What You Gonna Do When the World's on Fire? (2018)

Documentaire

geregisseerd door Roberto Minervini
met Kevin Goodman, Dorothy Hill en Judy Hill

In de zomer van 2017 worden de Verenigde Staten opgeschrikt door brutale moorden op jonge Afro-Amerikanen door agenten. Een zwarte gemeenschap in het zuiden van Amerika tracht de wrede dramatische gebeurtenissen uit het verleden te verwerken en hun plaats te vinden in een land dat hen benadeelt. Ondertussen bereiden de "New Black Panthers" een grootschalige protestactie voor tegen het politiegeweld.

Malick
Urgente vraag!

Blegh over 't hoofd gezien op IFFR. Ik hoop maar dat het hier nog weer te zien gaat zijn.

Richardus schreef:

Vanaf 18 juli 2019 in Eye Filmmuseum (met Filmkrant Live-inleiding door Hugo Emmerzael), de landelijke bioscopen en op Picl.nl.

'Previously Unreleased'

Weer een visueel mooi en menselijk indringend portret van een groep in de VS maatschappij. Ik had niet het idee dat Minervini (gelukkig) een statement probeerde te maken, wat recensenten dan "vrijblijvend" en "gemiste kans" noemen, alleen observerend te laten zien hoe deze mensen/groepen leven, proberen een leven op te bouwen, en te tonen wat hun achtergronden zijn. Slechts aan het einde (Mardi Gras) meende ik een (positieve, nauwelijks (ver)oordelende) conclusie te ontwaren maar dat kan ook puur mijn projectie zijn geweest. Het is een kunst om zo neutraal niches in de samenleving te tonen die best een hot item zijn, en Minervini slaagt daar wederom wonderwel in.

Richardus schreef:
Dat vind ik het mooie aan Minervini: dat hij geen morele vinger heft, maar een liefdevolle blik heeft.

avatar van John Milton
Die DoP Diego Romero kan wel filmen. Erg mooi geschoten dit, en ik denk dat Minervini's laatste film nog een stukje sterker is dan The Other Side (2015).

Naast die film moest ik af en toe ook terugdenken aan Black Mother (2018) die ik vorig jaar zag. Ook al zo goed.