Verlengd Weekend (2005)

België
Komedie / Drama

geregisseerd door Hans Herbots
met Jan Decleir, Koen De Bouw en Wouter Hendrickx

Deze sociale tragikomedie vertelt het verhaal van twee ontslagen werknemers van een Kempisch familiebedrijfje (Jan Decleir en Wouter Hendrickx) die hun ex-werkgever (Koen De Bouw) gijzelen in zijn eigen huis. Het duo heeft het plan opgevat om zichzelf en hun gedupeerde werkmakkers een schadevergoeding af te dwingen. Maar niets loopt zoals gepland.

Akron777
Leuke film met een aantal hilarische momenten. Goed acteerwerk.

Aangename misdaadkomedie met prima acteerwerk en leuke, soms zeer gevatte dialogen.

Als er weer gebeld wordt: "Edde gij nog 'n dochter?"

Het luchtige verhaal is niet altijd even waarschijnlijk, maar dat deert eigenlijk niet. Een van de betere Vlaamse films, die geen moment verveelt.

avatar van K. V.
Dacht dat het een komedie ging zijn, maar het had toch eerder iets weg van drama (vooral naar het einde toe). Niet slecht, maar 't zal voor mij bij een keertje blijven.
'K had eigenlijk ook dat gevoel dat het einde wat weg had van "Iedereen beroemd".

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Komische misdaad was toch wel het eerste wat bij mij naar boven kwam toen ik de film net aan het kijken was.

Verlengd Weekend mag dan niet een bijster origineel verhaal hebben, de acteurs zetten hun personages menselijk neer en weten daarmee een aparte sfeer te creëren.

Het einde van de film was voor mij persoonlijk toch wel te veel amerikaans en voelde toch een beetje cliché, jammer dat ze niet wat meer nagedacht hebben over een passender einde.

Verlengd Weekend is door de sfeer toch wel erg aangenaam kijk voer, het bevat wat clichés die makkelijk weg gelaten hadden kunnen worden maar afgezien van dat weer een fijn Belgisch filmpje

avatar van MizKriz
Vermakelijke film.
Komische film,
Wouter Hendrickx speelt dit erg goed.
Jan Decleir heeft dit ook wel erg goed gebracht.
Heb heerlijke genoten van deze film.

Leuke en vermakelijke film om te zien!
De film is een mix van drama en komedie, hoewel wel bij het begin de nadruk meer op komedie zit en het einde meer de nadruk op drama (maar das niet erg opzich)
De film is lekker vlot, vermaakt van het begin tot het eind en ook het acteerwerk is prima.
Gewoon leuk om te zien, wat nog een paar dagen in je hoofd blijft en thats it

avatar van nadrin
Een mooi bewijs dat een hele hoop goede acteurs op zichzelf niet kunnen instaan voor een goede film. De film lijkt veel te bieden te hebben maar verwaterd naar een verhaal vol clichés met als dieptepunt het gesprek tijdens een partij kaart.

avatar van Robi
Een gijzelingsdrama of thriller, maar ook met komische elementen. De film is niet altijd even evenwichtig maar het kijkt wel lekker weg. En het einde is ook wat te melodramatisch en ongeloofwaardig, maar toch ga ik deze sympathiek overkomende film niet verder afkraken. Het was een prima onderhoudende film, leuk geacteerd ook, maar geen hoogvlieger.

avatar van Fisico
Verlengd weekend was een aangename herziening. Voor mij persoonlijk toch één van de leuste Vlaamse films die ik de laatste jaren zag. Geen wereldtopper, maar gewoon vermakelijk. Een film die je ook niet 100% serieus moet nemen en onder die premisse kom je al ver.

Verlengd weekend is geen pure komedie, maar hier en daar zitten wel enkele aardige humormomenten ingelast. Dit gaat dan over gevatte antwoorden, tot knullig gedrag of absurde momenten zonder hierbij echt in een bulderlach te schieten. Het is de charme van de film om binnen het drama- en geweldaspect enige luchtigheid te creëren. En dit lukt erg aardig.

Hoewel al enige ervaring bij vooral TV-series waren Veerle Baetens en Wouter Hendrickx nog niet zo gekend bij het grote publiek. Beiden deden het goed, net als Jan Decleir en Koen De Bouw zonder echt memorabele rollen te vertolken. De film doet je ook nadenken over destijds actuele sociale rampen als de ontslagen bij Genk, Renault of de mijnenindustrie waarbij ook tal van mensen hun job verloren en de wanhoop die daar soms mee gepaard ging.

Sowieso een erg fijne film, naar het einde toe wat simpel en goedkoop vervuld met clichés, maar dat bederfde niet de pret voor een leuke filmavond. Degelijke 3,0*!

Tarkus schreef:
Deze film heeft me aangenaam verrast. Ik had echt niet verwacht dat hij zo goed zou zijn.
Het sociale drama waarin het verhaal zich afspeelt is nu wel heel actueel (Volkswagen Vorst), maar het is verbazend hoe men zulk een onderwerp kan vertalen naar een goede komedie.
Er wordt prima in geacteerd, zowel door Jan Cecleir en Koen De Bouw, alsook door de beide nieuwelingen Wouter Hendrickx (die zich al heeft kunnen bewijzen in 'Witse') en Veerle Baetens (ook in 'Windkracht 10' te bewonderen).
Dit is weer een van de betere Belgische films en het mag gezegd worden, de Belgische cinema heeft de laatste jaren al verrassend mooie films opgeleverd en deze hoort daar zeker bij.

Prachtige film, leuk om naar te kijken, met weliswaar een wat triest einde.
Warm aanbevolen !!

avatar van Metalfist
Volgens mij was da echt kristal

Hans Herbots is zo'n naam die vandaag de dag wat weggedeemsterd lijkt te zijn. Halverwege de jaren 2000 was hij serieus aan het opklimmen met deze Verlengd Weekend en de wederopstanding van Windkracht 10 maar sinds Als de Dijken Breken is er niet veel meer uitgekomen van zijn hand. De verhuis naar Thailand zal daar wel wat mee te maken hebben maar afgaande op Windkracht 10 stelde zijn oeuvre niet veel voor. Je mag een regisseur echter niet op 1 film afrekenen en vandaar eens aan Verlengd Weekend begonnen en zowaar: het algemene gemiddelde blijft hetzelfde.

Dat gebeurt namelijk wanneer je 2x dezelfde score aan een film geeft en net zoals met Windkracht 10 zit er in Verlengd Weekend wel wat fijne dingetjes, maar is er toch ook veel op aan te merken. Het plot hangt met haken en ogen aan elkaar en die maatschappijkritiek valt er ook maar een beetje naast. Ik snap wel dat je op een bepaalde manier de homejackers de good guys wilt laten worden en vooral wilt insinueren dat het an sich geen slechte gasten zijn maar nu vloeit het allemaal gewoon niet vlotjes in elkaar over. Het is een compleet andere film die zich veel meer op de sluiting van een fabriek focust en niet op een homejacking maar dan deed zo'n Groenten uit Balen het toch wel een heel stuk beter op dat vlak. En toch... de chemie tussen Jos en Nico zit wel goed en zorgt nog voor een aantal leuke scènes. Misschien hier en daar iets te voorspelbaar (je weet gewoon dat Van den Heuvel op een bepaald moment met bureaustoel en al in het zwembad gaat terecht komen) maar in scènes zoals het kaartspelletje komt er een zekere klasse bovendrijven.

Wat op zich dan ook weer niet zo verwonderlijk is wanneer je twee klassebakken als Jan Decleir en Koen de Bouw tegenover elkaar zet. Er is een periode geweest dat die nagenoeg in elke Vlaamse film te zien waren maar vreemd genoeg nooit echt vaak samen. De Zaak Alzheimer bewees al dat dat wel een goede combinatie was en die sporadische momenten die ze hier delen zijn ook wel goed. Ook aangenaam verrast door Wouter Hendrickx die meer in zijn mars lijkt te hebben dan enkel het hulpje van Witse en Veerle Baetens is nog niet de kwaliteitsactrice die ze vandaag de dag is maar je ziet zo af en toe al wel een schemering doorschijnen. Alleen jammer dat het allemaal naar het einde wat ontspoord met die Amerikaanse toestanden. Hendrickx voelt zich niet helemaal op zijn gemak, Decleir kan niet veel extra doen met zijn monoloog voor de televisie en dat vader/dochter momentje is gewoon te cliché, zelfs voor deze film.

Ach, het kijkt allemaal wel vlotjes weg dus dat is altijd wel fijn. Het is echter niet een film die ik meteen hoog in mijn toplijst van Vlaamse films zou zetten. Herbots heeft het geluk dat hij op een degelijke cast kan rekenen om het wankele script te verbloemen. Jammer voor de film dat dat niet volledig lukt. Ik wil De Behandeling nog wel eens proberen maar als dat ook niets wordt, dan zal het exit Herbots worden ten huize Metalfist.