Mou Gaan Dou (2002)

Alternatieve titels: Infernal Affairs | I Want to Be You | 無間道

Hongkong
Misdaad / Drama
101 minuten / 97 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung en Alan Mak
met Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai en Anthony Wong Chau-Sang

Yan (Tony Leung) is een undercover-agent bij de triades, de Hongkongse maffia. Na tien jaar hard werken zit hij diep in de machtigste bende van Hong Kong. Ming (Andy Lau) is een criminele infiltrant in de politie, die daar op zijn achttiende werd geplaatst. Met zijn exclusieve contacten in de triades klimt hij al snel op tot hoofd van het Criminal Intelligence Bureau. Beide mannen voelen zich steeds meer opgesloten en ingeklemd tussen goed en kwaad en zijn nog maar schaduwen van zichzelf. Op een avond krijgt Ming de opdracht om de baas van zijn eigen triade te arresteren, terwijl de essentiële informatie afkomstig is van Yan, de grootste vertrouweling van diezelfde baas. Naarmate de operatie vordert, wordt het beide zijden duidelijk dat er een verrader in hun gelederen zit.

Reinbo
Fantastisch plot, goede film. Ik ben nooit zo voor remakes, maar naar eentje van Scorsese met dit materiaal kijk ik wel uit. 4 * voor het origineel.

(The Corrupter was natuurlijk ook al zeer goed.)

Syt
pascal83 schreef:

Iemand hem al tegen gekomen voor die prijs? Ik zie m alleen nog maar voor 17,99 liggen.

Bij Boudisque in Amsterdam heb ik hem meegenomen voor 14,99 euro.

avatar van benq
Ben fan van Hong Kong films en deze vond ik een van de betere.Zeer goed gespeeld en geregiseerd met een kloppend en goed plot,deze film kan het heel goed opnemen tegen de betere amerikaanse gangsterfilm.(en godzijdank geen typische Hong Kongse humor en slapstick,dat kom je zelfs tegen in sommige John Woo films.)

4 sterren

Gisteren gekocht vandaag gekeken.
Hele goede film nu nog effe op oldboy wachten.

Superspannende thriller die van het begin tot het eind geen moment verslapt. Prachtig hoe de strijd tussen goed en kwaad zich nu niet eens niet alleen tussen personen maar ook in de personen afspeelt.
Toppertje, 4,5* van mij.

Syt schreef:

Bij Boudisque in Amsterdam heb ik hem meegenomen voor 14,99 euro.

Bij FRS 3 voor 33 euro.

avatar van Poisonthewell
Ijzersterke, spannende politiethriller. Intelligent plot, uitstekende acteurs, mooie vormgeving....zeer de moeite waard. 4*

Vandaag gehaalt bij MM voor 16.99 en gekeken, prachtige film!

Mooi gefilmt, plot & geacteerd, alleen vond ik de muziek het net niet.

Aanrader!

avatar van gemaster
Mooie film met een ijzersterk gegeven. Ik ben niet echt een liefhebber van Aziatische films, maar dit was een toppertje. Wat mij betreft zit hier een hele goede remake in.

Ik heb hem vandaag gekocht samen met nog 3 asiamania uitgaven. Ik heb zelf die mooie editie gekocht, met dat extra hoesje eromheen.

Het verhaal was erg mooi uitgewerkt en ook het plot was super. Dit soort films wil ik juist zien.

4.5 sterren dus ^^

avatar van Martin Van K
Fantastische film! Toch wel leuk dat die Asiamania veel van deze pareltjes naar het Westen brengt. Zo zijn deze films veel makkelijker te verkrijgen dan pakweg een jaar of twee geleden.

Voorlopig 4,5 sterren, al leunt hij nu al dicht aan bij de 5.

Zag net het promo-clipje op MTV, maar hoorde ik het nou goed en werd deze film de hele tijd Internal Affairs genoemd?????

avatar van BoordAppel
Dat hoorde ik ook inderdaad. Slordig.

avatar van predator
Geweldige film is dit zeg. Op grond van de goede kritieken op deze site toch maar aangeschaft en idd, dit is een film zoals iedere politie-film zou moeten zijn: een sterk verhaal, verrassende wendingen, uitgewerkte personages en mooie sfeerbeelden. Ik heb me geen moment verveeld en kan eigenlijk geen zwakke punten bedenken.

kos schreef:
Zit wat in, wat de gebeurtenissen overigens niet logischer maakt. Het komt wel erg uit de lucht vallen.

Komt niet uit de lucht vallen. In het begin wordt al aangegeven dat de maffia-leden verplicht bij de politie moeten om te infiltreren. Tijdens de politie-training wil/hoopt Ming eigenlijk dat hij al weggestuurd wordt. Uiteindelijk ontstaat er toch een kans voor hem om een "vrije" keuze te maken, dus die wordt met beide handen aangegrepen. Hij hoeft dan ook geen dubbelleven voor z'n vriendin meer te hebben.

avatar van Tieske
Goed commentaar hier, ben van plan hem morgen te gaan bekijken.

Lekkere strakke actiethriller, met boeiend plot. Vond het alleen een beetje te Hollywood-achtig uitzien allemaal.

avatar van donnie darko
ga hem opnemen vanavond.

avatar van The One Ring
Ik vond het zeker geen slechte film, ik heb me best vermaakt, maar het meesterwerk dat velen er in zien, zie ik niet. Gewoon een degelijk thrillertje met een mooie sfeer. Het grootste probleem dat ik met deze film had is dat Andy Lau qua uiterlijk af en toe niet kon onderscheiden van andere personages en dat maakte het af en toe verwarrend. Ze lijken allemaal zo op elkaar. Het einde vond ik ook wat vreemd. Het leek wel alsof Andy Lau ineens sympathie voelde voor Yan toen die doodgeschoten was, maar ik zou daar geen reden voor weten. Ook snap ik niet waarom hij die ene man in de lift dood schoot. Verder was alles wel oké, maar de hoge verwachtingen die ik hier voor had zijn niet waargemaakt. Misschien wordt de Scorsese-versie beter.
3 sterren

avatar van feanaro surion
Als ik om 12 uur nog wakker ben ga ik hem zeker zien. Extra leuk omdat Wai Keung Lau in Nederland gaat filmen voor zijn nieuwe film.

zeker kijken deze film lijkt me erg goed

goede maar wel moeilijke film.. zou ik nog xtje moeten zien lol 4*

avatar van BoordAppel
Oei wat een erge muziek in deze film zeg. Echt veel te nadrukkelijk aanwezig op nogal foute momenten (en nu is het emotioneel, hoor je dat?). Buiten dat best een aardige film. Goed plot met een verrassende wending op het eind. Soms is het wel wat te langzaam maar zeker vanaf het moment dat ze van elkaar weten dat ze beide mollen zijn wordt het erg spannend.

The One Ring schreef:
3 sterren

hij schoot de man dood, omdat die dan als dé superinfiltrant zou worden gezien door de politie. Hij was ook nog de enige bij de politie die wist dat Lau de superinfiltrant was.

avatar van Captain Pervert
Interessant uitgangspunt dat nu een keer niet wordt verprutst (zoals bij zovele interessante uitgangspunten), maar goed uitgewerkt.

Sfeer, muziek (mooi nummer met het lijk op de auto), sterk acteerwerk, en gewoon goed gefilmd. Goed gecast ook, die mollen zijn echt twee karakterkoppen.

En een wrang maar goed gekozen einde.

4 sterren

PS

Opvallend veel Engels in de film trouwens: ok, byebye, yes sir, standby, etc. Kan je zien dat Engels veel invloed heeft in Honkong

Dat viel mij ook al op.

Doet verder niks aan de kwaliteit van de film af.

avatar van xenne
één van mijn eerste Hong Kong films ... 't was ff wennen, in't begin had ik moeite met onderscheiden van de verschillende personages (al die spleetogen lijken wel héél érg op elkaar zenne ), zeker in't begin zorgde dat nogal voor wat verwarring ...

verder had deze film net zo goed uit amerika kunnen komen eigenlijk (met een andere einde dan wel ) , gaan ze dat nu als een compliment beschouwen

al bij al een zeer vermakelijke thriller waar ik van genoten heb, niet vernieuwend maar wel boeiend van begin tot einde, zékers eens kijken

Waarom staat deze film niet in de top 250?

welleweirdo schreef:
Waarom staat deze film niet in de top 250?

ik snap het ook niet. misschien kennen veel mensen het nog niet. Hopelijk komt er net zo'n effect als bij The Ring:
Men ziet de Amerikaanse versie en besluit het origineel te gaan kijken (Scorcese's versie komt volgens mij dit jaar uit).