Gomorra (2008)

Italië
Misdaad / Drama

geregisseerd door Matteo Garrone
met Toni Servillo, Salvatore Cantalupo en Gianfelice Imparato

Macht, geld en bloed: dat zijn de dingen waar de inwoners van de provincies Napels en Caserta elke dag mee worden geconfronteerd. Ze hebben haast geen keus en zijn altijd gedwongen de regels van het 'systeem' te gehoorzamen, de Camorra. Slechts enkele gelukkigen kunnen aan een normaal leven denken. Vijf verhalen worden in deze gewelddadige setting met elkaar verweven.

avatar van de grunt
Zelden zo'n sterkte openingsscene gezien. Klasse

Gomorra is zonder meer sterke cinema, maar is niet het meesterwerk wat sommigen erin zien.

Het is daarvoor allemaal wat te klinisch en er ontbreekt coherentie binnen de mozaïek-vertelling.

Niet alle verhalen waren even sterk. De twee ballorige schoffies sprongen er voor mij uit.
Toni Servillo zoals altijd een genot.

3.5

avatar van leatherhead
Het maffia-genre is er eentje waar ik niks, maar dan ook écht helemaal niks mee heb normaal gesproken, maar dit is met afstand de beste die ik gezien heb. Toen voor het eerst over de film hoorde was mijn interesse al wel gewekt, vervolgens gekocht, en mijn interesse nam alleen maar meer toe op het moment dat ik op de achterkant van de hoes geciteerd zag staan: ''Vergeet The Godfather, Gomorra schiet alle glamour rond de maffia aan flarden''. .

Rauw, realistisch (bijna docu-achtig) en erg intrigerend. Deze keer gelukkig geen vaste klanten De Niro of Pacino, maar gewoon lokale, Italiaanse acteurs die ook gewoon Italiaans praten. Stuk voor stuk personages zonder opsmuk, wat veel realisme toevoegt. Bijzonder om de maffia een keer bezig te zien, ontdaan van alle stoere prietpraat, ''coole'' oneliners en irritante scheldtirades. Veel zaken ook waarvan ik helemaal niet afwist dat de maffia zich daar überhaupt mee bezig hield, dus in zekere zin zelfs nog leerzaam ook (afvalverwerking bijv.).

Aan de langdradigheid of ontbrekende coherentie heb ik me niet écht geërgerd, al zal het gemiddelde ''xxx Tony Montana publiek'' er ongetwijfeld meer moeite mee hebben. Wel waren niet alle personages even interessant, wat misschien juist realistisch is op een bepaalde manier (geen opsmuk), maar toch wel een klein minpuntje is. Verder wel een uiterst boeiend en vooral gedurfd portret van de Camorra in Napels.

Kleine 4,0*.

avatar van Tanita
Keiharde boeiende realistische-docu film over de Gomorra, maar te fragmentarisch om ijzersterk te zijn. 3.5*

avatar van philtuper
Wow! Wat heeft deze snoeiharde maar meesterlijk film een laag gemiddelde zeg! Schandalig!

avatar van K. V.
'k ben eigenlijk aangenaam verrast door deze film. 'k had hem op goed geluk meegebracht van de bib, maar zag dat het over de maffia ging gaan. Niet echt m'n favoriete genre, maar ach, wie niet waagt, niet wint. 'k vond het dan ook geen zo'n typische maffiafilm, misschien daarom dat deze me wel aanstond.
We volgden een aantal personages in verschillende verhalen, maar behalve de link maffia hadden de verhalen niet echt iets met elkaar te maken.
De cast waren onbekende, maar het kwam wel overtuigend over.
Toch blij dat 'k deze eens heb gezien, vond hem zeker het bekijken waard.

avatar van TornadoEF5
Cinematografie was goed, en het rauwe realistische beeld zal sommigen kunnen aanspreken, mij persoonlijk iets minder. Had liever een conventioneler verhaal hier gewild. Serie zal ik wel nog een kans geven. Misschien binnen een paar jaar nog eens opleggen.

avatar van Antonin
uitstekende film, zeer goede acteerprestaties ook

avatar van stefan dias
TornadoEF5 schreef:

Serie speelt zich af in dezelfde troosteloze decors, maar heeft een traditioneler verloop. Maakt het wel iets minder impactvol. Wat jammer is, want de serie is zeker goed, maar ik kan mezelf niet beletten heel de tijd te denken 'dat de film toch wel dubbel zo sterk was'.

avatar van LPereboom
Grimmig, grauw en realistisch is deze Gomorra zeker. erg genoten van deze film! Goed geacteerd en interessant! Voor mij een heel dikke 8/10!

avatar van RuudC
Een betere mafiafilm dan je uit Hollywood mag verwachten, al is het alleen maar omdat de glamour, de verheerlijking van geweld en misdaad hier achterwege blijft. Voor geen goud zou je willen ruilen met een van de personages in deze film. Het duo op de poster is ook ongelooflijk meelijwekkend. Je ziet heel goed wat een effect de verkeerde invloed op hen heeft. Ook geen kaliber actieheld met spillebenen en haakneus. Plaatjes van de steengroeve waren erg mooi.

Wat alleen erg tegenstaat in deze film is de lange, saaie vertelling. Het is nou niet bepaald winst dat je verschillende verhaallijnen volgt. Veel scenes zijn ronduit saai en het is me een aantal keer overkomen dat ik bijna wakker schrok vanwege een aanslag die gepleegd werd. Hit and run, zoals je mag verwachten. Deze 130 minuten duurden in elk geval erg lang. Het grote pluspunt is in elk geval de eerlijke(re) weergave van de Italiaanse mafia.

avatar van joko16
Erg goed. Heerlijk donker sfeertje

avatar van Lovelyboy
Redelijk nogal docu-achtig aandoende film over de maffia die de regio rond Napels beheerst en dan ook werkelijk als, zelfs de textielindustrie en de afvalverwerking. En alles wordt even tussen elkaar geregeld, iedereen kent elkaar of is familie van elkaar, aldus de verwerking van het zwaar chemische afval dat weggemoffeld wordt.

De film doet me in zekere mate aan City of God en de beide Tropa de Elite denken maar tipt dit niveau nooit ergens helemaal aan. Het beeld wordt in dit zin prima in beeld gebracht, sober, realistisch, donker maar de swing die de Braziliaanse films hebben mist deze. Het is te sober, en door de voice overs die City of God en de beide Tropa's zoveel duidelijker maken, bleef het soms een beetje gissen wat de film en de filmmaker nu eigenlijk wil. Sterke en vlotte scenes worden vervolgens afgewisseld met stugge ontoegankelijke momenten. Eén ding is echter wel duidelijk, het klimaat in die regio is niet gezond en erg loodhoudend.

Redelijke film, maar was meer van te maken geweest. Boek overigens ook al eens geprobeerd maar dat vond ik ook een dermate droge gebeurtenis.

avatar van konijnenkop
Zandkuiken schreef:
Dit bikkelharde portret doet inderdaad denken aan Cidade De Deus, maar waar de film van Fernando Meirelles wat meer romantisering toeliet, kiest regisseur Matteo Garrone hier voor een bijna documentaire aanpak, waardoor de verdorvenheid van het Systeem des te duidelijker naar voren komt. Het universum van Gomorra is er eentje waarin het heel ver zoeken is naar de klassieke morele waarden, een wereld die elke vorm van menselijkheid al een tijdje achter zich heeft gelaten. Garrone oordeelt niet over zijn personages, maar toont met behulp van de 5 (nergens gekunsteld door elkaar lopende) verhaallijnen hoe de stad Napels compleet verrot is door toedoen van de gewetenloze en onuitroeibare camorra, die zijn greep op de rest van de wereld steeds vergroot door ook de legale industrie te infiltreren. Visueel wordt geopteerd voor een glansloze stijl, waarbij de apocalyptische locaties voor zichzelf spreken. De sfeer deed mij bij momenten denken aan Hundstage van Ulrich Seidl: iedereen in de film leidt een soort van uitzichtloos bestaan en lijkt dat ook te beseffen. Nog maar amper vallen er sporen van menselijkheid te ontdekken bij de tot de criminaliteit gedoemde jongeren, maar toch begrijp je hoe ze in die situatie verzeild zijn geraakt. Vanaf de fenomenale openingsscene schetst Gomorra een maatschappij waarin nog maar één ding telt en dat is overleven. Een kopstoot van een film!

Dit is toch totaal een andere film als Cidade de Deus? Ik zie weinig overeenkomsten behalve dan dat het geen holywood film is met overbetaalde acteurs en nutteloze sex scenes …….