Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...

avatar van Lil Funk
Eindelijk heeft iemand hem geplaatst…
Heb al wat van deze film gezien en het ziet er tof uit, een beetje fearless maar dan met een andere volksheld. Ook erg tof dat Siu-Wong Fan van cultfilm “Story of Ricky” erin zit.
Ik hoop dat deze film weer erg vet word, de combinatie Wilson Yip en Donnie yen werkt nog altijd erg goed, en met hulp van Sammo Hung verwacht ik een hoop spectaculaire gevechten.

wei
Ik krijg een beetje het idee dat Aziatische martial arts film met de jaren wat harder van toon worden. De klappen die vallen zijn stukker grover realistischer dan, ik noem maar wat, een Shaw Brother films. Vind het verder prima, want we zijn niet naar mietjes aan het kijken natuurlijk.

Beoordeel zulke films ook heel makkelijk, want hier wil ik gewoon goed geknok zien. Donnie Yen, normaal de benen expert, laat hier ook zien goed met de vuisten om te kunnen gaan. Meestal vind ik het Wing Chun vuistenwerk wat minder aantrekkelijk om te zien, maar hier is het een keer wel erg cool om te zien.

Nog een vleugje humor en anti-Japanse gevoelens en je hebt een klassieke kung fu film volgens het boekje.

avatar van J.T.O
^ Heb jij "the prodigal son" gezien? Volgens mij is dat een van de beste MA (of iig wing chun) filmpje. Ik ben wel benieuwd, overal hoor ik wel redelijk positieve reacties. De trailer zag er ook best wel impressive uit

wei
J.T.O schreef:

Wij hebben bij de berichten van The Prodigal Son het hier al eens over gehad , kan je ook nog even herlezen wat ik ervan vond.

wei schreef:

Sorry, mijn slechte geheugen

avatar van UrbanDjampa
Verhaallijn deed me beetje aan Fist of Legend denken, maar Ip Man was toch wel een stukje beter. Combinatie van actie en drama vond ik goed weergegeven. Eerste helft zat actie in waar in de tweede helft van de film ook drama om de hoek kwam kijken. Leuk detailtje is dat Ip Man ook Bruce Lee les heeft gegeven. Een vervolg zit waarschijnlijk in de maak waarin laatstgenoemde ook erin komt dus dat word smullen.

Helaas kon ik wat tekst in het begin en einde niet volgen, want was ook een pindakaas versie... Hopelijk dat ie naar het westen komt overwaaien, want dat wil eens vaak niet gebeuren met minder bekende aziatische films.

Een dikverdiende 4..

Hier gevonden op IMDB.

First line

Due to Ip Man’s resistance to bow down to Japanese,
the people of China finally began to unite

2nd line

With the help of his good friend Qin Quan,
Ip Man and his family finally escape from Fuoshan.

3rd line

15th August 1945
The Japanese announced that they are surrendering unconditionally.
The people of China have scored a victory,
and the war that had lasted 8 years.

4th line

In 1949, Master Ip Man stayed in Hong Kong,
and in Kowloon Restaurant Worker’s Union
he taught the first class of Wing Chun fist.
Which started a new direction for Master Ip Man’s life.

5th line

1967
Master Ip Man’s finally fulfilled his life long wish in his old age.
He establish Wing Chun’s Athletic Club.
Uniting more people and help spread “Wing Chun Fist”

6th line

Wing Chun Fiist, as of today, have spread all over the world
and is one of the well known kung fu style.
Ip Man’s disciples is estimated to be well over 2 million.

7th line

There are many great disciples of Wing Chun.
Among them was superstar Bruce Lee.

De sequel is denk ik gewoon dat hij naar Hong Kong gaat en daar les gaat geven Eindelijk heb ik de film ook gezien en hij is inderdaad erg indrukwekkend. Wong Kar Wei is ook bezig met zijn bio-epic over Yip Man. Hij had de rechten al voor Yip Man als titel, dus vandaar dat deze Ip Man. Ik vraag me echter af hoe die film wordt met Tony Leung als hoofdrolspeler. Hij is geen martial artist, meer eerder een bijzonder goede acteur. Misschien een biografische film zonder al te veel actie, maar meer nadruk op de rest. Ik ben wel benieuwd! Deze film is in ieder geval goed te doen, al deed het einde me beetje denken aan Fearless, bijna precies dezelfde showdown, al hier iets minder lang helaas.

Net gezien en ik vind dit echt een superfilm. Mooi verhaal van Yip Man. Las dat er een sequel aankomt over de leerlingen van Yip Man oa. Bruce. Ook erg benieuwd naar. Film kijkt lekker weg en de vecht scenes zijn ook echt goed. Van mij een dikke 5 sterren!

Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

Dit heeft echt niets met martial arts te maken, heb nog nooit een chinees zo in het echt zien vechten alleen in films. Kijk eens naar echte kooigevechten dan blijft er van de hier vertoonde zoganaamde technieken niets meer over. Allemaal nep MA theorieen in beeld gebracht, dat wat leuk 30 jaar geleden maar nu weten we toch inmiddels wel beter...

Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

Ik heb nooit een rambo look a like in het echt gezien die 10.000 kogels wist te ontwijken in een schoot-out Hoe je het wilt ontkennen of niet, Wing Chun is gewoon een Martial Art. Ik geef toe dat hedendaags wushu veel acrobatiek bevat, maar te zeggen dat het niks is of nep is de grootste bullshit. Wing Chun is wereldwijd gesetteld en dat bewijst toch dat dit vechtsport enigszins baat heeft.

Misschien moet je eens sparren tegen iemand die dit beoefent of heeft beoefend. Ik deed voor grap met 2 andere man tegen een vriend van mij. We wisten geen klap te verkopen, daarentegen kregen we alleen klappen terug, terwijl hij niet eens veel moeite deed om terug te slaan.

Meesterlijk , ik vond het een prachtige film.
Ze moeten meer van dit soort maken , laatst Fearless gezien van Jet-Li dat al een tijdje geleden is.
Deze krijgt een 9.

avatar van Day-V
Vind de omschrijving een beetje onduidelijk :/ Weinig info...

dit is echt een meesterwerk
donnie yen zet Ip Man perfect neer. en de vechtscenes zijn briljant. de drama en actie is een goeie combinatie. ben benieuwd naar het vervolg van deze film.

Weet iemand misschien wanneer deze in Nederland komt?

Heb het vandaag gekeken en moet zeggen dat ik het echt mooi vond. Een dikverdiende 5. Ze moeten meer van dit soort films maken.

Best leuke film inderdaad.

Perfecte mix tussen Fearless en Fist of Legend, alleen betekent dat voor mij dat ik de film wat minder dan Fearless vind. Nooit een grote Fist of Legend fan geweest.

Yip & Yen doen het weer goed, Simon Yam is een leuke toevoeging en geloof het of niet, maar ze zijn er in HK in geslaagd om zelfs wat subtiele humor toe te voegen (dat kereltje op z'n driewielertje ).

Mooie actie, ik hou meer van het ballet, maar toch leuk om te zien. Goed in beeld gebracht verder, maar het mag voor mij nog net iets energetischer allemaal.

4* en een uitgebreide review

avatar van Ramon K
Perfecte mix tussen Fearless en Fist of Legend,

Dan ben ik stiekem toch wel benieuwd naar de film, ook al vond ik de vorige films van Yip niet bijster sterk.

Deze is veel klassieker, qua filmstijl leunt het echt heel dicht aan bij Fearless. Niet de zware, hippe (CG) bommen van daarvoor.

avatar van Ramon K
Onderhond schreef:

En die computereffecten zaten me oa in de weg toen. Ik houd deze film in de gaten!

avatar van Tomsheep
Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

Zit jij wel bij de juiste film ??
Wat een lutser ben jij !
Hou jij je commentaar nou alsjeblieft gewoon bij films als Wrong Bet, die vind je vast en stuk realistischer. Of misschien dat de Power Rangers je wel beter passen.

Dit is gewoon een van de beste MA films die ik ooit gezien heb. Met zelfs nog een aardig verhaal erin ook. Buiten dat ..... wat een ontzettend brute stijl heeft die gast.
Vecht scènes zijn echt heel gelikt qua choreografie en camerawerk.

Ik wil meer !!

avatar van tal1b
film gezien, en geeft écht een rush!!
man, wat een mooie acties, voor de chinese MA films is dit echt een toppertje, MA vd bovenste plank die echt mer gevoel én emotie is weergegeven.

quote film na gevecht met 10 jappen:
wie ben jij? ............ ik ben maaar een chinese man.

super!

enne...

Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

je bent echt niet goed wijs kerel..

Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

Misschien moet je dan maar geen films meer kijken !! Films zijn films....vaak niet echt gebeurt enzo ! Kan een schok zijn voor je.

Maargoed....heb genoten van de film. Goede vechtscene's, mooi gefilmd en drama erbij.

Director eyes pop singer to star as Bruce Lee

HONG KONG — He lists Jet Li as one of his idols, penned a song called "Nunchucks" and his most recent movie is called "Kung Fu Dunk." Now he's in the running to star as the ultimate martial arts icon — Bruce Lee.

Hong Kong director Wilson Yip said Monday he's considering Taiwanese pop sensation Jay Chou for the role of Lee in the sequel to his recently released film "Ip Man," a biography of Lee's kung fu master.

Bron: http://www.gmanews.tv/story/140677/Directo...ar-as-Bruce-Lee

Haha, Jay Chou als Bruce Lee? Damn, Ip Man 2 wordt een musicalfilm Maar aan andere kant, Bruce Lee was waarschijnlijk destijds toch een newbie, dus kan misschien wel. Toch heb ik liever iemand anders, die gast van Shaolin Soccer die Bruce na-ezelde wellicht?

avatar van tal1b
er is vast iemand in china die er voor geschikt is.

avatar van Goodfella1812
Matial arts zoals het hoort, geweldige film met een Donnie Yen in vorm! Samen met Jet Li en Tony Jaa toch wel m`n favoriet in dit genre. 4****

stefan88
wat eem goede film zeg ik ben helemaal geen groot fan van kung fu films zeker niet als er ook nog chinees gesproken word maar hier zit egt goeie actie in en nog goed camera werk ook en niks is versneld wat je soms nog wel eens ziet bij kung fu films

avatar van filmfan1967
Goodfella1812 schreef:

Vergeet Wu Jing (Jacky Wu), de witte man uit de steeg in SPL, niet. Zijn nieuwste film, "Legendary Assassin", schijnt ook de moeite waard te zijn.

ik blijf films die niet engels gesproken zijn toch altijd lastig vinden om lekker te volgen.

De mensen praten in deze film zo snel, dat ondanks de Nederlandse ondertiteling het vooral in het begin bijna onmogelijk is om alles goed te kunnen volgen.

Vandaar ook dat ik het eerste half uur eigenlijk alweer vergeten ben, op enkele vechtscenes na.

De geluidseffecten waren in deze film super, en sommige vechtscenes waren enorm aantrekkelijk om naar te kijken. Die Ip man kon in ieder geval aardig vechten

Het verhaal is nogal mager, en stelt weinig voor,maar erg storend is dat niet. Ik vond het een beetje vergelijkbaar met de oude jcvd films met een typische good en bad guy erin.

Al met al een redelijke film die mij best heeft kunnen vermaken, maar ook niet meer dan dat, en vandaar dus 3 sterren

Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

leuke film met brute gevechten,maar in de kooi heb je er inderdaad niks aan.Dat is al keer op keer bewezen in het begin van de ufc.Degevechten tegen de kung fu specialisten was dan ook snel afgelopen omdat ze op de grond geen kant opkonden.Maar ok voor een film zeer vermakelijk.