Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

Ramon K
Denk 't nie?

Voilà.

avatar van oemoemenoe
spannend en met banale humor doorspekt , cliche en leuk.
moet Loft(ned) nog gaan zien .
benieuwd .

avatar van Decec
Een redelijk mysterie/misdaad film...
Goed verhaal volgen (echt puzzelwerk)...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Jan Decleir...
Mooi HD kwaliteit...
Goede muziek (Dolby Digital)...
Nederlandse ondertiteld wel aanwezig...

avatar van Aapje81
Toch een kleine tegenvaller.

De film boeit voldoende maar kan niet helemaal overtuigen. Na pakweg een uur had ik vrij goed door hoe de vork in de steel zat en dat werkte niet bepaald in het voordeel van de film want het scenario is het meest boeiende van de film.

Het acteerwerk was nogal mager en de sfeer niet overtuigend. Op momenten ontkwam de film niet aan typisch Nederlandse banaliteit en wat uiteindelijk overblijft is nietszeggend. Omdat ik me een klein uurtje heb mee laten slepen geef ik deze film een kleine voldoende.

Redelijk

Toch wel een goede Belgische thriller deze film. Het verhaal zit goed in elkaar en is ook best boeiend en zelfs soms grappig (vooral dankzij Koen De Graeve). Verder speelt de cast best sterk en zitten er ook aardig wat mooie Belgische madammekes in. De schone Marie Vinck heb ik al eens vaker in films gezien (o.a. SM-Rechter) maar nog nooit naakt. En ik moet zeggen dat ze er zeer fraai uitziet. Ze is trouwens ook best een goede actrice. Wie uiteindelijk de moordenaar is, is misschien niet echt verrassend maar men heeft het wel goed bewaard tot het einde. Er zitten trouwens ook best wat aardige wendingen in de film. Kortom gewoon een goede Belgische thriller met ook wat bloot (zeer fraai zoals gezegd) wat overigens vrij zelden is in een Belgische film.

Normaal zou ik deze film een 3,5 geven maar vanwege Marie Vinck geef ik hem een halfje meer (zij heeft overigens veel meer)

Theunissen schreef:

Ik heb Marie Vinck ook al eens vaker gezien, maar nog nooit de hele film met kleren aan.
Nu niet dat dit erg is..

In welke andere films houdt ze dan ook de kleren niet aan. Want die wil ik wel eens zien

avatar van Sergio Leone
De Kavijaks (miniserie), in Smoorverliefd geloof ik is er ook een tiet te zien en in de serie De Rodenburgs gaat ze ook een keertje naakt.
Loft is echter de hoofdprijs, om het zo te zeggen.

Dan ben ik in ieder geval al blij dat ik de hoofdprijs heb gezien.

Goeie thriller waarin vijf vrienden een loft delen om hun minnaressen ongestoord naar toe te nemen. Mede door de montage blijft de film onderhoudend en spannend. Het complexe plot zit vrij goed in elkaar maar door de vele onthullingen en onnodige verdachtmakerij komt de geloofwaardigheid soms wel in het gedrang. Verder ziet de film er stijlvol uit en is het acteerwerk van de grote cast ruim voldoende.

avatar van sinterklaas
Ook weer VOLLEDIG out of print!!!!!!!!

avatar van Elizannthe
Mooie thriller, ik heb de nederlandse dan ook niet geprobeerd, deze voldoet prima!

avatar van yasaka
Aapje81 schreef:
Na pakweg een uur had ik vrij goed door hoe de vork in de steel zat .

dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk !

Dat alles wat zich afspeelt in de loft (na de moord) in scene is gezet (om Vic erin te luizen) kan toch niemand voorspellen.
Dat dit dan allemaal nog eens opgezet spel blijkt te zijn van Luc, blijft toch ook een verrassing tot in de laatste 10 minuten.

heb de film vandaag terug gezien en het blijft verrassend. Veel was me toch weer ontgaan.
Hij blijft in mijn persoonlijke top 10 op 1 !!

yasaka schreef:

dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk !

Hij blijft in mijn persoonlijke top 10 op 1 !!

idd als er 1 film onvoorspelbaar is, is het deze
geweldige plottwisten

Mr_White
Degelijke thriller van de hand van Bart De Pauw en Eric Van Looy, die beiden meer in hun mars hebben dan ze hier laten zien. Zo is het scenario sommige momenten briljant, terwijl op andere momenten er jammerlijke slordigheden in zitten. Eveneens weet Van Looy soms een geweldige sfeer neer te zetten, maar gooit er ook typisch amateuristische dingen in als de constante flashbacks naar eerdere scenes om je er aan te herinneren dat daar een hint in zat (alsof je die niet zelf kon bij houden).

Verder is er weinig mis met de film. Het acteerwerk is goed maar niet bijzonder, en de film kent eigenlijk een twist te veel, waardoor het niet meer blijft dan een aardige whodunnit.

avatar van K. V.
'k vond het een goeie film en zeker een van de beste Belgische films. De cast is erg indrukwekkend (vooral het personage "den dikken" is erg grappig ) en het verhaal zit goed in elkaar. De thriller bevat ook verrassend veel humor, die je meestal niet in een thriller terugvindt, dus dit vond 'k heel leuk meegenomen.
Zeker het bekijken waard.

avatar van Freud
Ontspannende film maar toch niet echt een hoogvlieger. De plot is van de pot gerukt maar dat wil ik nog wel door de vingers zien, onderhoudend is het namelijk allemaal wel, en ook wel spannend. Het zou alleen allemaal nog net iets zotter, iets verder mogen gaan - het is allemaal toch maar om te lachen en vreselijk onrealistisch, dan hadden ze gerust ineens nog een paar stapjes verder mogen gaan. Het is soms ook teleurstellend om zien hoe in een film waar je werkelijk alle acteurs al kent, toch nog regelmatig zo onnatuurlijk geacteerd wordt - uitzonderingen zijn wat mij betreft Matthias Schoenaerts, die zijn trucje als opvliegende buitenstaander nog eens mag uithalen, en verrassend genoeg ook Koen De Bouw en Filip Peeters. De rest heeft zich waarschijnlijk wel geamuseerd, maar heb ik allemaal wel al beter meegemaakt - of gewoon exact hetzelfde, maar dat is ook geen compliment natuurlijk. Visueel vind ik de film ook helemaal niet zo interessant als vaak beweerd wordt. Maar genoeg gezaagd: perfecte ontspanning is het wel. Snap alleen niet dat dit nu per se de film moet zijn om drie keer te gaan maken

avatar van misterdhdh
schitterende film, met voorsprong de beste vlaamse film, moet wel nog rundskop zien waar ik toch ook hoge verwachtingen van heb. Maar beter als dit kan toch bijna niet, wat ben ik fier op ons landje (ben film), mag zo in de lijst van de beste 250 films aller tijden, schitterende acteerprestaties, vooral matthias schoenaerts was geweldig, 5 vrienden met verschillend karakter, zeer goed verhaal: echt nagedacht over het verhaal. Misschien moest laatste plotwending niet meer, maar mij stoorde het niet. als kijker wordt je veel misleid in de film, echt super film, leuke muziek, mooie marie vinck, schitterende acteurs, voldoende humor met den dikken, echt niets slecht over deze film

5/5 zeker vlaamse versie kijken!!

Laks
Leuke Vlaamse thriller met enkele onverwachte, maar toch goede plotwendingen. Verhaal zat goed in mekaar en bleef toch wel een mysterie tot het einde. Hier en daar ook goede en geinige humor. Acteerwerk was goed tot zeer goed. 4*

Loki87
Ik keek eerst de NL en daarna de Vlaamse. Vlaamse is beter, en was jammer dat ik die als 2de zag. Hoewel ik ze nu wel beide heb gezien, Als je de Vlaamse ziet hoef je de NL niet meer te kijken is mijn tip, bespaart 2 uur.

Filip Peeters vond ik trouwens de ster van de film. Heerlijk personage.

Deze film getuigt van klasse: het verhaal met z'n onverwachte wendingen is origineel en heel boeiend en het acteerwerk is subliem. Als Amerika per 6 miljoen mensen zoveel talent bij elkaar zou krijgen, dan bleven ons een massa afgrijselijke films bespaard. Dit is een film die beklijft en bewondering afdwingt. Er is nu een Amerikaanse versie in de maak (of misschien al uitgebracht?). Ik hou mijn hart vast, want waarom wil je iets alleen maar om de taal overdoen als het zichzelf al bewezen heeft?

avatar van Brix
Donderwolk schreef:

Inmiddels is er al het e.e.a. op de Belgische TV te zien geweest over de filmopnamen.
Wat ik daaruit op kon maken voorspelde weinig goeds moet ik zeggen.
Alleen die cast al...

De Amerikaanse remake: Loft (2012)

avatar van Insignificance
Vaak wel aardig, zo'n filmpje die stilaan z'n raadsel ontrafelt. Echt meepuzzelen heeft hier niet zoveel zin, het scenario trekt zo af en toe simpelweg een nieuw konijntje uit de hoge hoed, maar het eist zo wel de nodige aandacht voor z'n personages en hun gedragingen. En deze cast mag er best zijn.

De ondervragingen zijn me iets te, mja, Amerikaans, maar verder draait het soepel heen en weer. Het ziet er allemaal erg gestileerd uit, alhoewel zo'n slow motion van een aanlopende vrouw in rood weer iets teveel van het goede is. De muziek wil ook wel eens té aanwezig zijn. Erg storend is het niet.

Dat geldt wel even voor wanneer de ware toedracht duidelijker wordt en van Looy terug begint te grijpen op eerdere momenten in de film. Veelal onnodig verklaarwerk; laat je publiek dat lekker zelf uitvogelen. Het zal wel te riskant zijn of zoiets, maar het maakt het al met al wel tot iets te voorgekauwde kost.

avatar van quinten1
super!

BBarbie schreef:
Sterk overgewaardeerd. Volgens mij is hier sprake van chauvinisme of iets wat daar op lijkt. Doorsnee psychologische thriller, maar zeker geen uitschieter. Waarom de film zonodig nog een keer gemaakt moest worden snap ik al helemaal niet. Zal wel aan mij liggen.

Op aanraden van een kennis nog een keer bekeken. Ik moet toegeven dat de film door mij de eerste keer ondergewaardeerd is, al blijf ik de wijze waarop het raadsel ontrafeld wordt niet sterk vinden. Maar niettemin een volle * erbij: 3,5.

avatar van Toontje G
Amai zeg, das best un schoon filmke wa goe in elkaar stikt.

avatar van stipstap
Denk ook dat het succes van de de Loft in België ook te maken had met het succes van de zaak alzheimer van Erik van Looy, en ook Bart De Pauw is een succesfactor in Vlaanderen.

De loft is een strakke, snelle film die goed in elkaar steekt met uitstekende flashbacks en twists.
Het wie heeft het nu uiteindelijk gedaan concept werkt ook aanstekelijk, maar is nu ook niet overweldigend. Daarvoor lag de nadruk te fel op het "we willen en moeten de kijker verassen effect".

Ik ben in ieder geval zeer benieuwd of deze Vlaamse hit ook in Amerika zal scoren bij zijn release.

avatar van Fikret8
Nog ergens te krijgen op dvd?