• 11.253 nieuwsartikelen

Met onder meer: Fionn Whitehead, Emma Thompson en Stanley Tucci

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 20 september 2018

Plot The Children Act

"We all make choices. Hers make history."

Het huwelijk van rechter Fiona Maye (Emma Thompson) met haar man (Stanly Tucci) staat op losse schroeven. Ze stort zich op een ingewikkelde zaak waarbij een doodzieke 17-jarige jongen (Fionn Whitehead), gediagnosticeerd met kanker, behandeling weigert op grond van de religieuze overtuigingen van zijn familie.

avatar van Creative-lady

Creative-lady

Het leek me wel een mooie film, maar Fiona die een rechter is, iets voelde voor die jongen??? Dat kan natuurlijk niet. Maar natuurlijk is het een film...

avatar van Roger Thornhill

Roger Thornhill

Subtiele film met Emma Thompson in topvorm en de rest van de cast die prima tegenwicht biedt. Toch pakte het verhaal me niet zo stevig bij de kladden als ik had gehoopt: Fiona's weigering om serieus op het door haar man aangedragen punt in te gaan maakte het mij niet makkelijk om met haar mee te leven, en het einde bleef een beetje in de lucht hangen, met noch voor Fiona zelf noch voor haar huwelijk enige vorm van "closure" of helderheid, zodat ik bleef zitten met de vraag waar het nu voor haar naar toe moet. (En dan niet met het idee van "ze heeft nu iets geleerd waarmee ze verder kan", maar eerder "dit is onaf".)

avatar van Eefyeah

Eefyeah

Wat een fantastische actrice is Emma Thompson toch!

Emma Thompson is inderdaad op haar top in deze verder nogal vreemde film wat mij betreft. Het is kennelijk gebaseerd op een boek, maar ik heb het idee dat ze wel een hoop zaken die belangrijk zijn voor het verhaal er uit hebben gelaten.

Zo snap ik echt niets van de beweegredenen van die rare jongen en ook niet van haar reactie er verveolgens op. Waar gaat dat allemaal over?

Allemaal zo enorm gekunsteld dat de film verder niet echt bij me kon indalen.

avatar van tommykonijn

tommykonijn

The Children Act wordt vooral gedragen door Emma Thompson. Op basis van haar eerdere werk heb ik haar eigenlijk altijd wel een goede actrice gevonden, maar hier doet ze er misschien nog wel een schepje bovenop. Ik geloofde ieder woord van haar en een emotionele scène, of dat nou hier is of in Love Actually, brengt ze met veel overtuiging. Ook de rest van de cast levert prima werk af.

Helaas blijft de film verder vooral een beetje 'zweven'. Het uitgangspunt is interessant en de film weet de aandacht eigenlijk vrij gemakkelijk vast te houden, maar de rol van Adam blijft iets te vaag. Het is overduidelijk dat Fiona indruk op hem heeft gemaakt en er lijken ook wel gevoelens een rol te spelen, maar het leidt tot een reeks vreemde, ongemakkelijke acties, zonder dat het echt ergens naartoe lijkt te gaan. Ik miste een beetje een climax, want opeens is Adam opnieuw ziek, sterft hij en is de film afgelopen. Hetzelfde onbevredigende gevoel blijft hangen bij de relatie tussen Fiona en haar echtgenoot. Al met al denk ik dat de uitwerking van het script ervoor zorgde dat de film niet dusdanig bij me binnenkwam als ik gehoopt had.

Wat overblijft is een eenvoudig, onderhoudend drama met sterk acteerwerk. Niet speciaal, maar ook niet onaardig.