• 8.489.145 stemmen

La Paranza dei Bambini (2019)

Misdaad / Drama | 105 minuten

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Releasedatum: 26 september 2019

• CineMember Bekijk via CineMember

Plot La Paranza dei Bambini

"The kids are out to play"

Zes jongens racen op hun scooters door de smalle straatjes van hun wijk in Napels. Nicola, Briatò, Lollipop & Co. zijn onverschrokken waaghalzen. Ze willen geld verdienen zoals hun rolmodellen, en ze dragen merkkleding en de nieuwste sneakers. Deze 15-jarigen gebruiken de daken van de stad om daarop met geweren te schieten. Ze verhandelen drugs en aarzelen niet om hun wapens te gebruiken om de controle over de buurt over te nemen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

kappeuter (crew films)

Naar het gelijknamige boek van Roberto Saviano.

Vanaf 26 september in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Brandt

Brandt

Piranhas beleefd dit weekend zijn Nederlandse premiere op het Film by the sea festival in Vlissingen. Regisseur Claudio Giovannesi heeft de bestseller La paranze dei bambini (een sleepnet vol kinderen? zoiets) van Roberto Saviano onder handen genomen. Het is een interessante film geworden die zich afspeelt in het maffia milieu van Napels. De openingsscène is meteen raak: twee rivaliserende groepen jongeren vechten om een sierlijk opgetuigde metershoge kerstboom. Kwajongens zijn het, maar niet lang meer. Nicola, 15 jaar pas, en zijn vrienden maken op hun scooters de sloppen van Napels onveilig en schieten pijlsnel omhoog in de hiërarchie van de stad. De onvoorspelbaarheid van deze gasten geven de film een extra spanning, zeker als je ze ziet klooien met wapens. Dit kan niet lang goed gaan. Helaas weet Giovannesi die spanningsboog niet tot het einde vol te houden,. Daarvoor zet hij het allemaal te gladjes neer. Nooit komt het geweld echt binnen, nergens is Napels echt rauw. Desondanks een interessante film, maar om andere redenen dan ik zelf had verwacht. Ik wil nu Napels wel s zien, mooie stad. En die gastjes die daar de dienst uitmaken? Ach, flikker toch op met je scootertjes.

avatar van Iron Maiden

Iron Maiden

Het eerste uur is ontzettend sterk met overtuigend acteer- en camerawerk. Helaas stort het daarna als een kaartenhuis in elkaar, waardoor het richting het einde als een lange zit aanvoelt. Het kabbelt maar voort, zonder verdere plot- of karakterontwikkeling, waardoor deze film aanvoelt als een gemiste kans om een échte parel te zijn. Desondanks was het genieten van de sfeer en is dit één van de betere films van 2019. Voor liefhebbers van dit soort films kan ik Wolf van Nederlandse bodem aanraden.

avatar van De filosoof

De filosoof

Ik hou van de Italiaanse maffiafilms vanwege hun rauw sociaal realisme: ze laten mooi zien hoe jongens in de arme achterbuurten verleid worden door het grote geld dat met misdaad is te verdienen als hun ontsnapping uit de armoede maar ook dat ze met die stap van de regen in de drup komen omdat ze er vooral hun leven mee verkorten. Deze film is niet anders en heeft dezelfde charme waarbij de hoofdfiguur Nicola ook wordt gedreven door het onrecht dat de huidige maffiabaas in zijn wijk zijn moeder afperst (zoals hij alle winkeliers afperst) waardoor Nicola ook moreel onze sympathie heeft. Zijn vriendschappelijk contact met een voormalige maffiaclan en de arrestatie van de topfiguren van de heersende maffiaclan geven hem zijn kans de macht te grijpen, maar de machtsovername lijkt onbezonnen en je voelt het onheil hangen boven de jonge, onervaren groep jongens onder aanvoering van Nicola die de strijd aangaat met de heersende maffiaclans. Naarmate de film vordert wordt het aantal vijanden steeds groter zodat een gruwelijk einde steeds onvermijdelijker lijkt. Vanaf dat moment gaat de film echter ook slepen want de te verwachten confrontatie c.q. afrekening blijft uit en als dan uiteindelijk het moment van de waarheid lijkt aan te breken stopt de film welk open einde onbevredigend is. Dat kost de film toch zeker een punt op een schaal van 1 tot 10.

avatar van Diederik58

Diederik58

Minder dan ik verwacht had. Maar vervelen deed de film geen moment.

Dat een stelletje 15 jarigen de dienst uitmaken in de wijk, terwijl er toch voldoende volwassen Gomorra rondloopt/scootert, leek mij vergezocht. Uieindelijk wordt de druk op de jongensbende opgevoerd, maar ze krijgen wel erg veel ruimte van de gevestigde orde.

De film is met veel bravoure gemaakt. Naïeve jongens die het grote geld ruiken en die nergens voor terugdeinzen. De 15 jarige Nico komt mij te volwassen over. Maar misschien word je sneller volwassen in de rauwe omgeving waarin hij leeft. De spanning wordt weliswaar opgebouwd, maar blijft niet hangen. Op het einde weer wat meer spanning, maar ook erg voorspelbaar. Tussendoor nog even Nico die verliefd is op de dochter van een restauranthouder. Het einde is duidelijk, maar toch vrij abrupt. Ik had meer een climax verwacht.

Zo nu en dan ook wel weer wat humor door het gestuntel van de bende.

De beelden van de oude stad zijn prachtig. Evenals het dicht op de huid filmen en het meebewegen van de camera.

De jonge acteurs doen het prima. Francesco Di Napoli speelt Nicola met overtuiging.

Een film die mij niet zal bijblijven. Zeker de moeite waard om te zien.

avatar van Brabants

Brabants

• 2091 berichten

Piranhas is een sterkt stukje Italiaanse misdaad over wat pubers die de foute kant van de maatschappij kiezen om een bestaan te vieren. De film heeft een goed verhaal, goede opbouw en de jongens acteren naar behoren. Zeker de moeite waard om te kijken. Of de film zal bijblijven, nee dat zeker niet maar dat doet het gros van de films niet wat er uitgebracht wordt dus dat is prima.

avatar van Rodger

Rodger

appart filmpje..

Je moet er goed bijblijven want deze film springt vaak en snel over naar een andere scène..

Ook een vreemd einde.. of komt er een vervolg.

Toch 3.0 ***

avatar van umbra

umbra

Fijn Italiaans filmpje over soort van (jeugd)bendes, die hun streek in hun macht hebben. Het parcours vd jongeren dat je te zien krijgt, is uitermate boeiend te noemen. En die Viviana Aprea, schoontje Ja heb me hier wel mee vermaakt.

avatar van schumacher

schumacher

Helemaal niet verwacht maar dit vond ik een hele goeie film.

Heel de tijd geconcentreerd zitten kijken ook, niet 1 keer mijne smartphone genomen .

Film blijft de hele tijd boeien om verschillende redenen: gewoon dat sfeertje en de muziek die er bij paste, die gasten acteerden ook heel goed en overtuigend en het verhaal is ook goed.

Ik hoop dat er nog een vervolg zal komen.

Integenstelling tot anderen hier zal ik deze in het achterhoofd houden.

Voor een Italiaanse film echt wel een leuke en boeiende film.

avatar van U96

U96

jammer, deze film is niet af,...kan niet meer dan 2,5* geven

avatar van ZAP!

ZAP!

Het verhaal over de 'nieuwe' maffia in Napels is nog wel interessant, maar de acteurs (of personages, of beide) deden me voor het grootste deel niets. Heb er in totaal een uur aan gespendeerd, dus geen cijfer.