Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

JJ_D schreef:

Lef hebben ze in elk geval wel. Vooral Park Chan-Wook als Wong Kar-Wai lijken me een klasse apart voor Van Looy. Maar goed, we wachten af...

Michael Mann niet dan?
Maar Van Looy is een gepassioneerde vakman. Ik heb de trailer al gezien en die zag er veelbelovend uit. Het verhaal ligt me op het eerste gezicht wat minder, maar ik ga Loft zeker een kans geven.

Halcyon schreef:

Michael Mann niet dan?

Ook, maar het kan zijn dat Van Looy naar hem verwees door de sterke integratie van allerhande technische snufjes in zijn (jongste) films - visuele vondsten die ik niet altijd zo esthetisch vond.
En de Aziaten blijven wat mij betreft de ongekroonde meesters van het cinematografische componeren. Daar kan Michael Mann hoe dan ook een puntje aan zuigen.

JJ_D schreef:
Daar kan Michael Mann hoe dan ook een puntje aan zuigen.

Persoonlijk vind ik het net andersom, maar da's een andere discussie .

Halcyon schreef:

Persoonlijk vind ik het net andersom, maar da's een andere discussie .

Ah, ieder zijn smaak, zeker?

Scratt schreef:

Goed dat de trailer enkel beelden bevat uit het eerste kwartier van de film

Klopt niet hoor, heb in de trailer verschillende beelden gezien van het einde van de film, zonder iets van de plot prijs te geven welliswaar.

avatar van JJ_D
Je hebt m.a.w. al de ganse film gezien! Vertel op, hoe was 'ie?

JJ_D schreef:
Je hebt m.a.w. al de ganse film gezien! Vertel op, hoe was 'ie?
Neen heb de film nog niet gezien, hij is zelfs nog niet volledig klaar. Maar ik heb wel de opnames meegemaakt dus ik ken het verhaal.

Ok, jammer...

Eric Van Looy en Bart De Pauw naar de opnamestudio Abbey Road.
Al wat samples te horen en nog wat beelden.

avatar van J. Clouseau
Dit is de film waar ik op dit moment het meeste van verwacht.

De site is ondertussen online, maar er is enkel nog maar de trailer te zien.

deba
Een geweldige trailer! Ik kan niet wachten tot deze film uitkomt. Met Matroesjka's en De Zaak Alzheimer in het achterhoofd maken de Belgen naar mijn mening veel betere Thrillers en Misdaad films dan de Nederlanders.

Net als in De Zaak Alzheimer heeft Erik van Looy Koen de Bouw en Jan Decleir weer gecast.. ben benieuwd!

ik verwacht hier ook veel van , maar wat we weten van het verhaal doet me denken aan "de parelvissers" (van tom lenaerts) en eigenljik ook "De Mol". Het is ook een beetje dezelfde thematiek hé. De beste vrienden die ineens erop uit komen dat ze elkaar niet meer kunnen vertrouwen. Alleen de setting (productiehuis vs. loft) is anders. Parelvissers en de mol was sterk, ik hoop van dit hetzelfde.

Voor diegenen die de eersten willen zijn: Je kan Loft in exclusieve avant-première bekijken op 16 oktober in Metropolis Antwerpen.Cast & crew zullen ook aanwezig zijn. Tickets zijn vanaf vandaag te koop, enkel aan de receptie van Metropolis.

neo (crew)
kryptex schreef:
Eric Van Looy en Bart De Pauw naar de opnamestudio Abbey Road.
Al wat samples te horen en nog wat beelden.

Muziek is van Wolfram de Marco.

Couch Potato
Als er nu één film is waar ik ontzettend naar uitkijk en waarvoor ik heel graag nog eens de bioscoop zal induiken is het wel deze.

Ik heb de allerhoogste verwachtigen van deze thriller! (zéér gote Erik Van Looy fan ben ik!)

avatar van Siorgi
Inderdaad, hier kijk ik al lange tijd naar uit. De humor van De Pauw vind ik fantastisch, zien wat een thrillerscenario brengt.
Nog een week voor de avant- premiere, als iemand me wil uitnodigen: ik zeg geen nee

Ik kijk er ontzettend naar uit....

Donderdag gaan mijn vriendin en ik de premiere bekijken...

'T zal wel de moeite zijn!

de site is eindelijk volledig online: http://www.loftdefilm.be
het Nieuwsblad is ook zeer positief: http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=1H215L6A

ga er ook donderdag naar kijken met hoge verwachtingen!

avatar van Mel24
Ik ga morgen ook zien! Kijk er echt naar uit!

film is z'n hoge verwachtingen helemaal waard. Van begin tot eind is er een whodunnit-gevoel, en tussendoor zijn er ook lachmomenten + plotwendingen à gogo. 4*

Ben gisteren naar de premiere geweest met hoge verwachtingen, en deze zijn zelfs overtroffen.

Camerabeelden van internationaal gestalte, een topcast om u tegen te zeggen, goede muziek die de film naar een hoger niveau tilt. En de belangrijkste factor..... HET SCRIPT. Boeiend van de eerste minuut tot de laatse met een paar verrassende wendingen die het geheel nog spannender maakt, zorgen ervoor dat LOFT een zeer geslaagde film is.

De belgische filmindustrie staat weer een grote stap verder in de goede richting......

Respect voor het volledige LOFT-team.

avatar van Halcyon
Volgende week maar een checken, Van Looy kan al jaren op m'n sympathie rekenen.

avatar van ®Tc
Ik hoop vooral rond op een Keyser Soze effect

Deze film maakt mij zeer benieuwd. Ik volg niet echt de nieuwste releases van films, maar voor deze maak ik een uitzondering. Van Looy kennende zal het wel weer dik in orde zijn en het lijkt mij een sterk verhaal, al doet het mij een beetje denken aan 'Shallow Grave'.

zeer knappe film, goede acteerprestaties, schitterend in beeld gebracht, prachtige muziek, sterk scenario, dit overtreft Alzheimer zeker

avatar van Mel24
Gisteren gezien in avant premiere.

Mijn hoge verwachtingen werden ingevuld.
Idd beter dan de zaak Alzheimer.

Zeer goede acteerprestaties! Niet alleen van de mannen.. Die blik van An Miller..Amai

Zeer mooi camerawerk, goede muziek en natuurlijk een geweldig verhaal.

De film bleef tot de laatste minuut boeien en zorgde ook voor een verassende wending..

Ik hou normaal niet zou van humor in een thriller maar het personage Marnix was echt wel grappig.

Heb eigenlijk al spijt dat ik hem al gezien heb Miss nog eens gaan kijken ?

Voor een Belgische film zeker 4.5*