Yip Man (2008)

Hongkong / China
Actie / Biografie

geregisseerd door Wilson Yip
met Donnie Yen, Simon Yam en Siu-Wong Fan

Een waargebeurd verhaal dat zich afspeelt in de jaren 30 in Fuoshan (China). Ip Man wordt door de hele stad bewonderd om zijn vechttechnieken en zijn integere levenswijze. Hij neemt als enige meester in de stad geen leerlingen aan en leeft een rustig, gelukkig leven. Wanneer de invasie van Japan een einde maakt aan zijn gelukzalige leven en het leven van al zijn stadsgenoten verandert de zaak. Een Japanse generaal daagt de verschillende meesters uit het stadje uit tot een gevecht. Ip Man is terughoudend en vindt het belangrijker om zijn gezin te onderhouden. Zijn houding verandert wanneer blijkt dat sommige gevechten tot de dood gaan...

ik heb hem vanochtend nogmaals bekeken, en gooi mijn score toch maar even een puntje omhoog.

Nu ik er eenmaal over nagedacht heb, kom ik tot de conclusie dat ik eigen zelden zo'n goede martial arts film gezien heb, en een film waarbij vooral de karakters, muziek en de special effects uitblinken.

Ook het einde is zeer mooi gefilmt, petje af voor de makers

avatar van Villevalo23
Deze film is duidelijk één van de beteren in zijn genre.
Op sommige momenten was het acteerweerk misschien niet optimaal maar de gevechtsscenes en de opzet van het verhaal zijn dik in orde. De gevechten zijn redelijk recht toe en recht aan zijn en het gaat hier niet om het grootse ballet-achtige choreografie. Hoewel ik soms iets meer van de grote Zhang-Yimou gevechten houdt, werkt de opzet zeer goed voor deze film

avatar van Explosive
Ik zal kort zijn over deze: wat een Top Film. Mensen, gewoon kijken deze en oordeel zelf!!

avatar van Xx Stifler xX
Echt een vette film, ik raad iedereen die van martial arts houd aan deze film zeker te moeten gaan kijke!

heb hem sinds vorige week 2 keer gezien en zou hem zonder verveling weer kijken. Super goeie film.

amai zeg, ik had niet verwacht dat dit zo'n goeie film ging zijn!
Ik ga hem zeker nog eens herzien, het is een aangename film, zeker als je weet dat het grotendeels waargebeurd is.

In dit genre de beste film die ik tot nog toe al heb gezien.

scc
marco65 schreef:
leuke film met brute gevechten,maar in de kooi heb je er inderdaad niks aan.Dat is al keer op keer bewezen in het begin van de ufc.Degevechten tegen de kung fu specialisten was dan ook snel afgelopen omdat ze op de grond geen kant opkonden.Maar ok voor een film zeer vermakelijk.

Dat klopt ja, maar dat gold in het begin ook voor boksers, Thaiboksers en karateka's. Die bakten er ook niet veel van in de UFC tegen de grondvechters. Ligt er maar net aan met welke wedstrijdregels je gewend bent te vechten.

Terug naar de film: Dit is de beste HK-martial arts film die ik sinds jaren heb gezien. Na een hele tijd in het slop te hebben gezeten bewijst Hong Kong dat ze nog steeds goeie vechtfilms kunnen maken. De vechttechnieken zijn mooi uitgevoerd, en duidelijk in beeld gebracht, dus niet van die snelle knip-en-plak montages.
Donnie Yen brengt de gevechten met bijna dezelfde intensiteit als Bruce Lee destijds.

Wat een verademing om weer eens een actiefilm te zien zonder popsterren en zangers in de hoofdrollen.

avatar van MrHayo
Zeker een van de beste kungfu films sinds jaren. Boeiend verhaal (wist niets van de geschiedenis van wingchun) en goed gefilmd met vette gevechten!

Dacht alleen door de filmomschrijving hierboven dat ook iemand de rol van Bruce Lee speelde... maar dit is natuurlijk ver voor zijn tijd - beetje misleidend

top kungfu film!

Bruce Lee (als personage) zou meedoen in de opvolger van deze film.

avatar van usr14112
Waanzinnig goede martial arts film. Mooi verhaal en prachtige gevechten. Sinds jaren de beste die ik heb gezien.

avatar van Sentinel69
Niet slecht.Ik vond het einde erg afgeraffeld en onduidelijk.

avatar van RickZ
ActieBiografie over Kung Fu meester tegen de japanse karatekunst, veel actie en drama

avatar van Woltertjes
Erg mooie martial arts film. De gevechten waren geweldig.
Gecombineerd met een goed verhaal.
Heb er erg van genoten.
Er mogen van mij meer van dit soort films komen.

Gvd wat een TOP film, echt genoten ervan(Y)

avatar van Willy Wartaal
Dit lijkt me echt een geweldige film, kan iemand mij vertellen waar deze te verkrijgen is.

De Beste Film die ik tot nu toe in 2009 heb gezien. Fantastische gevechten, goed verhaal en ook goed geacteerd. Het einde was ook mooi in beeld gebracht. Denk dat dit de beste martial Arts film is die ik ooit heb gezien.

De volle mep > 5 *

avatar van doodah
Als groot liefhebber van het martial arts genre, zou ik hem graag in bezit hebben, maar ik kan hem nergens vinden.
Iemand een idee?

avatar van freekoz
Vanaf 10 maart kun je hem bestellen op Amazon.

avatar van doodah
Ah, bedankt.

Nomak
Geweldige film, dit is Martial arts op zijn best. Donnie Yen doet het fantastisch.
Vooral het gevecht tegen de 10 Japanners en het eindgevecht hebben grote indruk op me gemaakt.

Ik weet niet of dit hoog scoort voor martial arts fans maar getuige de eerdere ratings hier denk ik wel.

Als actie film scoort hij wel een 4,0, drama een 2

En dan walst de vervelende propagandistische toon daar toch wel hard overeen met een 1, echt zum Kotzen. Kijk de film maar eens goed. Sterft van vervelende propagandistische pro-China clichés.

Vechtscenes waren amusant maar als algemeen drama is dit best wel drek. Kom op een 2,5 als "algemene rating" voor genre fans denk ik hoger (zou 'm nooit aanraden aan niet genre fans in ieder geval)

avatar van J.T.O
zzzozzzo schreef:

Als actie film scoort hij wel een 4,0, drama een 2

Waarom niet? Voor in zijn genre is de film best wel goed, daarom juist wel aangeraden. Ik zal dit Ip Man nooit aanbevelen als een drama film, maar dat lijkt mij nogal voor de hand liggend. De propagandistische pro-China clichés? Waar?

avatar van Wymer
Beetje jammer dit. Zolang er niet te veel gepraat wordt is het best te doen, maar zodra er een mond open gaat is het niet om aan te zien. Vecht scene's daarentegen zijn stuk voor stuk mooi geschoten en knap gedaan. Had meer ingezeten.

maar zodra er een mond open gaat is het niet om aan te zien.

avatar van Wymer
Ja, ik bedoel dus gewoon dat die lui niet kunnen acteren, zolang ze dit niet proberen te doen is het wel om aan te zien, maar zodra er ook maar sprake van enige poging tot, daalt het niveau zwaar. Zonde.

avatar van slowmotion
Deze film is zeker 1 van de beste. Daarnaast is de film gebaseerd op het leven van Grandmaster Ip Man ( hij was oa de leraar van Bruce Lee). Dus mensen die hier komen praten over pro-china geblala enzo moeten de sport win chun maar opzoeken, die man is een legende, leer daar maar mee leven tjappies.

avatar van Xen0n
Wat viel deze film me tegen. Zelf ben ik toch al niet zon fan van die jappe filmpjes, maar m'n maat bracht hem mee en dan toch maar even kijken. Ik kon het hele verhaal, als dat er al in zat, helemaal niet volgen. De vechtscenes waren wel goed, maar dit is voor mij geen reden om de film een hoog punt te geven.

Wat wymer zij, daar sluit ik me bij aan, jammer...

En wat maakt het verder uit dat die man een legende is? Het gaat wat mij betreft over de kwaliteit van de film, de achtergrond van het verhaal voegt weinig toe aan het cijfer van deze film...

Wat mij betreft over-rated, veel te hoog die 3,93.

avatar van J.T.O
Dat jij spreekt over een jappe film zegt al genoeg

avatar van Rebel80
Onbegrijpelijk dat sommige mensen zeggen dat er meer ingezeten had.

Dit is veruit weer is een meesterlijke martial arts movie sinds jaren, snelle moves, goed camerawerk en rake klappen (als je achter de schermen bekeken hebt)

Wat betreft die Xen0n, een waarschuwing voor ze opmerking "Jappe filmpjes" lijkt me wel op z'n plaats.