Koyaanisqatsi (1982)

Alternatieve titel: Koyaanisqatsi: Life Out of Balance

Experimenteel / Muziek

geregisseerd door Godfrey Reggio

Hmm.. ik vond er niet veel aan.
Meer van hetzelfde, en er werd naar mijn mening steeds dezelfde truc herhaald.
Zo'n aparte sfeer, dat ik er depressief van werd.
Dit vind ik trouwens niet echt een film, maar meer een langgerekte videoclip.

kappeuter schreef:

Meer van hetzelfde

Je vind dat deze film op zichzelf lijkt?

Heb net die 2DVD binnen, maar waarom staat Coppola zo groot vermeld?
Bij het 2e deel staat naast hem ook nog George Lucas vermeld.

avatar van narva77
kappeuter schreef:

Dit vind ik trouwens niet echt een film, maar meer een langgerekte videoclip.
Dat wordt Lola Rennt ook genoemd, en die geef je 4,5*

My oh my, bij het begin van de film had ik echt het idee dat ik binnenkort mijn top 10 moest aanpassen. Wat een geweldige beelden van o.a. Canyon de Chelly, Monument Valley en Gooseneck SP.
Maar nadat de industrialisering in beeld komt, gaat de film imho enorm in waarde achteruit. En begint het zelf soms eentonig te worden.
Ook de veelgeroemde muziek kan ik niet helemaal plaatsen. Begon op een gegeven moment eerder irritant te worden.
Ik hoop wel dat ik het tweede deel (Powaqatsi) beter vind want anders heb ik toch ergens het gevoel van een kleine miskoop.

dan wil ik um wel van je over nemen (ik neem tenminste aan dat je die dubbel dvd-box hebt?)

Ik hoop wel dat ik het tweede deel (Powaqatsi) beter vind.

Nog nooit iemand tegengekomen die die mening heeft. En terecht. Koyaanisqatsi is veel beter.

Hobbes schreef:

Ik zal t onthouden. Ik heb nu nog geen zin om het tweede deel te bekijken.

Prachtige beelden, mooie muziek. Alleen was een half uurtje lang genoeg geweest, 3*.

tovenaar
Vaak denk je als je een film aan't kijken bent: wauw, dat is mooi gefilmd, wat een mooie beelden! Nou...
Koyaanisqatsi is één en al mooi beeld (én geluid). Je wordt inderdaad de film ingezogen als het ware (bedankt voor de juiste woorden Vis). De beelden werken extreem hypnotiserend en blijven de volle 87 minuten geweldig imponerend. Wat zou ik deze film toch graag op het grote doek zien zeg, dat lijkt me echt super!

avatar van Da Jando
Hmm...vaak erg mooi, kon m'n ogen er niet vanaf houden. Maar toch soms wat eentonig, met name in de stad. Dan had ik liever wat meer van het landschap gezien...

De muziek vond ik ook wat minder, zelf had ik muziek alá space oddysey mooier gevonden. Helemaal op het einde vond ik de muziek trouwens wel mooi.

Ook denk ik dat dit op het grote witte doek wel een stuk beter tot zijn recht komt. Maar dat geld voor veel films.

Moeilijk om als film te beoordelen...Al bij al heb ik 87 minuten aandachtig zitten kijken. Ik zou hem 3,75* willen geven. Toch 3,5 om het soms wat teveel van hetzelfde is.

Edit: ik verhoog naar 4*, denk er vaak aan terug met een goed gevoel...vandaar. Wil hem ooit nog wel eens herzien.

avatar van Goodfella
Heel aparte film, prachtige beelden, maar toch wat tegenvallend. Verwachtte er misschien wel te veel van... De beelden vielen hier en daar wat te vaak in herhaling, zodat zelfs het 'ja, nou heb ik het wel gezien'-gevoel begon op te treden.

In de documentaire 'Essence of Life' die bij de dvd zat werd echter een mooi verhaal gehouden over de ruimte tussen muziek en beeld , die iedere kijker kan benutten om er zijn eigen interpretatie op los te laten. Dit is dus in ieder geval een film die uitnodigt tot herzien, maar voorlopig hou ik het nog even op een ruime 3,5.

Wel gaaf die lage stem aan het begin.. Ko-yaaaaa-nisqatsiiiii..... Lekker hypnotiserend effect

Goodfella schreef:

zodat zelfs het 'ja, nou heb ik het wel gezien'-gevoel begon op te treden.
Dat had ik nu ook.

Koyaanisgimmick

avatar van Ramon K
Koyaanisfantastisch!

Aahhhhh......wat is dit mooi zeg! Ik ben helemaal sprakeloos....... Die prachtige beelden geclompliteerd door de schit-te-ren-de muziek. Prachtig gewoon. Ik ga hem morgen nog een keer kijken en kom dan met uitgebreider verslag. Voorlopig 4* (en FK, ik weet dat dit niet helemaal overeen komt met SCHITTEREND, maar als ik nog hogere cijfers ga geven wil ik de film eerst nog een keer gezien hebben), maar ik ben er bijna zeker van dat dit er morgen meer worden!

En ik zie ook dat ik nu de gelukkige ben die deze film de top 100 ingestemd heeft...

gotti schreef:

Waar hij thuishoort (maar dan nog een heel stuk hoger)!

Om 23 uur komt er op NL3 een programma over muziek.
In de aankondiging kwamen Glass en beelden/geluiden uit deze film voor.

EmDee schreef:

Om 23 uur komt er op NL3 een programma over muziek.
In de aankondiging kwamen Glass en beelden/geluiden uit deze film voor.

Och, als ik die geluiden in hun volle pracht wil horen, gooi ik de DVD wel weer eens in het apparaat. Koyaaaaa-nis-qat-si!

tsja, puur als kijkervaring krijgt deze film 5*: de muziek, de beelden, de overeenkomsten en tegenstellingen tussen mens, natuur en technologie (de computer chip/satelliet foto; rust/gehaastheid; de (licht-)stroom van autos/de stroom van de waterval).

toch heb ik me wat gestoord aan de moralistische ondertoon:
* technologie vervreemdt de mens van de natuur, maakt het landschap kapot, zelfs de aarde.
* technologie maakt (indirect) het leven van mensen eenzijdiger, ongelukkiger en zinlozer (de scenes met de lopende band, de mensenmassas in de stad en de lift scene).
...en nog wel een paar dingen.

maar deze scenes worden ook weer even snel afgewisseld met scenes van prachtige architectuur, mensen worden uit de massa gelicht, etc. dan lijkt de film dus weer meer een beschouwing van de mens en het leven in het algemeen (zowel de schoonheid als lelijkheid).

ik heb normaal geen moeite met films waar je je eigen interpretatie aan kunt geven (2001: A Space Odyssey bijvoorbeeld), maar bij deze film wel. is het nu een beschouwing van de mensheid of wil reggio laten zien dat we de weg kwijt zijn?

zoals op imdb gezegd werd: "Is KOYAANISQATSI simply an intellectual meditation in style? a deeply moral presentation of the world in which we live? A cautionary fable of modern life? Is it all of these thing or none of them? That is the wonderful aspect of this film". met deze vragen zit ik dus ook, alleen vind ik dit dus een minder aspect van de film.

avatar van Da Jando
Da Jando schreef:

Vergeet dit...zag laatst nog een stukje uit deze film en de muziek maakte meteen indruk...maar dat is bij veel muziek, dat het beter wordt wanneer je het meerdere malen heb gehoord.

Ik kan me vinden in de wat minder waarderende reacties. Bij vlagen wat eentonig en niet altijd even boeiend. De scenes in de stad vond ik juist beter dan die natuurshots, die me wat te lang duurden.

Bovendien vraag ik me af: "Leuke excercitie in mooie plaatjes schieten, maar kwalificeert dit nog wel als film?". Want zeg nu zelf, echt veel verhaal zit er niet in, de karakters ontwikkelen zich maar matig en het acteerwerk is ook niet je het .

Al met al 3***

(oeps, nu heb ik de film 4 plaatsen naar beneden gestemd ...)

tovenaar
armitage schreef:

Het is júist meer dan alleen maar plaatjes! Lees het verhaaltje nog eens goed:

"Een uitbeelding van de invloed van het moderne menselijke leven op de wereld om ons heen, geschoten in elkaar opvolgende beeldsequenties, op de muziek van Philip Glass.

Er zit juist wel ontwikkeling in de film. Beginsituatie laat iets heel anders zien dat de eindsituatie... Life in Turmoil!

Menni
Juist.. Er zijn maar weinig films die ik schaar onder de noemer 'allesomvattend'. 2001 is er eentje van, Koyaanisqatsi absoluut een andere. Dit overstijgt het 'verhaaltje vertellen'.

Yak
Mooi gesproken, Menni. Koyaanisqatsi is groots en meeslepend in de letterlijke zin van het woord.

avatar van Goodfella
2001 is ook wat mij betreft de enige film die écht allesomvattend is, uit Koyaanisqatsi kon ik echter veel minder halen. Misschien wordt er (voor mij) wel teveel aan de kijker overgelaten ofzo, ik zag in ieder geval niet meer dan een verzameling leuke plaatjes..

joa
Zeer interessante film die voor de een veel stof tot nadenken geeft en voor de ander gewoon een prachtig stuk visueel entertainment is.

Kijk naar de patronen: de auto's, verkeerslichten, metro, fabrieken,... . We kijken als een buitenstaander naar ons eigen leven net zoals we naar een mierenhoop staren.

De muziek is trouwens prachtig, zeer minimaal en toch boeiend. Spijtig dat de soundtrack ingekort is.

Menni
Hoeveel lui hebben deze trouwens in de bios gezien? Ik heb het geluk gehad er in Cambridge tegenaan te lopen (had er nog nooit van gehoord, maar het klonk wel interessant), toen heb ik 'm direct twee avonden achter elkaar gedaan. Dat zal ik nooit vergeten.

FisherKing
De Eerste keer op Duitse TV (rond 1986) (ik was verbijsterd en herinner me nog dat ik een dag later de LP van Philip Glass gekocht heb) en in de jaren 90 in de bios (fantastisch).