Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

Halcyon schreef:
Volgende week maar een checken, Van Looy kan al jaren op m'n sympathie rekenen.

Antwerp-supporter zeker..,inderdaad,Van looy heeft smaak!

crack1 schreef:

Antwerp-supporter zeker..,inderdaad,Van looy heeft smaak!

Verre van zelfs, woon net naast den Beerschot. Maar ik moet eerlijk zeggen dat voetbal me geen bal meer interesseert (let op de woordspeling). Nee, ik vind Van Looy gewoon een sympathieke ket.

Vind de Belgische cinema tegenwoordig heel sterk; kijk echt uit naar deze film. Alleen spijtig dat men in Vlaanderen steeds voor actie en misdaadfilms kiest ipv leuke romantische zwijmelige komedies!

avatar van ®Tc
Meggie schreef:

Enorm pluspunt zou je bedoelen? Laat Hollywood met hun clicheacteurs voor z'n films maar die sentimentele shit maken daar zijn goed zijn.

avatar van martinovitch
Dit wordt een van de beste Belgische films !
Ga ik volgende vakantie zeker kijken in de bioscoop!
Als deze zo goed is als Alzheimer komt deze zeker in mijn top 10

dat is gewoon een screenshot van televisie waarin je het scenario ziet

In Humo maar 2.5*!

crack1 schreef:
In Humo maar 2.5*!

Voor degelijke filminfo kan je Humo best vermijden.

crack1
Klopt, nogal eenzijdig over bepaalde genre films!

het verhaal klinkt echt veelbelovend

Scratt
In Humo vind je meestal nogal eenzijdige recensies, ja.
Erick Stockman spreekt zichzelf dikwijls tegen en heeft over het algemeen slechte humor. Begrijp niet hoe het komt dat die voor zo'n goed tijdschrift werkt eigenlijk.

De allerbeste recensenten van de lage landen vind je ongetwijfeld op http://www.digg.be !

Scratt schreef:
goed tijdschrift

krc 4ever schreef:
het verhaal klinkt echt veelbelovend

Lijkt imo op het oog weinig bijzonder.

avatar van Friac
Hij is me goed meegevallen en heb tot op het einde met veel plezier zitten kijken en ik was oprecht benieuwd naar hoe de plot zich zou ontwikkelen. Al klopt het wel wat vele critici in hun recensies schreven: misschien is de laatste plotwending er wat teveel aan. Ook had ik - als Belg - het gevoel dat de hele cast uit BV's bestond: ik kom net van het filmfestival van Gent, waar ik een heleboel films zag met volslagen onbekende acteurs. Het doet dus raar om allemaal bekende gezichten te zien die je van andere Vlaamse producties kent, ik ben er nog niet helemaal aan uit of het de storytelling helemaal ten goede komt...Het acteerwerk van Filip Peeters wist me overigens niet altijd even sterk te overtuigen.

Loft zit mooi in elkaar en is zeker en vast het bioscoopticket waard: de beelden zijn strak, de muziek is functioneel en het (standaard)verhaal is boeiend genoeg om te volgen. Niets memorabel, gewoon een leuke film.

Onderhoudend, maar daar blijft het dan ook bij. Wel iets beter dan De Zaak Alzheimer.

Film begint vrij aardig en houdt dat bijna de ganse speelduur vol. Tot ineens de tweede plotwending. Daar ging het voor mij min of meer de mist in.

Audiovisueel was het ook weinig bijzonders en da's wel jammer. Geen memorabele scènes/shots

Het sterkste punt aan de film zijn de acteerprestaties, met vooral ook dit keer weer veel lof voor Matthias Schoenaerts. Beste scène was trouwens ook voor hem weggelegd scène met de prostituee, waar hij in tranen uitbarst.

Onderhoudend dus en prima avondvullend materiaal maar voor mij niet meer dan een goeie 3 *.

avatar van hersenschimm
Avitas Sibannac schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan. (zijn em dan ook samen gaan zien hehe )

Avitas Sibannac schreef:

Totaal niet mee akkoord, dit moet zowat het beste camerawerk zijn dat ik ooit van Belgische bodem heb gezien

Gegeven biedt beslist stof voor een film, hier uitgewerkt als een actie-thriller.
De film drijft de spanning op naar gelang hij vordert.
Of het geheel echter voldoende boeiend en inhoudelijk is, daar zullen de meningen wel over verschillen.
Persoonlijk onthou ik vooral de puike acteerprestaties.

dennisloquet schreef:

Dat meen je niet
Volgens mij heb je dan al wat van Belgische bodem gemist...

Scratt
Een plekske waar ge tijd kunt stelen.
Van Looy en De Pauw zijn er in geslaagd de verwachtingen in te lossen.

Gedurende het eerste uur heb je een leuke dosis typische Bart de Pauw-humor en het gegoochel met de tijd werkt perfect. Het script heeft een razend spannende opbouw, is nooit eentonig en bevat bovendien geen ongeloofwaardige taferelen.
Ook de puike muziek en de oogstrelende fotografie van Danny Elsen zorgen voor de intense sfeer die er van begin tot einde heerst.

Loft bewijst ook meer te zijn dan enkel een sterrenvehikel. Ieder acteur speelt subliem zijn rol en je hebt nooit het gevoel dat je naar acteurs zit te kijken. Vooral voor Koen De Bouw moet het moeilijk geweest zijn om nog eens het nummertje van de zwaarmoedige man op te voeren, hoewel hij er met glans in slaagt om zijn personage echt een identiteit mee te geven. Filip Peeters speelt ongetwijfeld de beste rol uit zijn carrière, Bruno VandenBroecke laat je geweldig meeleven met z'n rol en Koen De Graeve zullen we waarschijnlijk nog in vele komische rollen zien verschijnen.
Ook een dikke pluim voor Veerle Baetens, Marie Vinck, An Miller en de andere actrices.

Maar het is vooral de prestatie van Matthias Schoenaerts die je van je sokken blaast. Wat een geniale acteur man !
In de casinoscène en de scène met de prostituee spat letterlijk de intensiteit van het scherm.

Hadden ze nu de climax wat gruwelijker gemaakt, de overbodige epiloog weggelaten en wat meer diepgang in de prent gestoken dan hadden ze een briljante thriller gehad.

avatar van dewulfda
super film !!!

vlaamse cinema op zn best !!!

zeer knap in elkaar gestoken, spanning van het begin tot het einde en een lekkere dosis humor erin

Kaffeefiltjer
Zeker geen slechte film.

Zoals ik al meermaals hier las, en ook in de kranten stoorde ik me ook wel fel aan die laatste plotwending waar de échte toedracht dan bekend wordt gemaakt. De film had voor deze plot immers hét perfecte einde: wrang, geen enkele winnaar, allemaal verloren, terwijl we dan na "1 jaar later" toch min of meer een beetje kunnen spreken over een happy end voor Marnix en Kris . Acteerwerk was goed, Koen De Graeve is grappig, een rol die hij wel vaker speelt, en de interactie met Maaike Cafmayer is fantastisch. Alleen hun scene in het casino ontkrachtte wat de spanning. Mooi in beeld gebracht, maar ik denk dat ik de Zaak Alhzeimer toch sterker vond.

avatar van Jumble Sale
Deze film steeg mijn verwachtingen te boven.

Een goede opbouw van het verhaal, een sterke cast, en prachtige plotwendingen. Het is een film die me nog lang zal nablijven.
En naar mijn mening is deze film sterker als de zaak alzheimer.
Een echte vlaamse topper die nog veel lof zal kennen...

Van Looy.

Sinds zijn optredens in De Laatste Show vind ik het een nogal onsympathieke vent. Nooit een slecht woord over voor een ander, nooit kritiek, altijd goedlachs. Je hebt niks aan zo'n vent als filmcommentator.

Z'n films zijn redelijk aardig, maar De Zaak Alzheimer was verre van overtuigend. Visueel aardige dingen, maar verder niet al te veel soeps. Loft is uiteindelijk niet meer dan DZA²

Visueel mag de film er zijn. Erg sterk kleurgebruik en geweldig strak in beeld gebracht. Mooi camerawerk (al kalft het af en toe wat in wanneer er veel gepraat wordt), fijn geëdit en zeker ook geweldige locaties. Het draagt de film, en dat is nodig ook.

Het verhaal is helemaal niks waard. Zei het dit weekend al eerder bij The Big Sleep, dus even een herhaling:
Als schrijver is het makkelijk, je verzint het plan en werkt het dan achterwaards uit. Met de laatste fransjes begin je dan je verhaal te vertellen aan de lezers/kijkers. Dan krijg je dus bij elke scene een nieuwe plottwist en lijkt het allemaal geweldig knap in elkaar te zitten.

Daarbij voegt De Pauw nog een aantal zinnetjes toe die door meerdere personages in iets andere context herhaald worden. Vreselijk. De laatste twist is uiteindelijk een twist teveel, het einde is dan ook het enige moment dat de film écht niet meer weet te boeien.

Muziek is verder ronduit zwak, veel te gepolijst en mak. Van Looy durft niet, en dat schaadt de film. Waarschijnlijk toch iets te lang in Hollywood rondgehangen.

Acteerwerk is ronduit slecht, uitgezonderd Schoenaerts. In opgepoetst Vlaams worden dialoogjes opgedreund zonder enige overtuiging of passie. Het oogt allemaal veel te beleefd, net en gespeeld. Zwakke prestaties alom.

Komt erbij dat de humor van De Pauw ook nog eens doel mist, wat er uiteindelijk voor zorgt dat de film naast het visuele eigenlijk geen fuck te bieden heeft. Gelukkig is dat gedeelte goed genoeg om er geen compleet fiasco van te maken.

Visueel opgesmukte aflevering van Flikken of een ander brak politie-TV-feuilleton, meer is dit niet. Als dit het nieuwe hoogtepunt van de Belgische, zelfs Vlaamse, cinema zou moeten zijn hebben mensen de laaste 3 jaar niet echt zitten opletten. Enkel visueel heeft de film wat te zeggen, verder hikt de hele film achter de feiten aan. Waarschijnlijk erg leuk voor mensen die de Belgische film graag avances zien maken naar Hollywood cinema. Je zal er maar trots op zijn.

2.5*, puur voor de beelden. Van Looy komt er niet met z'n half werk.

avatar van ®Tc
Onderhond schreef:
Van Looy.

Dan lijkt hij me toch eerder vooral sympathiek dan onsympathiek.

®Tc schreef:
Dan lijkt hij me toch eerder vooral sympathiek dan onsympathiek.

Ongeveer even sympathiek als die personen die in wasmiddelreclames meespelen. Even echt ook.

Dat meen je niet
Volgens mij heb je dan al wat van Belgische bodem gemist...

Camerawerk ziet er vrij aardig uit en daar scoort de film ook wel punten mee, maar echt bijzonder is het toch nergens? Voor mij in ieder geval weinig scènes/shots die me lang zullen bij blijven.

Onderhond schreef:

Schoenaerts is veruit de enige die tenminste niet zo geforceerd speelt. Rest is inderdaad allemaal klakkeloos opgezegd zonder of met weinig eigen inbreng. Veel te braafjes

Echt bijzonder was het camerawerk zelf misschien niet (iets te gelikt zweverig misschien), het kleurgebruik vond ik wel erg indrukwekkend, en in combinatie met erg strakke decors levert dat toch veel moois op.

Verder erg eens met de positieve kritiek op Schoenaerts, al hoop ik dat hij in het vervolg dit soort producties toch een beetje mijdt (en ben ook wel een beetje bang dat hij iets teveel getypecast gaat worden).