goeie spannende actie film.
Maar elke keer als Wilson in beeld kwam had ik het gevoel dat het een comedy ging worden...
beetje jammer, had daar toch liever andere acteer voor gezien (iets stoerdere...)
Maar verhaal is spannend en mooie setting!

avatar van Insignificance
Promo videootje voor het Amerikaanse leger met de subtiliteit van een jaren '80 knaller. Daarvoor mist het testosteron en is Owen Wilson een niet al te gelukkige keuze. Het smakeloze en ongeduldige scenario draait alle spanning de nek om, zodat het als ontsnappingsthriller ook niet wil werken. Had nog best gekund, want die scherpschutter heeft de uitstraling van een koude klootzak.

De raketaanval is geen onaardige poging om cool voor de dag te komen en de eerste kogelinslagen zijn raak, maar daarna worden trucjes als de slow- en fastmotions snel vervelend. Om over de loeiende muziek maar te zwijgen. Hackman hoeft niet eens z'n best te doen voor dit waardeloze rolletje. Al met al houdt het op bij een loos heldenverhaaltje met een nogal potsierlijk slotakkoord.

avatar van VincentL
Behind Enemy Lines

Een alom bekende film. Na de zware kost van vanochtend, Million Dollar Baby was ik even toe aan een iets minder belastende film. Even een film waarin lekker geschoten zal worden. Een film die je makkelijk kunt volgen, met humor en actie. Deze film leek mij wel aan dat recept te voldoen. En ik moet toegeven: het was niet te taai, het was wat knallen. Alleen de humor ontbrak een beetje.

Gelukkig zou je denken. Het verhaal is zeer simpel. Misschien wel iets te simpel. Een navigator beland in zijn eentje in een broeinest van onrust tijden de oorlog in het voormalig Joegoslavië. Er is een pril vredesverdrag gesloten en voor meerdere partijen is deze navigator een doorn in het oog. Het kwam misschien door de film van vanochtend, maar ik vond het psychologische aspect in deze film best boeiend. Uiteindelijk probeert de regisseur met wat actie dat niveau weer wat omlaag te brengen en dat lukt aardig. Uiteindelijk worden er weer een paar clichés uit een blik gemodificeerd Hollywood getrokken om het nog aantrekkelijker te maken. Ik hoop dat de sarcasme goed overkomt. Ook het einde komt weer uit het blikje van Hollywood. Niets nieuws aan te beleven.

Het acteren viel af en toe zwaar. De enige die ik goed vond spelen was Gene Hackman. Hij was de enige die de emotionele strijd in zichzelf goed wist weer te geven. Ik vond dat hij de enige was die overtuigd van zijn zaak speelde, op alle momenten in de film. Af en toe vond ik Joaquim de Almeida zich er ook nog leuk in mengen. Als ze met zijn tweeën op het witte doek stonden zag je mooi het psychologische spel tussen die twee.
Owen Wilson was geen enkel moment overtuigend. Hij kwam continu over alsof hij al wist hoe het zou eindigen, net als wij eigenlijk. Geen enkel moment zag je wanhoop of iets dergelijks. Erg jammer. Hij had in films als Shanghai Noon etc best wat krediet opgebouwd.

Het camerawerk was niet van de lucht. Zo ontzettend ergerlijk! Trillende beelden en heen en weer schietende camera's; misschien valt dit onder het kopje dynamisch filmwerk maar het was op sommige momenten niet te volgen. Als Wilson zijn schietstoel opnieuw aanzet trilt de camera zo erg dat ik niet eens kon zien wat er mis ging toen hij "shit" zijn!! Ook de actiescènes waren zo chaotisch weergegeven dat je niet een reëel gevoel kreeg, maar waar je nou eigenlijk naar zat te kijken! De film verliest op zoveel aspecten punten. Jammer.

Wat moet ik deze film nu voor cijfer geven? Hij duurde maar 106 minuten. Niet heel lang. Een echte marteling was het ook niet, maar hij was ook verre van goed. Omdat de film gewoon wegkeek, maar hij onder het niveau van gewoon zat, krijgt hij een krappe voldoende. Daar blijft het echter ook bij.

Als je de film niet gezien hebt, heb je niets gemist.

avatar van Gang_Star
Toch een kleine verhoging in mijn score, in vergelijking met het 2e deel (axis of evil) is dit wel een topper. Owen Wilson doet het vrij goed (vooral als je bedenkt dat ik alleen maar komedie en een matig klein bijrolletje in Anaconda van hem ken) in deze actiefilm. Natuurlijk is het gewoon niet meer dan een no-brainer, want het verhaal wat eigenlijk niet al te sterk is, is geheel onrealistisch maar toch zeer spannend uitgewerkt. Buiten dat stelt de actie gelukkig ook niet teleur.

avatar van Roderix
Goeie actiefilm, en hoe realistisch je dit zou moeten zien valt te betwijfelen.

En inderdaad verwacht je in dit soort films duidelijk niet Owen Wilson, maar hij doet het niet slecht moet ik zeggen.

Ik zie deze film voor de 2e keer, en blijf hem dus toch spannend vinden.

Best de moeite waard om te kijken.

avatar van -LvB-
Weer een avondje heerlijk amerikaans clichematige troep, de quasi moelijke blikken waren ook weer niet van de lucht.
1.5* voor paar aardige actiescenes

avatar van coendpl
Drama.

Wilson is echt een slechte keuze voor deze film.
Verder onrealistisch en pro Amerikaans waarbij de eindscene het dieptepunt is zonder Amerikaanse slachtoffers.
1,5* voor de mooie beelden en een aantal actiemomenten.

Geheel in stijl, maar wel verdomd opzichtig, waren de Amerikanen de grote helden in dit patriottische, explosieve en idiote verhaal waarin een bij toeval ontdekt massagraf in voormalig Joegoslavië een centrale rol speelde. De rol van goed en kwaad werd dan ook duidelijk (en clichématig) verdeeld. Soms leek het op een langgerekte maar slecht gecamoufleerde wervingsspot voor de Amerikaanse strijdkrachten. Door de uitstekend bewerkte en adembenemende actiescènes vergat ik als kijker bedenkelijk snel waar het eigenlijk om ging.

avatar van Left4Dead
Wie in godsnaam heeft Wilson voor deze rol gecast?, ontslaan die gast en op het vliegtuig naar de Noordpool -of om mijn part de Zuidpool- zetten samen met Wilson.
Dat eruit gegooid hebbende ben ik de helft van mijn frustratie over deze film kwijt. De rest van mijn frustraties werden getriggerd door het hoog Amerikaanse promotiegehalte, het is een commercial geworden van/voor Uncle Sam.

Mooie beelden met zeer slechte beelden wisselen elkaar in het begin af tijdens de vlucht waarin men neergehaald wordt. De piloten belanden op vijandig terrein maar hebben ogenschijnlijk de tijd van hun leven, tja lekker geloofwaardig hoor... De scriptschrijver heeft waarschijnlijk net als mij geen ervaring in zulke omstandigheden want er moeten toch protocollen zijn waarin beschreven staat dat je als de bliksem jezelf in veiligheid moet brengen. Gelukkig is de vijand belachelijk dom in deze film en heeft totaal geen oorlogservaring waardoor piloot Burnett uit de handen kan blijven van de vijand.

Ik krijg met Hackman erbij meteen een déjà vu met de naam Bat 21 op de golftermen na. Ook hier wordt de piloot naar veiligheid geloodst maar er loert constant gevaar. Een geharde sniper zit achter hem aan en daarnaast zit er een bataljon hem op de hielen. In principe zou dat aardig spanning kunnen leveren maar hier wil dat maar niet lukken omdat je niet kunt inleven in de problemen van de piloot. Wilson mist totale overtuiging in emoties als ontreddering en bijvoorbeeld kwaadheid. Daardoor is de ruggengraad doorgesneden en is de film volledig lam gelegd, er blijft een slappe hap beelden over die ons zielloos een rondritje wouden van Bosnië-Herzegovina trakteert.

Het enige wat nog floreert is het acteerwerk van Hackman die deze rol eerder heeft vertolkt en het nu ook weer fantastisch doet. Hij is alles wat Wilson niet is, een ras acteur en red nog iets van deze prent. Het dansje in het mijnenveld was gewoon heerlijk, ik zou meteen een staatslot kopen, meedoen aan de postcodeloterij en honderd bingokaarten kopen. Nee weer zit de film er compleet naast wat eigenlijk gewoon irritatie opwekt.

Toch zie je de zon soms even door de wolken, er zijn momenten dat de cameraman het gewoon goed doet en mooie beelden levert. Naast het fantastische acteerwerk van Hackman is daar Joaquim de Almeida, een man die ik graag mag zien en hier ook weer prima zijn rol neer zet. Maar dat zijn dan ook wel alle positieve punten. Het per ongeluk in een massagraf vallen .............tja ik zal maar niks meer zeggen behalve dat het gewoon lekker stond in het script. "Weer een ongelukkig moment!" schoot er door mijn hoofd.

Eerder had ik -tot mijn verbazing nu- deze film met 3** beloont. Nu gaat er een volle punt af, ik kan me echt niet bedenken waarom deze film meer verdient. Het verhaal is slap en de casting met Wilson zo slecht als het werk dat bankiers de afgelopen 10 jaar hebben laten zien. Daarnaast kon ik totaal niet met de soundtrack uit de voeten en waren de beelden soms pijnlijk voor mijn ogen. Helaas, script en regie bakken er gewoon ook niks van waardoor ik voor mijzelf de 2** verantwoord acht.

Het einde van de film............hilarisch slecht, ben bijna uit mijn broek gescheurd door het lachen.

avatar van leatherhead
Het meeste is boven mij en eigenlijk verspreid door het hele topic al gezegd, dus een recensie vuil maken aan deze film lijkt me vrij overbodig. Walgelijke propaganda voor het Amerikaanse leger is wat mij betreft de beste omschrijving. Dat dit gemiddeld nog boven de 3,00 uitkomt is echt ongelooflijk.

avatar van Piratje
Vrij spannende oorlogsfilm rond het vinden van een massagraf van eigen burgers in Bosnië-Herzegovina.
Het verhaal op zich is eenvoudig en natuurmooi. Achtervolgen, misverstanden en schieten.
Dat mijn score slechts 3,5 punten is wil gewoon zeggen dat de Amerikanen weer de bloemetjes op hun hoed willen steken met deze beelden. Dus een storende propagandafilm in een richting. En voor een reclamespot van 106 minuten lijkt me dit er ver over.

avatar van Eraser2
Owen Wilson is iemand die wat mij betreft in acteerland weinig te zoeken heeft. Ook deze voor hem sporadische actierol doet mijn teentjes zo af en toe krommen. Het is dan ook te danken aan de best wel gave actie scenes en het behoorlijk sfeervolle uiterlijk dat deze film voor mij van een erg laag cijfer afhoudt. Ik vind het overigens erg zonde dat Gene Hackman, die vooral in de jaren 70 prachtige rollen heeft gespeeld, in deze periode van zijn carrière zulke nietszeggende rollen, die door iedere willekeurige sikkeneurige man gespeeld hadden kunnen worden, aannam.

Toch nog wel vermaakt.

avatar van Ghislain Lambert
Owen Wilson in deze rol kan echt niet.
Verder is het verhaal veel te voorspelbaar en onrealistisch. Over die oorlog moet toch een veel aangrijpendere film gemaakt kunnen worden

Deze film scoort tot nu toe een 3.1, en dat lijkt me een prima score. Niet denderend of episch,maar zeer zeker spannene en visueel aantrekkelijk,. Acteerprestaties zijn in orde en ondanks het ongeloofwaardige einde toch een mooie, spannend plot.

avatar van martijn011
Vroeger kon ik films als deze nog wel pruimen, maar tegenwoordig erger ik me meer dan me lief is. Ook deze film, die vroeger altijd als prima actiefilm te boek stond, kon me absoluut niet bekoren en ik was blij toen de aftiteling verscheen.

Owen Wilson kan misschien leuk in komedies voor de dag komen, als actieheld is hij totaal ongeschikt. Ongeloofwaardige rol. Ook de rest was maar matig op dreef.
Aangezien het verhaal ook niet veel voorstelde kan ik niet anders dan een behoorlijke verlaging geven en ben ik naar mijn mening nog mild met 2 sterren.

avatar van W.V.
Het verhaal is niet nieuw natuurlijk, alleen het scenario, gesitueeerd in voormalig Joegoslavie, piloten die van hun opdracht afwijken en opnames maken van iets dat wereldschokkend is, had wel alles in zich om een goede film te maken. Echter een gemiste kans. Dat komt voornamelijk door de rol van Owen Wilson. als er ooit iemand is gemiscast dan is het Wilson wel voor deze rol. Voor de rest was de film nog wel te pruimen, maar gaat jammer genoeg niet dieper op de situatie in die aanleiding is tot het neerschieten. Hackman had al vaker met dit bijltje gehakt en dat was te merken, beetje routine matige rol van hem. De opnames zijn wel mooi om naar te kijken, maar het red de film niet.
2 is wel het uiterste

avatar van Capablanca
Best wel een aardige actiefilm, maar het verstand moet wel heel erg op nul. Met als dieptepunt de kapitein van een vliegdekschip die zelf aan de reddingsactie meedoet! En ik maar denken dat daar een jarenlange commandotraining voor nodig was.

avatar van des1
Prima film... en verhaal. Vooral de realistische vliegscene met de twee SAM raketten die de F18 op de staart zitten is spectaculair. Spannend vervolg, dat zelfs de barbarij en "WtF are we doing here?" aan de orde wil stellen. Eind is wel erg de klassieke cavalry die op tijd voor uitkomst zorgt. Mag de pret niet drukken. Wilson prima, Gene Hackman vintage goed.

avatar van ambrosini
Goeie film..

wel veel rambo acties maar goed dat hoort erbij

avatar van knusse stoel
Een niet al te gek gemaakte oorlogsfilm over verschillende verzetsstrijders en legers in de regio die men vroeger Joegoslavië noemde, helaas meenden ze allemaal gelijk aan hun kant te hebben. En het westen zorgde daar ook wel voor, stiekem wapens leveren voor de dollar.
Het is trouwens ook redelijk realistisch gemaakt, daarop valt niet af te dingen. Liefhebbers van oorlogsfilms van die periode zitten met "Behind enemy lines" in de goede zaal. Een ruime 7 voor deze film!

avatar van Kondoro0614
Ik was al weer enige tijd benieuwd naar de ‘Behing Enemy Lines’ trilogie waarvan ik zeker weet dat de geplaatste vier en een halve ster op het derde deel niet van goeie orde is, dus dan kijk ik de hele reeks maar weer eens opniew, dit stond toch al in de planning omdat ik ze nog eens moest herzien voor mijn doel, en aangezien ik zin had in een actie film leek me deze serie toch wel verdomde leuk. Echter heb ik hem wel in twee keer moeten kijken aangezien ik snipt verkouden ben geworden en erg moe was die avond om hem af te kijken, al zou dat denk ik geen verschil hebben gemaakt in de ‘goedheid’ van deze film.

Toch wist ‘Behind Enemy Lines’ mij nergens te overtuigen en ik houd het even wat korter want van wege ziekte heb ik even deze mening links laten liggen voor zoverre ik dat kan, aangezien ik er simpel weg geen puf en tijd voor had.

De film bevat een redelijk verhaal. We volgen twee mannen die op verkenning zijn met hun straaljager waarna foto’s maken op plekken wat een verboden gebied is voor de Amerikanen. De twee worden uit de lucht geschoten door wat rebellen en daarna worden ze achtervolgt om vermoord te worden.

De stukken van de genocide vond ik overigens wel erg gaaf gebracht en gemaakt. Daarnaast was de actie wat over – de – top waar Wilson niet geraakt kon worden, en alles was best cliché. Laten we het er bij houden dat de CGI gewoon slecht was, want om daar in te duiken zijn we nog wel even bezig want man ó man wat was dit slecht afgewerkt!

Owen Wilson vond ik niet bepaald een persoon die geschikt was voor deze rol, en na zijn zelfmoordpogingen kijk ik toch wel erg raar tegen deze man op. Al om al, redelijke actie film met een zeer korte mening, dat moest wel even want ik heb deze film van de week al gezien.

avatar van macrobody
Uit vrij gegeven documentatie blijkt ook deze film, net als een stuk of 800 andere films, totaal gescreend is door de CIA, afdeling filmpropaganda. Dat is wel weer te zien ook. De Amerikanen de good guys, de rest de bad guys. Ik denk dat ik op het punt ben gekomen dat die Amerikaanse propaganda echt mijn strot uitkomt. Ook omdat ze het niet alleen in de film industrie hebben geperfectioneerd maar ook buiten de fictieve wereld. Bah, bah, bah.

avatar van Lovelyboy
Absolute kutfilm. Owen Wilson kan gewoon niet acteren, nu kan ik die kop toch al amper aanzien en serieus nemen, en dan die eindscene. Totaal ongeloofwaardig, en bij onderzoek blijkt de film 'losjes' gebaseerd op ware gebeurtenissen. Blegh...matige overdreven shit. Ben niet zo snel heel erg negatief maar als ik dan hoor dat mensen dit zo'n 'geweldige' film vinden, mogelijk een van de besten die ze kennen....najah...