Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

disneystore
Fikret8 schreef:
Nog ergens te krijgen op dvd?

Normaal gezien heel gemakkelijk te verkrijgen. in België toch althans, op Bol staat hij ook tweedehands. Als meest succesvolle Belgische film ooit moet het niet zo moeilijkk zijn.

avatar van filmfreak 101
thaha ga deze vanavond es kijken, ik vind het wel grappig dat deze film 0,01 ster tekort heeft om in de top 250 te staan de laatste film in de lijst heeft 3,76 en deze 3,75 op het moment dat ik deze reactie plaatste tenminste xd

avatar van anniehanolp
Prachtige film en een verrassend einde

avatar van alexander038
Een te gekke belgische thriller/mystery ..aanrader

avatar van Beertje45
Krachtige, sfeervolle thriller met het kruim van Belgische acteurs, de mannelijke kant dan toch, want de actrices krijgen gewoon te weinig screentijd om hun talenten te vertonen. Het einde is dan wel erg voorspelbaar, daarmee bedoel ik niet de identiteit van de dader, maar het einde. Om hiervan een Nederlandse remake van te maken vind ik totaal overbodig. Een Vlaamse versie van Flodder zou ook totaal van de pot gerukt zijn. Bertha Flodder met haar zoons Louis en Jef. Buurman, wa doe de na?

avatar van Fikret8
Is de film nog ergens op dvd te koop voor een normale prijs (dus geen 50 euro)?

avatar van Brix
@Fikret8

Ja, zie PM bericht.

MichaelMovie
- Spannende film!
- Goede plotwendingen.
- Film met veel moderne elementen.
- De karakters van de personages zijn goed uitgekozen en komen ook goed over.
- Staat in mijn top 10 aller tijden.

* We mogen trots zijn op deze Belgische film.

avatar van xxERWINxx
Fikret8 schreef:
Is de film nog ergens op dvd te koop voor een normale prijs (dus geen 50 euro)?

Ik heb deze film op de rommelmarkt gekocht vorig jaar zomer voor ongeveer 2 euro

avatar van Fikret8
Ik had hem inmiddels ook voor weinig geld weten te bemachtigen danktijd de tip van Brix.

avatar van Brix

avatar van knusse stoel
MichaelMovie schreef:
- Spannende film!
- Goede plotwendingen.
- Film met veel moderne elementen.
- De karakters van de personages zijn goed uitgekozen en komen ook goed over.
- Staat in mijn top 10 aller tijden.

* We mogen trots zijn op deze Belgische film.

Geheel mee eens behalve de top 10, daar staat hij bij mij niet in, wel in de top 100 en dat is ook een hele grote pluim! Een prachtige film die goed in elkaar zit en dat vind ik in het algemeen niet van de meeste films van de Nederlandstalige bodem. Helaas!

MichaelMovie
knusse stoel schreef:

Bedankt voor je reactie.
Omdat deze film zo veel beter is dan de andere Nederlandstalige films, steekt hij er voor mij bovenuit en verdiend het een plaats in mijn top 10. Het is een thriller die het niveau van een Amerikaanse film heeft. Ook heeft de film voor mij een extra pluspunt doordat het verhaal zich afspeelt in luxueuze omgevingen.

Een goede Thriller van nederlandse bodem. Zat helemaal in verhaal en meedenkend aan het complot.

avatar van arno74
Tegenvaller die niet aan mijn helaas torenhoge verwachtingen voldeed. Lang naar uitgekeken, hoge score, veel mooie recensies, tussendoor nog per ongeluk de verkeerde Loft (2005) gezien, en onlangs ook de Belgische topper The Broken Circle Breakdown bekeken.

Torenhoge verwachtingen is dan zacht uitgedrukt, en een vrij doorsnee dialooggedreven thriller zoals deze voldoet daar dan niet aan. Het begin was lastig doorkomen, veel personages waardoor geen enkele echt uitgewerkt wordt, en ook onaantrekkelijk (vreemdgaande potentiele moordenaars) om je in een van hen in te leven. Typische whodunnit-plot die al vaker en beter gedaan is, en de spanning eruit haalt door met het lijk te beginnen.

De eerste helft kon mij niet boeien waardoor ik helaas ook de interesse verloor in de rest van de film. De fraaie beelden en het gebruik van licht vielen mij wel op, maar redden de film niet.

2,5 sterretjes.

Strakke en goedgemaakte thriller. Het verhaal pakt vooral erg, heb echt geboeid gekeken. In feite is het een langgerekte aflevering van csi, maar dan beter. Verder is er niet veel waarin Loft echt uitblinkt, maar ook weinig waarop ik wat heb aan te merken. 3,5 sterren.

Een film met vijf super goede acteurs én Marie Vinck, met als regisseur Erik Van Looy. Een film die Nederland twee jaar later ook heeft nagemaakt én een film waarbij de Engelse versie in 2014 mét Erik Van Looy en Matthias Schoenaerts onder de naam The Loft in de zalen komt.
Prachtig verhaal. Mooie sfeer. Fantastische film.

Ha een goede film van eigen bodem. Ik had wel al gezien dat deze film hoge ogen scoort, maar nooit gekeken, nu dus wel.

En inderdaad, goede film, van begin tot eind boeiend. Goed opgebouwd, gefilmd, prima verhaal. Hoger dan 4,0 zal het niet worden, maar het is wat mij betreft de 4,0 sterren wel waard

avatar van -jack_sparrow-
r-a-l-f schreef:

Vlaams bodem, eh makker... Sorry, niets persoonlijks, maar ik ben gewoon trots op dit Belgisch pareltje!!

avatar van BlueJudaskiss
-jack_sparrow- schreef:

Maar waarom dan? Wat is hier dan zo speciaal aan? Zeker geen slechte film, maar uitzonderlijk goed?? Ik zie het niet.

avatar van JDSsmetje
Waar de moderne Vlaamse cinema zich vooral uit in (vaak prima) luchtige drama's zal 2008 toch vooral de geschiedenis ingaan met het klonen van de Hollywood-filmstijl. Echt vernieuwend of origineel is deze film op dit gebied nooit. Op geen enkel gebied eigenlijk, want ook het scenario is niet eens zo geniaal. Het werkt wel, en het is een prima recept voor een leuk en soms spannend mysterie, maar onderscheidt zich amper van de doorsnee. Naar het einde toe balanceert het allemaal een beetje op het randje van geloofwaardigheid en met de laatste twist gaat Van Looy er ook een stuk over. De scènes van 'een jaar later' hadden voor mij ook niet gehoeven. Uiteindelijk had de film een kwartiertje eerder mogen stoppen, en af en toe iets minder gelikte bombast had dit werkje wel goed gedaan. Iets minder zou iets meer kunnen geweest zijn. Verder wordt visueel alles erg strak gehouden, en is in het camerawerk best veel moeite gestoken. Het acteerwerk is meer dan behoorlijk, alleen ben ik geen fan van Koen De Bouw. Uiteindelijk best een leuke film hoor, maar zeker niets bijzonders.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Leuke film die wel wat te veel twists heeft- zoals dat ze nog niet dood zou zijn en Filip dus eigenlijk de moordenaar was: leek me niet want ze was inderdaad niet aan de slaappillen gestorven zoals de politie zei, maar ook niet aan de meswond, maar aan de overdosis insuline waar alleen Luc (en later Chris) van op de hoogte was.
Verder beetje vreemd toneelspel van de vrienden om Vincent te pakken- maar misschien heb ik iets over het hoofd gezien dat dat wel logisch en uitgekiend was.

De echtgenotes zijn jaloers (en niet onterecht) maar je gaat zo´n huisvader wel begrijpen want wat een verbitterde vrouwen- de scenarist is duidelijk geen fan van het huwelijk. Acteren vond ik wel goed, maar Decleir's rol vond ik wat overbodig met dat subplotje over dat project. Al met al leuk om gezien te hebben maar toch niet de beste Vlaamse film die ik gezien heb.

avatar van Maarten0402
Flavio geef me graaf ff een Vlaamse film die je beter aan beveelt. Ik sta er graag voor open.
Ik vond dit zelf een erg goede film, maar ben nog niet zo thuis in de Belgische Cinema.
Dus graag een tip

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Hmm zo thuis ben ik ook niet in Belgische cinema eerlijk gezegd...De Helaasheid der Dingen vond ik erg geslaagd. The Broken Circle Breakdown. Nou ja, niet echt verrassende keuzes en waarschijnlijk ken je die al. Voor tips kun je beter de Toplijst van België raadplegen misschien?

avatar van Glennekeeeee
gisteren na een lange tijd nog eens bekeken (ten tijde dat de DVD uitkwam wel talloze keren gezien maar is ondertussen toch al even geleden) omdat de Amerikaanse versie nog altijd niet beschikbaar is.

Het blijft gewoon een steengoeie film. Ondanks dat de personages redelijk oppervlakkig blijven en de film bestaat uit weinig verschillende locaties en een simpele story telling klopt er gewoon zo ontzettend veel aan deze film.
Erik van Looy start in volle vaart en kan die strak houden tot de finale waarin de laatste 2min misschien wel het zwakste punt zijn van de hele film. De komische accenten worden perfect neergelegd door Koen De Graeve. De Bouw zien we toch in een iets andere rol dan we gewend zijn. Bruno VDB speelt heerlijk als de rare kwiet maar het zijn toch vooral Schoenaerts en Peeters die deze film beter maken qua personages. Schoenaerts laat hier al zijn dat personages met een hoek af op zijn lijf geschreven zijn. Als de jonge flapuit omringd door drugs en een zware drang naar agressie is hij de perfecte key in deze film en Peeters speelt zijn rol gewoon uitmuntend. Veel kan ik daar niet over uitweiden of je weet al te veel. De film heeft ontzettend veel twists en eens je de film al een paar keer gekeken hebt heb je ook wel door dat het Van Looys bedoeling is om je compleet zot te maken en ervoor zorgend dat je nooit de dader kent. (Bij mijn vriendin die de film voor het eerst zag is dat alvast gelukt én bij mij destijds in de bios ook). Maar bij een eerste kijkbeurt werken die twists volledig.

Ondanks dat ik in de Amerikaanse versie nog een hogere kwaliteit verwacht visueel is deze Vlaamse versie toch ook al op een zeer hoog niveau en zeker Hollywood getint.

Loft is éen van de beste films die ik al gezien heb van België en ongetwijfeld de meest complete blockbuster van België. Met sterke acteurs, voldoende twists die zijn werking hebben, een strakke vaart en visueel sterk in beeld gebracht is deze originele versie een heerlijke thriller.

avatar van dvdfreak123
Glennekeeeee schreef:

. Ik denk niet dat de amerikaanse versie beter zal zijn hij is trouwens zwaar geflopt in de VS ik denk dat de vlaamse wel van een hoger niveau is. Moet maar eens de reacties lezen op de engelse

avatar van TornadoEF5
Mooie film. Alleen jammer dat het stereotiepe beeld van ondervragers die hun kalmte niet kunnen bewaren weer bevestigd wordt. En dat was niet de enige stereotiep. Toch zijn er naar het einde toe een aantal onverwachte wendingen.

Zeer vermakelijke film die ik eindelijk eens gezien heb!

Leuke film, maar niet schokkend. Vooral het einde vond ik niet erg speciaal.

avatar van clubsport
Vond het een goede film maar geen topper .

avatar van n00r
Deze versie is zoveel beter..