Ang-ma-reul Bo-at-da (2010)

Alternatieve titels: I Saw the Devil | Akmareul Boatda | 악마를 보았다

Zuid-Korea
Misdaad / Thriller

geregisseerd door Jee-woon Kim
met Min-sik Choi, Byung-hun Lee en San-ha Oh

Kyeong-Cheol is een gevaarlijke psychopaat die voor zijn plezier mensen doodt. Deze seriemoordenaar vermoordt uiteindelijk het verkeerde meisje, namelijk de dochter van een gepensioneerde politiechef. Haar verloofde Su-Hyeon, een uiterst capabele geheim agent, besluit om zelf achter de moordenaar aan te gaan. Hij belooft dat hij alles zal doen om wraak te nemen, al moet hij zichzelf veranderen in een monster.

Bij Jee-woon Kim:

Mijn God een nieuwe film van ji woon kim genaamd I saw the devil met Oh dae su en Sun woo in the hoofdrol

avatar van annalouisa
Kim Ji-Woon's I SAW THE DEVIL Banned From Public Theaters In Korea.

So, just how hard edged is Kim Ji-Woon's upcoming revenge thriller I Saw The Devil? Hard enough that producers have been planning to release it with an 18+ rating - the highest rating given to films approved for public release in Korea. The rating they've been given - and given twice, now - however is one known as 'Limited Screening', a highly restrictive rating that only allows the film to be screened in special theaters that only show adult films. Currently no such theaters exist, meaning the film has effectively been banned.

Originally submitted for ratings review a month ago, the film has undergone re-editing since first being hit by the rating but to no avail. The rating stood a second submission and distributors have now called off scheduled press screenings while they try to address the ratings board concerns and get a rating on the film that will allow them to actually release it. The official concern? Scenes that "severely damage the dignity of human values."

One of the most hyped films of the year thanks to its pairing of actors Lee Byung-hyun (A Bittersweet Life, The Good The Bad And The Weird, GI Joe) and Choi Min-Sik (Oldboy) with the director of A Tale Of Two Sisters, this sort of thing will only liken heighten the anticipation for the film around the world - it premieres as part of the Toronto International Film Festival in September - but could be a huge blow to its domestic success unless they can get things sorted quickly.

Er is nu een versie waar de hefstigste scenes uit gehaald zijn cq ingekort, dus het wordt wachten op de dvd met directors cut !!!

groente12
Jezus deze moet een knaller gaan worden zonder enige twijfel.
A bittersweet life en the good the bad the weird zijn beide keiharde actie topfilms en cinematografische meesterwerken. Ik kan niet wachten om te zien op hoe ver Kim Jee Woon weer is gegroeid in het maken van films. Vooral als Min Sik en Lee Byung de hoofdrollen spelen. Zonde dat er toch stukjes worden uitgeknipt dat wordt inderdaad de directors cut, maar dan op blu ray.

avatar van sonyjh
ik kijk er naar uit!!!

avatar van jipt
Met die dude uit Oldboy! Ben erg benieuwd, hopen dat ie snel gelanceerd word.

groente12
In Toronto draait deze film al en ik hoor van verschillende mensen dat deze film echt vet is. I saw the devil wordt zelfs vergelijkt met Se7en op een positieve manier.

avatar van Bottleneck
Ja spannend en hard, ik kijk er ook naar uit

avatar van Dimanto
Ik ga hem nu kijken,ik laat het zo weten !!

avatar van Dimanto
Ja, ik vond het een spannende film met goeie acteurs erin zoals die van oldboy.
Ik had over de film gelezen dat hij zo grof was dat ze de leeftijdsgrens hadden op[geschroefd naar18+ :S, en dat hij nogal schokerend was voor koreaanse begrippen..
Ik vond het wel jammer dat de motieven van de psychopaten zo onduidelijk bleven..(Als ze die wel hadden ) maar voorderest was het een keiharde film met veel spannende momenten en vechtscenes!!

+ Goeie combi van thriller/Actie, acteurs spelen goed hun rollen, redelijk orgineel, meesterlijk einde!!

-Onduidelijk waarom de moordenaars hun wandaden plegen, niet zo schokerend als verw8 (niet zoals Frontiers, haute tension, martyrs,Inside, of Cannibal holocaust hehe)
Martelscenes waren te kort

groente12
Nice een beetje meer vergelijkbaar met The Chaser zo zien. Ik zie dat de film te pindakazen is, maar ik heb besloten om de film maar op een film festival/bios te bekijken(als hij uiteraard wordt vertoond.) Anders koop ik hem wel op blu ray.

Weer een visueel meesterwerk van regisseur Ji-woon Kim
(Hij heeft nog geen slechte film gemaakt).

Keiharde wraak....Heerlijk.

Absoluut meesterwerk ! Ga voor de 144 minuten uncensored versie !

Heb m'n stem zojuist verhoogd naar 5 sterren !

avatar van klapgeest
Waardeloos!
144 minuten met een droge mond zitten kijken - ik kon mij er niet toe zetten om deze film te pauzeren - en wat drinken te halen!!

Noodzakelijke tip: installeer je helemaal met de benodigde sappen want zodra de film is gestart kom je hier niet meer aan toe!!

Zelden zulk mooi camerawerk gezien en dan de sfeer gedurende deze film - fantastisch.

avatar van james_cameron
Superieure gruwelijke wraakfilm, zoals alleen de zuid-koreanen dat kunnen. De film is intens spannend en subliem in beeld gebracht (die dubbele steekpartij in de taxi- weergaloos!), met een intelligent uitgewerkt en onvoorspelbaar script. Prachtig akteerwerk ook; vooral Min-Sik Choi is geweldig als de ranzige seriemoordenaar. Wel een film voor mensen met een sterke maag, zoveel is duidelijk. Een enorme reeks narigheden wordt op de nietsvermoedende kijker losgelaten, maar alles wordt met zoveel overgave, stijl en zwarte humor gebracht dat dit resulteert in een meeslepend en onweerstaanbaar geheel. Absoluut één van de betere films van 2010. Als dit maar niet gaat leiden tot een verwaterde amerikaanse remake...

avatar van RickZ
Actiethriller met heftige actiescenes en gore. Zeker het eerste halfuur is pittig, daarna wordt het weer meer een thriller met enkele gore momenten.

Ricochan38 schreef:

De film van 144 minuten bevat iig behoorlijk wat gore en heftige scenes dus de volledige film is al te kijken.

Nou, ik had grote verwachtingen van deze film gezien de waardering die de film krijgt, maar vond hem zeker geen 3 sterren waardig. Zoals james_cameron schrijft 'gruwelijke wraakfilm, zoals alleen de z-koreanen dat kunnen' Inderdaad maar ik vind dat dodelijk vermoeiend. Heb een kwart van de film op 1,5 speed gedraaid, omdat het zo langdradig werd maar ik vond sommige scenes ook erg overdreven/onrealistisch. 144min hadden gemakkelijk naar 90min teruggebracht kunnen worden. Echt niet meer dan 2,5 waardering waard.

avatar van LOTR-lover
Wow, bleef wel even achter met een naar gevoel na het zien van deze film. Ook al duurt de film 144 minuten, ik vond 'm totaal niet langdradig. Door de heftige manier van filmen grijpt deze film je van begin af aan bij de keel om je tot het einde niet meer los te laten. Het acteerwerk is ook fenomenaal van beide hoofdrolspelers. Juist bij deze Koreaanse films hoeft er ook niet de hele tijd door gesproken te worden. Juist de stiltes en bepaalde gezichtsuitdrukkingen geven de kijker vaak genoeg een onheilspellend en naar gevoel (zoals het hoort bij dit soort films).

Verder vond ik het met de gore wel meevallen. Natuurlijk zaten er een paar scenes in maar inderdaad niet te vergelijken (zoals iemand hierboven ook al zei) met bijvoorbeeld de Franse films als Martyrs, Inside enzovoort.

De eindscene vond ik echt top. Damn... wat een film!

Mr_White
Ik ben een groot fan van de samenwerkingen tussen Kim Ji-woon en Lee Byung-hun, en met de toevoeging van Oldboy's Choi Min-sik kon het eigenlijk niet mis gaan. En dat is ook niet gebeurd, integendeel zelfs, het is weer een meesterlijke film die niet onder doet voor andere toppers binnen de Zuid-Koreaanse serial killer/revenge films (Park's Vengeance trilogie, Mother, The Chaser, Memories Of Murder).

Dat komt vooral door Kim's sterke regie (ik kan het camerawerk van de man niet genoeg de hemel in prijzen) maar ook door het spel van Lee en Choi, beiden slim gecast in soortgelijke rollen als zij eerder met verve speelden (respectievelijk de kille doch charismatische, gevoelige professional in A Bittersweet Life en de door een martelgang gedreven maniak in Oldboy).

Ik weet niet waar die grimmige fascinatie met seriemoordenaars en wraakgevoelens van de Zuid-Koreanen vandaan komt (ik vermoed door de voortdurende agressie van de niet zo plezante noorderburen die een drukkende rusteloosheid over het land leggen) maar het levert top cinema op waar je U tegen zegt.

wat een film. Saw is voor watjes vergeleken bij deze film. bovendien is dit een film met een verhaal en goed acteerwerk.

avatar van timburton
Is deze film al te huur in de videotheek?

groente12
Nee hij is te downloaden er is nog geen release datum voor europa.

avatar van jacobine_rodijk
dragonmaster schreef:
Saw is voor watjes vergeleken bij deze film.

Waarom de Zaag reeks bij deze film wordt betrokken is mij een raadsel.

avatar van xanquin
De vergelijking met "Saw" is idd ver te zoeken. Hooguit het horror element maar qua verhaal verder nergens. Ik vond de film wel iets weg hebben van "Law abiding citizen" waar de wraak nemer ook erg ver ging in het toebrengen van fysieke en psychische pijn. Deze film gaat nog een stapje verder en brengt het werkelijk knap in beeld. Tenenkrommend spannend en toch de film willen zien. Aanrader voor mensen met een sterke maag.

avatar van ralfsjam
Prima koreaanse actie/thriller. Keek lekker weg, en ik had geen last van de lange speelduur. Het verhaal was leuk en de actie was mooi in beeld gebracht. Toch heb ik altijd wel een handje vol fouten die mij in de weg staan, en dat zijn script fouten. en dat doet zo'n film dalen in waardering, want die fouten zijn dom. stomweg dom. Hadden ze er uit moeten halen, of herschrijven. Want als je een goede film minder goed maakt door een paar domme script fouten, dan is dat jammer. Maargoed, al met al vermakelijk.
3.5

avatar van McSavah
Tegenvaller.

De bij vlagen mooie cinematografie en de moord- en martelscènes behouden de film van een onvoldoende. Begin was nog wel spannend, maar dat kat-en-muisspel begon me na een tijdje nogal tegen te staan. Vond het allemaal te planmatig. Dat is jammer, want er zaten nog steeds erg fijne scènes in, maar zat niet meer lekker in de film om er echt goed van te kunnen genieten. Het meest vervelende was echter die vreselijk pompeuze score, bah.

avatar van eppo349
Akelige film met het thema: Je moet een monster worden om een monster te bestrijden.
Het verhaal wordt op z'n aziatisch verteld, Het is allemaal behoorlijk spannend, realistisch en bij vlagen keihard. Geen idee welke Koreaan de rol van psychopaat speelde, maar hij deed dat met verve.
Ondanks m'n grote hekel aan martel films; een voldoende.

De Koreanen zijn misschien wel het beste in het maken van wraakfilms. Ook deze bijzonder spannende, meedogenloze film is keihard, is niet gemaakt volgens het bekende stramien, maar bij aanvang ken je de moordenaar, zodat naast het verhaal van de wreker voldoende tijd wordt ingeruimd voor dat van de dader. Ook de regie is grandioos. Enige noot van kritiek: soms zijn er wat onlogische, verwarrende sprongen in tijd en verhaal.

avatar van Davidus
Wat zijn die Aziatische films toch onwijs goed. Meesters van de harde, subtiele, realistische films.

Wat een geweldige film. 2,5 uur genieten; spanning, gruwel, adrenaline,

Schitterend gefilmd. Zo onwijs goed gespeeld. Min-sik Choi is geniaal; intelligent en stijlvol.

Adembenemende film, hoog tempo, geen moment van verslapping.

Mijn nr 1 van 2010