K-19: The Widowmaker (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Canada
Drama / Historisch

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Harrison Ford, Liam Neeson en Joss Ackland

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de eerste Russische nucleaire onderzeeër, die met pech kreeg te kampen op zijn eerste reis naar de Noord-Atlantische zee in 1961. De crew, geleid door de stugge kapitein Zateyev, raakt betrokken in een race tegen de klok om een ontploffing te voorkomen die niet alleen de crew zou doden, maar ook een wereldoorlog tot gevolg zou kunnen hebben.

avatar van des1
Dat moet een record zijn: dat Harrison Ford gelijktijdig op SBS6, RTL7 en Veronica is te zien, over drie films.

des1 schreef:

Oh dat wist ik niet! Welke waren dat?

avatar van des1
Donnie Vallermee schreef:

Oh dat wist ik niet! Welke waren dat?

Last Crusade, Widowmaker, Fugitive.

des1 schreef:

Last Crusade, Widowmaker, Fugitive.

Thanks

avatar van Lovelyboy

Dat wordt niet weergegeven en dat is jammer.

De eerste was binnen een week dood stond op Wiki. Het zou allemaal een beetje gedramatiseerd kunnen zijn met een fictief karakter en een wachtende vrouw. De naam is in ieder geval wel anders.

avatar van Lovelyboy
K-19: The widowmaker.

Toen de film uitkwam in 2002 met een grote gretigheid de film tot me genomen en om wat voor reden dan ook werden mijn verwachtingen niet bepaald ingevuld.

Nu zoveel jaar later weer eens herzien en ik kan me eigenlijk niet zo goed meer voorstellen waarom hij toen tegen viel. Ik weet wel dat het incident met de Koersk nog vers in het geheugen lag en ik daar een heel goed boek over had.

Terug naar de film. Ik denk dat de film toch niet ver buiten de werkelijkheid staat en een behoorlijke beeld geeft over de instelling van de Russen in die tijd, hoe ze met materiaal omgingen en met mensen. Iedere vorm van tegenspraak werd als sabotage gezien. Neeson beweegt zich in die zin in het begin al op glad ijs, terwijl Ford juist de model-Rus speelt die niet zeurt, discussieert, of twijfelt wat Moskou wil, maar liever kansloos voor het glorierijke Moedertje Rusland verzuipt dan openlijk twijfel te uiten. Dat was de gemiddelde instelling. Daarnaast waren de Russen niet bepaald van duur materiaal en al helemaal niet van het uitgebreid testen. Er werd iets bedacht, met kinderziektes en al geïnstalleerd, en sterkte ermee. Ook typisch Rusland. Verder wordt vooral ook het eerder genoemde sfeertje van niet zeuren maar doen anders ga je naar de Goelag wel aardig goed geraakt. Geen godsdienstige symbolen bijvoorbeeld ook behalve de partijleider of het Icoon.

Verder ziet de film er best wel goed uit. Aardig sfeertje, natuurlijk niet zo beklemmend als Das Boot maar dat is natuurlijk next level shit. Er is ook veel oog voor kloppende details, zoals de doop die mislukt, tien dode arbeiders op de werf alleen al, en iemand laat halverwege de naam Hiroshima vallen, toevallig genoeg werd dat de nieuwe bijnaam na her ingebruikname. Besmette compartimenten werden trouwens afgezonken in de Karazee, een plek waar de Russen héél veel nucleaire afval gedumpt hebben.

Wat niet helemaal vlot is de wisselwerking tussen Neeson en Ford. Op de een of andere manier had daar meer uit te halen geweest, nu is er het verschil qua karakter en de onenigheid maar voor echt vuurwerk zorgt dit niet.

Wat rest is toch een prima redelijk historische correct film over een incident wat bijna het einde van de wereld had kunnen inluiden. Geen top, als Neeson en Ford iets meer aan elkaar gewaagd geweest waren had dit meer geweest, maar toch een meer dan prima film die eigenlijk iets te lag beoordeeld wordt.

avatar van JanLo

Dat wordt niet weergegeven en dat is jammer.
Goede film mag ook hoor, in plaats van Good Movie!

Beste onderzee-er film die er is !

avatar van MarcellaLibra
Hij viel me zeker niet tegen, ik vind zelf The Hunt For The Red October beter maar heb me ook met deze uitstekend vermaakt. Duurde wel even voor hij op gang kwam vond ik, maar zat er daarna goed in.
Goed geacteerd ook en erg goed het beklemmende gevoel weergegeven.

avatar van knusse stoel
Rubberducky schreef:
Beste onderzee-er film die er is !

Hierover zijn de meningen verdeeld, persoonlijk vond ik Das Boot (1981), die door de kijker(s) met een 8,4 (IMDb (8,4 / 211376)) wordt gewaardeerd de beste onderzeeër-film tot heden toe.
Maar deze film over "The widowmaker" (de boot heeft al aardig wat doden 'op haar geweten' voordat zij te water wordt gelaten) is inderdaad een prima film waarbij het regelmatig tot grote spanning komt.
Het gruwelijke is dat dit verhaal zich werkelijk heeft afgespeeld in de Russische geschiedenis met veel geheimhouding in die periode. Je ziet de paranoia naar de andere zijde toe heel duidelijk als de K-19 met haar bemanning in grote problemen komt en er knopen door gehakt moeten worden. De paranoia bij de vervangende kapitein (Harrison Ford) is gewoonweg handenwringend als je ziet dat hij zonder problemen de gehele bemanning de dood in wil jagen, als de Amerikanen maar niet het neusje van de zalm van de Russen in handen krijgen! Zeer waarschijnlijk was men aan de Amerikaanse zijde even paranoia!
Een van de betere duikbootfilms die er gemaakt zijn volgens mij.
Mijn waardering; een 7,5