La Paranza dei Bambini (2019)

Alternatieve titel: Piranhas

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Claudio Giovannesi
met Francesco Di Napoli, Viviana Aprea en Mattia Piano Del Balzo

Zes jongens racen op hun scooters door de smalle straatjes van hun wijk in Napels. Nicola, Briatò, Lollipop & Co. zijn onverschrokken waaghalzen. Ze willen geld verdienen zoals hun rolmodellen, en ze dragen merkkleding en de nieuwste sneakers. Deze 15-jarigen gebruiken de daken van de stad om daarop met geweren te schieten. Ze verhandelen drugs en aarzelen niet om hun wapens te gebruiken om de controle over de buurt over te nemen.

• Vanaf donderdag 26 september in de bioscoop

Naar het gelijknamige boek van Roberto Saviano.

Vanaf 26 september in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Brandt
Piranhas beleefd dit weekend zijn Nederlandse premiere op het Film by the sea festival in Vlissingen. Regisseur Claudio Giovannesi heeft de bestseller La paranze dei bambini (een sleepnet vol kinderen? zoiets) van Roberto Saviano onder handen genomen. Het is een interessante film geworden die zich afspeelt in het maffia milieu van Napels. De openingsscène is meteen raak: twee rivaliserende groepen jongeren vechten om een sierlijk opgetuigde metershoge kerstboom. Kwajongens zijn het, maar niet lang meer. Nicola, 15 jaar pas, en zijn vrienden maken op hun scooters de sloppen van Napels onveilig en schieten pijlsnel omhoog in de hiërarchie van de stad. De onvoorspelbaarheid van deze gasten geven de film een extra spanning, zeker als je ze ziet klooien met wapens. Dit kan niet lang goed gaan. Helaas weet Giovannesi die spanningsboog niet tot het einde vol te houden,. Daarvoor zet hij het allemaal te gladjes neer. Nooit komt het geweld echt binnen, nergens is Napels echt rauw. Desondanks een interessante film, maar om andere redenen dan ik zelf had verwacht. Ik wil nu Napels wel s zien, mooie stad. En die gastjes die daar de dienst uitmaken? Ach, flikker toch op met je scootertjes.