K-19: The Widowmaker (2002)

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten / Canada
Drama / Thriller

geregisseerd door Kathryn Bigelow
met Harrison Ford, Liam Neeson en Joss Ackland

De film vertelt het waargebeurde verhaal van de eerste Russische nucleaire onderzeeër, die met pech kreeg te kampen op zijn eerste reis naar de Noord-Atlantische zee in 1961. De crew, geleid door de stugge kapitein Zateyev, raakt betrokken in een race tegen de klok om een ontploffing te voorkomen die niet alleen de crew zou doden, maar ook een wereldoorlog tot gevolg zou kunnen hebben.

avatar van Drs. DAJA
Verhaaltechnisch doet de film het in mijn ogen goed. Mooie afwisseling in de spanningsbogen waardoor de film constant vermakelijk blijft. Wat erg jammer is, is dat we te maken hebben met een over-amerikaanse productie, waarbij de makers niets van Russen begrijpen. Dit doet af aan de kracht en de geloofwaardigheid van de film. Hij blijft vermakelijk, maar er zat veel meer potentie in.

ArthurDEZUTTER
het verhaal is vooral in het begin saai, maar op het einde vind ik het wel mooi worden. dat het wetenschappelijk niet kan... ja, das dichterlijke vrijheid volgens mij. vooral harrison ford speelt heel goed(zoals altijd vind ik)

avatar van briek
Geen topfilm maar toch een behoorlijk drama, de acteerprestaties zijn goed, niets anders verwacht van deze acteurs. De film is soms wat saai, maar wist mij toch blijven te boeien. Deze film valt zeker niet af te raden.

avatar van Bibelonseberg
IK vond het een goede film. De problematiek en de geestvernauwende sfeer van de Sowjet Unie gedurende de jaren 60-70 komt hiermee (ten dele) aan het licht. Ook de armoeiige wijze waarop deze schepen werden uitgerust en bevoorraad. Wat in de Sub gebeurde kan je niet vergelijken met andere onderzeeer films. Ieder z'n eigen verhaal zou ik zeggen. Okee in het begin is het wel een beetje vreemd om Harrison Ford als kameraad kapitein te zien, echter hij speelt de rol zo goed dat deze onwerkelijkheid snel vergeten wordt. Ik heb met spanning naar deze -toch al weer wat gedateerde- film zitten kijken en heeft me van A tot Z geboeid.

avatar van Malli
Film die bij zijn release nogal lauw werd onthaald, maar ik was aangenaam verrast. OK, het Russische accent (of wat daarvoor door moest gaan) van de Amerikaanse acteurs is ronduit beroerd en zeker op het einde wordt het misschien iets te melig (ik zal het maar toegeven: ik hou wel van een lichte dosis meligheid ), maar er zitten enkele scènes in die je stevig bij je kloten pakken en daardoor de film naar een hoger niveau tillen (het gedeelte net vóór en tijdens de reparatie in de kernreactor is wat mij betreft een brok sterke cinema).

Met dit concept had men naar mijn idee meer kunnen doen: 2.50 (2.70)
Deze prent barst van de goede bedoelingen, maar het komt er eigenlijk geen moment uit. Het eerste gegeven dat meteen knaagt is het feit dat er engels wordt gesproken. Het predikant klassefilm is dan al direct naar het rijk der fabelen verwezen en naarmate de prent vordert zou het er zeker niet beter op worden. Hoewel het plot redelijk wordt opgebouwd, mist de echte kracht om specifieke situaties te laten ontplooien voortdurend en helpt het Patriottische slotakkoord ook al niet echt mee. De cast is daarentegen redelijk, met name Neeson zet een meer dan respectabele rol neer en ook Ford weet zijn personage naarmate de film vordert redelijk overtuigend neer te zetten. Helaas mist er diepgang achter hun personages, waardoor de confrontatie tussen beide uitermate slap uit de verf komt. Cinematografisch doet Kathryn Bigelow haar ding met enkele aardige scenes, maar er had tegelijkertijd zoveel meer in kunnen zitten.

avatar van mnrk
Een best indrukwekkende film die goed laat zien hoe het er vroeger aan boord uitzag. En natuurlijk wat de "Koude oorlog" wel allemaal niet deed met de mensen.

De film was mooi gefilmd met een paar ijzersterke scene's erin verwerkt.

Ook zijn de acteurs (Harrison Ford en Liam Neeson) erg goed, en dit komt de hele film zeker ten goede.
Wel alleen moeten ze eens stoppen met het praten van Engels met een Russische tongval.

avatar van sofripa
Met het feit dat deze film flopte ($100 miljoen maken, $ 65 miljoen opbrengst), de matige recensies en niet een overmatig hoog moviemetercijfer de film toch maar opgezet.

Daar heb ik geen spijt van gehad. Het verhaal was indrukwekkend. Het nucleaire ongeluk met de onderzeeer, en vooral wat de bemanning daar tegen heeft gedaan, is van dusdanig niveau dat ik behoorlijk op mijn stoel heb zitten draaien. Wat verder helpt is het acteren van Ford. Ben, op de Indy-reeks na, zeker geen fan van hem maar hier zet hij een sterke en afgewogen rol neer.

Aan te bevelen, zeker als je 'houdt' van de koude oorlog. 3,5 sterren

avatar van Picker
Ben het redelijk met bovenstaand eens. Film nu meerdere keren gezien en nog steeds maakt het indruk en dan inderdaad met name het werk van de bemanning.
Misschien over 20 jaar een soortgelijke film over japan?

Ik had de film ooit al eens gezien. Ik vind het toch een heel goede film. Het blijft toch een aangrijpend verhaal. Goede acteurs en goed geacteerd. Alleen het engels is mss een in punt. Maar dat stoorde mijn niet zo erg.

Goed gemaakte onderzeeboot-thriller over een Russische boot die een test-reis maakt en een bijna nucleaire ramp veroorzaakt. De hiërarchie en de besluitvorming van de nieuwe kapitein zorgen voor de spanning. De film ziet er goed uit en is ook onderhoudend (op een wat te lang einde na). Harrison Ford en Liam Neeson zijn goed gecast, maar het blijft uiteraard jammer dat iedereen Engels spreekt in een film die over de Russen gaat.

avatar van Humphrey
Dat is stilaan een klassieker aan het worden. Fijne film, prima acteerprestaties. Best te genieten. 3,5*.

Prima thriller met een zeer goede cast.
De film doet me in meerdere opzichten terugdenken aan 'Das Boot', ook hier heb je dezelfde beklemmende sfeer.
Deze film is trouwens van Kathryn Bigelow, die later de Oscar zou binnenhalen met een gelijkwaardige thriller, 'The Hurt Locker'.
Deze kan ik alvast aanbevelen net als haar Oscarwinnaar.

avatar van Spetie
Aardige duikbotenfilm, die nergens echt heel goed is, maar ook nergens verveelt, waardoor de ruim twee uur dat de film duurt, uiteindelijk redelijk vlot voorbij zijn.

Kathryn Bigelow is degelijke regisseuse, die hier probeert een stukje Russische geschiedenis te verfilmen op een zo waarheidsgetrouw mogelijke manier. Jammer alleen dat de Russen door Amerikanen gespeelt worden, dat maakt het in mijn ogen dan allemaal weer net een stukje minder echt.

Het acteerwerk is niet slecht. Ford speelt naar behoren, maar zet verder niet echt een memorabele personage neer. Neeson is iets beter en de strijd tussen beiden is wel leuk om te volgen. Natuurlijk groeien de twee in de loop van de film naar elkaar toe. Zo’n duikboot blijft altijd iets claustrofobisch hebben, en ook in deze film komt dat weer goed naar voren. Het verhaal is niet heel bijzonder, terwijl de muziek van de film wel aangenaam is.

Al met al zeker geen slechte film, bij vlagen best boeiend maar in het genre zeker niet de beste duikbotenfilm.

avatar van martijn011
Mooie film over een verhaal dat echt heeft plaatsgevonden ten tijde van de Koude Oorlog. Film komt zeer realistisch over, mede omdat de regisseuse het echte verhaal nauwgezet gevolgd heeft. Heb naast de film de extra's ook gezien en daarin wordt mooi weergegeven hoe de film gemaakt is. Ook het oog voor detail is niet achtergebleven, de inrichting van de boot uit de film komt nader overeen met de echte K-19.

Neeson en Ford hadden naar mijn mening een beetje een stroef begin maar naarmate de film vorderde kwamen ze steeds beter op dreef. In tegenstelling tot vele anderen vond ik deze twee wel goed gecast als Russen, vooral omdat hun gezicht behoorlijk Russisch oogt. Dat het twee Amerikanen zijn doet me dan niet heel veel, ook omdat de figuranten allemaal Amerikaans spreken.

Het camerawerk, extra lastig in een claustrofobische omgeving, ziet er verzorgd uit en er zitten in de film een aantal sterke scenes.
Tegenvaller was het matige special effect toen de boot het ijs brak. Heb gezien in de extra's hoe ze zoiets filmen, maar de uitwerking ervan leek nergens op. Gelukkig heb ik het hier maar over een tiental seconden zodat ik me niet lang hoefde te ergeren.
Bigelow heeft met deze 'K-19' een zeer geloofwaardige en een goede film neergezet die naar mijn mening te veel onderschat wordt!

avatar van Flykie
Ik ben niet zo geinteresseerd in waargebeurde verhalen, maar deze heeft mij toch wel weten te raken. Liam Neeson en Harrison Ford waren goed bezig samen.

3,5 *

Clichématige film die met name de tweede helft zwaar teleurstelde. Het lijkt als het orginele uitgangspunt, wat prima is, op een gegeven moment is los gelaten en er een laffe middle of the road film voor in de plaats is gekomen. Verder acteert Ford routinematig, Neeson speelt wel aardig maar kan de film niet redden.

Beste mensen,

Misschien zie ik spoken, maar ik zie op 1.01.11 uur van deze film iets wat ik niet begrijp. Ford staat met de verrekijker in de hand over zee te kijken, terwijl links van de boot (gerekend vanuit de vaarrichting) iets in beeld komt, wat niet van de boot zelf lijkt te zijn.Het lijkt er zelfs op dat het niet beweegt, terwijl de boot zelf wel beweegt. Dan denk ik: klopt dit wel? Is dit een foutje tijdens het filmen? Is dat wat ik zie deel van een schip, vaartuig of wat dan ook van waaraf de onderzeeër gefilmd wordt? Of is het een deel van een kade, van waaraf gefilmd wordt? Normaal gezien let ik daar niet zo op, maar nu komt zoiets voorbij en het wekt verwarring. Ik had de film opgenomen en heb hem op de computer bekeken. Shot stilgezet, een printscreen gemaakt en het een paar keer bekeken, zowel bewegend als stilstaand. Als iemand weet hoe het zit, mag hij/zij het zeggen. Alvast bedankt.

avatar van RuudC
Rampenfilms zijn eigenlijk alleen leuk wanneer het ook goed mis gaat. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk, maar wie zit er in godsnaam te wachten op een film waarin er eigenlijk te weinig gebeurt? Niets ten nadele van de bemanning van het schip. Ik weet ook best dat dit gebaseerd is op een waargebeurd verhaal en het mag natuurlijk wel verteld worden. Hier valt alleen geen lol uit te halen. Leuke rol van Harrison Ford en Liam Neeson. Ook dat Russische accent, maar de film zelf is gewoon te saai. Het begin waarin nog een aantal drills zijn, is het vermakelijkste. De tweede helft is ronduit teleurstellend. Beter had Kathryn Bigelow K-19 Widowmaker kunnen inspireren door in plaats van baseren op het originele verhaal. Nu voelt het gewoon aan als een laf plotje dat geen kant durft op te gaan.

avatar van DragQueen
Aardige Film, die verhaaltechnisch goed in elkaar steekt, maar bij vlagen wat langdradig aan kan voelen. Verder is er een prima cast aanwezig met Harrison Ford en Liam Neeson. 2,5 Ster.

avatar van Beertje45
Spannend! Aardige cast met mijn favoriete acteur Liam Neeson en Harrison Ford. De scene's tijdens het laatste half uur zijn het sterkst en zwaar dramatisch geladen. Een aanrader!

Vraag mij af waarom die film gemiddeld onder de 3* ligt..

avatar van AlineLawine
Met stijgende verbazing heb ik een deel van de reacties hier gelezen. Een saaie film? Teveel gepraat? Ik probeer uit alle macht om me scènes te herinneren die saai waren of waarin er teveel werd gepraat, maar kan werkelijk niks bedenken. Ik heb juist voor het eerst in lange tijden weer met de stress in mijn keel naar een film zitten kijken: vooral na de eerste problemen met de kernreactor, en wanneer daarna het laswerk weer kapot gaat en er tegelijkertijd brand uitbreekt in de torpedoruimte; als dat niet spanning genoeg is voor één film, dan weet ik het ook niet meer. Vooral de scène waarin ze in tweetallen de reactorruimte in moeten vond ik bijzonder indrukwekkend.

Goed, het kan storend zijn dat iedereen Engels praat, maar me dunkt dat hier niet erg veel aan veranderd kan worden. Ja, met Russische acteurs werken misschien. Persoonlijk vond ik in collega-duikbootfilm The Hunt for Red October het bijzonder irritant dat Neill en Connery in de beginscènes Russisch met een Amerikaans accent spreken; doe dan gewoon Engels. Wanneer je eenmaal over de constatering heen bent dat het in feite Russen zijn die Russisch zouden moeten spreken, zie ik niet in waarom dit je kijkplezier nog verder in de weg zou moeten staan.

Enige nadeel aan deze film vind ik de onvermijdelijke patriottistische toespraken tegen het einde van de film. Dat had er wat mij betreft niet zo dik bovenop hoeven liggen. Maar afgezien daarvan, vond ik dit een bijzonder indrukwekkende film; niet alleen wegens de strijd van de bemanning van de K-19, maar ook om de realisatie van wat de wereldomvattende, catastrofale gevolgen hadden kunnen zijn van het hele gebeuren.

avatar van Whunter
Nog nooit heb ik Harrison Ford zo gehaat als nu. Wat een enorme eikel is ie in deze film. Het bloed kroop onder mijn nagels. Het betekent eigenlijk een compliment voor hem.
Geweldige acteur is mijn mening.
Het voelt als een waar gebeurd verhaal.
Liam Neeson scoort bij bij ook nooit een onvoldoende, maar mag er nu naast Ford een vette tien bijschrijven. Als je van Harrison Ford houdt dan, ken je deze film vast wel. Anders zou ik hem even gaan noteren.

Het verhaal is wat mij betreft te eenlijnig, je weet halverwege waar het naar toe gaat.
Toch blijft het net boeiend genoeg om hem uit te zien, en uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat dit toch weer een heerlijke film was. Mijn bed ga ik met een tevreden glimlach tegemoet.

avatar van olbo
Nogal mager verhaal. Geef mij maar Das Boot.

avatar van Geno
Prima genre-film (zo'n onderzeeboot heeft altijd iets bijzonders) om eens te zien. The Widowmaker raakt alle facetten waaraan een film zou moeten voldoen best aan. Goed camerawerk. Overtuigend geacteerd... door de gehele cast eigenlijk wel. Heerlijke 'onderzeeboot'-geluiden af en toe. Een verhaal dat mogelijk op waarheid berust.

Maar ja, dan die kwelende en aanzwellende muziek om momenten te benadrukken; ik vind het altijd een beetje een zwaktebod. Maar dat is iets persoonlijks.

Voor mij was het vooral een spannende film die maar niet spannend wilde worden, maar ondanks dat de moeite van het kijken waard was...

voor een keertje dan, want beklijven zal 't niet...

Een verdiende 3*

avatar van Insignificance
Hopeloos of alle fronten. Ford en Neeson die een film lang stroeve Russen neerzetten en ook zo praten. Het is meteen duidelijk wie welke rol voor zich op gaat eisen en uiteraard staan beide heren voor het overgrote deel met elkaar te kibbelen. Kijk ze boos naar elkaar kijken. Oei! Het is niet serieus te nemen. De rest van de crew is volstrekt inwisselbaar, eigenlijk de enige keer dat er iets toe doet is wanneer de reactor opwarmt. Elke vorm van spanning wordt acuut de nek omgedraaid door een alsmaar tetterende bombastische score. Een wel heel enthousiast orkest, zoals Bigelow wel heel opzichtig op het gemoed staat te beuken en nog eens extra aanzet in de epiloog. Forse misser van haar kant.

avatar van Geno
Inderdaad.... beklijven deed 't niet... punt eraf... 2 *

Laat Harrison Ford maar in Zuid Amerika zitten of in de ruimte.
Onder het water is hij waardeloos

avatar van MRDammann
Het grote manco van deze film is het missen van enige humor. Ik vind het namelijk tamelijk hilarisch dat Ford en Neeson twee Russen spelen die Amerikaans spreken. Echter wordt dit met zo'n ernst gebracht dat ik totaal geen binding kan krijgen met de personages. Filmtechnisch zit het wel snor, wat we wel kunnen verwachten van Bigelow. Ze is een meester in spanningsopbouw en dat laat ze ook hier weer zien. Jammer dat dat ondergesneeuwd wordt door het concept dat je Russen door Amerikanen laat spelen.