Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...

avatar van Rebel80
JPTV schreef:
Ze moeten deze films bij de lachfilms zetten.

Dit heeft echt niets met martial arts te maken, heb nog nooit een chinees zo in het echt zien vechten alleen in films. Kijk eens naar echte kooigevechten dan blijft er van de hier vertoonde zoganaamde technieken niets meer over. Allemaal nep MA theorieen in beeld gebracht, dat wat leuk 30 jaar geleden maar nu weten we toch inmiddels wel beter...

Pfff, ga jij kooigevechten vergelijken met traditionele martial arts, jij hebt er echt verstand van hoor jongen.

Zet elke goed getrainde martial arts grootmeester tegen een mma vechter en er blijft niks van die mma vechter over.

avatar van slowmotion
Rebel80 schreef:

jah maar wacht rebel ... meneer JPTV heeft het nog niet begrepen... hij kijkt zonder ergens verstand van te hebben....alleen het feit dat het mixed martial arts heet zegt al genoeg... die kooi gevechten die jij kijkt zijn allemaal gebasseerd op; het concept jeet kune do, afkomstig van bruce lee, de leerling van Yip man (ip man) . Dus uiteindelijk komt het toch nog een beetje door deze man dat jij je kooigevechten kan kijken . ( ook al ben jij iemand die mma alleen maar kijkt om bloed te zien, waarschijnlijk )

@xenon ---- en waarom ik zeg dat het een legende is is om jou wijs te maken dat die man een meester was zoals in de film en tuurlijk is de film iets overdreven. Daarom hebben we ook films, om realiteit en fantasie bij elkaar te laten komen. En soieso in het echt zou deze man zich weten te weerhouden tegen de beste vechters.
Maar als je iemand bent die martial arts niet kan waarderen dan moet je maar lekker een aktie films kijke ofzo met je jappen -_-

Zeer nette Martial Arts film...

niet echt overdreven gevechten......mooie locaties.....goed geacteerd.....lekkere actiefilm...met ook nog een goed verhaal erbij..

wat wil een mens nog meer

ik geef hem een 4 voor dit genre..

en een pluim.

Vandaag de DVD gekocht. vind het echt een mooi film. Een beetje de minder commerciële versie van Fearless. Niet dat Fearless een slechte film was (die vond ik namelijk ook erg mooi) maar je ziet daar wel in dat alles iets meer over de top heen gegooid is om het net iets spectaculairder te maken. Deze film is misschien niet met 'overdreven' moves, maar daarom zeker niet minder goed! Ook zit er zo nu en dan de nodige humor in.

Ik vond het een dikke 4 sterren wel waard!

validius schreef:

Ik vond het een dikke 4 sterren wel waard!

waar heb de film de film precies gekocht?

in de winkel

Ip Man 2

Ik hoop dat het uitkomt, ben heel benieuwd.
Donnie Yen doet het voortreffelijk als Ip Man.

avatar van breedbeeld
Ben geen kenner van het genre maar heb er wel een aardig aantal gezien en vind deze één van de betere.
Behoorlijk gefilmd, behoorlijk script. Acting was OK( niet amerikaans dus dat klopt dan wel denk ik zo.:) ).
De vechtscenes niet over de top en niet teveel.
Meer dan gemiddeld en ik heb zonder ergenissen gekeken ( hielp wel dat er niet die overdreven langdradige pathetiek in zit die ik vaak in Chinese films zie).
Dus een 3 sterren zeker waard.

avatar van the new guy
Flinterdun verhaaltje, maar het acteerwerk van de hoofdrolspeler maakt veel goed. Lang getwijfeld tussen 3 en 3,5 maar de eindscene bracht het voordeel van de twijfel.

finalman schreef:
Ip Man 2

Ik hoop dat het uitkomt, ben heel benieuwd.
Donnie Yen doet het voortreffelijk als Ip Man.

Tweede deel zou een goede zaak zijn, zeker omdat IP man het schot lijkt te overleven .

In dit tweede deel schijnt ook besproken te worden hetgeen deze man het meest beroemd om is geworden, namelijk leermeester van Bruce Lee

finalman schreef:
in de winkel

ja en in welke winkel?

Leuke vechtfilm. Lekker oldskool met de nodige dramatische cliché's uiteraard, maar dat zie ik veel liever dan dat wuxia-geneuzel van de laatste jaren met 1 of andere vage legende en rondvliegende samurai enzo.

Het gemiddelde hier en op bvb imdb is wel erg hoog voor een film die buiten de vette gevechten dramaturgisch en qua zaken als acteerwerk bepaald niet zo hoogstaand is, maar goed, toch genoeg fun.

kos schreef:

De meeste mensen zullen zulke films alleen kijken, vanwege de gevechten en zolang deze films hierin slagen, dan is het een goede film, ongeacht de acteerwerk of verhaallijn enzovoort. Die tellen lang niet zo zwaar mee, als het hoofdgerecht zelf. Een leuke komedie is toch een goede komedie, zolang de humor voor jou goed overkomt? Dan zeg je toch ook niet, helaas het verhaal is iets minder, dus het gemiddelde voor deze film is iets aan de hoge kant

Je hebt toffe gevechten, wat leuk is, en je hebt toffe gevechten geplaatst in een evenzo toffe setting en context, dat is nog leuker.

Als ik alleen maar de gevechten zou beoordelen kan ik net zo goed een kungfu-wedstrijd bekijken natuurlijk.
Maar goed, iedereen moet de film vooral bekijken zoals hij zelf wil.

Voor dramaturgie en goed acteerwerk ga ik wel naar het toneel.

avatar van Phoenix
Serieus, ga jij wel eens naar het toneel?!

Heb er wel eens een paar gezien, highly overrated.

Onderhond schreef:
Voor dramaturgie en goed acteerwerk ga ik wel naar het toneel.

Hahaha..

Oke, ieder zijn eigen visie op films. Maar gevechten op screen is zowieso anders dan echte wedstrijden. Dat weet je zelf ook wel. Ik denk dat het best is om de film te beoordelen in zijn genre, anders is elk film wel half gaar of niet echt "objectief" beoordeelt.

avatar van Ramon K
Die tellen lang niet zo zwaar mee, als het hoofdgerecht zelf.

Maar uiteindelijk tellen ze wel mee. Zo vind ik kung fu films die zich in een moderne setting afspelen meestal wat minder leuk. En er zijn bepaalde films van Cheh Chang die qua martial arts en choreografie wat tegenvallen, maar die ik toch leuk vind. Als Wilson Yip hier qua drama weer flink de mist in gaat dan zou hier, mooie gevechten ten spijt, zo maar weer een onvoldoende kunnen komen.

Ramon K schreef:

Ja, klopt wel uiteindelijk. Maar als het dessert en voorgerecht te eten is en als de hoofdgerecht gewoon geniaal is, dan klaag ik niet. Voor mij is dat wel een "goede" film, het lat voor beoordeling bij zulke films ligt bij mij wat lager, omdat de film heel specifiek is gemaakt voor martial arts.

Kung Fu films in moderne settings? Je bedoelt dan waarschijnlijk SPL, want die vond je ook niet zo goed dacht ik. Films die Cheh Chang en zijn medemensen maakt zijn op zijn tijd ook leuk, het is alleen anders. Tegenwoordig zijn de MA films best wel schaars, ik kijk er altijd wel naar uit en soms valt het inderdaad tegen ja. Zoals die nieuwe Kung Fu film, waar Sammo Hung inspeelt met de sterren die waren uitgekozen in Jackie Chan's idol show.

avatar van Ramon K

Maar ook films als Wheels on Meals oa. Vaak heeft het ook wat met de toon van de film te maken. SPL is bijvoorbeeld vreselijk serieus en dan vind ik dat Yip het drama overtuigend moet brengen. Ik vind dat ie dat daar niet goed doet. Dan irriteert het fake sentiment. In combinatie met een bepaalde cheesyness (bedoeld, maar zelfs ook onbedoeld) zou het me veel minder irriteren. Maar dat is dus heel persoonlijk.

Ik weet trouwens niet hoeveel fightscenes deze nieuwe film van Yip telt, maar in de twee van hem die ik zag werd er te weinig gevochten. Dan begint de plot te slepen. Ik houd van kung fu films met veel fights (7 Grandmasters oa)

Ramon K schreef:

De oude films van Jackie Chan vind ik spectaculair. Films zoals Police Story geniet ik het meest van, gewoon raw en gedurfd, echt respect voor hem. Voor mij is dat de perfecte actie film, ook al is het verhaal niet zo bijzonder. Tegenwoordig overtreffen de films dit kaliber niet, laten we zeggen zonder gebruik te maken van computer effecten en dergelijk (en acteurs moeten meer durven).

Persoonlijk vond ik SPL niet eens zo cheesy, eigenlijk vind ik de drama best wel oke. Misschien meer omdat ik overdonderd was door de gevechten en hierdoor minder op andere dingen ging letten, maar inderdaad het ligt voor iedereen erg persoonlijk vastgelegd.

Er zijn hier vergeleken met SPL trouwens niet zoveel gevechten, maar dat is ook niet Yip Mans filosofie. Hij vecht niet zo graag, dan alleen wanneer het nodig is? En juist als we wat zien, dan is het vaak wel tof genoeg. Kung Fu Films met veel gevechten, ik weet het niet. Ik heb liever kwalitatieve goede gevechten dan een hoop rotzooi. Volgens mij was 13 legendary weapons of China alleen maar gevechten, dat minstens 1 uur lang, begon mij op gegeven moment toch te vervelen. Kung Fu moet goed gecheografeerd en overtuigend (en vaak dus snel) ogen, anders vind ik het al minder (tenzij het echt voor show is, dat het echt nep is opgezet).

Tja Ramon, je zit nu wel te bashen op het verhaal, maar ik raad je aan eerst de HELE film te kijken (en dan niet in 5 etappes o.i.d.) voordat je gaat oordelen.

avatar van breedbeeld
Wist niet dat dit a chat site was, but if so hoe zit het met de historische kennis hier?
Noem de enige Kung Fu film die in Nederland gemaakt is en wanneer.

Fighting Fish, maar dit is inderdaad geen chat site. Daarvoor is de echte chat!

coldheaven schreef:

Bashen?

5 etappes?

Ik heb de film nog niet gezien en ik spreek enkel over de vorige films van Yip. Verder gaf ik enkel aan wat mij trekt in de kung fu film. Ik snap je commentaar niet.

Films zoals Police Story geniet ik het meest van,

Vind ik ook een erg goede film (en in een moderne setting!). Verder moeten de gevechten voor mij natuurlijk ook mooi gechoreografeerd zijn en goed uitgevoerd. Daarom vind ik Legendary Weapons eigenlijk een slecht voorbeeld van je.

Ramon K schreef:

Gechoreografeerd wel redelijk, maar te langdradig zonder dat 1 enkel gevecht eruit springt, maakt de Legendary Weapons toch saai. Tenzij het gebeurt op hetzelfde kaliber als Police Story, maar dat is dus niet het geval

Trouwens, coldheaven. Ramon K basht niet, hij is juist 1 van de betere posters met een genuanceerde mening, althans over Kung Fu films keke...

avatar van !!!!*Lucky
kan iemand mij misschien vertellen waar ik deze film kan bestellen/kopen?

alvast bedankt!

Amazon.co.uk