Taegukgi Hwinalrimyeo (2004)

Alternatieve titels: Brotherhood | Tae Guk Gi: The Brotherhood of War | Taegukgi | 태극기 휘날리며

Zuid-Korea
Drama / Oorlog
140 minuten / 148 minuten (director's cut)

geregisseerd door Je-kyu Kang
met Dong-Kun Jang, Bin Won en Hyeong-jin Kong

In 1950 breekt er oorlog uit tussen het communistische Noord-Korea en het kapitalistische Zuid-Korea. Terwijl ze met hun familie op de vlucht zijn worden twee broers meegenomen naar het front, om daar te vechten voor de vrijheid van hun volk. Eén van de broers wil zo snel mogelijk een medaille halen, zodat hij z'n jongere broer naar huis kan sturen.

wat ik er over gelezen heb is dit het koreaanse antwoord op saving Private Ryan.

avatar van JayLunar
Hopen dat deze beter wordt dan. Zal vast wel met Kang Je-gyu, één van de belangrijkste personen in de Koreaanse filmindustrie, aan het roer. Choi Min-sik speelt hier overigens ook in mee.

avatar van Hemdale
Erg mooie, indrukwekkende en realistische oorlog film. Het camerawerk in de aktiescenes had op sommige momenten wel wat van Saving Private Ryan maar voor de rest was de film er vrijwel niet mee te vergelijken. Voor de rest top acteerwerk en sommige momenten emotioneel, kortom een topfilm.

avatar van Gorro
De Koreaanse inzending voor de Oscars van dit jaar. Een kanshebber in mijn ogen. Erg sterke oorlogsfilm, die tijdens de actiescenes wat van Saving Private Ryan weg heeft, maar het verhaal is er totaal niet mee te vergelijken.

avatar van ToNe
Het enige wat ik voorlopig erover kan melden, is dat mijn ogen een beetje waterig aanvoelden bij een aantal scenes...
En dat gebeurt niet vaak bij mij.

Twee en een half uur genieten en mee leven met de twee broers Jin-tae en Jin-seok in deze werkelijk prachtige film waar kosten nog moeite worden gespaard in dit Koreaanse meesterwerk, Dikke tien dus 5*

Met de opmerking dat niets voor niets is in de wereld......

Wowh wat een film........

TOP FILM!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Wat een mooie geweldige film, zeer realistisch in beeld gebracht. Niet die geromantiseerde John Wayne achtige Kul (zie: Wayne, Chuck Norris en dat soort Losers). Dit is echt goed.

Ben het met je eens dat dit een goede film is maar John Wayne is geen loser maar een icoon in de film historie....

John Wayne met Chuck Norris vergelijken is sowieso behoorlijk belachelijk.

FisherKing
Inderdaad Kos.

Klasse film super acteerwerk mooie effecten en zeer boeiend verhaal van ons ook dikke 10

erg goede film. Fantastisch geschoten en een prima dts track. Ook prima geacteerd door de broers.

heb zelf de r3 2 disc dts versie van cdwow.

bij koreandvds hebben ze de SE versie nog volgens mij. (tinnen hoes erom heen en 3 discs)

avatar van De Knip
Zo eens in de zoveel tijd komt er een goede oorlogsfilm uit.
Deze behoort tot een categorie daar weer boven!

Kan me niet indenken dat iemand dit afgezaagd (jaja, cliche's zitten er heus wel in) af zal doen:

****1/2

avatar van The Eye
stinissen schreef:

Dat klinkt heel erg eng, weetje dat? Ik zie liever een Koreaanse van Idi I Smotri! Maar ik zag al dat je d'r een 5 voor gegeven hebt, als vele anderen, dus t zal wel meer zijn dan een "Koreaanse Saving Ryan's Privates".

Als je goed leest zul je ontdekken dat ik dat gelezen had, de film echter heeft eigelijk weinig met SPR te maken alleen kameraadschap en dat het een oorlogsdrama is. Wat is er trouwens mis met SPR??

avatar van De GeuS
Erg sterke oorlogsfilm, met een "SPR" aantal oorlogsscenes in het kwadraat; 4*....

Goed verhaal. Mooi in beeld gebracht. Af en toe een beetje te zoet gebracht. Ik irriteer mij ook verschrikkelijk aan het feit dat ik de ondertitels MOET lezen om iets van wat de acteurs zeggen te verstaan.

Maar ja, wat wil je met een Koreaanse film.

Al met al toch nog 4*

Fruitmand
Ik kreeg helaas niet de tranen die vele andere hebben gekregen
De hele film zit je een beetje te wachten op de dood van één van de broers.

Ik had er toch iets meer van verwacht.

Meer dan een 3,5 kan ik niet geven.

er hoeft niet altijd iemand dood te gaan om het een leuke film te laten zijn

avatar van as
as
stinissen schreef:

Wat is er trouwens mis met SPR??
Spielberg...

Tja misschien had ik er te veel van verwacht na al die lovende verhalen gelezen te hebben. Maar de film, hoewel niet slecht, was toch niet wat ik er van verwacht had. Je gaat van de ene schietscene naar de andere schietscene, overigens erg goed in beeld gebracht, maar het waren er voor mij gewoon te veel. Op een gegeven moment had ik dat wel gezien en was het bijzondere eraf en werd het alleen maar vervelend. Ik hou het op 3,5 *.

avatar van Jordy
Een gigantische tegenvaller. De zoveelste film met de SPR-achtige hectische/"realistische" oorlogscenes, die in veel te grote getalen aanwezig waren. Dit alles afgewisseld met een veel te glad verhaaltje, ondersteund door vervelende Hollywood-muziek. In niets beter dan matige Amerikaanse films als (ik noem maar wat) Windtalkers.

Totaal niet mee eens dit was voor mijn 1 van de beste films sinds tijden, verhaal . beelden , kleurgebruik etc gewoon een pareltje deze film.

Mooie samenvatting van de Koreaanse cinema Jordy

GerwinF
Erg goede realistische film over de oorlog in Korea. Wat mij erg aansprak is dat ze niet echt een partij kiezen zoals in Saving Private Ryan. Ook dat het veel persoonlijker was omdat het bij het thuisfront afspeelde. Wat ik wat minder vond was dat er bijna geen 'adempauzes' in zitten. Je gaat van het ene slagveld naar het andere, een beetje te veel van het goede. Jammer ook van de CGI-vliegtuigen ook. Het begin is overigens heerlijk en zuigt je meteen in de film. Dit soort rustige momenten hadden er meer in gemogen (zover dit mogelijk is). 4,5 sterren.

Zomaar een weetje, de titel "Tae Guk Gi" is de naam van de Zuid Koreaanse vlag

avatar van ToNe
Mwah, slap verhaaltje...

Over de uitvoering valt veel te zeggen, maar inhoudelijk raakt 't het collectief [en pijnlijk, bijna traumatisch] gevoel van de Koreanen.
De alt. titel 'Brotherhood' verwijst weliswaar naar het lot van de twee broers, maar krijgt helemaal gewicht als het wordt uitvergroot naar de Noord- en Zuid-Koreaanse relaties.
Als de oude man huilt, is het voor het [verhaaltechnisch] uiteindelijk niet alleen voor zijn gesneuvelde broer.

JSA [van de regisseur van OldBoy] behandelde het onderwerp net iets subtieler, maar los van sociale/historische relevantie [dus als 'simpele' oorlogje/explosie/jankfilmpje] is Taegukgi nog altijd zeker de moeite waard.

avatar van E V
E V
Ik heb nog helemaal niks over deze film gehoord.
Is 'ie heel bekend?

Hij staat namelijk wel bovenaan in de top 25 van 2004

avatar van Diederik58
Wat een geweldig film. We konden het niet droog houden. Emotie, daar draait het om als ik een film ziet. Doet de film iets met je. Ja dus. In positieve zin. Het hoeft niet meteen een tranentrekker te zijn, hoor. Eindelijk weer eens meegezogen door de film. Veel lijken, rondvliegende lichaamsdelen en bloed (zelfs tegen de de cameralens). Maar ook prachtige broederliefde. En een beeld van de Koreaanse oorlog vanuit een ander gezichtspunt.
Misschien een beetje TE heroïsch. Maar ach, ik heb genoten.

avatar van Jordy
Diederik58 schreef:

bloed (zelfs tegen de de cameralens)

Net zo irritant en sfeer-verpestend als een microfoon in beeld, wat mij betreft.