La Terra dell'Abbastanza (2018)

Alternatieve titel: Boys Cry

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Damiano D'Innocenzo en Fabio D'Innocenzo
met Andrea Carpenzano, Matteo Olivetti en Milena Mancini

Mirko en Manolo brengen hun dagen door op de middelbare school en bezorgen daarnaast pizza's. Op een avond voltrekt zich een ramp, als een man voor hun auto stapt in de buurt van het Stadio Olimpico in Rome. De twee jongens vluchten weg van de plek van het ongeval. Manolo's vader ontdekt dat de politie vermoedt dat de dode betrokken is geweest bij een vete tussen twee rivaliserende maffia-bendes. Het blijkt dat de maffiosi de overledene in elk geval al hadden uitgekozen als doelwit.

Vanaf donderdag 20 juni 2019 in de bioscoop (Cinemien)

avatar van de grunt
15 november Lux!

De film is een sociaal-realistisch drama over de maffia in Italië welk genre niet de glamour en spannende schietpartijen van de Hollywood-maffiafilms heeft maar schrijnend drama biedt over hoe de maffia voor velen de enige uitweg uit de armoede is en hoe de maffia deze arme zielen simpelweg gebruikt. De film staat aldus in de traditie van onder meer Gomorra (2008) - MovieMeter.nl, Suburra (2015) - MovieMeter.nl en Dogman (2018) - MovieMeter.nl maar heeft helaas niet de spanning en het niveau van deze films.

De film laat wel mooi zien hoe voor de twee hoofdpersonen de kans om bij de maffia te komen meer nog dan een middel tot luxe vooral een fantasie is die uitkomt, want welke jongens vinden het niet stoer om huurmoordenaar te zijn? Uiteraard slaat die fantasiedroom tegen de werkelijkheid kapot. De opzet van de film is aldus goed maar ik vond de cruciale gebeurtenissen in de film te weinig context hebben waardoor je niet goed kunt meeleven of zelfs begrijpen waarom men doet wat men doet.