Loft (2008)

België
Thriller / Mystery

geregisseerd door Erik Van Looy
met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts en Filip Peeters

Vijf getrouwde mannen delen stiekem een loft, waar ze stijlvol en in alle rust hun minnaressen en liefjes ontvangen. Een prima regeling, tot ze op een winterochtend het lijk aantreffen van een jonge vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terecht is gekomen in de loft waarvan alleen zij de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden zelf uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en zal blijken dat ze veel minder van elkaar afweten dan ze dachten.

avatar van barcam
Redelijk film maar voor mij zeker niet echt een topper.

Dingen die me ergerden:
- spuuglelijke digitale kleuren en massa's regen en donkere scenes
- personages: kon met geen enkel personage een vorm van sympathie of binding voelen en dat is volgens mij toch wel essentieel voor een goede film
- flash-backs over pietluttige details om zo het bierkaartje verhaal naar een hoger niveau te tillen
- plotwendingen zijn op bepaalde momenten totaal bij het haar getrokken
- braaf: hadden gerust wat meer "gewaagde" scenes in mogen zitten vanwege het onderwerp

Al bij al een goede vlaamse film maar de beste???
Voor mij zeker niet.

michael1992
Vijf vrienden, een loft en vooral heel veel hype.

De meest succesvolle vlaamse film aller tijden bewijst nog maar eens dat succes zeker niet garant staat voor kwaliteit want Loft is naar mijn mening geen bijster goede film.
Het grootste minpunt is de snertmuziek met Hollywoodpretenties. Veel te prominent aanwezig en vooral het accentueren van bewegingen (zoals het wegschuiven van een sleutel) stoorde mij uitermate.
Ook het 'kleurenregister' vond ik op het storende af lelijk, te veel 'neem mij serieus' en het deed mij te wannabe filmnoir-achtig aan.
Inhoudelijk hangt het verhaal ook aan elkaar met de meest voorspelbare clichés die ongeloofwaardig uitgewerkt worden. (De kijker Mr. X laten verdenken maar dan blijkt Mr. Y de daders waarna het toch weer Mr. X is.)
En de dialogen verliepen moeilijk, waren niet logisch en van subtiliteit was er ook al niet te veel sprake.
De acteerprestaties waren daarentegen voor zover dat kan met bovenvernoemde tekortkomingen relatief goed maar natuurlijk weer met Koen De Bouw, Matthias Schoenaerts (met zijn diepe 'neemmijserieusstem') en Filip Peeters.

avatar van LiveALife
michael1992 schreef:
Vijf vrienden, een loft en vooral heel veel hype.

Man, ik denk dat gij uzelf veel te serieus neemt!

michael1992
Ik doe op zijn minst moeite om mijn stemmen te verantwoorden in tegen stelling tot zichzelf trouwens ook veel te serieus nemende vijf sterren gevende meisjes.

avatar van Zandkuiken
Die filmavonden thuis zijn géén goed idee

avatar van JanVR
Binnekort ga ik de DVD eens aanschaffen, zien of ik mijn rating nog waardig vind. In de cinema vind ik films altijd iets beter dan gewoon thuis...

avatar van Filmkriebel
barcam schreef:

Al bij al een goede vlaamse film maar de beste???
Voor mij zeker niet.

Zeker niet de beste. Mocht die in de top 250 raken, dan schrijf ik me direct uit.

avatar van thefan
Hier kunnen de meeste Nederlandse filmmakers iets van leren!

avatar van krizl
Waste of time !

avatar van schram101
Geweldig onderbouwde reactie! Hulde!

avatar van yeyo
Wanneer een goede Vlaamse film uitkomt is er geen haan die er naar kraait, tenzij deze alle mogelijke Hollywood clichés belichaamt. Eerst was er het overschatte De Zaak Alzheimer, maar Loft is nog een stuk erger.

Erik Van Looy weet alles op een kille, sfeerloze manier in beeld te brengen zonder enige Vlaamse charme. Alles moet verfijnd en high tech overkomen, zelfs iets simpel als toiletten. Wil hij de wereld de illusie geven dat wij Vlamingen in een soort trendy Utopia leven? De cast draagt al evenmin bij. Filip Peeters is compleet miscast en ongeloofwaardig als opperplayboy en ook Koen de Bauw vind ik maar een kleurloze figuur. Koen De Graeve weet de film enigzins te redden, mede door een paar hilarische uitspraken, wat een geweldig opkomend talent toch. Ook Matthias Schoenaerts acteert redelijk sterk. Want ja, er zijn ook goede dingen aan Loft op te merken.

Het verhaal mag een simpele whodunnit zijn, maar is zeer genietbaar te volgen, waarschijnlijk door zijn niet-chronologische vertelstructuur met goede losse scènes als flashbacks. Ik wist dat ik mij moest verwachten aan een soort overdreven twist op het einde, maar oorspronkelijk was ik door deze erg in m'n nopjes. Dat Filip Peeters' z'n personage zo zijn eigen vrienden had verraden en alles opgezet spel was in het kader van wraak op hem te nemen, vond ik perfect in de film passen. Ik was over het algemeen zelfs even gunstig gezind over Loft, tot de onvermijdelijke "echte" twist dan komt. Het is echt alsof Van Looy de kijker wilt zeggen: "Als jullie al verbaasd waren door de eerste twist, get this!" Genoeg mensen zullen hier intrappen, maar ik vind het einde vergezochte zever. Ach ja, de brave, stille jongen heeft het natuurlijk weer maar eens gedaan, dat hebben we vooral nog nooit eerder gezien. Deze anti-climax wordt dan nog eens gevolgd door een lachwekkend gevecht, 's avonds in de regen. Een element dat geen enkele clichématige prulfilm kan missen. De bad guy springt van een gebouw en komt neer met een doffe klap, meteen een mooie metafoor voor de kwaliteit van de film.

Op zich is Loft echt wel een aangenaam filmpje, het is vooral de overdreven adoratie die mij stoort. Want als dit een Amerikaanse film was geweest, had niemand er naar omgekeken. Men zegt dan: "ja, maar dat komt omdat de Vlaamse film nog minder heeft gepresteerd dan de Amerikaanse". Dat is waar, maar welke boodschap straal je dan uit? Dat je als Vlaamse filmmaker je eigen roots overboord moet gooien en zo gedetailleerd mogelijk Amerikaanse, dertien in een dozijn films moet na-apen?

avatar van Wannes84
krizl schreef:
Waste of time !

Alweer een sterk onderbouwde visie...

avatar van JTV-kijker
yeyo schreef:

Ik vond het nochtans een sterke film. Ik had nog wel altijd het gevoel dat ik naar een Belgische film zat de kijken en ik vond het nu niet ook bepaald zo'n high-tech film.
De Pauw en Van Looy hebben met beperkte middelen en beperkt geld toch een meesterwerk gemaakt.

avatar van helleke
Ik vind dat deze film zeker niet moet onderdoen voor een schitterende film als De Zaak Alzheimer.
Prima acteerprestaties, en de film blijft boeien tot het eind aangezien ge hoegenaamd niet weet hoe het gaat eindigen.

Een verdiende 4 sterren

avatar van yeyo
JTV-kijker schreef:

Vind je dan niet dat deze film iets kil en onmenselijk heeft? Door de geforceerde dialogen en onechte omgang tussen de personages, kon ik bijgevolg niet meeleven met al de dramatische gebeurtenissen.

avatar van Phobophile
Leuke film, maar ik had er meer van verwacht. Zo briljant als ik gehoord had, was het nu ook weer allemaal niet. Verder vond ik de film te lang. De film is niet goed genoeg om zoveel tijd goed te kunnen vullen. Toen de aftiteling begon vond ik het al een tijdje wel best.
Ergens las ik een reactie van iemand die de film in kwaliteit met 'Karakter' vergeleek, maar dat schept toch echt VEEL te hoge verwachtingen van deze film.

Raffael77
Mooi uitgewerkte thriller.

Verhaal is goed en boeiend.
Camera werk is ook prima.
Acteer werk is onderhoudend goed en nergens slecht.
Effecten zijn aardig gedaan maar komen niet veel voor.

Aanrader.

avatar van zjandannybob
vond de film niet slecht. Maar ook niet geweldig. Toch afentoe een onverwachte wending. Wel leuk uitgewerkt en blijft wel boeien.

avatar van Day-V
Raffael77 schreef:
Mooi uitgewerkte thriller.

Verhaal is goed en boeiend.
Camera werk is ook prima.
Acteer werk is onderhoudend goed en nergens slecht.
Effecten zijn aardig gedaan maar komen niet veel voor.

Aanrader.

Eens met hem

avatar van Dridge
Erg uitgekeken naar en veel verwacht van deze film maar viel me uiteindelijk wat tegen. vond het nogal een onwaarschijnlijke aanéénschakeling van gebeurtenissen waarbij de makers proberen je fantasie de vrije loop te laten zodat je de hele film zoiets hebt van ; hij heeft het gedaan ,of nee waarschijnlijk hij , of toch niet.
Uiteindelijk kon het me dan ook eigenlijk geen reet meer schelen wie de dader was.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Au.

En wederom krijgt de Nederlandse cinema een kleine draai om de oren van onze onderburen. Geheel terecht, want veel Belgische filmpjes van de laatste jaren zijn divers en sterk. En dan vind ik de C.V. van de lage landen de laatste tijd toch echt een tikkie te mager. Is deze film overrated? Wellicht, maar ik had een paar puike uurtjes. Ahum, ik dwaal wat af.

Natuurlijk kennen we dit concept en natuurlijk is dit gelikt. Echt ingewikkeld wordt het ook nergens, men gaat hoogstens één plotje te ver. Maar ook dat vond ik niet zo'n probleem. Ik had i.i.g. geen haast, ookal deed het een beetje afbreuk.

Visueel gezien keurig maar mooi, en de acteerprestaties vond ik doorgaans goed. Had gelukkig de ondertitels op aan staan, want mijn Vlaams is niet je van het. Op het volledig misplaatste " Fuck you! " van de rechercheur na, vond ik de dialogen prima.

Zorgvuldig en vermakelijk in elkaar gestoken, al had e.e.a. misschien wat ruiger c.q. spannender gekund. Dit hapt desondanks erg lekker weg.

Zeer goed.

avatar van WB
WB
Zeer goede film! Spannend van 't begin tot 't eind, zoals een thriller moet zijn. Grimmig sfeertje, goede geluidseffecten, en natuurlijk erg goed geacteerd. Vlaams toppertje!

avatar van lucdecoster
Knappe film zoals De zaak alzheimer, spannende thriller en muziek volgens mij goed gekozen, donker sfeertje, zeer goed qua Vlaamse film. Verrassend einde.
4* + 0,5* omdat het een Vlaamse thriller is.

Dat we trots mogen zijn op een regisseur als Erik Van Looy bewees hij al met De Zaak Alzheimer.
Maar hier overtreft hij zichzelf nog eens.
Dit is een pracht van een Belgische film, met een grandioos en vernuftig scenario van de hand van Bart De Pauw.
De setting, locaties en decors zijn werkelijk prachtig en de vertolkingen zijn subliem, Matthias Schoenaerts (waar ik wat bang voor was) is in deze film nu wel verstaanbaar (waarom kan hij dat niet altijd?, misschien is dat te danken aan Van Looy, die elk detail perfect wil), maar ook de rest van de cast is zonder uitzondering fantastisch.
Het verhaal is iedereen wel bekend, een loft waar 5 mannen gebruik van maken om hun minnaressen te ontvangen en waar men plots een lijk aantreft.. dat verhaal kent iedereen ondertussen, maar hoe het afloopt... wel dat is nu de pracht van dit scenario... je kan op geen enkel moment de juiste conclusie trekken... en ik ga het hier ook niet vertellen...
Kijken mensen !!!!!
De film is terecht de meest succesvolle Belgische (Vlaamse) fillm ooit !!!

avatar van erpunited
Ik vond het een goede film. Goed verhaal. Ik had vantevoren geen goede film verwacht. Houdt namelijk niet zo van dat belgisch/nederlands gesproken. Kan ik me behoorlijk aan ergeren. Maar ik vind deze film zeker de moeite om te kijken. Een aanrader

avatar van ForgottenSon
Een erg boeiende topfilm

avatar van MNV2
Op vlak van films heeft ons kleine landje weinig te betekenen, sterker nog, de enige keer dat we ook maar in de buurt van een oscarnominatie voor beste buitenlandse film kwamen is alweer een jaar of 5 geleden met De Zaak Alzheimer. Helaas was de concurrentie dat jaar te sterk en werd de oscar terecht binnengehaald door onze oosterburen met Der Untergang. Anno. 2008 is ons land teruggekomen met een bioscoophit die films als De Zaak Alzheimer en Ben X ver achter zich laat. Loft wist zelfs meer bioscoopbezoekers te lokken dan de voormalige recordhouder voor een Vlaamse film dat op naam stond van Koko Flanel.

Loft is een originele misdaad-thriller met oogstrelend camerawerk en dito lokaties. De film toont zeer modern en abstract met een kille, grauwe sfeer en een briljante dreigende soundtrack, waardoor deze film op visueel vlak dus een pareltje is. Het verhaal is niet lineair opgebouwd en in het begin van de film leek het er nog op dat de flash-forwards slecht zouden uitpakken omdat dat de toestand in het verleden minder spannend maakte. Gelukkig kent de film genoeg diverse plottwisten die het verhaal een nieuwe wending geeft waardoor je als kijker toch vaak genoeg verrast wordt. Misschien was dat ook wel het grootste probleem aan deze film: een overdaad aan wendingen en handelingen die niet altijd even logisch lijken, ook was er weinig sprake van karakteruitdieping en het hoe of waarom van bepaalde handelingen leek ook te ontbreken. Maar ik heb me werkelijk geen moment verveelt met het verhaal, ook al vanwege de simpele maar originele opzet van de film: vijf vrienden die een lijk aantreffen in een loft die ze delen en één van de vijf heeft haar vermoord. Het acteerwerk was naar mijn mening niet altijd even sterk, alleen Koen De Bouw springt er wat bovenuit, verder heeft Jan Decleir hier een opvallend kleine bijrol.

Afgezien van een paar kleine minpuntjes waar ik niet over struikel was dit een zeer goede film. We mogen best trots zijn op films uit ons landje, ook al lijken ze minderwaardig te zijn aan Amerikaanse producties, sterker nog, ik kan hier zelfs meer van genieten dan van de meeste cgi-films met monsterbudget of het zoveelste Saw-deeltje dat weer van over de oceaan naar ons toekomt..

4.0 sterren

avatar van krizl
yeyo schreef:

Enough said...

avatar van Henry Spencer
De kritische reacties komen eindelijk op gang... ook vanuit België.
De tijd maakt mensen meestal een beetje nuchter, denk ik.