• 158.104 films
  • 9.638 series
  • 28.767 seizoenen
  • 607.393 acteurs
  • 353.049 gebruikers
  • 8.844.940 stemmen

MovieMeter top 1000 project - Editie 2023

zoeken in:

TornadoEF5

• 5529 berichten
  • 1453 stemmen

robertinho schreef:

Is een neveneffect van zoveel mogelijk films uit de top 1000 kijken niet dat die lijst daardoor steeds homogener wordt?

Misschien een klein beetje wel natuurlijk. Anderzijds zijn veel films uit de lijst wel films dat je van kilometers ver al kon zien dat ze erin zouden staan of die eender welke lijst op het internet wel zouden halen. Elke lijst heeft zo die usual suspects genre Rashomon, Inglourious Basterds, Shutter Island die altijd wel in zo een lijst zouden staan. En zo zijn er voor een top 1000 wel veel te verwachten.

Ik denk dat dat effect dat je beschrijft er wel is, maar dat is niet uitsluitend de top 1000, dat is ook hoe iets zich op het internet of in de moviemeter community zich verspreidt en dergelijke (bvb. voor vooral nieuwe films). Veel films uit de top 1000 vind ik toch wel dat je eens moet gezien hebben, en zo zijn er misschien nog wel 1000 die je gezien moet hebben die de lijst desondanks niet halen.

Er zal wel een klein effect zijn, maar dat is gewoon onvermijdelijk en maakt deel uit van het bredere mond-op-mond internetreclame. Er zullen enorm veel "little unknown gems" zijn die niet de aandacht krijgen die ze misschien verdienen, maar dat is nu zo (en dan is dat vaak ook maar in een select groepje). En af en toe haalt zo een film wel eens onze lijst, denk aan een favoriet van Onderhond of zoiets als trys dienos.

Ik heb sinds het indienen v/d lijst 21 films gezien uit de lijst. 1 film heb ik een 4.5* gegeven dus haalt de lijst volgende keer (Sunrise: A Song of Two Humans). En dan misschien een paar die een kans maken om ergens lager in de lijst te geraken (Bridge on the River Kwai, Treasure of Sierra Madre en de Hitchcocks). Allemaal films die zonder het bestaan van deze lijst ik ook wel eens zou moeten gezien hebben. Veel tegenvallers ook, vals im bashir heb ik zelfs maar 1.0* gegeven. Uiteindelijk heb je meer kans om gezien te worden als film, maar je moet het nog altijd zelf goed vinden natuurlijk.

TornadoEF5

• 5529 berichten
  • 1453 stemmen

Sedert de laatste keer: The Worst Person in the World (4.0*), Hotel Mumbai (4.0*) en Waltz with Bashir (1.0*) gezien. Bij de laatste schreef ik een review op de filmpagina, maar ethische objecties en ook smaakverschil weerhouden me daarvan een ander cijfer.

Hotel Mumbai zou ik ook niet in mijn lijst zetten omdat de plaatjes duur zijn, maar het is zo gewoon een goede film zoals je er wel wat hebt, zo een type Captain Phillips. Een thriller gebaseerd op waargebeurde feiten, maar waarvan het thema al interessant genoeg is, en er misschien wat minder artistieke vaardigheden aan te pas komen, maar waar plot en structuur wel goed in elkaar zitten. Zo heb je er wel wat, alleen misschien nu beduidend toch minder dan vroeger omdat de cinema meer en meer gedomineerd wordt door de blockbuster. En zo een film gaat ook niet in de arthouse kringen rond natuurlijk. Wel een echt typische film die men veel op TV afspeelt. Niet verwonderlijk ook dat hij hier in top recent zo hoog staat, low risk - high reward kind of film als je gewoon iets boeiends wilt zien.

The Worst Person in the World maakt verder wel kans. Daar ben ik wel ook fan van. Daar begrijp ik wel waarom zovelen liefhebber zijn van de film. Op zich doet de film ook niet zoveel speciaals qua boodschap, verhaal, character arc of type personage, maar de film heeft wel veel flair, is boeiend (vlotte pacing) en het werkt wel in wat het probeert te doen, en je ziet wel invloeden van de stijl van Thelma en Oslo 31. august terug dus het is ook wel een auteursfilm.

Dk2008

• 10112 berichten
  • 813 stemmen

robertinho schreef:

Is een neveneffect van zoveel mogelijk films uit de top 1000 kijken niet dat die lijst daardoor steeds homogener wordt?

Klopt wel dat is het nadeel van alle gemeenschappelijke toplijsten, die als tiplijsten worden gezien. Ik doe het zelf niet. Ik vind het leuker om zelf films te ontdekken, ongeacht veel stemmen, hoge gemiddelde of noteringen in toplijsten. Daarom is mijn inbreng in het uiteindelijke resultaat ook minimaal. Maar dat komt ook omdat om mijn kansen te vergroten heb ik diverse mensen getagd maar die hebben geen van alle meegedaan.

nathaniel177

• 564 berichten
  • 2454 stemmen

Ben de afgelopen dagen op Aziatische tour. Vier films gezien die alle vier een plekje in mijn toplijst hebben verdient. Helter Skelter komt binnen op plaats 295, Tasher Desh op plaats 238, Tokyo Tribe op plaats 74, en Kokuhaku zelfs op plaats 16!

chevy93

• 12655 berichten
  • 1211 stemmen

robertinho schreef:

Bij mij klopt dat wel. Aan de andere kant ben ik vooral op deze site om leuke/mooie films te ontdekken, en niet zozeer om voor meer diversiteit in de Top 1000 te zorgen. En dan is deze top 1000 voor mij een zeer efficiënte manier om nieuwe films te ontdekken die ik met grote(re) aannemelijkheid ga waarderen.

chevy93

• 12655 berichten
  • 1211 stemmen

John Milton is het overigens mogelijk om de ICM-lijst zo te maken dat je de wisselingen kunt zien t.o.v. vorig jaar? Heb je een lijst met IMDb-codes? Dan zou het vrij eenvoudig te doen moeten zijn.

John Milton

• 20536 berichten
  • 11225 stemmen

chevy93 schreef:

John Milton is het overigens mogelijk om de ICM-lijst zo te maken dat je de wisselingen kunt zien t.o.v. vorig jaar? Heb je een lijst met IMDb-codes? Dan zou het vrij eenvoudig te doen moeten zijn.

Volgens mij kan dat alleen als je een bestaande aanpast. Maar dat kan wel gefaket worden denk ik door edit te klikken, alle IMDb codes uit het tabje 'by IMDb movie url'te kopieren en veilig te stellen, door dan met de IMDB gegevens van 2021 te overschrijven en helemaal onderaan vinkje safe as Minor edit aangevinkt en opslaan, DAN de eerder opgeslagen 2023 IMDb links in dat tabje over die van 2021 heen, en opslaan met safe as Minor edit uitgevinkt.

I go try.

John Milton

• 20536 berichten
  • 11225 stemmen

tbouwh

• 5549 berichten
  • 4747 stemmen

866/1000 zo te zien. Als ik verder terug klik naar eerdere edities heb ik geleidelijk steeds meer hiaten, maar ook van deze editie is er nog wel het nodige 'in te halen' of echt te ontdekken.

oup

• 288 berichten
  • 2377 stemmen

Wie heeft de MM top 1000 all movies ICM-list in beheer? Mooi als die ook nog even een update krijgt

Kondoro

• 10105 berichten
  • 2313 stemmen

oup schreef:

Wie heeft de MM top 1000 all movies ICM-list in beheer? Mooi als die ook nog even een update krijgt

kaketoe volgens mij.

kaketoe

• 826 berichten
  • 1677 stemmen

oup schreef:

Goed idee! Ook weer up-to-date, in totaal hebben er 1701 unieke films in de alle edities gestaan.

MM top 1000 all movies

tbouwh

• 5549 berichten
  • 4747 stemmen

Heb de top-100 geüpdatet die de basis vormde voor de top-500 die ik heb ingestuurd.

Linkjes:

Eigen site

ICM

LB

MUBI

TornadoEF5

• 5529 berichten
  • 1453 stemmen

544/1000 nu. Dat zijn er alweer negen meer sedert de lijst volledig bekend is.

De vier laatste waren: The Bourne Ultimatum (3.5*), O Brother, Where Art Thou? (3.0*), All Quiet on the Western Front (3.5*) en An Cailín Ciúin (4.0*). Al denk ik dat ik geen enkele van deze in de lijst zou zetten.

Er blijft nog altijd wel heel veel te zien natuurlijk, als er om de zoveel tijd films bekeken worden uit de lijst komt het wel goed.

Ik vond het wel verrassend dat "The Quiet Girl" de lijst gehaald heeft, zeker na het kijken van de film. Maar wel een goede film, klein van schaal ook en rustig. Ook de Bourne trilogie helemaal gezien (en in geval van Identity herzien), vond ik allemaal dicht bij elkaar liggen maar de tweede haalde de lijst blijkbaar niet. Toffe en vermakelijke films, alle drie. All Quiet on the Western Front was een kleine zeven voor mij, fantastische cinematografie maar verhaal haalt niet hetzelfde niveau en was het niet voor de cinematografie had ik het wellicht een lager cijfer gegeven. En O Brother Where Art Thou kan ik wel apprecieren, maar ligt me niet zo erg. Ik heb nog wel wat Coens te gaan overigens, zit ongetwijfeld nog wel wat tussen voor mij. Denk dat die me gewoon wat minder ligt door de toon en de meer nadruk op komedie (en soort komedie).

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.