De Indringer (2005)

België
Thriller

geregisseerd door Frank van Mechelen
met Koen De Bouw, Els Dottermans en Filip Peeters

Tom Vansant, een 40-jarige arts uit Brussel, is wanhopig op zoek naar een spoor van zijn dochter Louise, die 18 maanden geleden plotseling verdween. Tijdens zijn zoektocht komt hij een ander meisje tegen dat in de periode van Louise's verdwijning van huis is weggelopen. Hoewel het meisje weigert te praten, is Tom er van overtuigd dat zij meer weet over het lot van zijn dochter. Hij volgt het meisje naar de Ardennen en belandt in een onbekende en gevaarlijke omgeving waar niets is wat het lijkt.

avatar van Donkerwoud
Geen bijster origineel verhaal (vreemdeling moet mysterie ontrafelen in een gesloten dorpsgemeenschap) maar het is met een flinke dosis sfeer in beeld gebracht. Zo is de muziek een mooie toevoeging aan de heerlijk sfeervolle locaties die de film rijk is, wat dat betreft zitten ze in de Ardennen natuurlijk helemaal goed wat betreft natuurschoon. Ik had zelfs meerdere malen het gevoel dat ik naar een reclame voor het gebied zat te kijken. Koen de Bouw is uitstekend gecast als de hologige stakker die zwelgt in zijn verlies en obsessief mee wordt gesleurd in de raadsels. Helaas hangt het plot aan elkaar van krankzinnige toevalligheden en nogal geforceerde aanwijzingen voor de hoofdpersoon. Daarbij lag ik soms in een deuk om de wel erg hilarisch kromme dialogen. '' U heeft mij net een grote boodschap gedaan, nu ga ik er een kleine doen. '' 'Of,'' U voelt koud aan. ''U kouder'' '' ik hou van je'' De film is vermakelijk zolang het duurt maar het is wel zaak door de overduidelijke minpunten heen te kijken.

avatar van wendyvortex
Was een hele tijd bang dat misschien het Nederlands een te grote barriere zou zijn om een film te waarderen (ivm te hoge realiteits-factor), maar zie het tegendeel wordt maar weer eens bewezen.
Films moeten het wat mij betreft voornamelijk hebben van sfeer en dat is hier prima in orde.
Goed plot met de nodige twists, prima karakters en spannend.
Aangename Belgische verrassing maar weer eens.

avatar van 606
Sterke film, na Dossier K, De Hel van Tanger, De Zaak Alzheimer en Loft,
Ze weten wel hoe ze een prima thriller moeten maken met dito goede acteurs.
Verhaal was spannend en je kon jezelf goed inleven.

3,5 ster

Ik ben niet een echt een filmkijker van Vlaamse films, deze vind ik altijd wat minder. De film was goed. Verhaal was goed en ook duidelijk genoeg. alleen iets te langdradig. Acteurs waren goed.

avatar van DDT
DDT
Geen slechte film maar is wel jammer je hoort dat het vlaamse acteurs zijn die zogezegd walen spelen.....

Echt hoogstaand is het allemaal niet. Er wordt te weinig met de verschillende personages gedaan, telt de film te veel 'nutteloze' scenes en is het geheel ook niet echt heel geweldig aan elkaar gemonteerd. Daarnaast maakt het enorm hoge gehalte aan toevalligheden het plot er niet geloofwaardiger op, maar De Indringer valt net niet over het randje. De cast presteert daarentegen degelijk en oogt e.e.a. cinematografisch aardig tot goed. Al met al toch niet genoeg voor een voldoende.

Mooie film, waarvan het mysterie langzaam maar zeker steeds meer boeit. Omdat sommige plotwendingen erg verrassend zijn, verbaast het me dat het verhaal gebaseerd is op waargebeurde feiten. Het vlekkeloze Vlaams van de boswachter en andere bewoners van het Waalse dorpje blijft niettemin een beetje ongeloofwaardig, omdat dat voor geen meter klopt met mijn eigen ervaringen in de Ardennen.

Het camerawerk laat hier en daar wel wat te wensen over, maar dat wordt aardig gecompenseerd door het acteerwerk van Koen De Bouw, Filip Peeters en Maaike Neuville.

Al met al best spannend en intrigerend.

avatar van Movie-Addicted
Gewoon perfect Belgisch drama!

*3.5

avatar van Spetie
Leuke thriller van Belgische makelij.

Ik zie niet heel veel Vlaamse films, maar in degene die ik zag, speelde Koen De Bouw ook vaak mee. Dat deed hij altijd naar behoren, en ook hier speelt hij overtuigend als de wanhopige vader, die de waarheid zoekt over de verdwijning van zijn kind. Het scenario is ook niet onaardig, al moet ik wel zeggen dat er hier en daar een paar kleine ongeloofwaardigheden in voorkomen. Niet onoverkomelijk, maar het viel net als de wat mindere dialogen wel op.

De sfeer is in ieder geval wel sterk. Het is herfst in de Ardennen en dat draagt goed bij aan de sombere sfeer, die De Indringen vaak uitstraalt. Ook is het allemaal vrij lang mysterieus en onvoorspelbaar, waardoor de zoektocht lange tijd redelijk boeiend blijft. Jammer alleen dat het einde dan tegenvalt en er uiteindelijk weinig mysterie meer overblijft. Maar al met al zeker niet slecht dit, en behoorlijk vermakelijk.

avatar van JBass
Erg goede film! Goede sfeer, goed verhaal en erg goed geacteerd. Belgen maken erg goede films en series de laatste jaren moet ik zeggen.

avatar van Elineloves
Ik ben wel een fan van de Vlaamse cinema. Zie het toch altijd wel graag.

Koen acteert voortreffelijk, wat een charismatische en lekkere vent is dat toch. Axel Daeseleire is oud geworden joh! Wel leuk om hem weer eens te zien, hij was toch wel een van mijn favo's in Flikken.

De film duurde op sommige momenten te lang. Te trage stukken en ik had het gevoel dat het allemaal wel wat ingekort had kunnen worden, om het wat vlotter te maken. Bepaalde scènes voelden als overbodig en 'opvulling' aan waardoor het zich voortsleept en regelmatig inkakt.

De ontknoping van het verhaal was best wel boeiend, en inderdaad was het gedurende de film vrij onvoorspelbaar hoe de vork in de steel zat, maar ergens is het ook een beetje 'too much'.

Toch zeker een voldoende waard.

Een vakkundig gemaakte, intrigerende, onheilspellend sfeervolle, indringende en spannende thriller. De film heeft een mysterieuze en duistere lading, het thema is haast klassiek (rond kindermisbruik en het beest in de mens) en in het bijzonder werken de close-ups. Het scenario, met ingenieus bedachte plotwendingen, is wellicht uiteindelijk wat ongeloofwaardig, maar maakte het verloop van het verhaal (voor mij) des te verrassender. Koen de Bouw speelt de geobsedeerde, door wanhoop gedreven, haast paranoide arts en overtuigt vooral door mimiek en uitstraling; ook de bijrollen zijn uitermate goed.

avatar van StevenMighty
Ik had onlangs de fantastisch goede tv serie 'Salamander' gezien en dus was ik benieuwd naar deze film van dezelfde regisseur en grotendeels zelfde cast.

De waargebeurde achtergrond was mij onbekend, maar zorgde wel voor een heel indringende en mysterieuze thriller. De sfeer van de kleine gemeenschap had iets engs en de locaties zoals St. Hubert en de steengroeve in Dinant waren goed uitgekozen voor deze film.

Acteurs als Koen De Bouw en Filip Peeters zetten hun rol altijd perfect neer en ook een pluim voor het filmdebuut van Maaike Neuville.

4 sterren

Man gaat na anderhalf jaar op zoek naar de waarheid achter de verdwijning van zijn dochter. Het is een erg spannende film en de onheilspellende sfeer is heel overtuigend gebracht. Het verhaal bouwt heel knap op. Iedere keer krijg je een nieuw puzzelstukje. En die puzzelstukjes liggen precies ver genoeg van elkaar dat de film van begin tot aan het einde boeiend blijft. Tot aan de ontknoping. Tsja, de ontknoping. Het is een ontknoping, dat zeker. En hij klopt op zich wel. Het enige nadeel is dat je de laatste puzzelstukjes allemaal in één keer krijgt. Er komen ineens nog wat feiten boven tafel, die je van te voren niet had zien aankomen. En dat is jammer.

Heb met volle aandacht deze film bekeken. Heel erg spannend en mooie setting,cast en locaties.
Niet verkeerd voor een Belgische film.

avatar van Oliveri
Vrij gecompliceerde en veelal van toeval aan elkaar hangende thriller. Hierdoor was ook de geloofwaardighied al snel verdwenen. Gelukkig maakte het acteerwerk en de sfeervolle locaties nog veel goed.