- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Toplijsten en favorieten
- MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
MovieMeter top 1000 project - Editie 2023
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Na 2 jaar ga ik opnieuw voor een top 1000, samengesteld met iedereen die maar mee wil doen. Deze lijst begon 10 jaar geleden in 2013 met dank aan The One Ring. In 2015 nam beavis over en vanaf 2017 zorg ik voor de honeurs. Met dank aan iedereen die verder nog heeft meegeholpen aan dit zeer mooie project. Als je verder scrolt onder de foto geef ik de uitleg nog eens. Principe blijft het zelfde. En voor mensen die voor het eerst meedoen: elk lijstje maakt absoluut impact in deze lijst. En als er iets niet duidelijk is, vraag je het gerust.
https://i.imgur.com/CKRRkLk.jpg
Het concept is eigenlijk simpel, je maakt een lijst op tussen 250 en 500 films met je favoriet op nr 1. De nr 1 krijgt de meeste punten, de nr 2 iets minder enz... Samen vormt dat een eindlijst waarvan de 1000 films met de meeste punten plechtig gepresenteerd worden. Het eindresultaat is een boeiende mix van oude klassiekers, cultfilms, art house pareltjes, blockbusters naast elkaar.
Om alles vlot te laten verlopen voor de verwerking zijn er toch enkele regels, maar laat je dat vooral niet afschrikken. Het gaat vooral over de vorm en de gegevens die je moet meegeven om te zorgen dat ik weet over welke film je het exact hebt en om al die lijstjes snel en correct te kunnen verwerken. Als je vragen hebt kan je hier altijd terecht of stuur je gerust een bericht.
1. Timing:
Je hebt tijd tot 30 mei om een lijst in te dienen. Nu ik de aankondiging op tijd doen, kunnen we de examenperiode vermijden. Dan kan ik vanaf de 31e de laatste lijstjes samenvoegen en de ultieme lijst samenstellen. Met de presentatie in juni en hopelijk dan ergens terug op een terras of zo.
2. Lijstjes:
Je geeft een lijstje af met je absoluut favoriete films met je beste film op nr 1. De lijstjes mogen niet random, alfabetisch of chronologisch geordend worden. Dit heeft impact op de punten zodat bvb films met de letter A beter zouden scoren dan de letter Z.
3. Gegevens lijstjes:
Ik wil van iedereen de nummer met de plaats in je lijstje, de titel zoals die hier op Moviemeter staat en het jaartal. Liefst nog aangevuld met de MM-code. Ik zal de lijstjes pas verwerken als alle gegevens zijn meegegeven. En eens een lijstje doorgestuurd is, kan je het niet meer aanpassen. Anders kan het mislopen met de berekening. (en heb ik nog meer werk) Vb: 1 Alien 1979 'MM-code'
Liefst aan te leveren met een export van MM (of eventueel IMDb). Dan worden misverstanden vermeden.
4. Punten:
Hier is veel op gezegd, ook in vorige edities. Zeker niet onterecht om te zien hoe je omgaat met korte en lange lijstjes, met 'ervaren' en 'minder ervaren' filmkijkers. Omdat niet iedereen stemt en het al meer wiskunde dan film wordt, houden we de berekening van vorige edities:
Point = 38000 / ( [place] + 75 )
5. Doorsturen lijstjes:
Om het snel te verwerken is het gemakkelijk om alles in een Excel te gieten. Gewoon in 4 kolommen te verwerken met Plaats Filmtitel Jaartal Moviemeter-code. Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden. Wie toch niet zo vertrouwd is met Excel kan het ook nog gewoon doorsturen via persoonlijk bericht, weliswaar met alle nodige gegevens.
6. Films:
Om het mij zelf gemakkelijk te maken, zijn enkel films toegestaan die hier op Moviemeter staan. Bij deze editie zullen er dus ook kortfilms toegelaten zijn, zolang ze maar op Moviemeter staan. Maar dat wil zeggen dat ALLE films van Moviemeter kunnen meedoen. Ook de recente films die in de top 250 (nog) niet voorkomen. Series komen niet aanmerking.
7. Presentatie:
Er zal een apart topic geopend worden voor de presentatie. (topic volgt nog) Je kan de lijst ook volgen op icheckmovies om zo snel te zien hoeveel je van de lijst tal gezien hebt: (link volgt nog)
De discussie over de uitslag kan in dit topic verder gevoerd worden. Dan behoud je een duidelijk overzicht dat niet verdwijnt in de (hopelijk) vele berichten. Omdat we nu al de 5e editie zijn, zal ik ook de posities van vorige jaren meegeven. Kan je zien of een film gestegen, gedaald of nieuw is. Verder normaal gezien ook in hoeveel lijstjes de film stond en wie er op gestemd heeft. Kan je altijd gelijkgestemde filmliefhebbers terugvinden.
Iedereen alvast bedankt voor de mooie lijstjes. Hopelijk loopt alles vlot zodat we in de late lente een mooie gevarieerde top 1000 als resultaat hebben.
Ik tag alvast enkele mensen die eerder meededen, maar iedereen is welkom natuurlijk. En nodig gerust andere gebruikers uit om een lijstje op te sturen.
!!!!*Lucky - aerodynamic - Bobby Briggs - Alastor - Apollinisch - ArjanvDijk - arno74 - Ataloona - Badalamenti - Baggerman - BBarbie - beavis - Brave-Neo - Captain Sik - chevy93 - Cikx - cinemanukerke - Collins - cynta - Darbie - Dievegge - donnie darko - Don Homer - Dopke - DVD-T - Dying Rose - Edamboy - Emma! -eRCee - Ferdydurke - Film Pegasus - Finisterra - Fisico - Flavio - freek_93 - gauke - g_unitboy - GoodOldJack - Graaf Machine - Hega - horizons - iDirk - IH88 - ikkegoemikke - joachimt - John Milton - joolstein - JT Chinaski - kaketoe - kappeuter - kevin_vp - Knisper - Cosoco - Kondoro - Kurtz - KwintenS - leatherhead - Lord Flashheart - Ludo 92 - Lv92 - madmadder - Mat_ - Mathijsvdm - maxcomthrilla - McSavah - mezzanine - Metalfist - mjk87 - Mochizuki Rokuro - moviefreak#1 - MovieMind - Movsin - MRDammann - mrklm - nathaniel177 - Night's Watch - Norma - Observator - Ome henk - oup - Onderhond - Pecore - Pieter Montana - Prinz - Querelle - Ramon - RimbaudArthur - Sanderkeuh - schrans - SergioMalick - Shaky - SimonSav - soom - Spetie - Staaajn - starbright boy - stephan-0115 - Stoux - tbouwh - The One Ring - TheBunk - Tonypulp - TornadoEF5 - vinnypassy - Warp - wendyvortex - wwelover - Zjokke - Zwolle84
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Pfff.. tot 30 mei klinkt nog heel lang, maar mijzelf kennende betekent dat dat ik rond half mei eens serieus ga kijken naar of ik meedoe en waarmee ik aan kom zetten.
Misschien is het beter om van de deelnemers gedurende 5 maanden 25 tot 50 films te vragen. Maar daar zullen ook vast veel mensen het niet mee eens zijn.
Ik zal zien of ik mee doe, in elk geval succes gewenst.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Je kan nu al een eigen lijst maken en die tegen half mei updaten. 
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Zal ik dan de tweejaarlijks discussie over de puntentelling vast beginnen?
Leuk! Ik ben er zeker weer bij. Mijn lijst is altijd up-to-date.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Je kan nu al een eigen lijst maken en die tegen half mei updaten.
Dan ken je mij, en mijn luiheid, niet. 
Ik zal mezelf er toe proberen te zetten. Eind deze maand 50 stuks minimaal. Maar beloven doe ik niets.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Ja, graag. Ik ken die discussie niet, dus kom maar op.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Dan ken je mij, en mijn luiheid, niet. 
Ik zal mezelf er toe proberen te zetten. Eind deze maand 50 stuks minimaal. Maar beloven doe ik niets.
Je hebt de lijst van twee jaar geleden toch nog? Gewoon de films die je in de afgelopen twee jaar hebt gezien, en erin wil zetten, ergens tussen plakken.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Je hebt de lijst van twee jaar geleden toch nog?
Geen idee van, eigenlijk. Ik ben nog van de tijd dat je iets opschreef, en later het papiertje bij de vuilnis gooide.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Geen idee van, eigenlijk. Ik ben nog van de tijd dat je iets opschreef, en later het papiertje bij de vuilnis gooide.
Misschien bij verzonden items? Zie maar, zou het wel een stuk gemakkelijker voor je maken.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Komt wel goed, ik ga het wel redden. In elk geval 250 films. Lijkt me gezien het aantal stemmen dat ik inmiddels geplaatst heb ook wel terecht. Ik ga eens lekker actief meedoen. Ben ook al aan de sportschool begonnen, dus dit kan er ook nog wel bij. 
stephan-0115
-
- 1358 berichten
- 2198 stemmen
Leuk en top dat je dit wederom wil oppakken Film Pegasus! Qua puntentelling kan natuurlijk nog wel wat gediscussieerd worden 
Ik denk dat het alvast noodzakelijk gaat worden om in de komende 1,5 maand een concept neer te zetten die ik de laatste 2 maanden kan updaten, want anders wordt het weer last-minute werk. Tijd om La Vie d'Adèle naar de welverdiende eerste plek te loodsen!
mjk87 (moderator films)
-
- 14512 berichten
- 4509 stemmen
Film Pegasus, hoe zit het met miniseries? Die zijn niet eenduidig ingedeeld als Serie of Film lijkt het.
La Meglio Gioventù (Film, 2003) staat bijvoorbeeld in de toplijst films, maar Unsere Mütter, Unsere Väter - Seizoen 1 (2013) in de toplijst series (vermoedelijk ooit een film geweest op MovieMeter, staat in de toplijst van stephan-0115 bij zijn films, vandaar dat ik erop kom). En Le Cose Che Restano (Film, 2010) lijkt me weer een film.
-
- 31144 berichten
- 5447 stemmen
Volgens mij hebben we (ik dus) dat vorig jaar nog overwogen, maar nu de miniseries bij de series vallen is het onderscheid moeilijker, tenzij ik de serie ken. Vroeger waren kortfilms dan weer niet toegelaten bij mij, omdat die niet op MM stonden. Maar die kan je net als vorige keer dan weer wel mee nemen.
Het is gewoon voor de verwerking dat ik me hou aan alles wat onder 'film' staat op MM. Daar zullen dan mooie titels afvallen, maar die krijgen dan een eervolle vermelding.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Sommigen zullen waarschijnlijk niet meedoen, maar toch maar een aantal gebruikers 'taggen'. The One Ring Mochizuki Rokuro Woland starbright boy magdiragdag The Oceanic Six Walter S. Shinobi madmadder DionneDarko Mathijsvdm Shaky Tanguy chevy93 !!!!*Lucky Apollinisch Spetie Ataloona Alastor Lord Flashheart Prinz alexspyforever aerodynamic Hollywood007
robertinho
-
- 1511 berichten
- 2933 stemmen
Misschien probeer ik dit jaar wel mee te doen. Moet ik er wel eens een keer, of twee, goed voor gaan zitten.
madmadder
-
- 371 berichten
- 3054 stemmen
Jaaaaa, ik doe mee!
Ben ook weer redelijk op dreef met het film kijken de laatste maanden dus zin om weer met deze lijst aan te slag te gaan.
De vorige keer echt spijt gehad dat ik niet had meegedaan dus dat gaan we deze keer voorkomen. 
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1813 stemmen
Ik doe ook zeker mee! Wel jammer van een hoop users die niet echt actief meer zijn op MM, maar waarschijnlijk voor een top 1000 bij wijze van uitzondering nog wel te porren zijn. Op een Letterboxd kun je echter geen DM's sturen of zo geloof ik.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Yes! Geeft mij mooi de tijd en ruimte mijn top 250 weer aan te passen en bij te werken
.
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Ik doe ook zeker mee! Wel jammer van een hoop users die niet echt actief meer zijn op MM, maar waarschijnlijk voor een top 1000 bij wijze van uitzondering nog wel te porren zijn. Op een Letterboxd kun je echter geen DM's sturen of zo geloof ik.
Geen DM's volgens mij, maar je kan ze natuurlijk wel altijd een bericht sturen onder een recensie of een lijst ofzo. Beetje omslachtig, maar dat kan wel
.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Geen DM's volgens mij, maar je kan ze natuurlijk wel altijd een bericht sturen onder een recensie of een lijst ofzo. Beetje omslachtig, maar dat kan wel
.
Daar krijg ik ook geen melding van. Moet je dat ergen aanzetten ofzo?
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2285 stemmen
Is het weer zover?
Altijd heerlijk gevarieerde lijst!
IH88
-
- 9725 berichten
- 3182 stemmen
Nee, ik niet. Krijg meestal een melding in mijn mail als er een reactie is.
Kondoro
-
- 11518 berichten
- 2861 stemmen
Ik kijk nauwelijks op mijn mail lol. Jammer dat Letterboxd niet meer community gericht is.
horizons
-
- 5687 berichten
- 2402 stemmen
Wellicht stuk minder tijd aan MovieMeter besteed afgelopen jaar maar hier doe ik gewoon weer aan mee.
Leuk!
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8185 stemmen
Aangezien het reeds mijn zesde deelname wordt, zullen er wellicht minder veranderingen zijn in mijn lijst dan bij vorige edities. Toch zal ik de tijd nemen voor een grondige update. Mooi dat dit weer georganiseerd wordt!
origineelhe
-
- 60 berichten
- 1291 stemmen
Ik zal ook voor het eerst meedoen! Wilde vier jaar geleden al graag, en in 2021 al helemaal, maar vond niet dat ik genoeg goede films had gezien voor een mooie top 250. Inmiddels heb ik er meer vertrouwen in. Ik heb nu ook heel veel zin om voor eind mei nog zoveel mogelijk kanshebbers te kijken, om een nog mooiere lijst in te leveren.
John Milton
-
- 24218 berichten
- 13383 stemmen
Erg dankbaar dat je dit weer op je wilt nemen Film Pegasus... Je vierde editie, das meer dan Tor en Beavis bij elkaar. Het één keer doen is al een prestatie, maar met 4 maal ben je wel een beetje de LeBron James van de MovieMeter Top 1000!
Uiteraard ben ik erbij, en zal ik weer getrouw de Icheckmovies lijst bijwerken. Mijn kleine bijdrage. 
DVD-T is vast wel te porren voor de inmiddels vast populairdere Letterboxd lijst?
Woland. Ik bel je uit je bed als je lijst er niet is 
Cikx
-
- 2120 berichten
- 1083 stemmen
Tof! Ik doe ook graag weer mee. Bedankt voor het wederom willen organiseren van de top 1000 Pegasus! Imo toch wel het hoogtepunt op MM elke twee jaar.
soom
-
- 24919 berichten
- 2751 stemmen
Mijn mailadres kan je in mijn profiel terugvinden.
Film Pegasus, dat klopt niet..