Relatos Salvajes (2014)

Argentinië / Spanje
Komedie / Thriller

geregisseerd door Damián Szifron
met Rita Cortese, Ricardo Darín en Nancy Dupláa

De film vertelt zes korte, komische verhalen, vol verrassende plotwendingen. Thematisch hebben de verhalen gemeen dat ze gaan over wraak, over hoe alledaagse mensen de controle kunnen verliezen als ze worden gedwarsboomd in hun leven.

avatar van Rickyman
Ik heb toch liever deze korte maar krachtige filmpjes, dan dat ze er weer zes langdradig uitgerekte films van maken.
De verhaaltjes zijn misschien lichtelijk overdreven, maar zeker herkenbaar. Mooi gefilmd en uitstekend geacteerd, van begin tot eind zeer vermakelijk.

Yep de korte films werken perfect, iedereen is ook enthousiast over deze film op het Mooov filmfestival.

avatar van Leo1954
Zeker geen slechte film. Maar de opbouw van al die korte filmpjes werken niet echt voor mij. Knap gemaakt afzonderlijk, zonder meer. Leuk ook. Maar dan hop naar de volgende, nee niet mijn pakkie an.

avatar van Insignificance
Zwarte humor in zes shorts. Droog geserveerd met uitspattingen. Filmpje ziet er goed uit, heeft lollige muziek en is best scherp geschreven. Ook als een verhaaltje niet een stevige punch in huis heeft, is er altijd wel iets dat aanspreekt. Las Ratas bijvoorbeeld. Is het niet de kok, dan toch wel de die gozer die het restaurant binnenkomt. Ontzettende lul. Idem voor La Propuesta, die een grappige draai in petto heeft als er eentje de hakken in het zand zet.

Hasta que la muerte nos separe is de trouwerij die ik zo graag eens wil meemaken, terwijl de frustratie in Bombita van het scherm af spat. Pasternak, die het bal opent, had best nog wat langer mogen duren. Een gemene, zeker het laatste shot. El más fuerte is de short die me over de gehele lijn het best beviel. Onbeschofte eikel die niet alleen een lekke band voor de kiezen krijgt. Dat wordt al snel hilarisch met ook een heerlijke afsluiter. Ja, leuke omnibus.

avatar van tattoobob
Van enkele geniale filmpjes tot iets mindere....maar over het algemeen is deze film erg vermakelijk ons bezorgt je de gehele tijd een smile op het gezicht.
Acteerwerk en visueel gebied niets op aan te merken.....helaas door toch een paar iets mindere filmpjes kom ik iets lager in mijn sterren....maar dan nog een ruime voldoende.

Aangename verrassing

avatar van wilofski
El más fuerte en hasta que la muerte nos separe zijn voor mij de beduidend betere filmpjes, maar eigenlijk zit er geen enkele slechte tussen.
Steeds zijn de filmpjes goed opgebouwd naar een climax met een twist die niet is zoals je hem zou verwachten.

Goed acteerwerk ook en af en toe weet een goede muziekkeuze de film nog net dat beetje extra te geven.

Zeker geen voor een top-10, maar hij stijgt toch met gemak boven het gewone uit.
Net zoals een kampvuur met straffe verhalen is deze film iets dat nooit zal vervelen.
Aanrader!

Edit: Ik keek even de intro opnieuw en die is ook best wel geestig. Niet enkel omdat de foto's zo prachtig zijn, maar hoe de cast wordt voorgesteld als dier vond ik best wel origineel.

avatar van wilofski
carlak schreef:
piloot laat expres een vliegtuig crashen... waar hebben we dat meer gezien ?

Ja, ik moest er ook direct aan denken. Misschien is de regisseur een nieuwe Nostradamus?

avatar van Flat Eric
Heerlijke humoristische wraakfilmpjes doen het altijd wel goed bij me.
Zo ook deze. De combinatie Spaanstalig en lekker over the top maakten dat ik enorm genoot van deze film.

Van de vijf verhalen vond ik het 'restaurant' toch wel het minste, en mijn favorieten waren de 'omkoping' en de 'bruiloft'. Erg geestig.
Absoluut een aanrader.

avatar van Black Math
Leuk en fris!

Zes kortfilms, niet allemaal even sterk, maar wel met de nodige charme, en met als centraal thema wraak waarmee een situatie compleet ontspoort.

Het eerste filmpje was misschien wel het verrassendst, en daarom het sterkst, al is het haast onvermijdelijk om aan de zelfmoordpiloot van GermanWings te denken, en dat maakt dat het enigszins wrang aanvoelt. Het filmpje met de twee autobestuurders en het laatste filmpje met de bruiloft vervolmaken het trio echt leuke filmpjes. Het zwakste segment was uiteindelijk dat met het hit-and-run ongeval, de overige filmpjes zaten er tussen in, waarbij het restaurantsegment nog wel aardige dialogen had.

Wat opvalt is dat het er visueel erg verzorgd uitziet. Strakke cameravoering, maar vooral bij tijd en wijle interessante camerastandpunten: vanuit de bergruimte in het passagiersgedeelte van een vliegtuig, vanonder een doorzichtig pincodepaneel, of een deur met glas die geopend wordt, waarbij de camera precies met de deur meedraait. Leuk! De dakscène van het bruiloftsfilmpje zag er ook prachtig uit, met alle onscherpe lichten. Af en toe ook leuk gemonteerd, zoals in het autobestuurderssegment waar je de Audi ziet rijden, en er duidelijk op maat van de muziek geknipt wordt. De muziek zelf is niet slecht, maar slechts af en toe echt leuk.

De leukste filmpjes zitten rond de 4-4,5*, het minste filmpje rond de 2*. Gezien de charme van het geheel, rond ik graag naar boven af. 4*.

avatar van John Milton
Erg leuk, vanaf de eerste 5 minuten. Bijzonder vermakelijk film om je in de karakters te verplaatsen, wat bij deze film uitstekend kan.

Leuk. Maar sommige filmpjes drijven het iets te ver door.
Die met Darin vond ik het leukste. Zeer herkenbaar.

Overigens heeft het openingsfilmpje toch wel een bizarre nasmaak na het Germanwingsdrama van pas geleden.

avatar van De zonderling
Daarom hebben ze ook een disclaimer toegevoegd aan de film. Wild Tales has disclaimer added after similarity to Germanwings crash | Film | The Guardian - theguardian.com Je zou films toch bijna gaan verbieden... bijna dan hè

Wel nogal een spoiler dat artikel..

avatar van John Milton
kos schreef:
Wel nogal een spoiler dat artikel..

Ja dat is een beetje zonde, ik vond die opening juist zo geweldig. Goed dat hij tussen spoilertags staat

Aparte film waarbij het hoogtepunt toch wel de ruziënde automobilisten was.
Vooral het einde met de 1e conclusie dat het een crime passionel zou zijn.

4 sterren.

avatar van Woland
Escaleren kun je leren.

Heerlijke collectie korte filmpjes die behoorlijk in mijn straatje vielen. Het deed me qua sfeer en type plot erg denken aan sommige van de (overigens bijzonder vermakelijke) korte verhalen van Roald Dahl, waarbij een zeer alledaags lijkend tafereeltje door een samenloop van omstandigheden of met een ietwat morbide twist tot iets een stuk naargeestigers verwordt. De aanwezigheid van twists was hier wat minder, maar met name het type zwarte humor vond ik erg vergelijkbaar. Maar terug over de film: prima vermaakt met alle verhalen, goed geacteerd en gefilmd, en dikke lol gehad.

avatar van The Traveller
Genoten van deze korte verhalen in 1 film. Absolute aanrader om te gaan kijken. Het snelwegverhaal en de bruiloft zijn mijn favorieten. Goed gefilmd, goed gecast, gewoon hoe een film moet zijn. De kwaliteit spat eraf. Gaat dat zien mensen!

avatar van filmkul
Prima filmpjes. De een nog beter dan de ander. De opening is erg sterk en zet de toon voor de rest. Sommige situaties zijn herkenbaar en worden wat over the top uitgewerkt en zijn daardoor vrij komisch. De "autopech" springt er echt uit. Heerlijke humor. De twee uur vliegen voorbij. 4.0

avatar van HarmJanStegenga
Heerlijk tussendoortje, deze 'Relatos Salvajes'. De zes kortfilmpjes vlogen voorbij. De eerste met dat vliegtuig is direct raak. Leuk laatste shot ook. Kneep toch m'n ogen maar even een beetje dicht.

Knap dat (bijna) elk filmpje toch bepaalde gevoelens oproept en dan heb ik het vooral over woede, of medeleven. Een kleine mate van herkenbaarheid zorgt er regelmatig voor dat je je makkelijk in de karakters kan verplaatsen. Tussendoor valt er genoeg te lachen natuurlijk. Dat filmpje met de twee gasten die langs de weg ruzie krijgen, of de man die het aan de stok krijgt met de sleepdienst zijn toch wel hoogtepunten.

Niet constant geweldig, soms wat teveel van het goede en het filmpje van de tuinman (die het auto-ongeluk probeert op zich te nemen) vond ik wat snel eindigen. Toch leuk. Zoals elk filmpje. Heb me erg vermaakt.

Verrassend, origineel en tegelijkertijd beangstigend hoe ver een mens kan gaan.
Of hoe snel rollen kunnen omkeren...

avatar van weberanja
Wat een aangename verassing! Ik heb werkelijk genoten, alle verhalen prachtig gemaakt. Die bruiloft Ge-wel-dig!

avatar van Collins
Prachtige film. De film schetst situaties waarin mensen over hun uiterste grenzen worden gedreven. Daar is niemand tegen bestand. Dat blijkt ook uit deze film. Hoe reageert iemand op overmatige provocatie, spanning, stress en ander psychisch leed? Van heerlijk inktzwart tot belachelijk absurd, wordt dat in zes korte humoristische en fantasierijke verhalen uit de doeken gedaan.
Elk segment staat op zich. Elk segment is slechts verbonden door dezefde thematiek. In elk segment speelt een andere cast. Elke cast speelt sterk.
De film begint vol vaart en verrassing. Het niveau is hoog. Dat niveau wordt de gehele film vastgehouden. Knap.
Hierboven in de commentaren werd het woord herkenning al gebruikt. Elk segment heeft inderdaad iets herkenbaars in zich. Die herkenning laat de kijker meeleven en meevoelen. Het herkenbare leed wordt uitstekend uitgespeeld en prikkelt. Ook een sterk punt van de film.
Fantastisch!

avatar van leatherhead
Leuk inderdaad, maar een meesterwerk is het niet.

In tegenstelling tot sommigen vond ik bijna alle filmpjes wel aan elkaar gewaagd: nergens echt geweldig, maar redelijk consistent in kwaliteit. Één ding is in ieder geval wel zeker; vermakelijk was het absoluut. De twee uur waren voor ik het wist voorbij.

Het eerste filmpje is meteen één van de leukere. Simpel, doch doeltreffend, en ondanks het komisch accent ietwat wrang met de GermanWings catastrofe in het achterhoofd. Scoort een ruime 3,5*.

Tweede is evengoed vermakelijk. Handjevol guitige dialogen, maar de climax - in hoeverre daar al sprake van was - is van mager allooi. Paar keer moeten ginnegappen, dat wel. 3,0* sterretjes voor deze.

Veruit de geinigste is het derde fragment. Een buiten proportionele dosis onnozelheid, maar wel érg leuk. Met een slotzin die de hilariteit vervolledigt: een 'crime passionel' . Kleine 4,0*

Vierde filmpje volgen we een niet al te snuggere huisvader, waarbij een onbenullige parkeerovertreding uitgroeit in een terroristische aanslag. Je moet er maar op komen... In ieder geval leuk genoeg om te kunnen boeien. 3,0*.

De vijfde borduurt op hetzelfde niveau verder, leuk bedacht wederom, en met - zowel letterlijk als figuurlijk - een lekkere punch op het einde. Maar ook niet meer dan dat. 3,0* wederom.

De afsluiter is veruit het minst kwalitatieve filmpje van de hoop. Aanvankelijk nochtans best amusant, maar verzand halverwege en blijft voorts veel te lang aanmodderen. Tegen het einde aan is het fragmentje allang doodgebloed, waardoor de film als geheel wat lullig ten einde komt. Kleine 2,5*.

Maar soit, wel een leuk projectje al bij al, dat voornamelijk erg lekker wegkijkt. Verder zijn de filmpjes stuksgewijs visueel aardig vormgegeven, met soms markante camerastandpunten. Da's allicht altijd nog wat extra's. Kleine 3,5* voor het geheel, toch maar even blij dat ik die prijsvraag gewonnen heb .

HALVE TAMME.
tattoobob schreef:

Aangename verrassing
Helemaal niks aan toe te voegen.

avatar van Filmkriebel
Redelijk geschift Zes verhaaltjes waarbij gewone situaties lelijk uit de hand lopen en mensen controle over zichzelf verliezen. Het eerste verhaal met dit vliegtuig vond ik het minste al zag ik in de aftiteling dat die twee oudjes de ouders van de zelfmoordpiloot moesten voorstellen ... nogal bij de haren getrokken. Tweede heeft dan weer net iets te weinig om het lijf. Drie en vier waren veruit de beste, met lekker zwarte humor, een sterk gevoel van frustratie en onrecht waarbij geweld de enige uitlaatklep is.

De vierde kortfilm met Ricardo Darin vond ik het kersje op de taart. Ook de vijfde kortfilm wist best te boeien, al kon het abrupte einde mij niet smaken. Zesde was visueel de beste : enkele knappe camerashots, een hysterische sfeer met een schitterend vertolkte rol van Erica Rivas... en hoe mooi als de woede "con pasion" eindigt. Voor nu een 3,5* maar dit kan zo een 4* worden.

avatar van james_cameron
Leuk concept: zes korte films met als thema wraak, gebundeld tot speelfilm. Ook verfrissend dat de films onderling nu eens niet verbonden zijn, behalve dan qua thema. De plotlijntjes worden lekker bizar en energiek uitgewerkt, geholpen door een prima cast en eersteklas camerawerk. Wel jammer dat sommige filmpjes te lang doorgaan, waardoor de impact van het geheel wat afneemt. Vooral het laatste filmpje, over de trouwerij, heeft daar last van. Afgezien daarvan weer eens een fijne argentijnse film, doorspekt met inktzwarte humor.

Uitstekende film waarin zes afzonderlijke verhaaltjes worden verteld met als thema: wraak. Alle zes de segmenten zijn uitermate vermakelijk, treffend en ook gruwelijk tegelijk. Fris en origineel, alleen wel een beetje jammer dat er eigenlijk maar één verbindende factor is waardoor de film als geheel net geen 4.0 sterren van me krijgt.

avatar van Breur
Erg benieuwd. Voor de liefhebbers in het zuiden van het land, zaterdag 22 augustus om 21:00 uur te zien tijdens "openluchtcinema in het Sphinxkwartier in Maastricht".

avatar van Bacon
Om eerlijk te zijn sprak de film me op het eerste gezicht totaal niet aan, maar omdat hij zo hoog hier in de 'tiplijst' staat heb ik toch maar een gokje gewaagd. Het gokje is zeer goed bevallen, erg leuke verhalen die perfect zijn uitgewerkt. Al moest ik tijdens de vliegtuig scene wel heel erg denken aan de crash met het Germanwings toestel van eerder dit jaar. Ik hoop niet dat de piloot deze film had gezien.