Genre: Misdaad / Drama
Speelduur: 137 minuten
Alternatieve titel: Gomorrah
Oorsprong:
Italië
Geregisseerd door: Matteo Garrone
Met onder meer: Toni Servillo, Salvatore Cantalupo en Gianfelice Imparato
IMDb beoordeling:
7,0 (52.982)
Gesproken taal: Italiaans, Mandarijn en Frans
Releasedatum: 29 januari 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via CineMember
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Gomorra
Macht, geld en bloed: dat zijn de dingen waar de inwoners van de provincies Napels en Caserta elke dag mee worden geconfronteerd. Ze hebben haast geen keus en zijn altijd gedwongen de regels van het 'systeem' te gehoorzamen, de Camorra. Slechts enkele gelukkigen kunnen aan een normaal leven denken. Vijf verhalen worden in deze gewelddadige setting met elkaar verweven.
Externe links
Acteurs en actrices
Franco
Don Ciro
Maria
Pasquale
Iavarone
Marco
Toto
Ciro
Boxer
Roberto
Video's en trailers
Reviews & comments
Angelo2
-
- 682 berichten
- 3078 stemmen
Realistische, rauwe film over de Napolitaanse Maffia die goed beeld weer geeft hoe het er in de praktijk aan toe gaat en dat is niet best. Wat een bende daar zeg. De boel wordt niet geromantiseerd door sterke familiebanden, gezellige diners en stoere schietpartijen zoals in de bekende maffiafilms. Mooi ook om te zien dat die ene jonge knul gek is van Tony Montana maar dat de werkelijkheid hem toch even wat anders te bieden heeft. Helaas werd de film regelmatig langdradig mede doordat de opbouw zo fragmentarisch was. Soort van docu stijl. Jammer dat er niet wat dieper werd in gegaan op de werkwijze van de maffia, hoe de organisatie de boel draait. Ze komen in de film allemaal erg amateuristisch over. Een zesje
stevenaz
-
- 4 berichten
- 5 stemmen
De film is zo realistisch dat het af en toe lijkt alsof het een documentaire is, de acteurs die niet van echte maffiosi te onderscheiden zijn dragen hier veel aan bij.
Vraag me af waar de acteurs vandaan komen, zeker ook vanwege berichten in de pers dat de acteurs echte criminelen zouden zijn.
Het enige waar het de film aan ontbreekt is een goede spanningsboog, af en toe valt de spanning in de film weg en daarmee valt de film dan helemaal stil.
Gish
-
- 1446 berichten
- 6862 stemmen
Onguur meesterwerkje !
The Godfather 1 + 2 + 3 en Scarface worden door Matteo Garrone in 130 minuten volledig afgeschminkt. Dit is de echte maffia, Don Corleone en Tony Montane blijken slechts stripfiguren.
nilserr
-
- 158 berichten
- 636 stemmen
Ongelofelijk rauwe film. Prachtig realistisch acteerwerk en een passende no-nonsense vormgeving. Vier sterren.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Vond er weinig aan. Erg saai zelfs bij momenten. Het voelt rommelig aan en een echte lijn is er dan ook niet te ontdekken. Had soms ook geen idee wie wie was en wie wie aanviel en waarom. Nu keek ik naar een docu met de zwarte kant van de maffia. Verhaallijnen worden abrupt afgeraffeld. Dat mensen hier zeggen dat the godfather en scarface niks zijn vergeleken met deze film doet me pijn als filmliefhebber. Echt krankzinnig, maar goed. Zal deze morgen alweer vergeten zijn. Karakters maakten geen indruk en het voelt nergens aan als een film.
empirekees
-
- 1597 berichten
- 2401 stemmen
De film is aan de ene kant enorm goed door het acteerwerk en in veel gevallen het gevoel geeft dat je een documentaire zit te kijken. Maar helaas kant het vaak niet de aandacht even goed vasthouden. Soms wat te mat. Niet spannend.
Maar waar ik meteen aan moest denken bij deze mafia is een overheid. Dan vooral de Nederlandse overheid en het pluche en de relatie met de Godfather in Brussel.
Het klein houden van mensen, het afhankelijk maken door uitkeringen. "Maar je krijgt er toch wat voor terug", is dan de redenering. Maar "hulp" vanuit de overheid is wel verplicht. Van de nieuwe btw verhoging diefstal tot aan de loopjongens bij de die WOZ waarde komen berekenen waarna er onroerendezaakbelasting wordt gevraagd. Hoe ziek is dat? Maar het monster moet eten natuurlijk. En neem nu de inkomstenbelasting belastingheffen, dat eigenlijk pas recent ingevoerd is.om het beest te voeden. Komt uit de VS, om schulden uit de burgeroorlog te betalen. Maar ach, makkelijk geld verdienen natuurlijk. Laten we het maar aanhouden. Betaal je het niet, wordt er gedreigd..
Het mooie is dat je de mafia nog in een lange strijd kunt frustreren en grote delen kunt opheffen. Maar dat overheid met een glimlach alsmaar doorgaat met hun "mafiapraktijken"
3*
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
Mja, een meesterwerk toch wel. Heb ik al ooit zo'n film gezien? Nee
Heel lang zat ik te kijken met het gevoel naar een 4-sterrenfilm te kijken, maar als de aftiteling er dan kwam, was ik toch wel degelijk groggy. Deze film heeft me geraakt.
De stijl van filmen deed me wat aan Fellini denken: losse taferelen die geen dwingend verband hebben, maar allemaal samen wel een prachtig geheel vormen. Een onthutsend fresco dat niet eens over de onderbuik van de maatschappij gaat, maar over de parasieten die gedijen in die onderbuik.
En het sterkste is dat in deze onovertroffen lelijkheid (ga maar eens kijken op Google streetview: één deprimerend stort, onder de zon dan nog) zulke prachtige beelden geschoten worden. De van op afstand geschoten beelden in de rare flatgebouwen en scenes die soms net iets langer blijven doorlopen: schitterend.
Ook de streetcasting is natuurlijk schitterend, met een klein sterrolletje voor het sympathieke crapuulltje Toto, wiens wedervaren de wreedheid van het milieu als geen ander in de verf weet te zetten.
Prachtfilm. Een huzarenstukje om dat in het hol van de leeuw te gaan filmen en er warempel ook nog een soort bizarre fotografische esthetica in te leggen. Echt zwaar onder de indruk en dat was lang geleden.
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
Ik hou van alle drie The Godfathers (I en II hebben er ook 5) en Scarface is redelijk leuk, hoewel behoor van plastic. Het heeft geen zin die entertainende films te vergelijken met deze rauwe prent, maar iemand (ben even te lui om te scrollen) stelde heel correct dat Gomorra beide titels wel even afschminkte.
Dat is bijna letterlijk: de mooie, geromantiseerde glamourversie van de mafia is van alle tirlantijntjes ontdaan en wat overblijft is het goorste realisme. Verbluffende cinema.
Tarkus
-
- 6409 berichten
- 5315 stemmen
Wat ik verwachtte is gebeurd... ik vind dit geen goede film; veel te saai.
Een hele zit als je het mij vraagt deze langdradige film.
Weinig spanning en veel te veel dialogen.
Kortom: niet mijn ding...
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
5 STERREN !!!!!!
ken je dat gevoel dat een film door je hoofd blijft spoken en dat je referenties over andere films leest en alleen maar kan denken, 'tja, dat is toch maar brave cinema, maar GOMORRA DARENTEGEN…"?
Ja? Ken je dat? Het is me net overkomen. Dze film was geen stomp in mijn maag, maar een kogel. Eentje die er blijft zitten. Ik voel 'm nog steeds.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Vond dit een saaie film zeg. Halverwege uit gezet. Vond dat er geen goed verhaal in zat, en saai dus.
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Vond dit een saaie film zeg. Halverwege uit gezet. Vond dat er geen goed verhaal in zat, en saai dus.
Als ik je top 10, vol met maffiafilms, bekijk zou je dit toch wel moeten waarderen. Een erg realistische weergave van de maffia die films als the Godfather en Scarface een toneelstukje laten lijken. Niet dat deze films slecht zijn.
Maar waar bij laatsgenoemde films ze gezellig zitten te dineren met de kinderen aan tafel in dikke villa's, schieten ze in Gamorra op kinderen met kogelvrije vesten aan.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Als ik je top 10, vol met maffiafilms, bekijk zou je dit toch wel moeten waarderen. Een erg realistische weergave van de maffia die films als the Godfather en Scarface een toneelstukje laten lijken. Niet dat deze films slecht zijn.
Maar waar bij laatsgenoemde films ze gezellig zitten te dineren met de kinderen aan tafel in dikke villa's, schieten ze in Gamorra op kinderen met kogelvrije vesten aan.
Gomorra is inderdaad een realistische weergave van de mafia. Maar waar ik vond dat er bij the Godfather en Scarface een mooie sfeer in zat, miste ik die wel bij Gomorra. Heb ook geen verhaal kunnen ontdekken dus de film pakte mij niet. Heb hem wel thuis liggen, dus denk dat door wat jij hebt gezegd, het binnenkort tijd wordt voor een herziening van de film.
Haal mijn stem dan ook weer weg en beoordeel het later.
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Gomorra is inderdaad een realistische weergave van de mafia. Maar waar ik vond dat er bij the Godfather en Scarface een mooie sfeer in zat, miste ik die wel bij Gomorra. Heb ook geen verhaal kunnen ontdekken dus de film pakte mij niet. Heb hem wel thuis liggen, dus denk dat door wat jij hebt gezegd, het binnenkort tijd wordt voor een herziening van de film.
Haal mijn stem dan ook weer weg en beoordeel het later.
Mooi
Het is ook een een erge grauw sfeer en het is ook geen gemakkelijke film. Tijdens het kijken was ik er ook niet ondersteboven van, maar hoe meer ik er aan terugdenk hoe meer ik de film ga waarderen.
Het zijn meerdere verhaallijnen over mensen die een verband hebben met de maffia. Verwacht geen spektakel met dikke shootouts en doordachte maffiadeals, maar het is meer de dagelijkse gang van zaken in een door de maffia geteisterde achterbuurt van Napels. Er zit ook niet een echt een begin en einde aan. Zie het meer als een korte blik in de realiteit.
Misschien dat je het volgende keer meer waardeert, omdat je dan weet dat je geen Tony Montana gaat tegenkomen 
Ik vond touwens de referentie naar Scarface wel erg leuk gedaan. Een jongen die denkt dat hij even de Scarface van Napels kan worden 
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Zitten zo ook zn mooie kanten aan deze film dus.
Misschien dat ik dan inderdaad een andere kijk op de film krijg. 
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
Even reageren op alles wat hieronder staat: we hebben genoeg semiromantische versies gehad van een soort übermenschen die hun weg gemaakt hebben in de misdaad. een soort 'selfmade men' die toch altijd een soort bewondering weten op te wekken: Scarface, The Godfather…
Hier zie je dat de misdaad heel triviaal, banaal en lelijk is: een pure overlevingsstrategie. Een goede vriend vertelde me het vanmiddag letterlijk: dit zijn een soort boeren die proberen te overleven en net zoals er soms een konijn te veel in een hok is, dat ze dan zonder emotie de keel over snijden, doen ze net hetzelfde doen met mensen. Snoeihard, maar prachtig gebracht. Een geweldig fresco met groffe puzzelstukken die één reusachtig, walgelijk, maar tegelijkertijd magnifiek beeld schetsen.
Wat zou je hier nog aan 'verhaal' nog aan toe moeten voegen? Een 'verhaal' zou het alleen maar weer banaal maken, maar dit meesterwerk overstijgt dat niveau. Hij blijft maar doorgloeien, dit briljantje. Even mijn top tien opfrissen… (en weer één van mijn darlings opofferen
)
Lucaij
-
- 472 berichten
- 1861 stemmen
Hier zie je dat de misdaad heel triviaal, banaal en lelijk is: een pure overlevingsstrategie.
Helemaal mee eens. Helaas wordt dat niet echt gewaardeerd zie ik zojuist aan het lage gemiddelde van deze film
Waarschijnlijk hebben mensen andere verwachtingen of kunnen ze realisme in een film juist niet waarderen en hopen ze toch meer op een Hollywoodiaans script. Ik zag ook pas net dat ik een dat ik een 3,5 had gegeven.. Ik had gedacht dat ik een 4 of 4,5 had gegeven dus daarom verhoog ik mijn stem gelijk met een halve ster. De film blijft toch beklijven na ongeveer twee weken en dat is positief. De film bevat sterke scenes, waarbij niet eens per se het geweld de boventoon hoeft te voeren. Denk aan de scene waarbij ze kinderen nucleair afval later vervoeren in vrachtwagens.
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
Helemaal mee eens. Helaas wordt dat niet echt gewaardeerd zie ik zojuist aan het lage gemiddelde van deze film
Waarschijnlijk hebben mensen andere verwachtingen of kunnen ze realisme in een film juist niet waarderen en hopen ze toch meer op een Hollywoodiaans script. Ik zag ook pas net dat ik een dat ik een 3,5 had gegeven.. Ik had gedacht dat ik een 4 of 4,5 had gegeven dus daarom verhoog ik mijn stem gelijk met een halve ster. De film blijft toch beklijven na ongeveer twee weken en dat is positief. De film bevat sterke scenes, waarbij niet eens per se het geweld de boventoon hoeft te voeren. Denk aan de scene waarbij ze kinderen nucleair afval later vervoeren in vrachtwagens.
Ach ja, cijfers zijn nu ook weer niet zo belangrijk. you can't please them all. We kunnen er toch fijn over praten.
En ga maar eens kijken op Google Maps, naar Scampia: daar zie je de smerigheid lettrelijk op straat liggen… huiveringwekkend.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Ach ja, cijfers zijn nu ook weer niet zo belangrijk. you can't please them all. We kunnen er toch fijn over praten.
En ga maar eens kijken op Google Maps, naar Scampia: daar zie je de smerigheid lettrelijk op straat liggen… huiveringwekkend.
Wat zie je dan? Lijken zeker.
Maar kan inderdaad kracht van de film zijn dat het gewoon een heel grauw en verhaalloos beeld geeft, maar wel realistisch. Begrijp dat het sommige mensen aantrekt. Mij alleen nog niet zo.. 
stefan dias
-
- 2502 berichten
- 1465 stemmen
Lijken niet nee
. Wel modern getekende architectuur, die reeds hopeloos afgetakeld en deprimerend smerig is. Onkruid woekert overal en smerigheid ligt overal gewoon op kapotte straten… Is helaas ook wel op andere plekken te zien, maar als je dan nog eens weet wat er zich IN die flats afspeelt…
starbright boy (moderator films)
-
- 22415 berichten
- 5120 stemmen
Er is nu een TV serie naar aanleiding van het boek. Wat ik zo her en der lees is dat de serie even rauw is, maar conventioneler in het vertellen van het verhaal en meer gedreven door karakters. Ben wel benieuwd. Je hebt met Saviano's boek als uitgangspunt enorm veel potentie. Helemaal als ze meerdere seizoenen mogen maken en op een The Wire-achtige manier verschillende invalshoeken gaan belichten. De serie is nu op de Italiaanse TV en binnenkort al te koop op DVD in Nederland (Lumiere).
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Interessant nieuws. Alles valt en staat wel een beetje bij de schrijvers en hoe ze het boek, of eerder een reeks verhandelingen, van Saviano kunnen omzetten in een script voor TV. Het boek staat vol anekdotes en gebeurtenissen. Je moet goed kunnen schrappen en toevoegen als je ook maar in de buurt wilt komen van een complexe mozaïek zoals The Wire. Beton, mode, drughandel, ontbonden gemeenteraden, immigranten, jeugdige overmoed en de meedogenloosheid van de clans zelf, allemaal thema's en ik vergeet er nog een pak. Daar slaagt Garrone in met zijn film, hij loopt niet verloren in de ingewikkelde en totaal inwisselbare structuren van de clans, hij neemt de kijker niet bij de hand, hij wil het je niet doen begrijpen, hij laat het je voelen. Wel ook zeer benieuwd naar de serie zeg. Het kan iets speciaal worden, maar voor hetzelfde geld krijg je een oppervlakkig scharminkel als Corleone dat ook als "rauw" werd ervaren.
starbright boy (moderator films)
-
- 22415 berichten
- 5120 stemmen
Met de trailer van de serie kan het wat mij betreft nog alle kanten op, die vertelt niet zoveel (behalve dat ze wel weer op lokatie geschoten lijken te hebben). Maar Saviano schijnt ook bij de serie betrokken te zijn. Dat lijkt me een goed teken.
Asaharo
-
- 1042 berichten
- 624 stemmen
Dat zijn toch positieve punten inderdaad. Ik ga onmiddellijk de trailer eens bekijken.
kos
-
- 46702 berichten
- 8859 stemmen
Interessant ja, het leek me sowieso veel geschikter voor een serie dan voor een film.
Bélon
-
- 1795 berichten
- 0 stemmen
Er is nu een TV serie naar aanleiding van het boek. Wat ik zo her en der lees is dat de serie even rauw is, maar conventioneler in het vertellen van het verhaal en meer gedreven door karakters.
Beton, mode, drughandel, ontbonden gemeenteraden, immigranten, jeugdige overmoed en de meedogenloosheid van de clans zelf, allemaal thema's en ik vergeet er nog een pak.
Heb 9 van de 12 afleveringen van seizoen 1 gezien en wat jullie zeggen zit er allemaal zeker in...and then some. Als je de film goed vond kan ik de serie wel aanraden. 
N811
-
- 1459 berichten
- 913 stemmen
Ik heb hem toen een tijd geleden gezien en toen ging hij me erg snel af. Maar wat een meedogeloosheid zien me in de trailer.
dvdfreak123
-
- 1126 berichten
- 1700 stemmen
Goeie film. Rauwe beelden hoe het er in napels met de gomorra aan toe gaat. Soms wel een beetje teveel docustijl dat vond ik wel een beetje een minpunt natuurlijk proberen ze zo het realisme te tonen maar moet zeggen had dit toch liever net iets anders gezien. Heb me zeker niet verveeld terwijl er eigenlijk niet altijd veel gebeurt. Je moet als ganster/maffia liefhebber deze zeker eens gezien hebben. Maar ik hou toch meer van en dat is dan mijn persoonlijke keuze van, films als the godfather, goodfellas... Maarja dat is iedereen zijn eigen keuze he. 3,5 krijgt deze toch van mij
goede film maar voor mij geen meesterwerk ofzo.
Maarten0402
-
- 803 berichten
- 533 stemmen
Ik vind dit een hele goede film. Misschien niet qua film technisch, maar het grijpt je naderhand bij je keel. Toen de endcredits kwamen moest ik er nog even over nadenken.
Maar vooral die endcredits zorden ervoor dat ik een minuut stilte nodig had. Echt heel heftig.
Wat ik al vermoedde wordt bij de endcredits bevestigd.
"Legale investeringen in de nieuwe Twin Towers".
Waar gaat het in godsnaam heen in deze wereld?!
Het laatste nieuws

Jason Momoa tekent voor hoofdrol in verfilming van succesgame ‘Helldivers’

'Dawson's Creek'-ster James Van Der Beek op 48-jarige leeftijd overleden

Veelbesproken verfilming van 'Wuthering heights' nu te zien in de bioscoop

Sciencefictionfilm 'Bølgen' met Kristoffer Joner is zondag te bekijken op televisie
Bekijk ook

Christiane F. - Wir Kinder vom Bahnhof Zoo
Biografie / Drama, 1981
532 reacties

Le Conseguenze dell'Amore
Romantiek / Drama, 2004
208 reacties

The Untouchables
Misdaad / Drama, 1987
714 reacties

Suburra
Misdaad, 2015
102 reacties

Redline
Animatie / Actie, 2009
61 reacties

Il Postino
Drama / Romantiek, 1994
71 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








