Il Testimone Invisibile (2018)

Alternatieve titel: The Invisible Witness

Italië
Thriller / Drama

geregisseerd door Stefano Mordini
met Riccardo Scamarcio, Miriam Leone en Fabrizio Bentivoglio

Adriano Doria is een jonge succesvolle ondernemer die in een hotelkamer wakker wordt naast het levenloze lichaam van zijn minnares Laura, een aantrekkelijke fotografe. De kamer was van binnenuit op slot. Adriano wordt beschuldigd van moord en houdt zijn onschuld staande. Hij doet een beroep op strafpleitster Virginia Ferrara die bekend is omdat ze nooit eerder een rechtszaak verloor.

avatar van Epitaph
Lijkt mij de Italiaanse versie van het Spaanse Contratiempo, die al op Netflix staat.

Epitaph schreef:
Contratiempo (2016)

Opmerkelijke remake. Ook opmerkelijk:

Vanaf 9 januari 2020 in de bioscoop (Arti Film)

avatar van Epitaph
...ook omdat de remake lager gewaardeerd wordt, en het orgineel geen bioscoop release heeft gekregen.

avatar van Flitskikker
Spaanse versie niet gezien. Meestal loop ik niet zo warm voor Italiaanse producties, maar deze film wist mijn aandacht goed vast te houden. Spannend verhaal met de nodige twists die het na een tijdje wel een beetje lastig te volgen maken. Het meest jammere is het compleet ongeloofwaardige einde. Van volwassen film naar kinderachtige Mission Impossible-trucs.
Ook jammer: de zeer amateuristische ondertiteling. Soms nauwelijks te volgen en met de nodige fouten. Bereid je maar voor op een potje snellezen, en hoop dat je daardoor geen details mist.

avatar van Rodger
Precies dezelfde versie als contratiempo..
Dus niks vernieuwend als je deze Spaanse film al gezien hebt..
Blijft wel een prima film..
3.5 ***

avatar van mrklm
Een variant op 'The Usual Suspects' en dat is géén aanbeveling. Kent u de clou nog van het raadsel: "Het is geel en het is géén banaan?" Dat is de rode draad van deze whodunit waarin de rijke Adriano Doria beschuldigd wordt van de moord op zijn minnares Laura. Zijn advocaat wil hem laten klaarstomen voor het proces met hulp van strafpleiter Virginia Ferrara, een veteraan in het vak, die hem drie uur lang onderwerpt aan een intens verhoor. Al snel blijkt dat de door van Laura waarschijnlijk verband heeft met een auto-ongeluk waarbij zij en Adriano betrokken waren.

Een aanvankelijk intrigerend idee valt in duigen door gelogen flashbacks, een verteltechniek die al snel begint te irriteren. Je krijgt in feite hetzelfde verhaal meerdere keren verteld in verschillende varianten, maar uiteraard is er op het einde nog een extra grote twist die de boel helemaal op zijn kop zet. Dat die twist nogal dwaas is maakt waarschijnlijk weinig uit, want tegen die tijd is je interesse in het verhaal waarschijnlijk toch al naar een laag niveau gezakt.

avatar van assowise
Aardige film met veel onbetrouwbare vertellers zodat je zelf moet gaan afwegen of je onze man gelooft en of je alles gelooft of slechts een deel. Had prima een tv film kunnen zijn of een aflevering of twee van een goede thriller-serie.

Acteerwerk is prima, locaties erg mooi maar mij bekroop het gevoel dat dit ook best een toneelstuk kon zijn geweest.

avatar van HollandGermany
Het origineel is goed. Maar je ZIET gewoon dat die vrouw de advocaat is. Dit was bij de Spaanse NIET zo! Ook het origineel is stukken beter in zo'n beetje alles.