• 8.557.493 stemmen

De Zaak Alzheimer (2003)

Thriller / Misdaad | 123 minuten / 135 minuten (director's cut)
3,60 1.524 stemmen

Genre: Thriller / Misdaad

Speelduur: 123 minuten / 135 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: The Memory of a Killer / Het Geheugen van een Moordenaar

Oorsprong: België / Nederland

Geregisseerd door: Erik Van Looy

Met onder meer: Koen De Bouw, Jan Decleir en Werner De Smedt

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 15 april 2004

Plot De Zaak Alzheimer

Vincke (Koen de Bouw) en Verstuyft (Werner De Smedt) zijn het beste recherche-duo van de Antwerpse politie. Als ze geconfronteerd worden met de moord op een topambtenaar stellen ze alles in het werk om de dader te pakken te krijgen. Het spoor leidt naar de huurmoordenaar Angelo Ledda (Jan Decleir). Ledda lijdt aan de symptomen van de ziekte van Alzheimer en krijgt het steeds moeilijker om zijn opdrachten uit te voeren. Als hij bovendien doorkrijgt dat hij zich heeft laten gebruiken voor een politiek machtsspelletje besluit hij achter zijn opdrachtgevers aan te gaan. Vincke en Verstuyft hebben de handen vol om het kluwen van intriges, afrekeningen en netwerken te ontwarren en te vermijden dat er nog doden vallen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Linda de Leenheer

Jean de Haeck

avatar van mc rosss

mc rosss

toch zeker een film die ik wil zien, ik hoop dat ie goed is.

avatar van empirekees

empirekees

Wie hoopt nou niet dat een film goed is, he.

bioscoopzaal

De trailer is ondertussen te zien in verschillende Vlaamse bioscopen, en is ondertussen ook uit op het web.

Zeer indrukwekkend, zeker voor een Vlaamse productie.

Laten we hopen dat Van Looy deze keer wat meer zijn zin mocht doen, Shades leek immers teveel op een lange aflevering van Flikken ...

avatar van El Ninjo

El Ninjo

De Zaak Alzheimer opent het 30e filmfestival van Gent. De wereldpremiere zal plaatsvinden op 7 oktober in zowel Kinepolis Gent als Captitole. Kaartverkoop start op 29 september. Na de vertoning op het filmfestival zal De Zaak Alzheimer in de bioscopen worden uitgebracht door Kinepolis Film Distribution in België en Luxemburg vanaf 15 oktober.

avatar van KillaJah

KillaJah

de trailer ziet er idd erg goed uit en Jan Declair past wel in de rol als huurmoordenaar. hopelijk word het geen film zoals Alias

Wordt dit nu de eerste Vlaamse actie-film ?

Nee, dat was Tengu al, maar die film zuigde echt overdreven aan alle kanten.

Tengu?

Nooit van gehoord. Een heuse Vlaamse actiefilm? Verklaar u nader.

Wordt dit nu de eerste Vlaamse actie-film ?

Ik denk dat dit meer een actie-thriller wordt, John Grisham-stylee. Aan een Vlaamse 'Die Hard' zijn we voorlopig nog niet toe.

bioscoopzaal schreef:

Tengu?

Nooit van gehoord. Een heuse Vlaamse actiefilm? Verklaar u nader.

Ik heeb hem eens gezien in de peentascoop, maar de film zuigde echt overdreven veel, slecht camerawerk en acteerprestaties, etc...

Het was echt de slechtste low-budget film die ik ooit gezien heb.

Melkor schreef:

Nee, dat was Tengu al, maar die film zuigde echt overdreven aan alle kanten.

En Imdb kent de film niet ? (nog nooit gehoord van Tengu overigens)

Melkor

Komt waarschijnlijk omdat de film nooit verder geraakt is dan de pentascoop zelf De film was echt zo low-budget dat ik hem zelf kon betalen.

Dan telt ie niet.

avatar van Wolkenmeter

Wolkenmeter

De eerste reacties na de première op het filmfestival van Gent zijn enthousiast. Ik begin nu echt benieuwd te worden.

avatar van Wolkenmeter

Wolkenmeter

De Zaak Alzheimer mag dan geen Vlaamse Insomnia, Heat of Se7en zijn, films die Van Looy allemaal heeft vernoemd toen hij wilde laten weten wat hij met deze film juist ambieerde, maar qua beelden ziet het er alleszins on-Vlaams goed uit. De stijlvolle camerabewegingen en de snelle montage doen alleszins uitschijnen dat het grote budget goed besteed is geweest. Voeg daarbij nog eens uitstekende vertolkingen van de Bouw en Decleir (hoe kan het ook anders), scherpe dialogen (Guy Mortier, ex-hoofdredacteur van Humo, heeft zijn licht enkele keren over het script laten schijnen) en je vergeeft het feit dat de film soms wat te traag leek te gaan. Voor verdere commentaar op de film, wacht ik graag op een berichtje van Bioscoopzaal.

avatar van sn@ke

[email protected]

• 2077 berichten

Ziet er op het eerste zicht eindelijk eens een degelijke vlaamse thriller uit. ( afgegaan op de trailer)

bioscoopzaal

Ik kan me alleen maar aansluiten bij de gevleugelde woorden van Wolkenmeter.

Persoonlijk vond ik (binnen de context van de Vlaamse film) De Zaak Alzheimer bijzonder geslaagd, en bij momenten zelfs ongemeen spannend. Vooral de openingsscène is behoorlijk wreed, en wekt hoge verwachtigen die gelukkig worden ingelost.

Zoals gezegd, het is geen Se7en of Heat (daarvoor is ondermeer het plot veel te rechtlijnig), maar om nou te zeggen dat het een deluxe-aflevering is van Flikken (zoals sommigen beweren), is niet eerlijk, Alzheimer is meer dan dat.

De film ziet er om te beginnen al erg goed uit, is prima gemonteerd en zit vol met goede muziek (van Stephen Warbeck en Henny 'Doe Maar' Vriendten). Ook qua acteren is over de hele lijn weinig verkeerd, al werd Werner De Smedt misschien net iets te licht bevonden. Jan Decleir en vooral Koen De Bouw zijn dan weer wel uitstekend, en geven hun rollen de nodige diepgang die soms aan het script ontbreekt.

Gelukkig wordt dat weer ruimschoots goedgemaakt door de prima dialogen, leuke running-jokes en de opvallend on-Vlaamse sfeer. Erik Van Looy mag tevreden zijn. Hij liet zich trouwens al ontvallen dat (mocht deze film een succes worden), hij staat te popelen om aan de volgende Vincke en Verstuyft te beginnen: Het Dossier K.

Een aanrader, 3.5 sterren.

avatar van cothurnen

cothurnen

Niet zo geslaagd naar mijn mening. De chemie tussen Vincke en Verstuyft is soms aanstekelijk, maar even vaak gewoon irritant. De humor is vaak wat geforceerd en enkele dialogen joegen me de kast op. Maar wanneer de nood het hoogst is, is Jan Decleir nabij.

avatar van Pablito

Pablito

Naar (recente) Vlaamse normen is dit een goede film. Van Looy mag inderdaad tevreden zijn en bewijst dat hij een bekwaam vakman is. De beelden zijn mooi, hoewel soms wat cliché. De montage is behoorlijk flitsend, wat zeker in het begin aangenaam verrast. Nadat we dezelfde effecten (geel-groene filters, versnelde montage etc) een aantal keren hebben gehad, is het nieuwe er wel af, en begon het me eerder een beetje te irriteren.

Hoewel Van Looy graag verwijst naar zijn 'voorbeeld' M. Mann, durft hij diens lange dialogen niet aan, waardoor de band tussen de verschillende personages (DeBouw-DeSmet en DeBouw-DeCleir) niet voldoende wordt uitgediept.

Hoed af voor de vakkundige regie van Van Looy, die er in slaagt sommige scenes echt spannend te maken.

Na Anyway... weer een goede film van Vlaamse makelij. Nu nog een echte topper.

avatar van sydney

sydney

Een goede Vlaamse misdaadfilm. Mooie camerabewegingen en goed verhaal. Het werd af en toe wel wat Hollywoodachtig voorspelbaar. Maar dat stoorde niet. Ik vond de film wel overdreven lang duren, ook al verveelde ik me geen seconde. Het had korter gekund.

De vergelijking met Flikken slaat nergens op. De enige overeenkomst is de samenwerking met de Tros. Maar daar houdt het op.

FisherKing

Goede actiefilm, wel vergelijkbaar met de vroegere Franse Policiers. Qua setting wel vergelijkbaar Lek.

De show steelt Jan Decleir en hij is dan ook de grote meerwaarde van de film. Bijzonder knap speelt ie een kille gangster.

Maar ik vond de film ook overdreven lang duren. Had naar mijn idee een kwartier korter gemoeten en gekunnen.

Jammer dat de rol van Dirk Roofthooft te kort is. Maakte weer indruk in de openingsminuten van de film. 3,5*

Pablito schreef:

Na Anyway... weer een goede film van Vlaamse makelij.

Wel opvallend dat Antwerpen vaak als decor wordt gekozen (zie ook AWTWB). Is dat nu de Vlaamse Filmstad ?

avatar van sydney

sydney

FisherKing schreef:

Waarschijnlijk komt dit doordat Antwerpen de grootste puur Vlaamse stad is. Bij de zaak Alzheimer en Any Way... (in de volksmond AWTWB ) wordt er een stadse sfeer gecreeerd. Dat lukt wat minder met Leuven en Brugge.

avatar van Kleintje

Kleintje

Atypische Vlaamse film. Mooie camerabewegingen, goede vertolkingen van vooral Decleir en de Bouw.

Bevat enkele spannende momenten. Erik Van Looy bewijst dat hij wel iets in zich heeft.

Een van de betere vlaamse films.

avatar van bellenkim

bellenkim

goede film

als die nu in america was gemaakt engels gesproken en een paar top acteurs dan was dit zeker de beste film ooit over de hele wereld

nu is het 'maar'een nederlandse film

ik vond het echt wel goed

ga m zeker nog een 2e keer kijken

het is van karate kid 1 geleden dat ik nog een film 2 keer wil zien

bellenkim schreef:

nu is het 'maar'een nederlandse film

Dat vind ik nou zo'n trieste opmerking. Je zegt zelf dat het de een van de weinige films is die je nog eens overnieuw zou willen zien, maar toch moet je Alzheimer nog een trap na geven omwille van het feit dat hij niet in het Engels is. Da's toch zinloos?

En dan nog: als je het een goeie film vond, maakt het toch niet uit in welke taal hij is?

Precies !!!

avatar van Hobbes

Hobbes

ik denk dat ze juist bedoeld dat de film niet de juiste/verdiende aandacht krijgt omdat het een nederlandstalige film is.

tenminste dat hoop ik

Hmm, in dat geval.

Zo had ik het echter niet begrepen, er staat immers letterlijk:

bellenkim schreef:

nu is het 'maar'een nederlandse film

Da's toch eigenlijk niet mis te verstaan...

avatar van Hobbes

Hobbes

er staat over de hele wereld

daar maak ik uit op dat er gedoeld wordt op het feit dat 't niet zo'n geroemde film is.