Geumul (2016)

Alternatieve titels: The Net | 그물

Zuid-Korea

geregisseerd door Ki-duk Kim (I)
met Ryoo Seung-bum, Lee Won-geun en Choi Gwi-hwa

Een Noord-Koreaanse visser heeft pech: de motor van zijn boot gaat kapot en hij drijft af naar Zuid- Korea. Nadat hij daar op brute wijze wordt verhoord, wordt hij uiteindelijk teruggestuurd naar zijn land. Voordat hij vertrekt, komt hij achter de donkere kant van de Zuid-Koreaanse maatschappij die in schril contrast staat met het door hem ontwikkelde beeld. Hij realiseert zich dat economische ontwikkeling niet per definitie zorgt voor een gelukkig volk. Ook al bereikt hij zijn thuisland, daar ondergaat hij een zelfde verhoor. Dan begint hij hevig te lijden onder zijn ongewilde beknelling tussen de twee ideologieën van de twee landen.

Vanaf 7 september in de bioscoop (Contactfilm)

avatar van sinterklaas
Nederland sloeg nog twee films van deze man over...

avatar van Donkerwoud
Intrigerende synopsis, dat dan weer wel.

avatar van tbouwh
Leven in een dictatuur, altijd functioneren met tralies in je ooghoeken. Zelfs als Nam Chul-Woo (Seung-bum Ryoo) de liefde bedrijft met zijn vrouw houdt een Noord-Koreaans staatsportret toezicht. Toch treft het echte ongeluk de protagonist van The Net pas als hij zijn onvrije land verlaat. Nam leefde in de enige realiteit die hij ooit kende, maar daarbinnen werden zijn werk en familie hem in ieder geval nooit ontnomen. Dat verandert als zijn vissersbootje verstrikt raakt en Nam een kritieke landgrens overschrijdt.

Hoe meer kennis je als kijker hebt van de verhoudingen tussen Noord-en Zuid-Korea, hoe beter je zult begrijpen waarom Nam in het land van de vijand op inhumane wijze wordt behandeld. Eigenlijk maakt het de autoriteiten, zo blijkt snel, niets uit of Nam daadwerkelijk motorpech had tijdens zijn vaarronde. De visser begaf zich op Zuid-Koreaans grondgebied, dús hij is een spion. Nam zelf wil maar één ding: terug naar zijn gezin. Die hoop verwordt echter vrijwel direct tot een illusie. Voor Nam, ongelukkig individu in een politiek steekspel, zal niets meer zijn zoals het ooit was.

Het is tekenend voor Kim Ki-duks ontwikkeling als regisseur dat het zweverige, rustgevende Spring, Summer, Fall, Winter…and Spring (2003) vijftien jaar later plaatsmaakt voor een bij uitstek politieke film. Tijden zijn veranderd, en ook cineasten kunnen de actualiteit niet zomaar de rug toekeren. Alsnog is het opzoeken van politieke thema’s een welbewuste keuze, die in het geval van The Net goed uitpakt: op vernuftige wijze combineert Kim (zijn?) kritiek op het Westerse materialisme met de machteloosheid van het onschuldige individu. Het (vis)net uit de titel is een metafoor voor het politieke net waarin Nam steeds verder verstrikt raakt.

The Net is een scherp geschreven film, die op het juiste moment de bioscopen bereikt. Op de uitwerking is echter het nodige aan te merken: het handelen van de Zuid-Koreaanse autoriteiten roept om de haverklap vraagtekens op, terwijl Nam in het complex waar hij ondervraagd wordt wel heel gemakkelijk contact kan leggen met een mede-gevangene. Ook de openingsscène van de film is tamelijk gekunsteld gefilmd. Op basis van de beelden geloof je nauwelijks dat een visser zo eenvoudig de grens met Zuid-Korea kan overschrijden, nog los van de vraag of de vermeende motorpech daarvan daadwerkelijk de oorzaak was. Betere montage (van deze specifieke scène) en minder grotesk acteerwerk (vaker een complex struikelblok bij Koreaanse cinema) hadden de geloofwaardigheid van The Net als geheel danig doen toenemen.

Ergens halverwege de film zegt één van de personages het volgende met betrekking tot Zuid-Korea: hoe helderder het licht, hoe donkerder de schaduw. De persoonlijke vrijheid die het leven in een westerse democratie met zich mee kan brengen betekent niets als dat hand in hand gaat met een puur materialistische – en zodoende eigenlijk onmenselijke – kijk op de werkelijkheid. Die zelfreflexieve observatie is aan de eindstreep één van Kims belangrijkste verdiensten.

websiteversie

avatar van mrklm
Drama met zwartkomische elementen over een Noord-Koreaanse visser die door motorpech de territoriale wateren van de zuiderburen binnen drijft en daar meteen onder verdenking van spionage wordt opgepakt. De Zuid-Koreaanse autoriteiten weten echter niet goed wat ze met hem aanmoeten. Hoewel er geen bewijs is dat hij spioneert, is één van de ondervragers (die een meer dan gemiddelde wrok koestert tegen Noord-Korea) erop gebrand de eenvoudige visser te laten bekennen dat hij een spion is.
Boeiende film van Ki-duk Kim toont hoe het onderlinge wantrouwen tussen de beide Korea's en de vastberadenheid om de superioriteit van het eigen land aan te tonen de hereniging, waar de hoofdpersoon op hoopt, onmogelijk maakt. Seung-bum Ryoo is sensationeel in zijn complexe hoofdrol en weet de verwarring en de innerlijke strijd van de visser knap tot uitdrukking te brengen, daarbij geholpen door regisseur Kim die de film nooit laat afglijden in puur drama of pure komedie. Enig minpunt is dat het verhaal weinig verrassingen kent.

avatar van danuz
Jammer dat Ki-duk zo inzet op heftig acteerwerk en eigenlijk een nogal voorspelbaar verhaal schetst. Heb het idee dat er meer te halen valt uit dit onderwerp, ook op audiovisueel vlak. Of denkt hij dat zo'n onderwerp per definitie een interessante film maakt?

avatar van Darbie
Als ik de berichten hierboven lees, heb ik de indruk dat jullie van deze indrukwekkende film helemaal niets hebben begrepen.

Het hart op de juiste plek hebben, daar gaat het over !!

avatar van Baboesjka
Deze film is zoveel beter en interessanter dan ik had verwacht. Een heftig en schrijnend verhaal. Rauw en echt. Het is zware kost om te verteren, maar het is sterk gespeeld en overtuigend gebracht. Het is triest dat deze strijd tussen Noord en Zuid-Korea daadwerkelijk speelt. Goed dat het aan bod komt in deze film. Kim Ki-duk heeft mij wederom weten te raken met zijn werk. Een ruime 8. 4*

Aan zijn toch al gevarieerde oeuvre voegt Ki-duk Kim een politieke thriller met een bijzonder passende titel toe over de schizofrene houding van autoriteiten aan weerszijde van de Koreaanse breuklijn. Hij verzuimt daarbij niet —o.a. door gebruik te maken van speelgoedberen— om de tegenstelling tussen de vaak stuitende overvloed in het zuiden en de armzaligheid in het noorden scherp in beeld te brengen, waarbij het hoertje evenwel haarfijn laat doorklinken dat het niet allemaal goud is wat er blinkt, extra benadrukt door de innige knuffel van het kleine meisje met haar lievelingsbeer.
Hoewel protagonist Seung-bum Ryoo af en toe over de top gaat een beklijvende kijkervaring, net als de meeste andere films van regisseur Kim.