De Hel van Tanger (2006)

België

geregisseerd door Frank van Mechelen
met Filip Peeters, Axel Daeseleire en Els Olaerts

Marcel Van Loock, een Antwerps buschauffeur, wordt in Marokko onterecht veroordeeld tot 5 jaar cel wegens vermeende drugssmokkel. In de meest erbarmelijke omstandigheden moet hij zien te overleven terwijl zijn familie in België hemel en aarde beweegt om hem vrij te krijgen.

avatar van eugeen
Na 2 jaar opnieuw deze film bekeken, en eerlijk: ik vond hem nu zelfs beter dan de eerste keer.
Daarom 'n verdienstelijke volle 5 van mij!
Filip Peeters is subliem net als Els Olaerts.
Een film waar je als Vlaming fier mag op zijn!

avatar van kobe bryant fan
Sterk gespeeld drama met een aangrijpend verhaal.

5Heroes-98
Buiten Loft, ook met Filip Peeters, is dit de beste vlaamse film ooit. Trots dat ik van Vlaanderen ben. Een erg aangrijpend verhaal, geen seconde wil je je ogen afwenden. Axel Daeseleire is ook een goede acteur maar in deze film was zijn personage niet interessant, jammer. Filip Peeters is bij de beste acteurs van Vlaanderen. Ik kan deze film zeker aanraden!

Sterk drama, één van de betere Vlaamse films naast De Zaak Alzheimer en Loft. Sterk acteerwerk van Filip Peeters!

respect, goeie film overtuigend spel

Weer een Vlaams toppertje !

Tarkus schreef:
Zeer goede Belgische film. Een waardige opvolger voor 'De Zaak Altzheimer'.
Filip Peeters en Axel Daeseleire zijn uitstekend in hun rol.
Maar vooral Filip Peeters verdiend lof, zoals hij zich heeft voorbereid op deze rol... 30 kg vermagerd, dat doe je niet zomaar. Peeters begint aardig op weg te gaan naar een Internationale carrière trouwens, hij wordt nu al veel gevraagd in Duitsland en Oostenrijk.
Ik verwacht nog veel van hem.
De film is gebaseerd op ware feiten trouwens en zeer overtuigend gebracht. De omstandigheden waarin de gevangenen moeten overleven in Marokko zijn echt een hel. Maar ook de trage gang van zaken hier in België, zelfs het compleet negeren van de gewone burger door regeringsfunctionarissen, wordt hier duidelijk aan de kaak gesteld. En het is inderdaad (helaas) maar al te waar wat men hier toont.
Kortom... Prima Belgische film !!!

Opnieuw bekeken, en blijft een indrukwekkende film.
Ondertussen heeft hoofdrolspeler Filip Peeters de voorspelling dat hem een grote carrière te wachten stond helemaal waar gemaakt en is een veel gevraagd acteur, zowel in België, Nederland als Duitsland.
Maar zijn talent was in deze film al zeer duidelijk !!!

avatar van j0enne
Oef. Wat een enorme tegenvaller, echt verschrikkelijk goedkoop gefilmd.

avatar van HALVE TAMME.
Boeiend, interessant, hoge spanningsfactor, zeer indrukwekkend verhaal & goed
gecaste acteurs die meer dan uitstekend acteerwerk afleveren. Zelf zal ik dan ook
totaal geen moeite hebben met diverse herzieningen.

De volle 5 sterren van mijn kant voor De Hel van Tanger (2006).

avatar van darkfoxxxxx
Geweldige film! Zeer indrukwekkend!

avatar van TornadoEF5
Niet slecht, maar het is een beetje jammer van de acteerprestaties die vrij standaard zijn. Peeters acteert goed, maar het thuisfront en de bijrollen worden eerder zwak gespeeld, wat afbreuk doet aan de film. De film leunt erg veel op het plot, iets te veel naar mijn mening. Er wordt weinig ademruimte gecreëerd en soms gaat het wel heel plots of wordt er wat van de hak op de tak gesprongen. Maar goed, ik ben blij dat ik hem wel eens gezien heb.

avatar van Fisico
Een Vlaamse film gebaseerd op waargebeurde feiten levert meestal een kwalitatieve combinatie af. Ook deze keer want De hel van Tanger is het schrijnende relaas van een Vlaamse trucker die onschuldig de cel wordt ingedraaid wegens drugssmokkel. De gevangenis lijkt me sowieso al geen pretje, maar een gevangenis van het type Tanger in een soortgelijk "regime" moet wel de hel zijn. Neem daarbij nog de (diplomatieke) bureaucratische papiermolen om nog maar te zwijgen van de hypocrisie en corruptie dat er welig heerst en je weet het wel dat je een vogel voor de kat bent.

Vooral de laatste beelden van de film blijven me daarom het meest bij. De zwaar emotioneel aangeslagen Marcel die thuiskomt. Niet über-sentimenteel, maar wel pakkend en de juiste snaar rakend. Maar ook fysisch heeft de cel op hem ingehakt. Sowieso een ijzersterke prestatie van Filip Peeters, zowat het beste wat ik al van hem gezien heb op het scherm. Jammer wel dat er te weinig aandacht was voor het personage van Axel Daeseleire. Ook Warre Borgmans is zoals steeds goed op dreef.

De film is voor het grootste deel opgenomen in het fort van Liezele, één van de forten van de verdedigingsgordel rond Antwerpen tijdens de Eerste Wereldoorlog. Uitstekende locatie om de grauwe en vochtige locatie te schetsen. Het geeft je onmiddellijk dat onbehaaglijke benepen gevoel van miserie en wanhoop. Op zich weinig vernieuwend in vergelijking met andere gevangenisfilms, maar op Vlaamse bodem vrij uniek en dat alleen al verdient lof.

Paranoid_Fish
Een degelijke Belgische film. Wel een beetje grof hoe Axel z'n lot wordt overgelaten (als ik me niet vergis).