• 15.741 nieuwsartikelen
  • 177.896 films
  • 12.201 series
  • 33.969 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.954 gebruikers
  • 9.369.908 stemmen

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

zoeken in:

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Geweldig idee. Ik doe zeker mee. Misschien niet slecht om een nieuwe wending te geven aan het concept. Mogelijks duiken zo wat nieuwe filmpareltjes op al denk ik echte verrassingen achterwege zullen blijven.

nathaniel177

• 574 berichten
  • 2723 stemmen

Hell yeah doe ik ook aan mee

Serpicos

• 1139 berichten
  • 4165 stemmen

Count me in.

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

De andere kant op zou natuurlijk ook kunnen: een klassieker versie. Vraag is wel waar je de grens voor 'klassieker' ligt? Sommigen van jullie vinden Shawshank al een klassieker, terwijl een ouwe lul als ik aan zwart-wit films met Bogart en Chaplin denk....

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

Of een laten-we-Amerika-boycotten-versie. Heel actueel wellicht heden ten dage

Als je erover nadenkt zijn de mogelijkheden eindeloos.

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

ho-ho, dan kunnen mensen Anora en The Brutalist niet zien, althans, wel zien maar niet nomineren.

Ik ben meer voor een 'breng je algehele percentage Amerikaanse films terug tot < 40%' lifetime challenge. Dat kun je nog wel de krenten uit de pap snoepen. Maar dat staat los van dit project natuurlijk, welke vorm het ook moge krijgen.

Daar werk ik overigens al jaren gestaag aan, bij iedere challenge een flinke lading internationale cinema. Maar ik moet een paar procentjes wegsnoepen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

De MM top 1.000 was ook niet de bestaande top 250 met 750 extra's, dus ik denk dat de top 250 MM 21 eeuw er ook anders zal uitzien en weer verrassingen meegeven. Het geeft wat verfrissing aan het topic. In de onderste helft zag je wel verrassingen opduiken, maar in de bovenste helft had je meestal wat dezelfde films met hier en daar een actuele verschuiving.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Film Pegasus schreef:

En misschien nog het enige topic hier dat wat animo kent.

Ho wacht even, nu maak je de horrorliefhebbers hier boos . De jaarlijkse horrorchallenge is toch ook zeker populair.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Ben bij!

John Milton

• 24218 berichten
  • 13383 stemmen

IH88 schreef:

(quote)

Ho wacht even, nu maak je de horrorliefhebbers hier boos . De jaarlijkse horrorchallenge is toch ook zeker populair.

Ik... ik ben niet boos... Ik ben teleurgesteld ....

chevy93

• 12753 berichten
  • 1323 stemmen

Ik zou het jammer vinden als de Top 1000 niet doorgaat, maar tegelijkertijd ga ik ook niet degene zijn om het stokje over te nemen (al is het maar omdat ik de Top 1000 op musicmeter doe ). Het voorstel zal ik evengoed een lijst voor insturen hoor!

Emma!

• 30 berichten
  • 468 stemmen

Ik doe ook graag weer mee aan dit project. Wat voor project het dan ook wordt.

Shadowed

• 11345 berichten
  • 6677 stemmen

Ik help evenzeer graag mee!

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2931 stemmen

Ik doe ook graag mee.

Wat betreft de OG top 1000 zou ik wellicht later dit jaar iets in elkaar kunnen sleutelen. Ben vrij handig met excel/python dus qua uitwerking zou dat op zich kunnen, maar goed zo'n top 1000 is natuurlijk wel iets meer dan alleen een script/excelletje bouwen.. Ik vond het 2 jaar geleden in ieder geval erg leuk om mee te doen, en heb me toen ook voorgenomen elke 2 jaar een nieuwe top 250 te maken.

Als ik dat zou doen zou het dus wel aan het eind van het jaar zijn dus mocht iemand anders meer/eerder tijd hebben doe vooral je ding

Daarnaast lijkt me deze nieuwe lijst van films na 2000 ook een erg leuk initiatief!

stephan-0115

• 1358 berichten
  • 2198 stemmen

Ik ben voor allebei goed te porren. Wat de absolute nummer 1 voor de alternatieve top-250 betreft maakt het namelijk geen verschil, Adèle wint toch

Na de zomer zou ik zelf ook wel tijd hebben om voor een top-1000 iets te kunnen betekenen. Lijkt me leuk zelfs.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Er kruipt wel wat tijd in voor het verwerken van lijstjes, zeker omdat we kozen voor lijstjes tussen 250 en 500, anders krijg je ook maar wat de usual suspects (niet de film). De presentatie komt er ook bij als ik het niveau wil bewaken met een mooie still uit elke film (liefst nog een andere dan voorbije edities), meegeven wie op de film gestemd heeft en verwijzing naar een eventuele positie in een voorbije editie. Er gaat helaas niet veel automatisch, al heb ik met een goeie excel wel een hele handige manier om de punten automatisch te berekenen. Maar de lijstjes kunnen wel eens verschillen, niet iedereen is even handig met excel (zeker geen verwijt).

Bovendien had ik de indruk dat op een paar 100 films na, we ondertussen veel dezelfde titels tegenkomen, zeker in de bovenste helft. Daarom had ik dat voorstel voor een top 250 21e eeuw, maar als iemand de fakkel wil overnemen van de top 1.000 mag dat uiteraard ook. Voor ik het overnam waren er ook andere mensen die de hele organisatie op zich namen.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Ik zei het een paar maanden geleden als grap, maar ik zou het serieus wel interessant vinden om een top 1000 te zien waarbij iedereen lijstjes inlevert (gewoon tussen de 250 en 500) zonder films die hier op MM in de top 250 staan. Omdat veel populaire films dan afvallen krijg je wel een andere lijst. Je zou de grens van 250 films misschien iets naar beneden kunnen bijstellen omdat sommige mensen anders niet aan genoeg films komen.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Op zich wel goede ideeën. Maar het wordt wel wat gepuzzel om de films van de MM top 250 er uit te halen. En met een lagere ondergrens krijg je ook lijstjes van mensen die helaas nog te weinig hebben gezien om een echt gevarieerde top samen te stellen.

Threeohthree

• 5557 berichten
  • 2931 stemmen

Film Pegasus schreef:

Op zich wel goede ideeën. Maar het wordt wel wat gepuzzel om de films van de MM top 250 er uit te halen. En met een lagere ondergrens krijg je ook lijstjes van mensen die helaas nog te weinig hebben gezien om een echt gevarieerde top samen te stellen.

Ik zou persoonlijk voorstellen om in ieder geval jouw eerdere idee te gaan doen met titels na 2000 (wellicht nog 2002 om Mulholland eruit te filteren maja). Daar leek in ieder geval genoeg animo en enthousiasme voor. De manier hoe jij de top 1000 deed vond ik ook erg mooi (en zodoende waarschijnlijk ook zeer tijdrovend).

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Precies. Gewoon je eigen ding doen Film Pegasus. Daar was ook genoeg enthousiasme voor.

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Ik ga dit weekend de 21e eeuw top 250 lanceren. Om iedereen de nodige tijd te gunnen met de vakantieperiode is de deadline eind augustus, zodat de top 250 in september kan gepresenteerd worden.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

Hoe groot moet en mag de lijst worden, Film Pegasus?

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Misschien wel ideaal om te experimenteren. Ik dacht aan een inzending tussen de 50 en 200 films. In de hoop dat de lijst toch nog gevarieerd genoeg is, maar de drempel om in te zenden niet te hoog wordt. En kleine lijstjes zijn eenvoudiger te verwerken.

Dying Rose

• 1315 berichten
  • 3417 stemmen

Echt een topper jij, Film Pegasus! ❤️

Ik kijk ernaar uit om mijn lijstje samen te stellen.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Top Film Pegasus! Zin in.

MovieMind

• 6943 berichten
  • 0 stemmen

Heb nog geen persoonlijke lijst van deze eeuw, maar lijkt me leuk om er aan te beginnen.

Kondoro

• 11519 berichten
  • 2861 stemmen

Nice FP! Doe je ff een tagje als je ready bent?

SergioMalick

• 1230 berichten
  • 1830 stemmen

Film Pegasus schreef:
Ik ga dit weekend de 21e eeuw top 250 lanceren. Om iedereen de nodige tijd te gunnen met de vakantieperiode is de deadline eind augustus, zodat de top 250 in september kan gepresenteerd worden.

Misschien wel het beste nieuws van deze dag!

Mulholland dr. als gedoodverfde favoriet?

Number23

• 8638 berichten
  • 5676 stemmen

Okay hier zal ik eens voor gaan zitten

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

Ik dacht dat ik voornamelijk klassiekers keek, maar een snelle search door mijn eigen stemmen leerde me dat ik ruim 380 films van de 21ste eeuw heb beloond met minimaal 4 sterren. Wordt nog meer een gepuzzel dan ik dacht dus?

• 31144 berichten
  • 5447 stemmen

Er is alvast een apart topic geopend voor deze Moviemeter top 250 van de 21e eeuw: MovieMeter top 250 - 21e eeuw - Gebruikers: Toplijsten en favorieten - filmforum

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1725 stemmen

607/1000

Niet dat ik er super actief aan werk maar af en toe komt er wel eens één indirect aan de beurt, vooral omdat ik nog altijd vrij breed kijk wat betreft toplijsten en films met status.

Nieuwe favorieten (9+): The Apartment (1960), Rosemary's Baby (1968), Amores Perros (2000), Lost Highway (1997), The King of Comedy (1982), Raise The Red Lantern (1991), Burning (2018), The French Connection (1971), Isle of Dogs (2018) en Witness for the Prosecution (1957)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.