ad

Met onder meer: Al Pacino, Chris O'Donnell en Philip Seymour Hoffman

Releasedatum: 23 december 1992

• Google Play Bekijk via Google Play

Over Scent of a Woman

"Col. Frank Slade has a very special plan for the weekend!"

De arme student Charlie (O'Donnell) neemt een vakantiebaantje aan waarvoor hij op de blinde oude ex-militair Kolonel Frank Slade (Pacino) moet passen. Tot Charlies verbazing neemt Slade hem mee naar New York waar ze flink de bloemetjes buiten gaan zetten. Dan blijkt dat de Kolonel speciale plannen heeft om het weekend af te sluiten.

imageimageimageimage

Lieutenant Colonel Frank Slade

Charlie Simms

George Willis, Jr.

Mrs. Hunsaker

Christine Downes

avatar van MarkAjx1

MarkAjx1

Had bij deze film het idee dat ie richting ''Rain Man'' op wilde. Alleen vond ik die hoofdrol fenomenaal gespeeld en deze zwaar irritant van Al Pacino. Normaal toch wel een goed acteur maar vond hem hier veel te overdreven en irritant met zijn Huaa's en Hahs. En Chris O'Donnell was daarentegen slaapverwekkend.

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

Het grote probleem van Scent of a Woman is dat ik hem 27 jaar te laat keek. Er zijn sindsdien zo veel films geweest waarin jongelingen noodgedwongen moeten optrekken met norse oudere personages, dat niets aan deze film origineel aanvoelt.

Sterker nog, het personage van Pacino lijkt vooral een parodie op zichzelf. Een oud-kolonel die leger-termen gebruikt voor elk facet in zijn leven en om de drie zinnen de US Army strijdkreet "hoe-waah" bezigt is gewoon niet serieus te nemen.

Het is dan ook een grote verdienste dat ondanks het absurde, schijnbare, overacteren van Pacino, de beste man je op ongeveer tweederde van de film toch nog meetrekt en weet te overtuigen. Hij heeft een paar heerlijke momenten waarop hij helemaal los gaat.

Maar overtuigen is Iets wat zijn tegenspeler, de vergeten Chris O'Donnell, eigenlijk nooit doet. Nou is de rol van naïeve scholier ook niet een rol waarin je een Oscarwaardige prestatie kunt neerzetten, dus dat kun je hem niet echt kwalijk nemen. Misschien komt het ook doordat het personage (kostschool puber met jasje-dasje) ideologisch verder van mij af staat dan spareribs van een imam, maar echt interessant werd hij niet.

Ik kan me voorstellen dat deze film in 1992 origineler was en Pacino minder karikaturaal overkwam. Hij kreeg destijds een Oscar voor deze rol, maar zijn concurrenten van die tijd (zie hier) waren nou ook niet bepaald ijzersterk.

3 sterren

avatar van Captain Pervert

Captain Pervert

De poster is ook wel hilarisch: "From the director of Beverly Hills Cop". Dat is natuurlijk een volstrekt ander genre en doelgroep... En die film stamt uit 1984, vanwaar dacht Martin Brest in 1992 nog dat hij dat moest aandragen ter promotie? Vragen, vragen...

avatar van chevy93

chevy93

Captain Pervert schreef:

Ik denk dat dit wel de spijker op de kop slaat.

Onderhoudend, zo zou ik deze film omschrijven. Nergens saai, maar ook weer nergens echt goed. Natuurlijk acteert Al Pacino hier heel goed en natuurlijk is zijn bloemrijke karakter interessant. Echter oogt de film zelf nogal gefragmenteerd. Als los zand ploetert deze film een beetje voort en dat maakt de nasmaak een beetje belegen. De potsierlijke scène in de '(school)rechtbank' haalde er uiteindelijk zelfs nog een halfje af, want die was wel erg doorzichtig en gespeeld moralistisch.

avatar van KamikazeTme

KamikazeTme

Al Pacino was geweldig! Het duo samen was ook wel interessant en vermakelijk om te zien, omdat ze qua karakters erg van elkaar verschillen. Echter erger ik me weer aan die dramatische Hollywood muziek en Hollywood eindes. Maar toch wel blij dat ik deze film ff heb mee gepakt, voordat die Netflix verlaat.

avatar van notsub

notsub

Scent of a Woman is een echte Al Pacino show. Zijn personage is waar de gehele film om draait en zijn superieure spel versterkt dat nog eens. De vele stemmingswisselingen houden de film levendig, met als hoogtepunten het familiediner en de tango-scene. De snelle auto was me net te veel van het goede en het slot liet zich net te gemakkelijk raden, maar verder is dit smullen van de avonturen met Frank Slade in zijn donkere wereld.

avatar van DirkjeA

DirkjeA

KamikazeTme schreef:

Nou sorry, maar ik vond de song van Leonard Cohen, "Dance me to the end of Love" een sublieme keus.

avatar van Lebarron

Lebarron

Scent of a Woman gaat over Charlie (Chris O'Donnell), een student aan een prestige Prepschool. Hij studeert er met een beurs dus om wat extra geld te verdienen reageert hij op een advertentie van Karen Rossi om op haar bij hun inwonende oom te passen terwijl zij op familiebezoek gaan. Die oom blijkt de blinde, gepensioneerde luitenant-kolonel Frank Slade(Pacino). Slade is een onaangename man die te veel drinkt en de ene na de andere belediging of grove opmerking uit zijn mond laat rollen. Zodra de familie wegrijdt blijkt dat Frank een ander plan heeft. Hij besluit samen met Charlie naar New York te gaan om daar eens stevig de bloemetjes buiten te zetten. Charlie gaat hier met frisse tegenzin in mee en belandt in een achtbaanrit van allerlei enerverende maar ook een paar zeer ongemakkelijke gebeurtenissen. Scent of a Woman is een film waar Pacino op zijn allerbest is. Met verve speelt hij het type militair die na zijn pensioen wegens arbeidsongeschiktheid geen plek meer heeft in de maatschappij. Slade is het predicaat hork voorbij. Hij is gewoon een grofgebekte, onbeschofte en hondsbrutale hufter omdat hij doelbewust kwetst en beledigd. Hij teert vooral op mooie verhalen die hij onder het genot van veel sterke drank graag mag vertellen maar je voelt ook de onderhuidse bittere pijn van de eenzaamheid en de leegte in zijn leven die hij met zich meedraagt. Je begrijpt dan ook meteen waarom zijn nichtje hem er niet uitgesodemieterd heeft ondanks zijn onbeschofte gedrag. Ze heeft medelijden met hem. Chris O'Donnell is geknipt voor het type prepschoolkid maar niet het type elitaire bal. O'Donnell en Pacino vormen dan ook een prima duo die elkaars tegenovergestelde zijn maar elkaar ook aanvullen. Er is ook een kleine maar toch memorabele bijrol voor Gabrielle Anwar weggelegd waarin ze de Tango danst met Pacino. Anwar was in de 90's een hele mooie meid maar niet onbereikbaar omdat ze ook iets liefs heeft en daarom destijds vaak perfect gecast als love interest.

avatar van Gastel

Gastel

Erg matig. Over de rol van Pacino zal ik niets zeggen, die doet het meer dan prima. Hij kan echter de boel maar nauwelijks redden.

De rest van de film, een enkele scene uitgezonderd, is ronduit belachelijk.

Ik maak me bijna kwaad om de stompzinnigheid van die hoorzitting en eigenlijk dat hele subplot met de getuigenis. Ik begrijp best dat ze een set-up nodig hadden om Al Pacino een Oscarwinnende speech te laten geven. Maar hadden de makers nu echt niets beters kunnen vinden dan zoiets potsierlijks. Het gewicht dat gehangen wordt aan dat hele gebeuren slaat nergens op.

avatar van FlyingGustman81

FlyingGustman81

Mooie film. Juist omdat de twee hoofdrolspelers (Pacino en O'Donnel) zo verschillend zijn. De film was nergens saai, en heeft mij geboeid tot het einde!

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Maar even meegepikt voor hij van Netflix verdwijnt. Al kan enige overacting Pacino niet ontzegd worden, hij komt ermee weg, en O'Donnell vond ik heel degelijk, die had hier volgens mij ook zo'n beetje zijn enige goede filmrol te pakken. Scent of a Woman begint wel aardig, al was het vooral leuk een piepjonge Hoffman te zien, en vanaf de eerste ontmoeting tussen Slade en Charlie is het behoorlijk onderhoudend, met de kleine, eenvoudige maar mooi uitgevoerde tango-scène als hoogtepunt.

Helaas zakt het daarna in tot een bedenkelijk niveau. Het gedeelte met de Ferrari was al op het randje en wordt gevolgd door een nogal overdramatische confrontatie omtrent het pistool (al levert dat wel een van de beste quotes van de film op: "I don't know if I want to kill you or adopt you"), maar echt uit de bocht vliegen doet Scent of a Woman tegen het einde, met de ronduit belachelijke schoolbijeenkomst. Een aanfluiting van jewelste en het laatste greintje realisme wordt vakkundig om zeep geholpen ten faveure van zo'n vervelende moraliserende speech die -uiteraard- kan rekenen op een staande ovatie. Heel jammer dat juist het einde me waarschijnlijk het meest bij zal blijven.

avatar van Donkerwoud

Donkerwoud

Hoo-hah! Of de onaangepaste luimen van een ex-luitenant die met blindheid kampt. Het is voor Lt. Col. Frank Slade (Al Pacino) een hard gelag dat hij niemand meer onder zich heeft, maar zijn dagen moet doorbrengen in het tuinhuis van een nichtje. Alwaar hij arbeidsongeschiktheidsgeld oppot en zijn tijd spendeert met sterke drank en sekslijnen. Totdat middelbare scholier Charlie (Chris O'Donnell) reageert op een advertentie om voor een weekend de blinde oorlogsveteraan te verzorgen. Net wanneer hij tegen een schorsing aanloopt omdat hij getuige is geweest van een strafbaar feit, maar zijn vrienden niet wil verlinken. Anders dan zij heeft hij echter geen bemiddelde familie met connecties. Dit grapje kan hem zijn toegang tot een prestigieuze universiteit kosten terwijl zij ermee wegkomen. Maar zo principieel als jonge Charlie is, zo egocentrisch en cynisch is Lt. Col. Frank Slade. Hij neemt de plooibare jongeman mee op sleeptouw door New York, maar zijn nukkige gedrag wordt steeds zelfdestructiever en gevaarlijker.

Al Pacino sleepte met 'Scent of a Woman' (1992) zijn eerste Oscar binnen. Zo'n veilige en voorspelbare film is het ook wel een een beetje; meer een publieksvriendelijk vehikel rond een steracteur dan iets waar werkelijk veel op het spel staat. En oh zo cliché dat de grote Pacino de rol speelt van een moeilijke man met een visuele handicap. Toch is Lt. Col. Frank Slade zonder meer een innemend personage als de dominante ex-militair met een suïcidale inborst. Nog altijd terend op zijn vermogen om autoriteit af te dwingen bij andere mensen, maar vanuit het triestige besef dat hij niet meer zo serieus genomen wordt als vroeger. En dat juist deze onhebbelijke persoon een mentorfiguur wordt voor een jongeman die zich op eigen kracht omhoog heeft gevochten in een elitebolwerk. De ene underdog ondersteunt de andere in een strijd voor rechtvaardigheid. Cliché is het absoluut, maar 'Scent of a Woman' (1992) komt er goed mee weg omdat het precies de juiste knoppen aanraakt. Een halve punt erbij omdat ik heb genoten van de smaakvolle tangoscéne waarin die gluiperige Slade nog even laat zien dat hij nog altijd verleiding in de heupen heeft.