Mou Gaan Dou (2002)

Alternatieve titels: Infernal Affairs | I Want to Be You | 無間道

Hongkong
Misdaad / Drama
101 minuten / 97 minuten (director's cut)

geregisseerd door Andrew Lau Wai-Keung en Alan Mak
met Andy Lau, Tony Leung Chiu Wai en Anthony Wong Chau-Sang

Yan (Tony Leung) is een undercover-agent bij de triades, de Hongkongse maffia. Na tien jaar hard werken zit hij diep in de machtigste bende van Hong Kong. Ming (Andy Lau) is een criminele infiltrant in de politie, die daar op zijn achttiende werd geplaatst. Met zijn exclusieve contacten in de triades klimt hij al snel op tot hoofd van het Criminal Intelligence Bureau. Beide mannen voelen zich steeds meer opgesloten en ingeklemd tussen goed en kwaad en zijn nog maar schaduwen van zichzelf. Op een avond krijgt Ming de opdracht om de baas van zijn eigen triade te arresteren, terwijl de essentiële informatie afkomstig is van Yan, de grootste vertrouweling van diezelfde baas. Naarmate de operatie vordert, wordt het beide zijden duidelijk dat er een verrader in hun gelederen zit.

avatar van ToNe
Goede misdaadthriller die wat mij betreft ook bij het publiek buiten Azië door had mogen breken. [Hollywood is het iig niet ontgaan, de remake-rechten zijn alweer opgekocht]

Ik vond het einde gedurft, omdat de sympathie voornamelijk wordt gewekt voor de undercover-agent.
Er is een alternatieve einde voor het Chinese publiek met een politiek correctere eind.
Alhoewel dat natuurlijk het verhaal dan geen recht aan toedoet, weet ik niet eens zeker of ik het zo erg zou vinden om een keer de feel-good versie te zien...

Best wel leuke (en vooral snelle film) met veel intrige, maar ik had toch wel het idee dat er behoorlijk wat plotgaten en onwaarschijnlijkheden in zaten. Of ik snap het gewoon niet

Ik bedoel Die Mafia-infiltrant keerde zich opeens tegen zijn baas en werd een soort good guy .

Maar al met al best vermakelijk, ben stiekem toch wel erg benieuwd naar de versie van Scorsese.

Lekkere strakke actiethriller, met boeiend plot. Vond het alleen een beetje te Hollywood-achtig uitzien allemaal.

avatar van BoordAppel
Oei wat een erge muziek in deze film zeg. Echt veel te nadrukkelijk aanwezig op nogal foute momenten (en nu is het emotioneel, hoor je dat?). Buiten dat best een aardige film. Goed plot met een verrassende wending op het eind. Soms is het wel wat te langzaam maar zeker vanaf het moment dat ze van elkaar weten dat ze beide mollen zijn wordt het erg spannend.

avatar van Captain Pervert
Interessant uitgangspunt dat nu een keer niet wordt verprutst (zoals bij zovele interessante uitgangspunten), maar goed uitgewerkt.

Sfeer, muziek (mooi nummer met het lijk op de auto), sterk acteerwerk, en gewoon goed gefilmd. Goed gecast ook, die mollen zijn echt twee karakterkoppen.

En een wrang maar goed gekozen einde.

4 sterren

PS

Opvallend veel Engels in de film trouwens: ok, byebye, yes sir, standby, etc. Kan je zien dat Engels veel invloed heeft in Honkong

Na het zien van the Departed, moest ik deze ook zien. En het is een prima film, net als the Departed. Viel op dat die laatste film het script letterlijk heeft overgenomen. Had wel verwacht dat Scorsese ook op dat gebied wat meer innovatief was geweest. In the Departed zijn nu slechts kleine veranderingen in het screenplay, maar wel weer wat grotere in de uitwerking.
Beide erg goede films, maar the Departed is op elk punt net wat beter. Maar ja, deze film is natuurlijk een stuk origineler en dat heb ik erg hoog in het vaandel staan. Heb dus een beetje een dubbel gevoel. Als ik aan the Departed denk, denk ik aan een geweldige film. Maar tegelijk ook dat die film (de makers) niet de kracht had zelf met iets op de proppen te komen. En bij deze denk ik na het zien van Scorseses film, dat het misschien allemaal toch wat beter had gekund. 4 dikke sterren voor deze film, waar the Departed er net aan 4,5 * krijgt.

avatar van sinterklaas
Had de triologie in een koektrommel gekocht(zo noem ik het maar ;P ) en gister de eerste deel gezien.

Het is een goed politie/gangster film. Goed geacteerd ook.
Met een klein beetje melodrama, maargoed dat zijn we gewend van HK-films.

Soms lijkt ie ook een beetje op NYPD blue. Er zitten ook goede stukken in bv het eind: in de lift.

Goede HK politie film.

avatar van maxcomthrilla
Nou, ja. Het is nog het aankijken waard,

Enigzins bevooroordeeld trad ik aan voor deze film aangezien ik The Departed al gezien had. Qua verhaal was het dus allemaal wel wat voorspelbaar, aangezien Scorsese in zijn remake vele scènes letterlijk liet terugkomen. Hij gaf alleen een wat andere draai qua uitwerking in zijn film. In ieder geval veel stijlvoller. Hier wordt alles veel te veel afgeraffeld. Daarnaast had ik zware problemen met de muziek, die veel te omslachtig werd ingezet. De film leunde meer op het drama element dan op het spanningselement. Vooral daarin faalt deze film dan ook. Het kijkt allemaal nog wel redelijk weg, maar het deed mij niks. Een film zonder spanningsboog, waarbij je een scène bekijkt en hem daarna gelijk weer vergeten bent. Zoiets....De cast is er ook nog eens een van 13 in een dozijn, niemand kan zijn stempel op de film drukken.

Geef mij maar The Departed. Qua cast en muziek veel sfeerverhogender. Daarbij wordt er daar wat meer achterdocht jegens elkaar gecreërd dankzij een betere opbouw. Deze film leunde teveel op zijn plotwendingen en vergat scènes met potentie, zoals in de bioscoop uit te werken. Waardoor dit typisch een gevalletje van hap - slik - weg cinema is. 2,5*

avatar van brabusRUS
Ik had er niet echt hoge verwachtingen van, omdat simpel weg in het Chinees was, maar ik vergis me erg!
Geweldige film! Hij wist mij op elk moment te boeien. Het is een lange tijd geleden dat ik 5 sterren gaf.

avatar van maerk
Mooie film die vooral uitblinkt door het briljante script.

De film is erg goed, maar ik had liever gewild dat ze het minder snel lieten gaan. Het was allemaal best moeilijk te bevatten en op sommige momenten was ik eventjes kwijt wat er nu precies aan de hand was. Alles zit ook prima in elkaar. Alle acteurs doen het goed, maar Andy Lau steekt met kop en schouders boven de rest uit. Zijn spel is echt geweldig.

Maar toch vind ik, in tegenstelling tot de meeste hier, The Departed beter. Vooral omdat ik bij The Departed het verhaal beter kon volgen. Daarnaast vind ik (bijna alles) in The Departed net wat beter. De strakke montage, de muziek en vooral de touch van Martin Scorcese aan de remake bevielen me een stuk beter. Qua acteerwerk vind ik The Departed ook net iets beter. Jack Nicholson, Mark Wahlberg en vrijwel alle bijrollen zijn super. Tony Leung doet het net zo goed als Leonardo DiCaprio. Andy Lau zet een betere prestatie neer als Matt Damon. Matt Damon speelt echt erg goed, Lau tien keer beter. De grofheid in The Departed beviel me ook erg goed. Hier was daar niet veel van te bekennen. Verder mistte ik de humor in deze film. Bij The Departed is dit een erg sterk punt. Als voorbeeld neem ik even de 'I can tell who's a cop' scène. In Mou Gaan Dou was die wel aardig, in The Departed vond ik hem geweldig. De dood van die politiebaas vind ik in Mou Gaan Dou wel een stuk sterker dan in The Departed. Die harde klap op de auto, Leung draait zich om, prachtig. Maar de treurige muziek en de flashbacks vind ik dan weer overbodig (in heel de film vind ik die flashbacks trouwens vervelend).

Misschien komt het omdat ik vooral Engelstalige en Europese films gewend ben. Mou Gaan Dou is bij lange na niet een slechte film. Ik vind de remake alleen stukken beter. Ik zit te twijfelen tussen een 3,5* en een 4*. Door het briljante script maak ik er een kleine 4* van.

avatar van Erwinner
Hele slechte edit scene's, soms kwam het geluid eerder dan dan de volgende scéne. Ook veel te warrig gemonteerd, overgangen die je compleet uit het ritme halen.
Geluidsmontage zéér amateuristisch, brak niveau...
Neem daarbij multi slechte acteurs en de circel is rond.
Ik kan eigenlijk geen goede punten bedenken. Laatste 20 min. werd de montage rustig en gaf weer wat ruimte voor het flinterdunne verhaaltje hetgeen veel beter is uitgevoerd in The Departed.

Het deed me aan een Amerikaanse B-Film denken maar dan met een verschrikkelijke taal(dialect?). Had een mooie arty aktie film verwacht.

Noppes arty en noppes aktie.Totaal geen feeling. De hele film een beetje lopen uitzitten geval was het. Had me er stiekum zo op verheugd.

avatar van Spetie
nightbreed schreef:
Het sterkste punt van deze film is het briljante script.
Ik vind het einde prachtig.
Ik vind het weer zo typisch Amerikaans om hiervan een remake te maken en dan bijna alles letterlijk te kopiëren MAAR dan toch ff het einde aanpassen want het kan natuurlijk niet zo zijn dat de bad-guy als winnaar uit de strijd komt. Daar word ik nou echt heel misselijk van. En in de Amerikaanse remake moest ook die geforceerde en onwaarschijnlijke driehoeksrelatie zitten die er in het origineel natuurlijk niet in zit.
Ik vond de remake prachtig maar nu ik het origineel heb gezien vind ik de remake plotseling toch iets minder.
Het enige kleine pluspuntje van de remake is dat hij wat makkelijker te volgen was maar dat komt grotendeels ook omdat ik die Chinezen zo moeilijk uitelkaar kan houden (naam en uiterlijk).

Ben het hier eigenlijk volledig mee eens. Het zwakke aan The Departed vond ik vooral het einde. Het einde in deze film is gelukkig anders en beviel me vele malen beter. Ik had verwacht dat deze film me minder zou bevallen, omdat ik het verhaal al wist. Niets is echter minder waar. Ik moest even wennen aan de Chinese gezichten, maar daarna zoog de film me letterlijk op. Het script is enorm sterk en ook in deze film kon ik van de sterke acteerprestaties genieten. Het verhaal is net wat sneller en flitsender dan The Departed. Daar vallen de puzzelstukjes wel wat beter in elkaar, maar dat schijnt hier in de vervolgen verduidelijkt te worden.

Heerlijke film!

avatar van rokkenjager
Mwa ik weet niet.

Scorsese Pakt het project toch wat zorgvuldiger en dieper aan. Ik zie dit niet meer dan een standaard misdaad-filmpje. Het gaat allemaal veel te snel. Mijn best hoor maar er moet toch wel ergens diepgang in het verhaal zitten. Wat overigens ook niet het geval was. Het lukt de acteurs ook niet om hun emoties uit te drukken, ze overtuigen simpelweg op geen enkel gebied. Tony Leung Chiu Wai een van me favoriete acteurs wist me ook niet volledig te overtuigen, alhoewel het tot me doorgedrongen is dat ie daar niet eens de ruimte voor kreeg.

Verder was de soundtrack echt waardeloos. De personages in The Departed waren tevens erg gaaf. Hier geen enkel interessant of cool personage gezien. Over Andy Lau zijn personage begin ik niet eens. Wat een saai, kleurloos, droog en prutterige personage zeg. Visueel was de film verder wel aantrekkelijk, Vooral tegen het einde. Verder prefereer ik The Departed hier op. Minder flitsend en meer vakkundig.

avatar van Mochizuki Rokuro
Ramon K schreef:
Andy Lau is me nog nooit tegen gevallen en Tony Leung is simpelweg altijd goed. Ik vind de aanmerkingen op het acteerwerk hier ronduit belachelijk.
Ja, laten we daar maar niet te veel woorden aan vuil maken. Tony Leung Chiu-wai is naar mijn (zeer) bescheiden mening zelfs he beste en grootste die het witte doek heeft mogen begroeten.

Dat de narratie onduidelijk was door verwarrende montage kan ik inkomen. Is denk ik voornamelijk een kwestie van veel films kijken uit de regio. Dat went heel snel en sloeg bij mij om in zoveel waardering dat ik nu moeite heb met rechtlijnig vertelde films.

Door de zwierige stijl was het voor mij een van de grootste verrassingen dat jaar en een absolute come-back van de HK-policiers, die door het routine werk van jaren-en-jaren wat in het slop waren geraakt.

Met The Departed in het verschiet deze nog maar eens herzien.

Heb er nu 200 HK films meer opzetten dan de eerste keer vermoed ik, wat maakt dat ik toch wat meer affectie heb met de acteurs in deze film. Toch vallen Lau en Leung wat tegen, maar Wong en Tsang doen het dan wel weer geweldig. Toch een sterk hoopje acteergeweld bij elkaar.

Muziek is inderdaad veel te bombastisch, visueel is het jammer dat sommige scenes veel te vluchtig zijn en de film bij momenten kapot geëdit wordt. Had veel meer ingezeten.

Verhaaltje vermaakte mij ook meer dan de eerste keer, al is dat waarschijnlijk omdat het hele gegeven in het begin veel duidelijker overkwam.

Blijft een film waar veel meer in had gezeten, uiteindelijk vind ik het nog steeds té gelikt om erg goed te zijn, maar me wel veel meer kunnen amuseren met het acteerwerk en de mooie plaatjes op het dak. Binnenkort deel 2 maar eens kijken.

avatar van DVD-T
Niet echt een film die aan mij besteed is.

Voor ik aan Mou Gaan Dou begon had ik me voorgenomen om hem te kijken met niet te veel The Departed(die ik eerder heb gezien) in mijn achterhoofd.Dit was echter onmogelijk aangezien The Departed bijna alles uit deze film heeft gehaald.
Het verhaal vond ik af en toe wat vaag en ik had het gevoel dat er, zoals Onderhond hieboven al zegt, scènes compleet kapot geëdit worden, waardoor ik het gevoel kreeg dat de hele film uit een hoopje bij elkaar geraapte scènes bestaat.Erg jammer want er had inderdaad meer ingezeten.Dit doet Scorsese in zijn versie toch beter naar mijn bescheiden mening.

Acteerwerk is af en toe ook wat brak, al vind ik Tony Leung, een acteur waar ik toch meer en meer respect voor krijg, het erg lekker doet, evenals Tsang.Verder wel stijlvol geschoten, leuk om toch een keer gezien te hebben, en wil in de toekomst best nog wel 2 en 3 proberen.Voor mij zit er niet meer in dan een hele magere,

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterke actiefilm die beter is dan The Departed. Iets minder apatische dan de remake en met momenten iets flitsender. Al heb je toch af en toe het gevoel dat er nog meer in gezeten heeft. Misschien daarom dat er ook de intentie kwam om dit te remaken. Het script is in elk geval ijzersterk. Prachtige plot die je tot het einde in spanning doet volgen. Ten minsten als je dit voor de eerste keer ziet. De 2e keer is de verrassing er wat af, al blijft het toch een geweldige film.

Andy Lau zit wel lekker in dit genre en toont aan dat hij meer kan dan enkel meedraaien in doorsnee actiefilms, al zal dat ook met de uitwerking van z'n personage te maken hebben. Hij doet hier zelfs beter dan Tony Leung, die toch in aardig wat toppers heeft gespeeld ondertussen.

Een leuke film die me zeer goed bevallen is. Ben benieuwd naar deel II en III.

avatar van Vinokourov
De remake (The Departed) wordt iets beter gewaardeerd dan, maar vind ik zelf maar matig voornamelijk door de trade-elements van Scorsese. Het origineel daarentegen is best oke. Op bepaalde momenten voel je wat de hoofdpersonen denken en hoe de vork in de steel zit. Verder heeft dit een lekkere Hong Kong-sfeer, mooi en hippe stad hoor .

avatar van Madecineman
Madecineman (moderator)
Mooie en spannende misdaad/politie thriller. Het uitgangspunt kende ik al van The Departed en weet mij ook in het origineel bijzonder te boeien.

Geweldig hoe het kat-en-muis spel tussen de 2 mollen wordt gespeeld hier, het levert enkele bloedstollend spannende scènes op. Andy Lau en vooral Tony Leung doen echt nergens onder voor de combi Damon en DiCaprio (die verre van slecht is). Mij wisten ze zeker te overtuigen en bovendien raak ik er steeds meer van overtuigd dat Tony Leung gewoon een van meer getalenteerde hedendaagse acteurs is. Mooi ook om te zien hoe de een steeds machtiger wordt en de ander juist meer en meer vervreemd. Ik vind het einde dan ook wel erg passend en ben blij dat er niet voor een makkelijke crowd pleaser is gekozen. Ik vraag me toch af of de steeds meer invloed krijgende Ming echt voor het rechte pad kiest, blijft toch een zeer twijfelachtig personage. Het biedt zeker interessante aanknopingspunten voor de rest van de trilogie. Er wordt gelukkig ook niet naar een geforceerd einde gewerkt om maar voldoende eindjes te bezitten om verder mee te kunnen gaan.
Cinematografisch vind ik dit echt prima, zitten enkele erg mooie stukjes film in en Hong-Kong leent zich uitstekend als achtergrond. Deze coole Aziatisch metropool heeft al vaker bewezen erg filmgeniek te zijn.

Infernal Affairs heeft een nogal kille en wat afstandelijke, meer zakelijke sfeer. Scorseses Amerikaans/Italiaanse roots sijpelen in zijn versie toch door. Je moet er denk ik van houden, snap wel waarom veel mensen de aanpak van Scorsese prefereren. Moet wel zeggen dat het verhaal in de remake inderdaad beter te volgen is. Hier gaat het echt in een moordend tempo en als kijker wordt je ook niet netjes via ondertitels op de hoogte gebracht dat we ineens 10 jaar verder zitten in het verhaal. Toch vind ik dat beidde versies zo hun eigen bestaansrecht hebben want eerlijk is eerlijk ook The Departed vind ik een geweldige film.
Er wordt trouwens opvallend veel geklaagd over de muziek hier,. toegegeven die is vrij nadrukkelijk aanwezig maar echt storen deed het me niet. Enige wat tegenstaat zijn de oversentimentele terugblikscènes wanneer iemand het loodje legt... Dat was dus echt niet nodig.

Er was een tijd dat "Made in Hong-Kong" stond voor goedkope en kwalitatief slechte namaak rommel. Infernal Affairs is dat stadium al lang en breed gepasseerd.

avatar van Baggerman
Tja, wat zakt 'The Departed' nu in mijn achting....

En waarom sommige maffiafilms zoveel hoger staan in diverse toplijsten is me een raadsel?

Prima flitsend ogende film. En ondanks dat ik Scorsese-film heb gezien en dus wist wat ongeveer te verwachten was, vond ik de film nog spannend ook!

Ik ben het wel eens met de commentaren dat alles in het begin wat snel gaat en wat warrig is. Maar misschien komt dat ook doordat deze acteurs ons iets minder bekend zijn, terwijl we die Hollywood-koppen wel kunnen dromen. Of doordat de jongere versies van Ming en Yan niet ècht lijken op de oudere versies en al snel worden vervangen?

Van de scènes op het dak ging ik uit mijn dak! Mooi!

avatar van simonvinkie
Mou Gaan Dou

Een film die toch al een flinke tijd wou zien, en vandaag was het dan zover. Uitstekende film hoor. Leuk om te zien ook dat The Departed echt een remake is van deze film. Zo kwamen heel veel dingen uit deze film.

Minpunten zijn erg niet echt veel. Het ging soms allemaal alleen net even te snel. Van mij had de film makkelijk een uur langer kunnen duren. Wel vond ik ook de beeldovergangen wat vervelend.

Acteerwerk is van zeer hoog niveau. Andy Lau en Tony Leung Chiu Wai doen het minstens even goed als Leonardo di Caprio en Matt Damon. Al moet ik wel zeggen dat Jack Nichelson een betere badguy neerzette.

Het verhaal is zeer sterk. De film heeft een paar hele mooie shots, en het einde is goed.

avatar van TinkerTex
Sterke politiethriller uit Hong Kong waar later The Departed op is gebaseerd. Zit prima in elkaar en is goed te volgen. Veel beter dan de geforceerde remake van Scorsese.

avatar van Zandkuiken
Eerst The Departed gezien, maar ook deze keer bleef het verhaal moeiteloos overeind. Gewoon een heel interessante premisse dus. Vond Infernal Affairs op audiovisueel vlak wel niet al te bijzonder. Had het nochtans allemaal wat sfeervoller kunnen maken.

Wel wordt er prima geacteerd, door een heleboel mensen. Ook Tony Leung vond ik weer erg sterk. Wel stel ik mij grote vragen bij het vriendinnetje van Ming, die schrijfster. De makers weten natuurlijk ook dat wij dit niet kunnen controleren, maar volgens mij is dat geen taal die zij hier spreekt. Meer regieaanwijzingen dan 'zo zagerig mogelijk, geen medeklinkers' kwamen daar volgens mij niet bij kijken.

Boeiende thriller, die net op 3 sterren blijft hangen.

avatar van skip
Wel wat rommelig, vooral in het begin, maar verder een boeiend en sterk misdaad drama. 3,5*

avatar van otherfool
Was niet echt ondersteboven van 'The Departed' en heb lang gewacht het origineel te bekijken. Best wel onterecht; een leuk uitgangspunt en een aantal nagelbijtende scenes zorgen voor een prima film. Wel is het laatste kwartier een beetje een anti-climax eigenlijk...

3,5*.

avatar van chevy93
Prima film. Uitstekend gespeeld door de cast, een heel sfeervolle film en het is eigenlijk een prima totaalplaatje. Desondanks brengt Mou Gaan Dou niet wat The Departed wel brengt. Het is geen film die mij versteld laat staan. Een film die mij in de film zuigt en mij pas aan het einde uitspuugt. Ik kan eigenlijk geen minpunten bedenken, behalve dat de film mij niet echt gegrepen heeft. Zelfs de taal heeft mij niet gestoord. Op naar deel 2!

avatar van Number23
De originele versie van The Departed en ik moet zeggen dat de remake mij beter bevallen is. Andy Lau, Eric Tsang en Tony Leung zijn goede acteurs, maar verbleken bij mannen als Nicholson, Sheen, Damon en DiCaprio. Ook het Kantonees zat me vaak dwars en het verhaal dat soms totaal niet wordt uitgediepd of snel afgeraffeld. Bijv: de relatie tussen Yan en Dr. Lee, Lau die Sam voor z'n kop knalt, de flashbacks. Desondanks blijft het een zeer sterk gegeven en heeft de film zeker zijn memorabele momenten.

TMP
The Departed al meerdere malen gezien, daarom werd het tijd om deze film ook eens te bekijken. De verhaallijnen komen voor het overgrote deel overeen, dat is echter niet storend, de film blijft spannend. Het acteerwerk is ook in orde. Enige tegenvaller ten opzichte van The Departed is dat het verhaal in de laatstgenoemde film een stuk duidelijker wordt uitgewerkt. Hier wordt het soms toch wat snel afgeraffeld, onder andere de relatie met zijn therapeut en de motieven van Lau om Sam om te leggen.

avatar van Sergio Leone
Uitstekende politiethriller.

De (intelligente) plot kende ik al van The Departed, dus het is een beetje sneu dat ik alle wendingen al kende. Want Scorsese heeft deze film gewoonweg gecopypasted. Dat hij het verhaal overneemt, oké, maar dat de vormgeving van alle sleutelscènes er gewoonweg hetzelfde uitzag, vind ik jammer. Jammer voor Scorsese, want een regisseur met zijn palmares had wel een eigen draai aan de film kunnen en moeten geven.
Nu goed, Infernal Affairs focust zich iets meer op het politiegehalte. De personages krijgen bijna geen introductie, en hun persoonlijke levens worden niet zo uitgebreid toegelicht.
Qua personage is Yan identiek aan DiCaprio's Billy Costigan, maar Andy Lau's Ming heeft wel wat meer karakterontwikkeling dan Damon's Collin Sullivan.
Het einde van The Departed vond ik beter, maar is heel anders, eigenlijk. Daar ben je opgelucht dat Collin neergeknald wordt, terwijl je hier wat meevoelt met Ming, die blijft leven.

Andy Lau is een heuse verbetering t.o.v. van Matt Damon. Tony Leung komt wat moeizaam op gang. De gangsterbaas Sam en de politiecommissaris Wong doen het goed, zonder meer.

Net als z'n Amerikaanse remake, ziet ook Infernal Affairs er behoorlijk hedendaags uit. De locaties zijn tip top in orde, de muziek valt helaas wat bombastisch uit bij momenten. De sleutelscènes zien er goed uit.
The Departed heeft wel meer spanningsopbouw. Het voelt groter aan. Waar dit veeleer een politiethriller is, is The Departed ook een misdaaddrama. Persoonlijk vind ik The Departed een tikkeltje beter (maar dat heeft mogelijk te maken met het feit dat ik die als eerste zag en dus telkens verrast werd bij een plotwending).

Sterke misdaadthriller.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voedingsbodem.

Deze gelikte blauwdruk voor de beroemde Hollywoodremake van Scorcese is leuk, maar die Amerikaanse versie is ook best aardig gelukt. Een en ander wordt wat warrig gebracht in dit origineel en niet alles komt even sterk over, maar het verhaal kent genoeg voedingsbodem voor spanning en actie. Het einde is wellicht wat te makkelijk. Iets waar men in de remake ook al, ondanks andere keuzes, mee te maken kreeg: een zwakke afsluiting.

Goed.